Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Aluminium eller karbon?

Aluminium eller karbon? #2007352 07/09/2015 20:18
T
teithund Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
T
Vurderer å skaffe meg en CX til pendling og vintertrening. Ser at i prisklassen 10-15k står valget mellom aluminiumsramme og gode komponenter, eller karbonramme og billigere komponenter.

Tror jeg vil ha en karbonramme, og over tid bytte ut komponentene med bedre. Tenker jeg helt feil?

Re: Aluminium eller karbon? [Re: teithund] #2007366 07/09/2015 20:28
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Om du ønsker en rask, lett og responsiv cx, for lange turer og evt. også til bruk i ritt, tenker du rett om du velger karbon.

Men det blir raskt uforholdsmessig dyrt å oppgradere komponenter, spesielt om du tenker å oppgradere f.eks. fra mekaniske til hydrauliske bremser.

Mitt råd vil være å legge penger i sykkel med gode komponenter først som sist og gjerne se etter gode tilbud nå på høsten eller nyere, brukte modeller på Finn eller her på forumet. Har selv gjort gode kjøp på høstsalg hos Bull Ski & Kajakk og Giant Store Drammen.

Men om du primært trenger en praktisk brukssykkel som du kan slite ut i saltslaps med god samvittighet, ville jeg gått for en rimelig modell i alu, gjerne brukt. Mekaniske bremser fungerer i så tilfelle greit nok, inntil de blir tilgjengelig rimeligere. Hadde selv i noen år en alu-cx med mekaniske skivebremser Avid BB7 som fungerte utmerket året rundt.

Tredje alternativ er å innse at du vil ha en fin sykkel, uansett. Kjøpe den og legg siden færrest mulig tusenlapper i en enkel vintersykkel som du kan slite ut, gjerne med plass til skikkelig grove, trygge piggdekk ICON_SMILE

Re: Aluminium eller karbon? [Re: teithund] #2007458 08/09/2015 06:49
T
teithund Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
T
Takk for utfyllende svar.

Gikk så lei da jeg syklet på rulle i fjor vinter. Ønsker derfor en sykkel som jeg kan trene med til vinteren, og som jobbsykkel. Må innrømme at det sitter langt inne å la en ny >10k sykkel få bade i saltslapset, men jeg orker ikke en vinter til på billighybriden.

Og langt inne i meg finnes det en liten gutt som har veldig lyst til å sykle CX-ritt ICON_SMILE

Re: Aluminium eller karbon? [Re: teithund] #2007501 08/09/2015 08:05
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
CX-ritt er kjempegøy - det er bare å hopp i det!

Jeg har en alu cx - men (ettermin mening/målestokk) en ganske bra ramme.
Bruker den til cx, grusturer i marka, pendling og vintertrening.
At den ikke er i karbon ofrer jeg sjelden en tanke - bortsett fra en gang i blant når jeg har noen uhell og fått kakk i ramma - da er jeg egentlig ganske fornøyd med at den ikke er laget av karbon.

Når det er sagt, så er nok min neste cx laget av karbon, stål eller titan - men dette har nok mer å gjøre med min forfengelighet enn funksjon.

Re: Aluminium eller karbon? [Re: teithund] #2007508 08/09/2015 08:18
S
ScottScaleLTD Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Mine tanker:

Jeg bruker cx til vintersykling for å late som om det er landeveissykkel jeg kjører på og tror at jeg bevarer sykkelbeina bedre gjennom vinteren om jeg sykler med bukkestyre.

Dagens situ er at min alu cx veier 16-17 kg med piggdekk, skjermer, lykter etc, for meg er VEKT det viktigste når denne skal skiftes ut, deretter kommer bremsekraft (må være hydrauliske) og deretter gir (trenger ikke være bedre enn 105-serie, ogønsker å kjøre 50/34 utveksling). Tror neppe det blir noen cx-ritt på meg, men det er kjekt å være med på kappestrider ala Knirken og til slike formål må den egne seg.

T.

Lønn etter forbruk!

Moderator  support, Valentino