Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 4 1 2 3 4

Trygg Trafikk og hodetelefoner

Trygg Trafikk og hodetelefoner #2007519 08/09/2015 08:39
Flex Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Leste nettopp denne artikkelen, og merker at jeg (som så mange ganger før) blir litt provosert over uttalelsene fra Trygg Trafikk.

For all del, jeg er enig i at hodetelefoner i trafikken er en uting, og har aldri brukt det selv (ikke engeng som fotgjenger). Men når man tenker på at de aller fleste i trafikken; de som har aller størst potensiale for å skade andre, kjører rundt i svære lydtette stålbur med en radio som er i stand til å pumpe ut ubegrenset mengde lyd, og i tillegg har store blindsoner (noe en myk trafikant ikke har), så kan man ikke gå ut og fronte bruken av hodetelefoner som om det skulle være blant de største problemene i trafikken. Hvis problemet er at trafikanter ikke klarer å høre andre trafikanter, burde man i så fall begynne med å forby alle biler, og det kommer vel neppe å skje med det første...

Reagerer spesielt på følgende uttalelse:
Quote:
Myke trafikanter er veldig utsatte. De klarer ikke observere trafikkfarlige situasjoner, og burde ikke bruke hodetelefoner. Det kan skje dødsulykker

Her virker det nærmest som om Knut Ove Børseth mener at alle myke trafikanter er evneveike. Her snakker vi stigmatisering...

Hva mener dere?

Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: Flex] #2007526 08/09/2015 08:50
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
For min del virker det som om hodetelefoner på myke trafikanter tar like mye oppmerksomhet bort fra trafikkbildet, som mobil-i-hånda tar oppmerksomhet fra bilister.

Sykler hver dag både på tour de finans, og i Oslo sentrum, og opplever at det er vanskelig å nå gjennom med den viktige små-kommunikasjonen til de som har hodetelefoner - de er også mindre oppmerksom på valg andre tar.

Men dette er kun synsing fra min side, har ikke noe annet enn egen tolkning av egne opplevelser å bygge på.

Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: Flex] #2007528 08/09/2015 08:51
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Når jeg har syklet med musikk på øret har jeg vært mer oppmerksom og ser meg bedre for når veier skal krysses etc. Det er rett og slett fordi jeg ikke hører biler som måtte komme bak eller ut av kryss med dårlig oversikt. Jeg føler meg tryggere uten musikk, vi har vel alle vært borti de bilistene/trailersjåfører som ikke svinger godt nok over før de kjører forbi deg, når man hører det kommer et kjøretøy er man bedre forberedt, når man sykler med høy musikk på øret og det "utav det blå" suser en trailer forbi litt for nært kan det fort komme reflekshandlinger som kan føre til farlige situasjoner eller at man sykler av veien.
Har for det meste kutta ut musikk, synes det er ganske behagelig å bare nyte stillheten i skogen eller langs lite trafikkerte veier.

Edit: Ellers enig med det Simson skriver over her.

Redigert av Hoaas; 08/09/2015 08:53.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: Flex] #2007538 08/09/2015 09:15
D
Deckard Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
D
Hvorfor skal man være så hårsår?
Jeg synes det er en god anbefaling å sykle uten musikk på ørene.
At noen mener de har like god oversikt over trafikkbildet med lyd som uten, betyr ikke at det samme gjelder for folk flest.

Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: simson] #2007540 08/09/2015 09:17
Flex Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Sitat: simson
For min del virker det som om hodetelefoner på myke trafikanter tar like mye oppmerksomhet bort fra trafikkbildet, som mobil-i-hånda tar oppmerksomhet fra bilister.

Jeg er uenig her. Den klart viktigste sansen når man ferdes i trafikken er synet. Når man holder på med mobilen, kikker man ikke på veien engang, og da kan alt skje (da jeg fikk min første sykkelcomputer som 10-åring, var jeg så opptatt av å kikke på den at jeg holdt på å sykle rett inn i siden på en parkert buss).

Å ha på hodetelefoner mener jeg tilsvarer å ha på musikk inni en bil. Man hører akkurat like lite av det som skjer rundt seg.

Sykler hver dag både på tour de finans, og i Oslo sentrum, og opplever at det er vanskelig å nå gjennom med den viktige små-kommunikasjonen til de som har hodetelefoner - de er også mindre oppmerksom på valg andre tar.

Sykler en knapp mil hver dag til og fra jobb (riktignok ikke Tour de Finance), men kan knapt huske at jeg noen gang har hatt noe særlig behov for å kommunisere med noen andre (sånn sett hadde det ikke gjort noe om alle hadde syklet / gått med hodetelefoner). Men det er sikkert litt mer trafikk langs TdF-løypa...

Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: Flex] #2007541 08/09/2015 09:18
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Kan noen fortelle meg hvorfor jeg er en fare for omgivelsene når jeg går på fortau eller langs gang- og sykkelveg med musikk på ørene - helst illustrert med noen eksempler?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: GeirK] #2007545 08/09/2015 09:23
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: GeirK
Kan noen fortelle meg hvorfor jeg er en fare for omgivelsene når jeg går på fortau eller langs gang- og sykkelveg med musikk på ørene - helst illustrert med noen eksempler?

Fordi du kan bli så revet med når Miley Cyrus låta du digger kommer på at du danser deg ut i veibanen med øynene lukket?

Redigert av Hoaas; 08/09/2015 09:23.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: Deckard] #2007548 08/09/2015 09:23
Flex Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Sitat: Deckard
Hvorfor skal man være så hårsår?
Jeg synes det er en god anbefaling å sykle uten musikk på ørene.
At noen mener de har like god oversikt over trafikkbildet med lyd som uten, betyr ikke at det samme gjelder for folk flest.

Er ikke hårsår, og er helt enig i at man ikke bør ha musikk på ørene i trafikken. Men poenget mitt var at når man sitter i en bil, hører man akkurat like lite av trafikken rundt seg (spesielt om man også har på radio).

Men som sagt, det jeg spesielt reagerer på, er uttalelsen om at "De [myke trafikanter] klarer ikke observere trafikkfarlige situasjoner".

Og dette er ikke den første uttalelsen tra Trygg Trafikk hvor de forsøker å legge alt ansvar hos myke trafikanter.

Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: simson] #2007555 08/09/2015 09:32
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
For min del virker det som om det å se på en mobiltelefon tar langt mer oppmerksomhet bort fra trafikkbildet, enn det å bære på øretelefoner, ha på lue, være døv, lytte til vindsus ol.
Hvilken konkret små-kommunikasjonen er det som ikke kan oppfattes med øynene? Hvilke konkrete valg er det man må høre?

Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: GeirK] #2007559 08/09/2015 09:34
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A

Nå må'kke du komme her og pulverisere generaliseringer med sånne kjiipe enkelteksempler.

Anonym5
Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: Flex] #2007560 08/09/2015 09:35
I
ijustpop Offline
Entusiast
Entusiast
I
Trygg Trafikk sier skal egentlig jobbe for færrest mulig ulykker i trafikken, uavhengig av om man er bilist, syklende eller gående.

I praksis så er det en interesseorganisasjon for bilister. Det viser seg gang på gang.

Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: GeirK] #2007562 08/09/2015 09:35
D
Deckard Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
D

Er det noen som har påstått at du er en fare for omgivelsene?
Det handler vel bare om å redusere egen risiko for ulykke, det betyr ikke at du har skyld i ulykken.

Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: GeirK] #2007567 08/09/2015 09:38
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig

Enkelte blir tilsynelatende bortimot i transe når de går med musikk på ørene. Jeg har opplevd å ta igjen en fotgjenger på G/S-veg, bremse ned ved forbikjøring og deretter nesten bli "gått på" av fotgjengeren. Vedkommende gikk i samme retning som meg, men skiftet plutselig kurs fordi han så noen han kjente på den andre siden av veien. Jeg la ikke merke til at vedkommende hadde hodetelefoner på før vi begge stod stille.

Heldigvis hadde jeg såpass lav fart at jeg klarte å stoppe/svinge unna inn mot kantsteinen. Det var ingen reell fare i denne situasjonen, i og med at begge hadde lav hastighet. Dermed kunne vi smile og nikke og gå videre. Og så lenge alle syklister gjør det regelverket krever av dem (klare å stoppe for enhver påregnelig hindring), vil det heller ikke oppstå farlige situasjoner.

Men nå vet vi dessverre at ikke alle syklister holder lav fart i møte med fotgjengere. Da kan det oppstå farlige situasjoner dersom noen opptrer overraskende eller irrasjonelt. Selv om et eventuelt sammenstøt sannsynligvis vil være syklistens "skyld" (rettslig), kan det bli fatale konsekvenser for begge parter.

Slik jeg ser det: Når man går med musikk på ørene mister man en viktig sans. MEN: Det er fullt mulig å kompensere for dette, ved å bruke øynene ekstra aktivt. Dersom man ikke kompenserer ved å bruke synet, kan man bidra til farlige situasjoner. I de aller fleste tilfeller vil kanskje skylden for slike farlige situasjoner havne hos syklist eller bilist, men det er uansett i alles interesse å unngå at de oppstår.

Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: Hoaas] #2007571 08/09/2015 09:40
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
Sitat: Hoaas
Når jeg har syklet med musikk på øret har jeg vært mer oppmerksom og ser meg bedre for når veier skal krysses etc. Det er rett og slett fordi jeg ikke hører biler som måtte komme bak eller ut av kryss med dårlig oversikt.
Jeg ville aldri finne på å basere meg på det å lytte etter andre trafikanter i et kryss(ei heller i andre situasjoner).
Jeg føler meg tryggere uten musikk, vi har vel alle vært borti de bilistene/trailersjåfører som ikke svinger godt nok over før de kjører forbi deg, når man hører det kommer et kjøretøy er man bedre forberedt, når man sykler med høy musikk på øret og det "utav det blå" suser en trailer forbi litt for nært kan det fort komme reflekshandlinger som kan føre til farlige situasjoner eller at man sykler av veien.
Har for det meste kutta ut musikk, synes det er ganske behagelig å bare nyte stillheten i skogen eller langs lite trafikkerte veier.
Hvor sakte sykler du på veien?

Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: ] #2007572 08/09/2015 09:41
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
Sitat: Gavia1975
I bil har man speil slik at man kan se trafikk som kommer bakfra.
Personlig skrur jeg alltid ned eller av radio/musikk i bil når jeg kjører i krevende trafikkbilde.

-V-
Jeg har et hode som kan vris til siden. Og åpner vinduene?

Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: GeirK] #2007573 08/09/2015 09:42
Ola R. Offline
Veteran
Veteran

Fordi du ikke hører mitt lille "pling", og jeg må ut i veien for å være sikker på å ikke kjøre på deg i det tilfelle at du skulle ta et stort steg til venstre i det jeg passerer deg i gangfart ganger 1,1.

Redigert av Ola R.; 08/09/2015 09:43.
Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: Hoaas] #2007574 08/09/2015 09:44
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
Fordi du kan bli så revet med når Miley Cyrus låta du digger kommer på at du danser deg ut i veibanen med øynene lukket?
Og de andre trafikantene har absolutt alt ansvar.

Redigert av loik; 08/09/2015 09:45.
Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: loik] #2007576 08/09/2015 09:47
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: loik

For min del virker det som om det å se på en mobiltelefon tar langt mer oppmerksomhet bort fra trafikkbildet, enn det å bære på øretelefoner, ha på lue, være døv, lytte til vindsus ol.

Hvilken konkret små-kommunikasjonen er det som ikke kan oppfattes med øynene? Hvilke konkrete valg er det man må høre?

Med mobileksemplet mener jeg de som prater i mobilen, mens de holder den inntil øret. De som gjør det er intenst stirrende på veien mens de prater, men får tunnelsyn og mister evnen til å fange opp signaler fra utenfor tunnelsynet.

Opplever at det samme skjer også hos mange med hodetelefoner (selvfølgelig ikke alle, men en større andel enn de uten). De får mer introvert fokus / tunnelsyn, og fanger ikke like lett opp signaler.

Av typen småkommunikasjon:
- Sykkelbjelle som ringer.
- "Unnskyld"
- Bil som nærmer seg.
- Arm ut til siden, jeg skal inn til høyre her.
- Blikkontakt, for å være trygg på at hverandre skjønner hvem som skal kommunisere hvor.

Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: EHAa] #2007578 08/09/2015 09:51
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
Sitat: EHAa
Slik jeg ser det: Når man går med musikk på ørene mister man en viktig sans. MEN: Det er fullt mulig å kompensere for dette, ved å bruke øynene ekstra aktivt. Dersom man ikke kompenserer ved å bruke synet, kan man bidra til farlige situasjoner. I de aller fleste tilfeller vil kanskje skylden for slike farlige situasjoner havne hos syklist eller bilist, men det er uansett i alles interesse å unngå at de oppstår.
Hva med syklistene, i hvilke konkrete situasjoner kan de basere seg på hørsel?

Redigert av loik; 08/09/2015 10:00.
Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: Ola R.] #2007588 08/09/2015 10:06
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Ola R.

Fordi du ikke hører mitt lille "pling", og jeg må ut i veien for å være sikker på å ikke kjøre på deg i det tilfelle at du skulle ta et stort steg til venstre i det jeg passerer deg i gangfart ganger 1,1.

He - he.

Jeg tar aldri et plutselig steg til venstre - pling eller ikke pling.

- Robert Green Ingersoll
Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: loik] #2007590 08/09/2015 10:07
Dan Offline
More than words
More than words

Det ene utelukker ikke det andre. At du ser deg godt rundt betyr ikke at det ikke kan komme viktig lydinformasjon i tillegg. Noe som er farlig i trafikken er alle disse som tror de har full oversikt. F eks de som lar være å bruke blinklys "fordi det ikke var noen i nærheten som kunne ha nytte av det". Nei, bare noen syklister og en fotgjenger. Og en motorsyklist. Men ingen andre biler nei, det er riktig. Litt i samme gate er det å si at man ikke trenger å høre fordi man er så flink på å se.

Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: loik] #2007591 08/09/2015 10:08
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Hos meg kompenserer hørselen mye for at jeg mangler speil. Jeg hører med en gang om jeg har et kjøretøy bak meg og kan i mange tilfeller identifisere sånn noenlunde hvilken type kjøretøy det er.

- Robert Green Ingersoll
Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: Flex] #2007592 08/09/2015 10:09
D
Deckard Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
D
Hvorfor lytte til anbefalinger fra Politiet, Trygg Trafikk, Vegdirektoratet, Syklistenes landsforening og Foreningen for trafikkskadede... Vi vet selvsagt best selv.

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-m...ter/a/10002259/

http://www.nrk.no/telemark/bekymra-for-musikk-til-mopedkjoring-1.7173130

http://www.nrk.no/hordaland/livsfarlig-a-hore-pa-musikk-1.7965916

Svenskene er tilsynelatende enige...

http://www.dn.se/nyheter/sverige/horlurar-bakom-dodsolyckor/

Amerikanerne også...

http://umm.edu/news-and-events/news-rele...iple-since-2004

Det ingen av disse artiklene sier er at det er den myke trafikantens skyld, men at man ved å fokusere på trafikken rundt seg kan avverge å bli forulykket av andres uoppmerksomhet.

Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: GeirK] #2007593 08/09/2015 10:10
Dan Offline
More than words
More than words

Agn.

Sitat: Ola R.

Napp.

Jeg tar aldri et plutselig steg til venstre - pling eller ikke pling.

Innhaling.

Men var det relevant å ta deg selv som eksempel på et generelt problem som mange av oss opplever? ICON_WINK

Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: simson] #2007596 08/09/2015 10:13
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
Med mobileksemplet mener jeg de som prater i mobilen, mens de holder den inntil øret. De som gjør det er intenst stirrende på veien mens de prater, men får tunnelsyn og mister evnen til å fange opp signaler fra utenfor tunnelsynet.

Opplever at det samme skjer også hos mange med hodetelefoner (selvfølgelig ikke alle, men en større andel enn de uten). De får mer introvert fokus / tunnelsyn, og fanger ikke like lett opp signaler.

Av typen småkommunikasjon:
- Sykkelbjelle som ringer.
- "Unnskyld"
- Bil som nærmer seg.
- Arm ut til siden, jeg skal inn til høyre her.
- Blikkontakt, for å være trygg på at hverandre skjønner hvem som skal kommunisere hvor.
Så de kan glemme å se seg for, hvis de opptatt med å tenke på et eller annet?

Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: Deckard] #2007600 08/09/2015 10:15
Flex Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Sitat: Deckard
Hvorfor lytte til anbefalinger fra Politiet, Trygg Trafikk, Vegdirektoratet, Syklistenes landsforening og Foreningen for trafikkskadede... [...]
Hvorfor kun fokusere på myke trafikanter, og ikke på de som virkelig kan gjøre stor skade, og som hører fint lite rundt seg selv om de ikke har musikk på?

Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: Dan] #2007602 08/09/2015 10:22
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
Sitat: Dan
Det ene utelukker ikke det andre. At du ser deg godt rundt betyr ikke at det ikke kan komme viktig lydinformasjon i tillegg. Noe som er farlig i trafikken er alle disse som tror de har full oversikt. F eks de som lar være å bruke blinklys "fordi det ikke var noen i nærheten som kunne ha nytte av det". Nei, bare noen syklister og en fotgjenger. Og en motorsyklist. Men ingen andre biler nei, det er riktig. Litt i samme gate er det å si at man ikke trenger å høre fordi man er så flink på å se.
Hvilke/n konkret/e lyd/er kan hindre at man havner i en ulykke, eller kan hindre at man er til hinder for andre i trafikken(som ens evne til å se ikke kan forhindre)?

Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: Dan] #2007603 08/09/2015 10:24
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Dan

Men var det relevant å ta deg selv som eksempel på et generelt problem som mange av oss opplever? ICON_WINK

Jeg kan ikke se at jeg gjorde det. Hvis rådet gjelder alle fotgjengere så gjelder det også meg, og jeg ville gjerne vite hvorfor.

Dersom problemet er at forgjengere har for vane å plutselig tar et skritt til siden, så er vel mer effektivt å be dem slutte med det enn å slutte å gå med musikk på ørene slik at de kan begrense sideveisgåing til tidspunkter der man ikke er til fare for andre. Mange av de forgjengerne som oppfører seg uforutsigbart langs gang- og sykkelveg, er ofte opptatt med ikke-musikkrelaterte sysler som stenger dem ute fra resten av verden.

- Robert Green Ingersoll
Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: GeirK] #2007604 08/09/2015 10:25
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
Hos meg kompenserer hørselen mye for at jeg mangler speil. Jeg hører med en gang om jeg har et kjøretøy bak meg og kan i mange tilfeller identifisere sånn noenlunde hvilken type kjøretøy det er.
Jeg sykler for fort til å basere meg på hørsel, så jeg vrir hodet.

Re: Trygg Trafikk og hodetelefoner [Re: loik] #2007606 08/09/2015 10:27
Dan Offline
More than words
More than words
Hvilke/n konkret/e lyd/er kan hindre at man havner i en ulykke, eller kan hindre at man er til hinder for andre i trafikken(som ens evne til å se ikke kan forhindre)?

Lyden av noe som kommer som du ikke har fått med deg selv om din hjerne ved hjelp av synet sier at det ikke er noe der. Å tro at du får med deg absolutt alt ved hjelp av synet er jo litt overoptimistisk mener jeg.

Side 1 av 4 1 2 3 4

Moderator  support