Rulleski klassisk- Anbefaling
|
Rulleski klassisk- Anbefaling
08/09/2015 19:04
|
Kleven
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Hei,
Har dere anbefaling på rulleski? Evt. noen man burde holde seg unna?
|
|
|
Re: Rulleski klassisk- Anbefaling
[Re: Kleven]
08/09/2015 19:10
|
olechr
More than words
|
More than words
Gå for en av de store merkene. Er en del dårlige hjul der ute.
Akkurat nå går jeg på Swenor alutech. De er gode å gå diagonal med, men rister en del mer enn feks fibreglass på dårlig asfalt. Swix Roadline er også veldig gode å gå med.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
08/09/2015 19:45
|
JayTe
Ringrev
|
Ringrev
I prioritert rekkefølge for min del:
1. Globulo Nero CS1 Carbon, det råeste jeg har prøvd 2. Elpex Evolution V classic, mange ganger testvinner i rulleskilandet Sverige 3. Swix Flex, komfortabel og retningstabil 4. Swenor Fiberglass, ok komfort, litt vanskelig å få rett 5. Swix Roadline, litt stiv men retningstabil 6. Swenor Alutec, også litt stive og litt jobb å få retningstabile
Prøvde IDT her en dag, og det er noe av det mest oppskrytte jeg har hatt på mine bein. Ristet noe sykt og vinglet som en full sjømann.
Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
|
|
|
08/09/2015 20:36
|
kolli
Ringrev
|
Ringrev
Er godt fornøyd med Swix Roadline, har vario utgaven med mulighet til å skru til brems på forhjula. Kjekt hvis du har noen bratte bakker på en ellers flott løype eller hvis du som nybegynner vil bremse nedfarten, ev få mer stake trening også nedover.
Brukte tidligere Alpina SCR, bra budsjettski - spesielt når XXL har kampanjesalg til tusenlappen. Ikke så trygg og stabile som Swix. Carbonutgaven til Alpina har jeg også prøvd, litt mindre risting.
Styr unna Skiskett, rister grusomt og vanskelig å hå diagonal/fraspark. Jeg liker heller ikke Swenor Finstep, trygg og stabil ja, men for tunge og gav ingen snerten skiglede.
|
|
|
09/09/2015 09:21
|
oladonk
Avhengig
|
Avhengig
Jeg har swix roadline, kjøpt i fjor sommer, måtte bytte lager i går på ene bakhjulet, ellers er det gode ski å gå klassisk med, men må faktisk si at mine gamle Pro ski ( som er swix nå ) var bedre å gå på enn de nye
Ola
|
|
|
09/09/2015 09:34
|
tron
Besatt
|
Besatt
Jeg har Swenor Fiberglas, som har veldig god komfort sammenlignet med ski jeg har prøvd med alu-stamme. Men de er litt irriterende mtp. retningstabilitet. Må justere retning hele tiden, noe som er særlig plagsomt når det går fort nedover.
|
|
|
09/09/2015 12:56
|
Goldrush
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har dårlig erfaring med Alpina, selve skiene er ikke noe dårligere enn Swix Roadline C2 som jeg har nå, men røk tre hjul i løpet av veldig kort tid.
Redigert av Goldrush; 09/09/2015 13:20.
Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
|
|
|
[Re: tron]
09/09/2015 14:09
|
JayTe
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har Swenor Fiberglas, som har veldig god komfort sammenlignet med ski jeg har prøvd med alu-stamme. Men de er litt irriterende mtp. retningstabilitet. Må justere retning hele tiden, noe som er særlig plagsomt når det går fort nedover. Fiberglass krever litt jobb for å få rett. Swenor anbefaler denne metoden, men jeg satte mine i skrustikka. Kanskje ikke helt å anbefale....
|
|
|
09/09/2015 14:31
|
feather+mtn
Entusiast
|
Entusiast
Jeg staker kun, går ikke diagonal. Swenor Alutec er mitt førstevalg til slikt bruk. Godt fornøyd.
|
|
|
[Re: olechr]
13/09/2015 17:40
|
Smeckham
Medlem
|
Medlem
Akkurat nå går jeg på Swenor alutech. De er gode å gå diagonal med, men rister en del mer enn feks fibreglass på dårlig asfalt. Swix Roadline er også veldig gode å gå med. Dårlige hjul der ute? Hva mener du med det? Er det gummien eller lagrene du sikter til? Har selv Swenor Alutech, Proski, Swenor skate og Elpex offroad. Fornøyd med alle egentlig, men sliter litt med at alutechene går noe skjevt. De er heldigvis snart utslitt (gummien). Vurderer innkjøp av XXLs billigste variant (Alpina). Noen som vet om det er standard (swix, proski, swenor) størrelse på lager, nålelager osv. der? Rulleskimotstanden virker å være omtrent lik 2er-hjulene til swenor og proski.
|
|
|
[Re: Smeckham]
13/09/2015 20:36
|
olechr
More than words
|
More than words
Akkurat nå går jeg på Swenor alutech. De er gode å gå diagonal med, men rister en del mer enn feks fibreglass på dårlig asfalt. Swix Roadline er også veldig gode å gå med. Dårlige hjul der ute? Hva mener du med det? Er det gummien eller lagrene du sikter til? Har selv Swenor Alutech, Proski, Swenor skate og Elpex offroad. Fornøyd med alle egentlig, men sliter litt med at alutechene går noe skjevt. De er heldigvis snart utslitt (gummien). Vurderer innkjøp av XXLs billigste variant (Alpina). Noen som vet om det er standard (swix, proski, swenor) størrelse på lager, nålelager osv. der? Rulleskimotstanden virker å være omtrent lik 2er-hjulene til swenor og proski. Begge deler. Lagere som ryker fort og gummi som smuldrer opp etter kort tid.
|
|
|
15/09/2015 08:18
|
53 modell
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
http://swenor.com/images/2.pdfRetningsstabilitet på swenor. Jeg rettet opp mine og slipper å justere..
|
|
|
[Re: olechr]
15/09/2015 18:28
|
Smeckham
Medlem
|
Medlem
Akkurat nå går jeg på Swenor alutech. De er gode å gå diagonal med, men rister en del mer enn feks fibreglass på dårlig asfalt. Swix Roadline er også veldig gode å gå med. Dårlige hjul der ute? Hva mener du med det? Er det gummien eller lagrene du sikter til? Har selv Swenor Alutech, Proski, Swenor skate og Elpex offroad. Fornøyd med alle egentlig, men sliter litt med at alutechene går noe skjevt. De er heldigvis snart utslitt (gummien). Vurderer innkjøp av XXLs billigste variant (Alpina). Noen som vet om det er standard (swix, proski, swenor) størrelse på lager, nålelager osv. der? Rulleskimotstanden virker å være omtrent lik 2er-hjulene til swenor og proski. Begge deler. Lagere som ryker fort og gummi som smuldrer opp etter kort tid. Men lagerne til Swenor og Proski/Swix er prikk like som de billigste man finner overalt på ebay. Hvorfor kommer da lagerne til Alpina fra??? Mulig at gummikvaliteten er noe dårligere, men hvis rullemotstanden er lik skal det være omtrent samme hardhet på den. Regnestykke er enkelt. Man får tre par Alpina-ski for ett par Swenor/Swix-rulleski. Spørsmålet er da om man sliter ut flere enn tre par i løpet av samme tid som ett par fra Swenor/Swix... Har prøvd, men erfaring min tilsier at det blir like ille ved neste fortauskant. Skal forsøke en gang til.
|
|
|
[Re: Smeckham]
15/09/2015 19:16
|
kolli
Ringrev
|
Ringrev
Vurderer innkjøp av XXLs billigste variant (Alpina). Noen som vet om det er standard (swix, proski, swenor) størrelse på lager, nålelager osv. der? Rulleskimotstanden virker å være omtrent lik 2er-hjulene til swenor og proski.
En av de jeg staker med er nå inne i 3.sesongen på billigste klassiske Alpina, hvite SCA, de har holdt like lenge som mine røde SCR som koster litt mer, men opplevde ikke store forskjellen på komfort og retningstabilitet mellom disse. Fordel med de billigste SCA er nesten halv pris på hjul, du får 2-pack til omtrent samme pris som 1 hjul på SCR, eller de fleste andre merker. Den største ulempen med Alpina synes je er at hjula triller for lett, spesielt når de er godt brukt (eller blir alle rulleski sånn?). Ikke bra når du lett følger kompisene på rulleski og blir hekta så det holder når snøen har kommet.
|
|
|
[Re: kolli]
16/09/2015 11:49
|
Goldrush
Ringrev
|
Ringrev
Vurderer innkjøp av XXLs billigste variant (Alpina). Noen som vet om det er standard (swix, proski, swenor) størrelse på lager, nålelager osv. der? Rulleskimotstanden virker å være omtrent lik 2er-hjulene til swenor og proski.
En av de jeg staker med er nå inne i 3.sesongen på billigste klassiske Alpina, hvite SCA, de har holdt like lenge som mine røde SCR som koster litt mer, men opplevde ikke store forskjellen på komfort og retningstabilitet mellom disse. Fordel med de billigste SCA er nesten halv pris på hjul, du får 2-pack til omtrent samme pris som 1 hjul på SCR, eller de fleste andre merker. Den største ulempen med Alpina synes je er at hjula triller for lett, spesielt når de er godt brukt (eller blir alle rulleski sånn?). Ikke bra når du lett følger kompisene på rulleski og blir hekta så det holder når snøen har kommet. Kjøpte billigvarianten av Alpina på XXL for et par år siden. Bremsen på ene hjulet gikk etter en 20-30 mil, og da jeg reklamerte fikk jeg beskjed om at det var et kjent problem og fikk racingskien uten å betale mellomlegg. Men her røk bremsen på det ene hjulet etter kun 2-3 mil og like etterpå på det andre hjulet etter ytterligere 2-3 mil. Så ville vært skeptisk til å kjøpe Alpina, medmindre man vet at problemene er historie.
Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
|
|
|
04/10/2015 18:25
|
ArneW
Ringrev
|
Ringrev
Hva med SWENOR Carbonfibre Cap? Kan de funke for en spebygd syklist?
|
|
|
[Re: ArneW]
05/10/2015 06:42
|
olechr
More than words
|
More than words
Hva med SWENOR Carbonfibre Cap? Kan de funke for en spebygd syklist? Absolutt. De er jo for lettere utøvere.
|
|
|
05/10/2015 07:09
|
tron
Besatt
|
Besatt
Dere som har rettet opp Swenor-skiene - banker dere rett og slett på festebolten til hjulene? Skal boltene løsnes først, kanskje? Har prøvd litt av hvert, men det har liten eller ingen effekt.Jeg tar kanskje ikke i hardt nok? Lei av å justere retningen for hvert tredje stavtak...
|
|
|
05/10/2015 14:09
|
ArneW
Ringrev
|
Ringrev
Da prøver jeg Carbonfibre Cap. Har brukt skigo aluminium en liten stund nå, men føler den som tung og lite diagonalgang vennlig. Håper en litt lettere og kortere rulleski kan gjøre det bedre.
|
|
|
05/10/2015 14:53
|
JayTe
Ringrev
|
Ringrev
Dere som har rettet opp Swenor-skiene - banker dere rett og slett på festebolten til hjulene? Skal boltene løsnes først, kanskje? Har prøvd litt av hvert, men det har liten eller ingen effekt.Jeg tar kanskje ikke i hardt nok? Lei av å justere retningen for hvert tredje stavtak... Banker rett og slett på festeboltene ja. Jeg pleier å løsne de bittelitt, sette motsatt ende av skien inn i vinkelen mellom benk og vegg og så slå 4-5 ganger. Prøve igjen... osv. DVS de siste gangene jeg har rettet ski, har jeg satt de i skrustikka, gitt de en kavring, ut å gå!
|
|
|
|
|