Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Det vanskelige lyktvalget...

Det vanskelige lyktvalget... #2008341 09/09/2015 19:26
J
Ja9var Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
J
Sitter å skal snart bestille lys til vintersyklingen, så kommer spørsmålet.. Hva skal du velge? Har kommet frem til ett par valg som kan være aktuelle: moonlight bright as day, magicshine som xxl selger, lupine lykter..

Prisene på moonlight er jo heftig, så da lurer jeg på om det er bedre hensiktsmessig å kjøpe 2 lykter med mindre lysstyrke og vekt, eventuelt å kjøpe en med mere lumen og dyrere så man slipper to batterier og flere ledninger.. Tenker da på 2x1500 lumen på styret eller kun 1 stk på 3000 lumen.

Magicshine er billigere og har etter mine undersøkelser mindre reell oppgitt styrke på lyset..

Har testet ut Kina lykter og de holder ikke så lenge på lyset som ønskelig så det er ikke aktuelt.

Håper på konstruktive tilbakemeldinger og tips som hjelper meg i valget med lyktvalget..

Re: Det vanskelige lyktvalget... [Re: Ja9var] #2008344 09/09/2015 19:29
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Først og fremst bør du lese alle trådene om dette. alt du spør om er omstendig diskutert ICON_SMILE lykke til, du har mye godt lesestoff å se frem til.

Re: Det vanskelige lyktvalget... [Re: Ja9var] #2008348 09/09/2015 19:31
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ja, og velkommen til forumet forresten. Kan jo hjelpe deg litt på vei: Gemini Olympia på styret og Duo på hjelmen. Skaffes hos sykkelkomponenter.no. Case closed og God tur!

Re: Det vanskelige lyktvalget... [Re: erikskon] #2008349 09/09/2015 19:31
J
Ja9var Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
J
Hehe. Ja har mye å tråle igjennom...

Re: Det vanskelige lyktvalget... [Re: Ja9var] #2008366 09/09/2015 20:09
V
vehe Offline
Besatt
Besatt
V
Gloworm har veldig gode lykter, hatt min x2 i snart to år.

Du kan også se her for mye god info:
http://reviews.mtbr.com/2015-lights-shootout

Re: Det vanskelige lyktvalget... [Re: Ja9var] #2008486 10/09/2015 07:53
S
Subs Offline
Besatt
Besatt
S
Jeg har hatt Magicshine MJ-880 i ett års tid, og er godt fornøyd med den. Den har i tester blitt målt til å være tett opp til 2000 lumens. På hjelmen prøver jeg i år MJ-858 som i tillegg til å være svært liten og nett også har et nydelig lite batteri som antagelig kan festes til hjelmen, eller legges bak i sekken/i en lomme. Litt kort oppgitt batteritid på denne, 1.5 time på full blås. Jeg regner med å kjøpe et ekstra batteri til denne, på samme måte som jeg har et ekstra til MJ-880.

Jeg har knapt hørt om problemer med MJ-880 lykta, og denne er det nok mange som har.

[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]

Re: Det vanskelige lyktvalget... [Re: Ja9var] #2008499 10/09/2015 08:04
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
MJ880 er fin lykt, men "ubrukelig" batteri som taper effekt fort - spesielt i kulde.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Det vanskelige lyktvalget... [Re: Subs] #2008532 10/09/2015 09:03
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Subs
Jeg har hatt Magicshine MJ-880 i ett års tid, og er godt fornøyd med den. Den har i tester blitt målt til å være tett opp til 2000 lumens. På hjelmen prøver jeg i år MJ-858 som i tillegg til å være svært liten og nett også har et nydelig lite batteri som antagelig kan festes til hjelmen, eller legges bak i sekken/i en lomme. Litt kort oppgitt batteritid på denne, 1.5 time på full blås. Jeg regner med å kjøpe et ekstra batteri til denne, på samme måte som jeg har et ekstra til MJ-880.

Jeg har knapt hørt om problemer med MJ-880 lykta, og denne er det nok mange som har.

Hvordan synes du at muligheten til å regulere styrken på disse lyktene er? Når du sykler på snø og/eller møter andre brukere så er det vel ikke alltid like greit med noen tusen lumen?

Jeg stiller et spørsmål jeg vat svaret på her, men til TS: Når du vurderer lykter så ta en kritisk titt på hvor godt regulert den er: Om det er faktiske forskjeller på styrkenivå og hvor godt lykten bruker batteriet. Magischine har bare en kvalitet og det er å være billig. Dersom du vil ha noe mer enn billig må du opp et lite hakk i pris, men det er aktivt friluftsliv hele året verdt synes jeg. Dersom du bor i Bodø bruker du vel kanskje hodelykt til mer enn bare sykling. Og da blir det igjen viktig at lykten faktisk kan reguleres.

Re: Det vanskelige lyktvalget... [Re: erikskon] #2008579 10/09/2015 10:42
Lekrot72 Offline
Medlem
Medlem
Sitat: erikskon
Først og fremst bør du lese alle trådene om dette. alt du spør om er omstendig diskutert ICON_SMILE lykke til, du har mye godt lesestoff å se frem til.

Det er omtrent like mange meninger om lyktvalg som syklister, men de fleste er enige om at første bud er å ha to lykter (både av praktiske og sikkerhetsmessige grunner).

Deretter kan du bestemme deg for hvor mye penger du har lyst å bruke på lykter, og dermed hvor lett/vanskelig du har lyst å gjøre valget.

Så lenge du har lykter som gir over 1000lm, synes jeg det er andre ting enn lysstyrken som er avgjørende.

Redigert av Lekrot72; 10/09/2015 10:43.
Re: Det vanskelige lyktvalget... [Re: erikskon] #2008615 10/09/2015 11:27
S
Subs Offline
Besatt
Besatt
S
[

Hvordan synes du at muligheten til å regulere styrken på disse lyktene er? Når du sykler på snø og/eller møter andre brukere så er det vel ikke alltid like greit med noen tusen lumen?

Jeg stiller et spørsmål jeg vat svaret på her, men til TS: Når du vurderer lykter så ta en kritisk titt på hvor godt regulert den er: Om det er faktiske forskjeller på styrkenivå og hvor godt lykten bruker batteriet. Magischine har bare en kvalitet og det er å være billig. Dersom du vil ha noe mer enn billig må du opp et lite hakk i pris, men det er aktivt friluftsliv hele året verdt synes jeg. Dersom du bor i Bodø bruker du vel kanskje hodelykt til mer enn bare sykling. Og da blir det igjen viktig at lykten faktisk kan reguleres.

Magicshine er i mine øyne ikke kun en billig lykt, ihvertfall ikke de modellene jeg har testet. Jeg vil faktisk gå så langt som å si at mine andre lykter fra Light & Motion, som koster 3-4 ganger mer pr lumen ikke er stort bedre i kvalitet. Byggekvaliteten til L&M er noe bedre, men ikke i nærheten av hva prisen tilsier. Lyskvaliteten til MS er også god til prisen, faktisk bedre enn jeg forventet.

Og bedrive opplæring av oss her inne, som nok i manges tilfeller har bedrevet lyktesykling i mange sesonger er jeg usikker på om du har noe igjen for. Og med det mener jeg at det du poengterer er ganske åpenbart.

Magicshine har muligheter for regulering av lys, for mine i 2 eller 3 trinn. Og jeg bruker enten den metoden, eller å vende lyktene ned mot bakken om jeg møter folk, eller fe.

Re: Det vanskelige lyktvalget... [Re: Ja9var] #2008623 10/09/2015 11:39
wasrud Offline
Veteran
Veteran
Bruker er skitbillig Magicshine på stisykkelen og den funker i massevis på vanlige korte eftasturer. Meeen - for de som er lei begrenset levetid på batterier, samt at batterier faktisk må huskes å lades opp, så er dynamonav (eks. SON eller SP) og ei skikkelig lykt som Supernova E3 triple 2 et veldig bra alternativ...

Vær en snill syklist :-)
https://instagram.com/jwasrud/

Re: Det vanskelige lyktvalget... [Re: Ja9var] #2008700 10/09/2015 15:07
Espen Offline
More than words
More than words
Lykter litt over kinakvalitet, har gjerne mulighet for programmering av styrken.

Synes forøvrig Lupines eksterne knapp med BT er fin. Nå kommer denne på de mindre lytene også, og en knapp kan betjene flere lykter.

e

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Det vanskelige lyktvalget... [Re: Ja9var] #2008701 10/09/2015 15:07
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Det viktigste i min bok som stisyklist er spredningen på lyset. Jeg hadde en kort periode en Light & Motion Stella på hjelmen, og selv om det var lyst nok, så var det som å sykle med briller av dorullkjerner. Noen lykter er markant bedre på dette enn andre. Ta en titt på beam shots i mtbr sine "shoot out"-tester.

Re: Det vanskelige lyktvalget... [Re: erikskon] #2009276 12/09/2015 07:32
Ugla Offline
Besatt
Besatt

Nå er neppe alle elektroingeniør her på forumet i tillegg til at tilgang til informasjon om dette kan være temmelig begrenset. Det er åpenbart at du har noe mot MS og deg om det, jeg er elektroingeniør og har en MJ-880 (tror jeg det er) og synes jeg får grei kvalitet til super pris. Jeg er ikke skremt av oppbyggningen av lykta, synes den er helt ok. At de ikke bruker de dyreste komponentene og går for enkle løsninger betyr ikke at de er dårlige. Så vidt jeg husker fra MTBR sin lyktetest i 2013 som er da jeg kjøpte min lyser denne ca. 1.400 lumen mot oppgitt fantasilumen til 2.000.

Motsatt kan man jo se på lykter i motsatt ende og gruse dem for pris i forhold til antall Lumen. Et eller flere steder i distribusjonskjeden er det noen som har fantasimarginer. La oss ikke glemme at de fleste lykter, de dyreste inklusive, er å sette sammen standardkomponenter av ymse kvalitet til det som til slutt blir lykta. Og bare for å si det, jeg har også en lykt som vel kan sies å ligge i den kategorien, nemlig en Full-Beam X12, og her er min erfaring at om man skal ha virkelig mye lys så må man opp i den klassen for at lykta skal ha en anstendig størrelse.

Generelt vil jeg heller råde folk til å kjøpe lykter som har en norsk importør bak seg, det er ikke en garanti det heller, men det har ikke vært mange episoder med de merkene som forhandles her i landet. Eller at det i det minste er et kjent merke, her kjenner jeg at jeg er skeptisk til rene kina-produkter handlet fra DX eller e-bay selv om det faktisk var slik MS kom til Norge først. Bruk også gjerne en LiPo pose når du lader og aller helst under oppsyn (dvs. ikke over natten), selv om jeg selv synder mot sistnevnte.

Lars-Erik
Re: Det vanskelige lyktvalget... [Re: Ja9var] #2009304 12/09/2015 09:31
M
MortenG Offline
Fersking
Fersking
M
Har akkurat fått en en MJ 880 + fra XXL, den ser lovende ut og byggekvaliteten virker bra . (Versjonen ed 2 batterier.) Ikke testet ennå....Ellers har jeg flere "ebay-lykter til 3-400 kroner som fungerer alledeles utmerket, men favorittlykta er Gemini Olympia.
Har også hatt en Magicshine 872 som ikke imponerte meg, gummitetningen over bryteren(e) var ikke vanntett, og det kom inn vann i lyktehodet...

Kjører med Geminien på hjelmen, og en av de andre på styret. Hjelmlykta er kun påslått i terrenget, langs landeveien blender jeg ned til laveste styrke på styrelykta.
På litt lengre turer i kaldt vær kan det være en god ide å ha en back-up lykt, enten på styret eller i sekken:-) Erfaringsbasert topptips!

Morten

The secret to mountain biking is pretty simple. The slower you go the more likely it is you'll crash. ~Julie Furtado
Re: Det vanskelige lyktvalget... [Re: MortenG] #2009866 14/09/2015 10:14
S
Subs Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: MortenG

På litt lengre turer i kaldt vær kan det være en god ide å ha en back-up lykt, enten på styret eller i sekken:-) Erfaringsbasert topptips!

Eller kjøpe seg noen ekstra batteripakker. Jeg drar som regel ikke ut uten ihvertfall en ekstra batteripakke.

Re: Det vanskelige lyktvalget... [Re: Espen] #2009888 14/09/2015 10:39
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: Espen
Lykter litt over kinakvalitet, har gjerne mulighet for programmering av styrken.

Synes forøvrig Lupines eksterne knapp med BT er fin. Nå kommer denne på de mindre lytene også, og en knapp kan betjene flere lykter.

e

Spent på å se om XXL m.fl kommer til å selge Lupines nye modeller til de prisene jeg har sett dem i det siste. Kunne gjerne tenkt meg å ha knapp på styret framfor å måtte famle på hjelmen når jeg møter folk i skauen.

Kommer neppe til å kjøpe både ny styrelykt og ny hjelmlykt, men en ekstra Piko har jeg lyst på pga at jeg ofte skifter mellom hodebånd og hjelmfeste flere ganger i uka når jeg bruker den som mest. Kommer jeg over en lottogevinst så kanskje jeg kan bytte ut begge, muligheten til å regulere alle lyktene via en knapp er jo genialt.

Per B.
Re: Det vanskelige lyktvalget... [Re: Ja9var] #2009991 14/09/2015 13:04
1
12mats34 Offline
Fersking
Fersking
1
jeg bruker nitefighter bt70 på styret og nitefighter bt21 på hjelmen. mye lys og bra lysbilde til en fornuftig penge. Kjøpes hos gearbest.com

Moderator  support