Det er forskjell på korte segmenter også, og med det mener jeg at korte segmenter ikke nødvendigvis er tullesegmenter. Primært tenker jeg f.eks på bakkespurt-segmenter. De kan jo absolutt være interessante selv om de er korte (og da mener jeg under et minutt), men på grunn av Stravas håpløse tilnærming så blir de jo ofte i praksis dømt urettferdig.
Jeg mistet nylig en KOM på et slik segment, der vedkommende som tok den skrev i kommentar at denne hadde han prøvd på mange ganger, og var veldig fornøyd med å endelig lykkes. Problemet er at hans reelle tid var hele 4 sekunder dårligere enn den han fikk av Strava, så i virkeligheten var han langt bak KOM.
Problemet blir større dess større hastighet man har ved passering av start og mål, så et råd til de som lager segmenter er å prøve å legge start og mål til steder der det går sakte, om det er mulig. Det gjelder også for lange segmenter, for selv om den relative feilen blir mindre når segmentet er langt, så er den absolutte feilen akkurat like stor, og er det sekundstrid så er sjansen for feil rekkefølge større.