Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Enkel NAS harddisk (MyCloud e.l.) - sikkerhetskopi

Enkel NAS harddisk (MyCloud e.l.) - sikkerhetskopi #2007514 08/09/2015 08:27
S
simson Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
S
Har noen ti- eller hundretusentalls bilder som jeg må få ryddet opp i, og tatt backup av.

Har ekstern harddisk i dag, men kunne tenkt meg en som fungerer trådløst, og dermed alltid er tilgjengelig uansett hvor jeg arbeider fra. Så da burde jo en NAS-harddisk fungere?

To spørsmål:
1) Noen som har erfaringer/råd med å bruke denne typen NAS-harddisk til enkel backup? (Må også kunne brukes til at jeg rydder i bilder/henter de fram for å redigere, osv)
2) For å sikre bildene i tilfelle brann etc, kunne jeg helst tenkt meg at jeg også fikk tatt sikkerhetskopi til en ekte skytjeneste, direkte fra NAS-harddisken. Men her ser det ut som dette er vanskelig å få til, må ta omveier via linux/programmering, etc. Noen som har kjennskap til dette?

Re: Enkel NAS harddisk (MyCloud e.l.) - sikkerhetskopi [Re: simson] #2007523 08/09/2015 08:47
trondav Offline
Entusiast
Entusiast
Kan anbefale skytjenesten Flickr

1TB gratis lagring. Superenkelt og meget bra

Giant Propel Advanced 0, Scott Scale 910, Trek Madone 2.1
Re: Enkel NAS harddisk (MyCloud e.l.) - sikkerhetskopi [Re: simson] #2007537 08/09/2015 09:14
jaknudsen Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg forstår ikke helt; skal du bruke NAS-disken til å ta backup av bilder som er lagret på din PC, eller skal du lagre bildene kun på NAS-en?

Re: Enkel NAS harddisk (MyCloud e.l.) - sikkerhetskopi [Re: jaknudsen] #2007577 08/09/2015 09:49
S
simson Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
S
Sitat: jaknudsen
Jeg forstår ikke helt; skal du bruke NAS-disken til å ta backup av bilder som er lagret på din PC, eller skal du lagre bildene kun på NAS-en?

Ja, var dårlig forklart av meg.

Jeg skal bruke NASen som min primære lagringsenhet (da jeg ikke har plass til de på PCen).

Og ønsker i tillegg helst å ha en skytjeneste, som sikkerhetskopierer fra NASen. (Dette behøver ikke skje automatisk, kan godt skje ved at jeg aktivt velger "Sikkerhetskopier nå", hvis det gjør det lettere å få til)

Re: Enkel NAS harddisk (MyCloud e.l.) - sikkerhetskopi [Re: simson] #2007614 08/09/2015 10:33
Maybelline Offline
Ringrev
Ringrev
Vi bruker Jotta til dette.
Alle maskiner i huset har RAID, og er koblet sammet med et NAS som tar backup noen ganger i uken, og bilder samt noen andre viktige ting går videre til Jotta en gang eller to i uken. Trygt nok for oss.
Mobiler synkes med Jotta når vi husker det, men jeg er ganke sikker på at det kan settes opp en plan på dette også.
Jotta er norsk med servere i Norge, og må følge norsk lov ved oppbevaring av filene dine. Det må ikke utenlandske tjenester.

Man kommer alltids ned
Re: Enkel NAS harddisk (MyCloud e.l.) - sikkerhetskopi [Re: Maybelline] #2007625 08/09/2015 10:43
S
simson Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
S
Sitat: Maybelline
Vi bruker Jotta til dette.
Alle maskiner i huset har RAID, og er koblet sammet med et NAS som tar backup noen ganger i uken, og bilder samt noen andre viktige ting går videre til Jotta en gang eller to i uken. Trygt nok for oss.
Mobiler synkes med Jotta når vi husker det, men jeg er ganke sikker på at det kan settes opp en plan på dette også.
Jotta er norsk med servere i Norge, og må følge norsk lov ved oppbevaring av filene dine. Det må ikke utenlandske tjenester.

Jeg hadde Jotta tidligere, men syntes det ble for krevende å hente tak i filene igjen.

Har nå CrashPlan, som virker langt mer intuitivt brukervennlig. (Og opplever også opp-ned-hastigheten som noe bedre, men det kan være tilfeldig)

Re: Enkel NAS harddisk (MyCloud e.l.) - sikkerhetskopi [Re: simson] #2007669 08/09/2015 11:23
jaknudsen Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg hadde oppgradert disken i PC-en slik at jeg fikk plass til alt der.

Re: Enkel NAS harddisk (MyCloud e.l.) - sikkerhetskopi [Re: simson] #2007728 08/09/2015 12:54
Maybelline Offline
Ringrev
Ringrev
Aha, det er jo et godt poeng. Jeg henter så og si aldri filer derfra, det er kun backupløsning for oss.
Filene våre ligger jo lokalt og på NAS, Jotta skal redde dagen den dagen det brenner eller noe annet utenkelig skjer.

Man kommer alltids ned
Re: Enkel NAS harddisk (MyCloud e.l.) - sikkerhetskopi [Re: Maybelline] #2007737 08/09/2015 13:09
S
simson Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
S
Sitat: Maybelline
Aha, det er jo et godt poeng. Jeg henter så og si aldri filer derfra, det er kun backupløsning for oss.
Filene våre ligger jo lokalt og på NAS, Jotta skal redde dagen den dagen det brenner eller noe annet utenkelig skjer.

Jeg hadde opprinnelig også tenkt å bruke Jotta slik. Men så ble enkelte bildemapper slettet (permanent) ved en feil fra harddisken, og jeg fant ut at det var krevende å finne fram til samme mapper og bilder i Jotta. Mulig dette har bedret seg nå.

Nå tenker jeg for så vidt å bruke min NAS + min skytjeneste på samme måte som din, så kanskje Jotta er mer aktuell igjen da. Kan Jotta ta sikkerhetskopier direkte fra din NAS, uten omveier?

CrashPlan skriver: "CrashPlan doesn't support backing up mapped drives on Windows. This is due to an OS-level restriction built into Windows. If you would like to back up a mapped drive on Windows, there is an unsupported method for doing so."

Ville trodd det samme gjelder Jotta?

Re: Enkel NAS harddisk (MyCloud e.l.) - sikkerhetskopi [Re: simson] #2007751 08/09/2015 13:36
J
jørgm Offline
Ringrev
Ringrev
J
Sitat: simson
CrashPlan skriver: "CrashPlan doesn't support backing up mapped drives on Windows. This is due to an OS-level restriction built into Windows. If you would like to back up a mapped drive on Windows, there is an unsupported method for doing so."

Ville trodd det samme gjelder Jotta?

Jeg gjorde et lite forsøk i våres på å få til dette. De har støtte for backup av mappet disk, MEN kun én sti (som i praksis da må være rota på NASen). Jeg fikk også problemer med at den ikke gjenkjente NASen som samme disk når NASen fikk ny IP og jeg måtte mappe på nytt. Ble i det hele tatt såpass brukeruvennlig at jeg slo det fra meg. Dette er nok også vitsen, da Jotta så vidt jeg husker, sier at de ønsker å unngå at bedrifter kjører backup av hele nettverket sitt i en fei.

Ser at Synology nå støtter syncing direkte mot OneDrive, så da er det mulig jeg skal forsøke meg på det etter hvert.

Re: Enkel NAS harddisk (MyCloud e.l.) - sikkerhetskopi [Re: simson] #2007769 08/09/2015 13:59
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Har noen ti- eller hundretusentalls bilder som jeg må få ryddet opp i, og tatt backup av.

Mener du "ti- eller hundretusentalls bilder" eller "ti- eller hundretusentalls GB med bilder"?

quote=simson]
1) Noen som har erfaringer/råd med å bruke denne typen NAS-harddisk til enkel backup? (Må også kunne brukes til at jeg rydder i bilder/henter de fram for å redigere, osv)
[/quote]

NAS er ikke backup!
NAS er ikke backup!
NAS er ikke backup!

Når man snakker om backup/datasikkerhet er mantraet "If It's Not In Three Places It Doesn't Exist.".
NAS er treigt (hvis du ikke har Gb) og egner seg dårlig til "spontan backup". Men en NAS er helt ok for TImeMachine eller lignende.

2) For å sikre bildene i tilfelle brann etc, kunne jeg helst tenkt meg at jeg også fikk tatt sikkerhetskopi til en ekte skytjeneste, direkte fra NAS-harddisken. Men her ser det ut som dette er vanskelig å få til, må ta omveier via linux/programmering, etc. Noen som har kjennskap til dette?

Det finnes løsninger, men de er i praksis enten dyre eller vanskelige å sette opp (les tidkrevende).
Jeg vet at Synology støtter de fleste skylagringstjenestene, men har ikke erfaring med disse.

En avgjørende faktor er at store disker har mye feil, så hvis du skal ha mange TB i et NAS trenger du et høyt RAID-nivå (6+ eller z). En billig NAS med to disker er ikke bra nok, du bør ha minimum tre og helt fire.
Jeg tar sjansen på å kjøre RAID-Z på tre disker, siden dataene også ligger minst to andre steder.

Sjekk om en Synology med tre disker er innenfor budsjett.

Redigert av tparsli; 08/09/2015 14:46.

Thomas
Re: Enkel NAS harddisk (MyCloud e.l.) - sikkerhetskopi [Re: simson] #2007810 08/09/2015 16:42
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Selv bruker jeg Idrive fra Qnap, fungerer fra både IOS, Android, Windows og Mac, enkelt å restore data - samt at de har meget gode priser. Har du en Qnap NAS også, så er det selvsagt integrert støtte for å ta backup fra denne også.

Noe av det bedre jeg har vært borte i av tjenester.
NB, Ikke Norsk "lagring" - men for min del spiller det fint liten rolle.

Re: Enkel NAS harddisk (MyCloud e.l.) - sikkerhetskopi [Re: simson] #2008091 09/09/2015 09:53
S
Søgnerider2 Offline
Medlem
Medlem
S
Jeg bruker Onedrive, inkludert i årsgebyr på officepakka. Får 1TB lagring inkludert, en enkel mail til MS, så utvider de til 10TB, har du behov for mer, så får du det.

Re: Enkel NAS harddisk (MyCloud e.l.) - sikkerhetskopi [Re: simson] #2008169 09/09/2015 12:27
F
Frode M Offline
Veteran
Veteran
F
Jeg bruker NAS fra Synology og Qnap i dag. Foretrekker marginalt Qnap som har noen flere apper for backup/sync og jevnt over "mer" Intel-prosessorer i nassene. Qnap har dårligere støtte for rsync. Både Synolgy og Qnap har en bra app for å synce til diverse skytjenester. I Qnap integreres disse i filemanageren.

Anbefaler å benytte såkalt "3-2-1-backup". 3 kopier, 2 systemer og 1 i skya.

Slik jeg forstod behovet vil jeg benyttet Getsync (torrent) som sync-app. Støtter de fleste plattformer. Den syncer utenom skya, mellom dine enheter. Om du ønsker å inkludere skya kan Dropbox og diverse andre tjenester benyttes.

For backup av nasdata kan Amazon S3 eller Glazier brukes, eventuelt idrive eller crashplan. Idrive hadde jeg en del problemer med , så den droppet jeg. Crashplan er litt knot, støtter egentlig ikke NAS selv om det er app for det.

Programmene (Mac) for å backup/sync fra Mac til Nas synes jeg ikke er gode nok hverken på Synology eller Qnap.

Lykke til. Spør gjerne om du lurer.

/Frode

Re: Enkel NAS harddisk (MyCloud e.l.) - sikkerhetskopi [Re: simson] #2008220 09/09/2015 13:49
jaknudsen Offline
Ivrig
Ivrig
Hvor stor lagringsplass trenger du? Såfremt du holder deg under 1 TB synes jeg fortsatt det beste alternativet er å samle alle bilder på PC-en, for deretter å ta automatisk backup av denne både trådløst til en lokal disk og til en skytjeneste.

Re: Enkel NAS harddisk (MyCloud e.l.) - sikkerhetskopi [Re: simson] #2008322 09/09/2015 18:41
aleks75 Offline
Entusiast
Entusiast
Bruker en MyCloud-disk fra WD som fungerer enkelt og greit, men synes det er unødvendig at den mangler USB til kablet tilgang.

Aleksander
Re: Enkel NAS harddisk (MyCloud e.l.) - sikkerhetskopi [Re: simson] #2008357 09/09/2015 19:51
CyberTrack Offline
Veteran
Veteran
Jeg har en enkel Synology DS213j. To 3TB disker i raid 1.

Gir meg nok lagringsplass da jeg kun har en liten SSD i laptopen
Satt opp med DNS som gir meg tilgang med eget domene fra hvor som helst
App på telefonen gir meg tilgang der
NAS sender meg e-post ved innbruddsforøk, manglende tilkobling, oppdateringer etc.
Apper til ulike backup- og skyløsninger ligger klare til installasjon på NAS.
Den er ikke direkte lynrask, men ikke plagsomt treg.

Den bare står der og fungerer. Veldig fornøyd.

Jeg liker at jeg har lokal lagring, webtilgang og sky på ett sted. Jeg får liksom aldri noe godt system på sakene når de ligger på google disk, drive, docs, cloud, drop, onedrive og gud vet hva de heter alle sammen.

Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
Re: Enkel NAS harddisk (MyCloud e.l.) - sikkerhetskopi [Re: jaknudsen] #2008472 10/09/2015 07:05
S
simson Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
S
Sitat: jaknudsen
Hvor stor lagringsplass trenger du? Såfremt du holder deg under 1 TB synes jeg fortsatt det beste alternativet er å samle alle bilder på PC-en, for deretter å ta automatisk backup av denne både trådløst til en lokal disk og til en skytjeneste.

Skjønner absolutt poenget, men et par minus:
- PCen følger iblant med på jobb, reise, etc. Dvs at sjansen er økt for tap av data, sammenlignet med en NAS som står hjemme.
- NAS vil gi tilgang også fra konas mac, de gangene hun ønsker å ha tilgang til bildene (lage kalendere i julegave osv)
- PCer byttes ut med jevne mellomrom. Min er alt 4-5 år gammel. Men fungerer glitrende, så har ikke tenkt (eller råd til) å kjøpe ny akkurat nå, men om noen år. Og jeg er ikke teknologisk nok av meg til at jeg er kjempeglad i måtte flytte over harddisker.

Re: Enkel NAS harddisk (MyCloud e.l.) - sikkerhetskopi [Re: simson] #2008476 10/09/2015 07:21
jaknudsen Offline
Ivrig
Ivrig
- PCen følger iblant med på jobb, reise, etc. Dvs at sjansen er økt for tap av data, sammenlignet med en NAS som står hjemme.
Når du har backup av PC-en både til ekstern HD hjemme (f.eks. NAS) og direkte til en skytjeneste, vil du ikke stå i fare for å miste data uansett.

- NAS vil gi tilgang også fra konas mac, de gangene hun ønsker å ha tilgang til bildene (lage kalendere i julegave osv)
Hun kan jo hente bildene fra backupen du har hjemme? Eller så kan du sette opp en bilde-skytjeneste (f.eks. flickr) som begge har tilgang til.

- PCer byttes ut med jevne mellomrom. Min er alt 4-5 år gammel. Men fungerer glitrende, så har ikke tenkt (eller råd til) å kjøpe ny akkurat nå, men om noen år. Og jeg er ikke teknologisk nok av meg til at jeg er kjempeglad i måtte flytte over harddisker.
Når du bytter PC kan du klone gammel disk (enten kabel mellom PC-ene, eller direkte fra backupen) over på ny PC. Diskbytte i eksisterende PC kan muligens være litt komplisert, det kommer an på hvilken modell du har.

Re: Enkel NAS harddisk (MyCloud e.l.) - sikkerhetskopi [Re: aleks75] #2008478 10/09/2015 07:23
S
simson Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
S
Sitat: aleks75
Bruker en MyCloud-disk fra WD som fungerer enkelt og greit, men synes det er unødvendig at den mangler USB til kablet tilgang.

Jeg mener MyCloud-modellene nå har USB 3.0-tilkobling.

Re: Enkel NAS harddisk (MyCloud e.l.) - sikkerhetskopi [Re: simson] #2008531 10/09/2015 08:59
G
grr Offline
Ivrig
Ivrig
G
Har en ReadyNAS Ultra4 satt opp med redundans (2x3TB i X-raid). Veldig fornøyd med den. Rask. Den har også plass til fire disker, så jeg kan utvide med 2 stk 3TB til, og ende på 9TB, med redunans (en tåler da å miste én disk, kan og velge 100% speiling). Mener Netgear også har en tjeneste som kan ta backup av disse online, ReadyNAS Vault eller noe, men har ikke brukt det selv. Har også en gammel treg NAS som jeg har en plan om å sette i separat bygg, sette opp rsync og kjøre backup hver natt.

Re: Enkel NAS harddisk (MyCloud e.l.) - sikkerhetskopi [Re: simson] #2008662 10/09/2015 13:15
O
ohjelm Offline
Ringrev
Ringrev
O
ReadyNAS Vault er helt latterlig dyrt, så selv om jeg har ReadyNAS hjemme har jeg utelukket denne løsningen.

Satt opp Jotta mot NAS'n som en test, men ikke utforsket det noe mer. Nå har man jo gratis tilgang til Jotta gjennom Get (for de som har det), så jeg skal sjekke ut hvordan det kan løses mest mulig sømløst en gang snart.

You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.

Moderator  support