Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 4 1 2 3 4

Trygg Trafikk og hodetelefoner

Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: loik] #2007659 08/09/2015 11:15
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er helt riktig, å se er ikke tilstrekkelig! Jeg skal krysse en vei med 80-sone, veien svinger og det er skog så du ser ikke mer enn 10-15 meter i hver retning når du står ved veikanten, det tar en bil som ligger i 80km/t under et sekund å kjøre distansen du klarer å se med øynene dine, derfor bremser du ned og lytter, for du hører derimot en bil i så høy hastighet veldig godt.

Redigert av Hoaas; 08/09/2015 11:16.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: Flex] #2007660 08/09/2015 11:15
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Hvis du kommer på et uoversiktlig sted hvor du har forkjørsrett samtidig som det kommer et utrykningskjøretøy som av naturlige årsaker kjører på, da kan det sikkert være tilfeller det kan være greit å høre i tillegg til syn. Tenk hvor mange ganger i det daglige du hører noe først, for deretter snu deg etter lyden. I enkelte tilfeller er jo et halvsekund forskjellen mellom katastrofe og et lykkelig utfall.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: H.Iversen] #2007661 08/09/2015 11:17
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: H.Iversen
Sitat: GeirK
Du vrir på hodet jevnlig når du sykler for å sjekke om du har en bil bak?

Hvilken hastighet holder du som regel i snitt på solo-turer?
Det gjør jeg...vindsuset når jeg sykler solo på racer lurer meg ofte til å tro jeg har en bil bak meg. Sykler som oftest i middelmådige 27-28 km/t i snitt.

Jeg holder ofte rundt 30 i snitt og har null problem med å høre biler bak meg.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: Deckard] #2007662 08/09/2015 11:17
Flex Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Sitat: Deckard
Det står i flere av artiklene at man ikke bør bruke hodetelefoner i bil også.
Det sto vel også at radio og hodetelefoner ikke utgjør den samme distraksjonen, uten at jeg kan si noe om hvorfor.
Det kan ikke jeg heller. Min subjektive mening er at man hører like lite inni en (godt lydisolert) bil med radio på, som du gjør som syklist / fotgjenger med hodetelefoner.
Grunnen til fokuset tror jeg er at man er mest sårbar som myk trafikant, og det er i ens egen interesse å ikke bli påkjørt. At bilføreren får skyld er jo ikke rare trøsten når man ligger kvestet på sykehuset etter en ulykke man kanskje kunne avverget selv?
Det er forsåvidt sant, men jeg hater den måten å tenke på (at man gir offeret mye av ansvar). Du kan jo prøve å bytte ut "myk trafikant" med "kvinne på byen" og "påkjørt" med "voldtatt" osv...
Vil også påstå at vi ser mange regler og anbefalinger for bilførere, senest "del veien" kampanjen.
Sant, det fins noen gode kampanjer, men jeg synes at jeg hører mye fra Trygg Trafikk hvor de retter fokuset uforholdsmessig mye mot myke trafikanter. Selv NAF har en mye mer "balansert" tankegang.

Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: Dan] #2007665 08/09/2015 11:20
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
Sitat: Dan
Sitat: loik
Jeg etterlyser konkrete sistuasjoner hvor det å høre vil hindre en i å havne i en ulykke, eller hindre at en er til hinder for andre, og hvor evnen til å se ikke er et alternativ?
Kan du ikke heller skrive en liste over situasjoner du tror at vi mener og så kan vi si om du tror riktig?
Er det jeg som hevder at man må bruke andre sanser enn å se for å hindre å havne i ulykker ol.?
Og mens vi venter på det så kan du svare på følgende tre spørsmål:
1. Er du sikker på at du ved hjelp av synet får med deg alt av trafikal interesse som skjer rundt deg?
Hvis jeg tar meg bryet med å se meg rundt omkring osv, så er jeg sikker på at jeg får med meg alt av trafikal interesse(som andre sanser kunne ha fanget opp) som skjer rundt meg?
2. Er du klar over at din opplevelse av virkeligheten rundt deg kun er akkurat det, en opplevelse, og at det ikke nødvendigvis er det samme som virkeligheten?
Konkret situasjon?
3. Kan du skrive en liste over ting du ikke så på din siste sykkeltur?
Hvilke konkrete ting burde jeg ha sett, så jeg kunne forhindret diverse ulykker osv, som kunne vært forhindret av andre sanseinntrykk?

Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: GeirK] #2007666 08/09/2015 11:21
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H

Det gjør jeg...vindsuset når jeg sykler solo på racer lurer meg ofte til å tro jeg har en bil bak meg. Sykler som oftest i middelmådige 27-28 km/t i snitt.

Hvis det er mye trafikk imot og litt innestengt vei er det vanskelig å høre om det kommer bil bak, det er nå min erfaring.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: loik] #2007667 08/09/2015 11:22
Dan Offline
More than words
More than words
Jeg etterlyser konkrete sistuasjoner hvor det å høre vil hindre en i å havne i en ulykke, eller hindre at en er til hinder for andre, og hvor evnen til å se ikke er et alternativ?
Kan du ikke heller skrive en liste over situasjoner du tror at vi mener og så kan vi si om du tror riktig?
Er det jeg som hevder at man må bruke andre sanser enn å se for å hindre å havne i ulykker ol.?
Og mens vi venter på det så kan du svare på følgende tre spørsmål:
1. Er du sikker på at du ved hjelp av synet får med deg alt av trafikal interesse som skjer rundt deg?
Hvis jeg tar meg bryet med å se meg rundt omkring osv, så er jeg sikker på at jeg får med meg alt av trafikal interesse(som andre sanser kunne ha fanget opp) som skjer rundt meg?
2. Er du klar over at din opplevelse av virkeligheten rundt deg kun er akkurat det, en opplevelse, og at det ikke nødvendigvis er det samme som virkeligheten?
Konkret situasjon?
3. Kan du skrive en liste over ting du ikke så på din siste sykkeltur?
Hvilke konkrete ting burde jeg ha sett, så jeg kunne forhindret diverse ulykker osv, som kunne vært forhindret av andre sanseinntrykk?

Prøv med tre svar isteden for tre nye spørsmål.

Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: loik] #2007670 08/09/2015 11:23
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
...og kolonnekjøring imot?

Hva er galt med det svaret jeg ga deg for 27 minutter siden?

- Robert Green Ingersoll
Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: GeirK] #2007672 08/09/2015 11:25
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Vindsus/støy i normal turhastighet var alene var grunnen til at jeg ga bort en tusenkronershjelm etter bare en håndfull turer. Mye mulig det kommer av fasongen på knotten min, men jeg opplever stor forskjell fra hjelm til hjelm

Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: Oystein L] #2007674 08/09/2015 11:30
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Oystein L
Mye mulig det kommer av fasongen på knotten min, men jeg opplever stor forskjell fra hjelm til hjelm

Det er et godt poeng som jeg tror stemmer.

- Robert Green Ingersoll
Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: EHAa] #2007676 08/09/2015 11:33
Terka Offline
Medlem
Medlem
Sitat: EHAa
Sitat: Terka
Delvis relevant i denne tråden:

Jeg har et strekke på pendleveien min som passerer en togstasjon. Her går det en sykkel og gangvei, og det sitter langt inne å sykle ute i selve bilveien da det akkurat her er 2 felts rundkjøring samme sted med 8 felt inn, 8 felt ut og kø av biler.

Har jeg dårlig timing ift togtidene så har det akkurat kommet en større mengde personer av toget og går da langs sykkel-og.gangveien, de fleste skal gjerne i samme retning som meg og er spredd vilkårlig på tvers av hele sykkel-og.gangveien, og fordelt over en distanse på noen hundre meter.

Kommer jeg bakfra (de skal i samme retning som meg) så er det mange som ikke registrerer at jeg kommer (selv med lydsignal) og siden de er spredd i hele sykkel-og.gangveiens bredde så trekker noen til høyre og noen til venstre. (og noen samler seg i midten..), mens mange ikke reagerer i det hele tatt. Antar de fleste i den siste gruppen med musikk på ørene. Resultatet er at jeg må ned i gangfart og snirkle meg igjennom menneskemengden og nesten klappe enkelte på skulderen for å komme frem.

Etter noe tenking (har tid til det når det pendles på sykkel.. ICON_GRIN ) så har landet på at vi ikke har noen god kultur på sykling (å dele sykkel-og-gangvei mellom gående og syklende på en god måte, at jeg bare må akseptere at dette strekket må sykles i gangfart uansett hvor irriterende det er, og at enkelte ikke får med seg et døyt av det som skjer bak dem (hovedsaklig pga avgrensde sanser pga en eller annen form for elektronikk.)

Du er uansett lovpålagt å senke farten din til "tilnærmet gangfart" i en slik situasjon, så det er ingenting å irritere seg over.

Edit: Det hadde selvsagt vært greit om de flyttet seg, men du må uansett senke farten..

Det er jo selvsagt at man senker farten til tilnærmet gangfart. ICON_SMILE Å gjøre noe annet er å skape flere sykkel/syklisthatere..

Vi har også andre lokasjoner i samme by hvor det er delt inn i gangvei og to møtende sykkelfelt hvor gangvei har sort asfalt og sykkelfeltene har rød asfalt. De gående er spredt like vilkårlig utover gang og sykkelveier her også. Derav vurderingen om "sykkelkultur" blandt befolkningen. Dog ikke et relevant eksempel mtp hodetelefoner. #Sykkelkultur i samfunnet får vi ta i en annen diskusjon. ICON_SMILE

Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: EHAa] #2007677 08/09/2015 11:34
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
Du spurte meg om konkrete situasjoner hvor syklister kan basere seg på hørsel.
Jeg hevder man må se, se, se ,se osv, hvis man skal hindre å havne i ulykker ol. dvs man må se, se, se osv, man kan ikke la være å se, se, se osv og basere seg på andre sanseinntrykk, dvs hvis man velger å gjøre noe annet enn å se, se, se osv, så kan man ikke regne med at man vil unngå å havne i ulykker ol. Dvs hvis man skal bevege seg rundt i trafikken så må man se, se, se osv for å hindre at man havner i ulykker ol., dvs hvis man velger å la være å se, se, se osv, så må/kan man regne med å havne i ulykker ol.
Jeg svarte tidligere på GeirK sitt innlegg, med et eksempel hvor en fotgjenger med hodetelefoner plutselig tok et skritt til siden. Dette var et direkte svar på hans oppfordringer. Det er uklart for meg hvorfor du da tror at jeg skal sitte og finne på konkrete eksempler på noe annet, kun for din kverulerende forlystelse.
Så den gående endret spor/linje/retning uten å se seg for?
Derfor gjentar jeg spørsmålet mitt:
Hvilke konkrete episoder har ledet deg til å tro at jeg ønsker å uttale meg om syklistenes bruk av hørsel?
Skriver om det å høre i trafikken på terrengsykkel.no.

Redigert av loik; 08/09/2015 11:38.
Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: Flex] #2007680 08/09/2015 11:39
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
loik, var ikke min konkrete situasjon hvor hørsel er et nødvendig sanseinntrykk god nok for deg, eller var det vanskelig å kverulere videre på det?

You are what you eat...mmm nuts
Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: GeirK] #2007684 08/09/2015 11:43
Tråkk'n roll Offline
Avhengig
Avhengig
Kan noen fortelle meg hvorfor jeg er en fare for omgivelsene når jeg går på fortau eller langs gang- og sykkelveg med musikk på ørene - helst illustrert med noen eksempler?

Når jeg kommer bak deg på sykkel, og du går midt på gang-og sykkelstien, og jeg plinger, og du ikke hører, og jeg plinger igjen og du ikke hører og jeg må senke farten masse og snike meg saaaakte forbi deg på høyre eller venstre side mens jeg har én fot ut av pedalen, da er du til irritasjon for omgivelsene (meg). Ikke fare, bare irritasjon. Du er muligens til fare for deg selv dersom jeg hadde fortsatt å gønne på og stolt på at du flyttet deg av mitt pling.

Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: Tråkk'n roll] #2007685 08/09/2015 11:45
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Tråkk'n roll
Kan noen fortelle meg hvorfor jeg er en fare for omgivelsene når jeg går på fortau eller langs gang- og sykkelveg med musikk på ørene - helst illustrert med noen eksempler?

Når jeg kommer bak deg på sykkel, og du går midt på gang-og sykkelstien, og jeg plinger, og du ikke hører, og jeg plinger igjen og du ikke hører og jeg må senke farten masse og snike meg saaaakte forbi deg på høyre eller venstre side mens jeg har én fot ut av pedalen, da er du til irritasjon for omgivelsene (meg). Ikke fare, bare irritasjon. Du er muligens til fare for deg selv dersom jeg hadde fortsatt å gønne på og stolt på at du flyttet deg av mitt pling.
Etter loven skal du passere fotgjengere på gang og sykkelfelt i gangfart...

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: loik] #2007687 08/09/2015 11:48
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg svarte tidligere på GeirK sitt innlegg, med et eksempel hvor en fotgjenger med hodetelefoner plutselig tok et skritt til siden. Dette var et direkte svar på hans oppfordringer. Det er uklart for meg hvorfor du da tror at jeg skal sitte og finne på konkrete eksempler på noe annet, kun for din kverulerende forlystelse.
Så den gående endret spor/linje/retning uten å se seg for?
Derfor gjentar jeg spørsmålet mitt:
Hvilke konkrete episoder har ledet deg til å tro at jeg ønsker å uttale meg om syklistenes bruk av hørsel?
Skriver om det å høre i trafikken på terrengsykkel.no.

Ja, den gående endret retning uten å SE seg for. Dersom han hadde HØRT ville han neppe gjort det.

Det at forumet heter terrengsykkel.no er vel irrelevant. Vi diskuterte fotgjengere.

Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: H.Iversen] #2007688 08/09/2015 11:48
Tråkk'n roll Offline
Avhengig
Avhengig

Jada. Men GeirK nevnte ikke noe om juss i sitt innlegg.

Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: Tråkk'n roll] #2007689 08/09/2015 11:48
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Når jeg kommer bak deg på sykkel, og du går midt på gang-og sykkelstien, og jeg plinger, og du ikke hører, og jeg plinger igjen og du ikke hører og jeg må senke farten masse og snike meg saaaakte forbi deg på høyre eller venstre side mens jeg har én fot ut av pedalen, da er du til irritasjon for omgivelsene (meg).

Premissene i dette eksemplet er feil siden jeg alltid går langs høyre side av gang- og sykkelvegen.

Dette blir omtrent som å be meg slutte å sykle i vegbanen siden så mange syklister er dårlige til å slippe forbi biltrafikken.

- Robert Green Ingersoll
Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: Flex] #2007690 08/09/2015 11:50
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Man sykler på gang og sykkelvei som krysser under bilveien gjennom en undergang. Man sykler med musikk og sykler rolig og holder høyre. I mot kommer det en på sykkel som har kjempedårlig tid som plinger med bjella si og roper varsku. Man hører ikke dette pga musikken og kræsjer med den som kommer i mot i alt for høy fart.

Skjer sikkert ikke så ofte, men uforutsette situasjoner oppstår hver dag. At den som kommer i mot gjør noe galt endrer ikke på det faktum at situasjonen kunne vært unngått om man hadde benyttet seg av hørselen og stoppet opp. Folk gjør tross alt masse galt langs veiene hver dag, bruk fantasien.

Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: knut77] #2007691 08/09/2015 11:53
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: knut77
Skjer sikkert ikke så ofte, men uforutsette situasjoner oppstår hver dag.

Og her er du inne på det som er kjernen, etter mitt syn:
Ulykker skjer gjerne når flere uheldige ting inntreffer på en gang. Det handler om ekstremsituasjoner. I normalsituasjonen går det jo helt fint.

Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: GeirK] #2007692 08/09/2015 11:55
Tråkk'n roll Offline
Avhengig
Avhengig

Når jeg kommer bak deg på sykkel, og du går midt på gang-og sykkelstien, og jeg plinger, og du ikke hører, og jeg plinger igjen og du ikke hører og jeg må senke farten masse og snike meg saaaakte forbi deg på høyre eller venstre side mens jeg har én fot ut av pedalen, da er du til irritasjon for omgivelsene (meg).

Premissene i dette eksemplet er feil siden jeg alltid går langs høyre side av gang- og sykkelvegen.

Dette blir omtrent som å be meg slutte å sykle i vegbanen siden så mange syklister er dårlige til å slippe forbi biltrafikken.

1. Her trekker du plutselig inn et nytt premiss, nemlig at du alltid går langs høyre side av gang- og sykkelvegen. Hvis du gjør det, er du ikke til irritasjon for noen (med mindre du hører såpass høyt på f.eks Dream Theater at jeg får det inn i øregangene mine ved passering).
2. Jeg har ikke bedt deg om å slutte med noe som helst. Jeg bare illustrerte at en som går midt i veien og ikke hører varsel fra en annen trafikant bakfra, pga høy musikk på øret, er til irritasjon.

Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: Tråkk'n roll] #2007694 08/09/2015 12:00
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Det hender nok at jeg hører på Dream Theater ja, men jeg har propper med god lydisolasjon.

Jeg mener fremdeles at en generell formaning om å ikke gå med hodetelefoner er like gal som en generell formaning om å ikke sykle i vegbanen. Begge deler lar seg gjøre dersom en tar visse forholdsregler.

- Robert Green Ingersoll
Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: H.Iversen] #2007695 08/09/2015 12:03
Øyvind V Offline
More than words
More than words

...som vel er umulig? Skal man passere må man jo ha litt høyere hastighet enn gangfarten til den som ganger går.

Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: loik] #2007697 08/09/2015 12:06
Dan Offline
More than words
More than words
Jeg hevder man må se, se, se ,se osv, hvis man skal hindre å havne i ulykker ol. dvs man må se, se, se osv, man kan ikke la være å se, se, se osv og basere seg på andre sanseinntrykk, dvs hvis man velger å gjøre noe annet enn å se, se, se osv, så kan man ikke regne med at man vil unngå å havne i ulykker ol. Dvs hvis man skal bevege seg rundt i trafikken så må man se, se, se osv for å hindre at man havner i ulykker ol., dvs hvis man velger å la være å se, se, se osv, så må/kan man regne med å havne i ulykker ol.

Nå begynner jeg å skjønne hva det er du har misforstått. Det er nemlig ingen som har sagt at man skal basere seg på hørselen alene. Tvertimot er det nå skrevet flere ganger at hørselen er et viktig komplement for å fange opp ting som synet ikke fikk med seg.

Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: Flex] #2007699 08/09/2015 12:10
L
lph Offline
Avhengig
Avhengig
L
Ja, nei, jo. Fra en som bruker ørepropper så godt som daglig:

- det er ikke sånn at man ikke hører noenting. Jeg hører helt fint både biler og ihvertfall sirener, men litt seinere enn ellers. Jeg hører dårlig vanlig tale.
- det er mulig å kompensere for redusert hørsel med økt bruk av syn. Jeg vil påstå at jeg følger langt bedre med på trafikken rundt meg enn mange andre, fordi jeg er klar over at jeg ikke hører alt. Men det forutsetter jo at man faktisk er klar over det.
- sykler man i hundreogåtteogførr i tett trafikk og uoversiktlige kryss er det kanskje ikke så lurt med nedsatt hørsel. På min oversiktlige jobbvei hvor jeg vet hvor hvert eneste kryss er har det lite å si. Sykler jeg på helt nye steder tar jeg øreproppene som oftest ut.
- det er farligere at folk ikke overholder trafikkreglene, vingler, ikke tar hensyn og ikke følger med enn at de hører på musikk. Men å høre på musikk KAN gjøre at du ikke overholder trafikkreglene, vingler, ikke tar hensyn og ikke følger med. Men ørepropper tvinger deg ikke til å bli en dust.
- jeg anbefaler aldri folk å høre på musikk mens de sykler. Det er en tilleggsferdighet, som kan læres. Men jeg syns det er krisemaksimering å påstå at det er kjempefarlig og bør aldri forekomme.

Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: lph] #2007702 08/09/2015 12:12
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: lph
Ja, nei, jo. Fra en som bruker ørepropper så godt som daglig:

- det er ikke sånn at man ikke hører noenting. Jeg hører helt fint både biler og ihvertfall sirener, men litt seinere enn ellers. Jeg hører dårlig vanlig tale.
- det er mulig å kompensere for redusert hørsel med økt bruk av syn. Jeg vil påstå at jeg følger langt bedre med på trafikken rundt meg enn mange andre, fordi jeg er klar over at jeg ikke hører alt. Men det forutsetter jo at man faktisk er klar over det.
- sykler man i hundreogåtteogførr i tett trafikk og uoversiktlige kryss er det kanskje ikke så lurt med nedsatt hørsel. På min oversiktlige jobbvei hvor jeg vet hvor hvert eneste kryss er har det lite å si. Sykler jeg på helt nye steder tar jeg øreproppene som oftest ut.
- det er farligere at folk ikke overholder trafikkreglene, vingler, ikke tar hensyn og ikke følger med enn at de hører på musikk. Men å høre på musikk KAN gjøre at du ikke overholder trafikkreglene, vingler, ikke tar hensyn og ikke følger med. Men ørepropper tvinger deg ikke til å bli en dust.
- jeg anbefaler aldri folk å høre på musikk mens de sykler. Det er en tilleggsferdighet, som kan læres. Men jeg syns det er krisemaksimering å påstå at det er kjempefarlig og bør aldri forekomme.

Word.

Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: Øyvind V] #2007703 08/09/2015 12:13
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Øyvind V

...som vel er umulig? Skal man passere må man jo ha litt høyere hastighet enn gangfarten til den som ganger går.

Man skal holde tilnærmet gangfart.

Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: Flex] #2007706 08/09/2015 12:18
D
Deckard Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
D
Sitat: Flex
Det kan ikke jeg heller. Min subjektive mening er at man hører like lite inni en (godt lydisolert) bil med radio på, som du gjør som syklist / fotgjenger med hodetelefoner.

Påstand... For egen sikkerhet, som jeg tolker artikkelen til å omhandle, er det viktigere å ha ørene med seg som myk trafikant. Bilen en rekke speil, som hjelper til med å holde oversikt bakover. Sirener hører man godt med radioen på "vanlig" lydnivå.

Det er forsåvidt sant, men jeg hater den måten å tenke på (at man gir offeret mye av ansvar). Du kan jo prøve å bytte ut "myk trafikant" med "kvinne på byen" og "påkjørt" med "voldtatt" osv...

Her er jeg ikke enig. En anbefaling er nettopp en anbefaling, og ikke fordeling av skyld. Jeg mener den enkelte må ta ansvar for egen sikkerhet, uten at de av den grunn har noen som helst skyld ved et overgrep eller ulykke som noen andre har alt ansvar for. Om man ved enkle forholdsregler kan minimere risikoen for å havne i uføret, bør den enkelte vurdere å følge disse.

Sant, det fins noen gode kampanjer, men jeg synes at jeg hører mye fra Trygg Trafikk hvor de retter fokuset uforholdsmessig mye mot myke trafikanter. Selv NAF har en mye mer "balansert" tankegang.

Kanskje... Jeg har vært mest interessert i debatten mellom sykkel og bil, og her synes jeg vel bla Trygg trafikk har kommet med en del anbefalinger av positiv art for syklister.

Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: lph] #2007711 08/09/2015 12:24
D
Deckard Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
D
En generell anbefaling gjelder folk flest, så er det jo opp til den enkelte om de vil følge den eller ikke.

Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: Flex] #2007715 08/09/2015 12:29
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
När man tydligen inte får gå eller sykla och samtidigt lysna på musik eller radio så är det väl bara att ta bilen som ofta går både fortare och där man självklart kan lyssna på musik...

Greit med en anbefalning men hela artikeln verkar mest vara en krisemaximering.

Risken blir säkert lite högre med musik men livskvaliteten under gå eller sykkelturen kan gå ned om man inte lyssnar på musik.

Vad är det nesta? Risken med att prata under gåturen? Obligatoriska speglar på luvan?

Side 3 av 4 1 2 3 4

Moderator  support