|
Specialized Epic og Brain?
|
Specialized Epic og Brain?
08/09/2015 09:09
|
erling
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg har egentlig bestemt meg for å sykle på Specialized Epic neste sesong. Men etter å ha vært på demo og testet denne en time i skogen i går er jeg ikke veldig overbevist. Fant aldri helt ut av dette Brain opplegget. Gaffelen framme ble jeg aldri helt klok på. Jeg måtte sette den på Firm for at den ikke skulle gynge når jeg stod og trådde. Men da ble den ikke særlig plusj. For å få den plusj så måtte jeg skru den mye over mot Soft. Men da gynget den veldig når jeg stod og trådde. På Firm så tok den unna de grove slagene, men ikke de mindre. Firm eller Soft er vel hvor mye kraft som må til for å utløse dempinga?
Bak funket det mye bedre. Opphenget var veldig plusjt og fint. Fikk litt følelsen av og sykle på hardtail som tok unna alle slag. Den gynget lite uansett om det stod på Firm eller Soft når jeg stod og trådde. På Firm ble den helt stiv. For variert sykling virket det som om midtposisjon på hardheten funket veldig bra. Men jeg klarte aldri å få ut hele vandringa, selv om jeg prøvde å kjøre litt hardt. Jeg satte den opp med autosag.
Ellers var sykkelen gullegod den. Ga meg god trygghet i terrenget. Kvikk på grusen.
Noen som har erfaring på godt og ondt med Brain?
Eller skal jeg heller kjøpe en Spark og selv ha full kontroll på åpning og lukking av demperne?
|
|
|
Re: Specialized Epic og Brain?
[Re: erling]
08/09/2015 09:46
|
sls
Veteran
|
Veteran
Jeg har sykler på Epic WC i år. Det stemmer at fronten er litt vanskelig å få optimal. Virker som om de fleste kjører nesten på firm, men varierer lufttrykket. Jeg synes det har funket greit ved å stille inn ganske ulikt ved grus vs skikkelig terreng, men evt ritt som har begge deler kan gi hodebry. Stiller du den på firm og med lavt lufttrykk, så får du forsåvidt begge deler, men overgangen blir litt brå.
Bak er det rimelig perfekt. Jeg jukse meg litt under autosag-innstillingen for stisykling og selv på soft kan jeg ikke si at jeg merker at det gynger.
|
|
|
08/09/2015 09:51
|
erling
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hvorfor skal jeg kjøpe Epic om det ikke er helt kurant med disse demperne? Er den mere tråkkeffektiv enn Spark? Hva er egentlig fordelen med en Epic med Brain utover at man slipper og skru av og på demperne?
Redigert av erling; 08/09/2015 09:52.
|
|
|
08/09/2015 10:03
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Hvorfor skal jeg kjøpe Epic om det ikke er helt kurant med disse demperne? Er den mere tråkkeffektiv enn Spark? Hva er egentlig fordelen med en Epic med Brain utover at man slipper og skru av og på demperne? Erling - hvordan opplevde du Camberen for sammenlikningens skyld? Den var satt opp mye stivere en Epic'en. Jeg syntes Epicen var godt satt opp for meg (80kg), og syntes Brain virket bra. Du hadde også setet ganske langt bak - kan hende dette hadde noe å si for oppsett av gaffel, mao så har du veldig lite vekt foran når du sitter, og da frister det å gå softere på gaffelen - helt til du reiser deg opp. Godt mulig du (også) skulle vært på en XL, så du hadde fått setet frem og mer nøytral vektfordeling + kortere stem ? Når det er sagt så er jeg usikker på om jeg ville hatt Brain på en Camber. Er veldig glad i å justere avhengig av type tur jeg skal kjøre. På en Epic som jeg primært ville ha brukt i ritt har jeg trua på Brain.
|
|
|
08/09/2015 10:22
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har egentlig bestemt meg for å sykle på Specialized Epic neste sesong. Men etter å ha vært på demo og testet denne en time i skogen i går er jeg ikke veldig overbevist. Fant aldri helt ut av dette Brain opplegget. Gaffelen framme ble jeg aldri helt klok på. Jeg måtte sette den på Firm for at den ikke skulle gynge når jeg stod og trådde. Men da ble den ikke særlig plusj. For å få den plusj så måtte jeg skru den mye over mot Soft. Men da gynget den veldig når jeg stod og trådde. På Firm så tok den unna de grove slagene, men ikke de mindre. Firm eller Soft er vel hvor mye kraft som må til for å utløse dempinga?
Bak funket det mye bedre. Opphenget var veldig plusjt og fint. Fikk litt følelsen av og sykle på hardtail som tok unna alle slag. Den gynget lite uansett om det stod på Firm eller Soft når jeg stod og trådde. På Firm ble den helt stiv. For variert sykling virket det som om midtposisjon på hardheten funket veldig bra. Men jeg klarte aldri å få ut hele vandringa, selv om jeg prøvde å kjøre litt hardt. Jeg satte den opp med autosag.
Ellers var sykkelen gullegod den. Ga meg god trygghet i terrenget. Kvikk på grusen.
Noen som har erfaring på godt og ondt med Brain?
Eller skal jeg heller kjøpe en Spark og selv ha full kontroll på åpning og lukking av demperne? Eller ha full kontroll med to spaker og kjøpe en Canyon Lux og ta en alpetur for det som blir igjen av opprinnelig budsjett 
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
08/09/2015 11:18
|
erling
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Skulle jeg hatt stisykkel ville jeg aldri hatt Brain. Camber er for meg en stisykkel. Jeg skal ha rittsykkel nå. Camber'n funka greit den, men Stereo'n min er bedre :-)
Sittestillingen på Epic'n ble for meg veldig god. Kanskje litt langt stem. Jeg flytter ikke setet frem for å få mere vekt på dempegaffelen. Det vil gå utover tråkket, og blir helt feil for meg.
|
|
|
08/09/2015 11:42
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ole Christian har vel meninger om hvor godt han synes den nye Brain funker. Forstod det slik sist han skrev om det at trailbrain ikke var helt optimal enda, med fortsatt forsinkelse. Om det kun gjelder den nye Cambern eller alle med brain er jeg usikker på. Satser på at han fyller inn etterhvert.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
08/09/2015 12:15
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Skulle jeg hatt stisykkel ville jeg aldri hatt Brain. Camber er for meg en stisykkel. Jeg skal ha rittsykkel nå. Camber'n funka greit den, men Stereo'n min er bedre :-)
Sittestillingen på Epic'n ble for meg veldig god. Kanskje litt langt stem. Jeg flytter ikke setet frem for å få mere vekt på dempegaffelen. Det vil gå utover tråkket, og blir helt feil for meg. Ok, finner det mest som en tilvenningssak. Nå bruker jeg Camber og Enduro mer eller mindre annenhver gang, og sitter litt forskjellig på de, så der går det greit. På hardtailen som jeg blåser støvet av for grusritt, dvs 1-2 ganger pr år, må jeg venne meg til tråkket over en periode på noen uker, den er litt liten/kort og følgelig sitter jeg så langt bak jeg kan. Alt veldig lite vitenskapelig  Jeg er 190, lang overkropp i forhold til bein, men jeg merket behovet både for å flytte setet fremover og kortere stem. Hadde håpet å få prøve både L og XL da jeg ligger midt i mellom disse på stort sett alle sykkeltyper. Tror jeg fant ut at jeg kan kjøre begge deler i både Epic og Camber, men det jeg ikke fant ut er om jeg får samme problemer med korsrygg og venstre skulder etter 2t+ som jeg gjør på hardtailen. Ser at den "rimeligste" plastutgaven av Epic har vanlig Reba-gaffel med lockout. Tror jeg hadde overlevd det.
|
|
|
08/09/2015 13:55
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Hvis du vil kaste bort penger på Specialized , så kan du jo kaste litt flere penger ut og lobotomere den ved å bytte til en god bakdemper og en god gaffel 
|
|
|
[Re: Hoaas]
08/09/2015 18:30
|
olechr
More than words
|
More than words
Ole Christian har vel meninger om hvor godt han synes den nye Brain funker. Forstod det slik sist han skrev om det at trailbrain ikke var helt optimal enda, med fortsatt forsinkelse. Om det kun gjelder den nye Cambern eller alle med brain er jeg usikker på. Satser på at han fyller inn etterhvert. Jeg syntes ikke Brain har noe på en stisykkel å gjøre nei. Ganske ræva selger når jeg sier det siden jeg selger Specialized :-P. Når jeg prøvde den nye Camberen var alt riktig utenom demperen foran og bak. Noe jeg ser flere magasiner er enig bare pakker det litt bedre inn når de sier det. Kvikk er den riktignok og egner seg nok bra som en kokurranse stisykkel til feks Ultrabirken. På Epic har det mer for seg og der er det nok mer en smakssak om man liker det eller ei. Noen elsker det og andre syntes det ikke er all verden. Jeg syntes også det er ganske stor forskjell fra sykkel til sykkel hvor bra Brain enheten er. Noen fungerer sjukt bra og andre er litt tråere. Hvorfor har jeg ikke noe svar på.
Redigert av olechr; 08/09/2015 18:33.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
09/09/2015 19:02
|
Terka
Medlem
|
Medlem
Har 2 Epic hvor den første (og nyeste) har lockout på gaffel. Denne har jeg vært kjempefornøyd med, men fruen har også funnet ut at hun liker den særs godt og okkuperer den mer og mer. (Og siden hun da sykler mer og mer så klager man ikke på det  ). Pga overnevnte okupasjon så ble det nylig kjøpt inn en til som var et par år eldre en første. Denne har brain funksjon på demper i gaffel, og jeg har ikke helt fått det til å sitte. Blant annet som nevnt når man står og tråkker. Har fundert på å bytte til gaffel med lockout, men bestemte meg for å gå litt bananas med innstillingene i går og syklet litt over 5 mil på den i dag. Første halvdelen del var den litt for låst/firm, deretter åpner jeg opp ett par knepp til og den satt veldig bra. Komprimerte ca 5 mm (synsing) ved stående tråkking men svelget unna dumper/humper i underlaget. Ny runde på 5 mil i morgen og mer erfaring på hvordan den funger.  Sittestilling, kvikkhet, respons osv. synes jeg er veldig bra for min del. (Bruker annen sykkel med 140 mm vandring forran&bak til de rene stirundene hvor fokus på utfordrende terreng opp/bortover/nedover og nedoveregenskaper er viktigst på turen.)
|
|
|
10/09/2015 05:20
|
TonyN
Ringrev
|
Ringrev
Twinlocket på Sparken er genial! Gå for en Spark fremfor Epic 
|
|
|
[Re: TonyN]
10/09/2015 07:13
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Fikk meg en tur i går på min 2014 Camber Evo (alu). Prøvde å tenke på turen jeg hadde med Epic S-works og Camber S-works her forleden. Det slo meg at min Camber kjentes mye mer lik 2016 Epic'en enn 2016 Camber!
Camberen er oppgradert med lett plasthjulsett og FT Control 2.2, plaststyre, jukkepinne og den har fått gaffel med lockout.
Der jeg syntes de liknet var i tråkk, på asfalt og på knotsti, samt demperfunksjonalitet. Men min Camber er seriøst mye mer tilgivende når det begynner å gå fort nedover. Den kjentes heller ikke overraskende tung eller treg sml Epic'en, selv om det nok skiller drøyt 2 kg.
Litt rart siden min hoj har Fox CTD demper med 350 mil på seg, Reba foran, slakkere styrevinkel, og Epic har brain og RS-1 style gaffel. Igjen så hadde Epic lengre stem, jeg satt litt langt bakpå og det kan ha litt av skylda for at Epic'en virket litt seig når forhjulet skulle opp.
Utrolig uvitenskapelig sammenlikning, spesielt siden Epic var L og min Camber er XL men artig lell. Epic er nok raskere allround hvis man er elitemateriell, det kjentes slik uten at jeg helt kan sette fingeren på hvorfor.
Som stigutt som av og til kjører hardt og lenge på grov sti syntes jeg 2016 Camber var helt konge. Perfekt til TSR. Ville nok foretrukket å kunne velge Brain eller ei (ei).
|
|
|
10/09/2015 07:34
|
erling
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Om det skulle være tvil så er jeg ute etter ren rittsykkel. Jeg har stisykkel, og jeg har hardtail med Lauf til Birken ol. Sykkelen skal brukes på maratonritt som har innslag av teknizke partier i større eller mindre grad.
Det jeg lurer på er om jeg vil bli fornøyd med Brain til slik bruk. Som sagt ble jeg ikke helt overbevist. Spesielt gaffelen ble litt snodig.
Jeg tok det opp med Remy på Specialized. Han sa jeg måtte bruke knappen på gaffelen og variere under turen mellom soft og firm. Men da er vel noe av poenget borte spør du meg. Dette skal gå automatisk. Det er jo det Brain selger på.
Hører gjerne mere fra de som bruker Epic på slike ritt og deres erfaring.
|
|
|
11/09/2015 09:30
|
HNK
Besatt
|
Besatt
Ser at Specialized-rytter Jaroslav Kulhavy innimellom justerer mellom firm/soft på gaffelkrona underveis i rittene.
Men er egentlig enig med deg, man blir jo servert inntrykket av at dette skjer helt automagisk.
|
|
|
11/09/2015 12:58
|
sls
Veteran
|
Veteran
Innstillingen firm/soft sitter jo nederst på det ene gaffelbeinet. Kulhavy bruker vel dessuten RS1 nå, så der må den vel også være nederst. Er rebounden som sitter på gaffelkrona. Ihvertfall på min...
Redigert av sls; 11/09/2015 13:01.
|
|
|
11/09/2015 13:14
|
erling
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
På nye RS1 sitter knappen oppe på gaffelen. firm/soft.
|
|
|
11/09/2015 13:16
|
sls
Veteran
|
Veteran
Lurt. Burde funke bra hvis man har 1-3 settings og ikke nærmere 30 som i dag.
|
|
|
[Re: sls]
11/09/2015 13:17
|
erling
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Lurt. Burde funke bra hvis man har 1-3 settings og ikke nærmere 30 som i dag. Trinnløs på gaffel. 5/6 knepp bak.
|
|
|
11/09/2015 13:25
|
sls
Veteran
|
Veteran
Den er ikke trinnløs i dag, men rundt 30 klikk. Det blir selvsagt omtrent som trinnløst, men er håpløst å forholde seg til i fart. Spesielt siden forskjellen er størst i området fra 2-6 - og der må man vri veldig presist. Bak er den som du sier og veldig greit å forholde seg til - dog ikke i fart (med mindre du er myk og klar for å kutte av fingrene:-))
|
|
|
11/09/2015 14:26
|
bcbc
Avhengig
|
Avhengig
Om det skulle være tvil så er jeg ute etter ren rittsykkel. Jeg har stisykkel, og jeg har hardtail med Lauf til Birken ol. Sykkelen skal brukes på maratonritt som har innslag av teknizke partier i større eller mindre grad.
Det jeg lurer på er om jeg vil bli fornøyd med Brain til slik bruk. Som sagt ble jeg ikke helt overbevist. Spesielt gaffelen ble litt snodig.
Jeg tok det opp med Remy på Specialized. Han sa jeg måtte bruke knappen på gaffelen og variere under turen mellom soft og firm. Men da er vel noe av poenget borte spør du meg. Dette skal gå automatisk. Det er jo det Brain selger på.
Hører gjerne mere fra de som bruker Epic på slike ritt og deres erfaring. Jeg har ikke erfaring fra Epic, men har Spark 700 SL (140mm vandring), og jeg må si jeg er overrasket om det finnes noen stivere og mer lettsykla fulldempere enn den. Twinloc gjør sykkelen pinnestiv. Synes sykkelen fungerer kjempebra også grovt terreng. Jeg er kjempefornøyd med dempere og løsningen Scott har. Prøv begge samtidig, så blir det kanskje lettere å bestemme seg:)
|
|
|
|
|