Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Noresund - Bromma på asfalt/racer er det mulig ?

Noresund - Bromma på asfalt/racer er det mulig ? #2007128 07/09/2015 12:23
E
EmilZipp Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
E
Hei sann,

Jeg har hytte i Eggedal (Haglebu) og har tenkt å sykle Haglebu - Prestfoss - Krøderen - Noresund - Bromma - Haglebu. Tipper det er ca 13-14 mil. Utfordringen er mellom Noresund og Bromma hvor jeg har forstått det er (eller var ?) grov grus/pukk på vestsiden av Krøderen og Østsiden er i overkant trafikert. . . . (kan hende Col de Bromma segmentet med 734 høydemetre på 14 km blir en utfordring med 10-12 mil i beina også men den kjenner jeg jo fra før :-)

Er det noen som har tips til denne strekningen (øst eller vestsiden eller "glem det" på racer) ? Det ligger noen eldre tråder her på Forumet og da var de overrasket over hvor dårlig veien var.

Jeg la først innlegget på Terrengsidene under utflukt men tar sjansen på å kopiere samme spørsmål til landeveis sidene. Hvor passer egentlig "landeveis utflukter / ruteforslag ?"

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Noresund - Bromma på asfalt/racer er det mulig ? [Re: EmilZipp] #2007142 07/09/2015 12:45
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Jeg har syklet begge sidene.

Jeg synes ikke østsida var veldig trafikkert. Hvis du er godt vant med landeveisykling går dette helt greit. PÅ vestsida er det er stykke på ca. 10 km med grus og litt grov traktorvei. Det funket helt fint med racer og 25mm dekk, men helt optimalt er det ikke.

Anonym5
Re: Noresund - Bromma på asfalt/racer er det mulig ? [Re: anonym5] #2007166 07/09/2015 13:03
E
EmilZipp Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
E
Sitat: pontiff
Jeg har syklet begge sidene.

Jeg synes ikke østsida var veldig trafikkert. Hvis du er godt vant med landeveisykling går dette helt greit. PÅ vestsida er det er stykke på ca. 10 km med grus og litt grov traktorvei. Det funket helt fint med racer og 25mm dekk, men helt optimalt er det ikke.

Takk for svar. Syklet du da langs RV7 hele veien mellom Ørgenvika og Bromma eller er det partier på mindre vei ? Trafikk er jo ikke noe nytt.......

Re: Noresund - Bromma på asfalt/racer er det mulig ? [Re: EmilZipp] #2007340 07/09/2015 19:57
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Jeg syklet kun langs Krøderen, dvs at jeg syklet østsiden opp fra Noresund og snudde ved Hallingporten og syklet vestsiden nedover.

Anonym5
Re: Noresund - Bromma på asfalt/racer er det mulig ? [Re: EmilZipp] #2007382 07/09/2015 20:50
K
keo Offline
Ringrev
Ringrev
K
Svigerforeldrene mine har også hytte på Haglebu,har ikke syklet de helt store turene der oppe. Bare opp og ned til Bromma/Eggedal sentrum. Tenkt til å få syklet rundt Norefjell, men tenkte å ta over ved Tempelseter og opp igjen ved Stavn. Ser ut som det går vei der. Regner med at det er grus og krever mtb? Noen som har prøvd?

keo
Re: Noresund - Bromma på asfalt/racer er det mulig ? [Re: EmilZipp] #2007393 07/09/2015 21:17
K
Kardam Offline
Entusiast
Entusiast
K
Fra Stavn og til Flatvollen/Haglebu er det normal grusvei. Med nye 25 mm dekk og comfortracer er det ok. Svingete og " noe" stigning opp fra Stavn. Men har ikke syklet der i år.

Trillemarka rundt:
Tilsvarende grusvei over til Rødberg fra Haglebu. Blir en 15 mils tur Trillemarka rundt. Om Rødberg, Numedal, Sandsbråten(Prestfoss) og Haglebu.

Grusgubbe og langtursyklist
Re: Noresund - Bromma på asfalt/racer er det mulig ? [Re: EmilZipp] #2007439 08/09/2015 06:04
E
EmilZipp Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
E
Det er grus på fjellpartiet mellom Eggedal og Bøseter hotellet på Norefjell. Asfalt et stykke opp i kneikene fra Eggedal. Veien opp fra Stavn går på grus men fra Bromma og opp er det flotte serpentinersvinger på asfalt

Trillemarka Rundt kan kortes ned som følger: Haglebu – Bromma - Nesbyen – Tunhovd – Rødberg – Haglebu, ca 11 mil. Lite trafikk unntatt mellom Bromma og Nesbyen (ca 1,0 mil). Grusvei over fjellet mellom Rødberg og Haglebu. Mange høydemetre fra Nesbyen og fra Rødberg...

Det har vært en del utfordringer med vann i det siste og sikkert varierende på grusveiene.

Re: Noresund - Bromma på asfalt/racer er det mulig ? [Re: EmilZipp] #2014306 23/09/2015 20:25
H
Håvis Offline
Fersking
Fersking
H
Noresund - Bromma har faktisk blitt veldig bra. Mesteparten av veien har bred skulder slik at man kan ligge 2 i bredden uten å være i selve veibanen og trafikken er ikke noe stort problem om man ikke er veldig mange på tur. sist jeg syklet var en søndag morgen i 10-13 tiden og da møtte jeg knapt trafikk i det hele tatt. Jeg har aldri syklet vestsiden, men det høres interessant ut og mulig det prøves neste gang

Når det kommer til Haglebu - Bøseter så anbefaler jeg kanskje å sykle norefjellsiden først slik at man får mesteparten av grusveien i utforkjøring. På våren skrapes veien og da er det litt trått å sykle der, men resten av året er veien helt super :-)

Moderator  support, Valentino