Har netthandelen allerede ødelagt for butikkene?
|
07/09/2015 08:27
|
Knirkekne
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Når et SRAM X9 får et slag, og fester seg veldig godt fast i et bøyd girøre må man bruke litt makt. Da bøyer skiten seg. Så vet dere det.
Så her står jeg da, og trenger nytt bakgir. Et helt normalt et vil jeg si Sram x9 og tidelt burde vel være ganske mainstream nå? Eller har timer her på forumet gitt meg urealistiske forventninger?
De to største spesialistene i Trondheim (Sportsbua og Hank) hadde iallefall ikke noe annet enn godt prisede X.0 og XX1. Er det birkebeinere som har kjøpt opp restlagrene, eller ser ikke butikkene verdi i å ha et slikt produkt siden alle kjøper det på nett?
(hjertesukk)
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
Re: Har netthandelen allerede ødelagt for butikkene?
[Re: Knirkekne]
07/09/2015 09:01
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
I slike tilfeller kan man være glad man har butikker som Axel Bruun, som ikke satser kun på toppmodellene og derfor har bare XX1/XX01/XTR på lager. Ville hørt med dem.
|
|
|
07/09/2015 09:09
|
Knirkekne
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
07/09/2015 09:13
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg ville benyttet anledning til å vurdere om det ikke blir billigst og enklest for deg å gå over til Shimano. Ta en telefon til Sport Support på Lade og hør hva de tar for XT gir og skifter. Ville ikke blitt så sjokkert om det er billigere en nytt sram gir. Og neste gang du er uheldig kan du finne gir omtrent over alt.
|
|
|
07/09/2015 09:57
|
Knirkekne
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hmm, Axel hadde kun gammel type X.7, og det til over 800 kroner. Lefdal hadde kun X.7 de også, litt billigere men da bare i Long Cage.
Da kan det bare være :-)
Interwebben, here I come.
|
|
|
[Re: erikskon]
07/09/2015 10:59
|
perbl
More than words
|
More than words
Jeg ville benyttet anledning til å vurdere om det ikke blir billigst og enklest for deg å gå over til Shimano. Ta en telefon til Sport Support på Lade og hør hva de tar for XT gir og skifter. Ville ikke blitt så sjokkert om det er billigere en nytt sram gir. Og neste gang du er uheldig kan du finne gir omtrent over alt. +1, Sportsupport virker for meg å være indikasjonen på at det fortsatt er mulig å drive butikk. De kan muligens også bestille noe SRAM hvis du hører, selv om det er Shimano de satser på. Knall priser, knall servicenivå.
Per B.
|
|
|
07/09/2015 11:06
|
Knirkekne
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
1026,- for XT gir og trigger på SportSupport. Kanskje det blir løsningen :-)
|
|
|
07/09/2015 12:26
|
karlsons
Entusiast
|
Entusiast
For min del har butikkene ødelagt litt for seg selv. Jeg har flere ganger vært innom min LBS for å kjøpe slitedeler, og de prøver bestandig å overtale meg til å kjøpe xtr selv om jeg forklarer at det skal være til vinter- og slapsesykkelen. (Sitat fra selger: Det er jo digg å ha det beste da")
Etter noen slike episoder har jeg gått over til å kun handle sykkeldeler på nett.
|
|
|
07/09/2015 14:29
|
Tex
Besatt
|
Besatt
For et par uker siden ødela jeg bakhjulet til min Diamant racer. Gikk til den lokale G-sport hvor sykkelen var kjøpt.
Refrat fra samtale:
- Hjul? Nei, det har vi ikke. - Hvor får jeg tak i det, da? - Jeg vil anbefale deg å bestille på nettet ....
|
|
|
[Re: karlsons]
07/09/2015 14:58
|
vehe
Besatt
|
Besatt
For min del styrer jeg unna de lokale butikkene, for hvis man ikke har kjøpt sykkelen der så får man fint lite oppmerksomhet. Jeg forstår logikken bak, men folk som flytter til denne byen med sykkel vil jo neppe kjøpe seg ny bare for å få et godt kundeforhold til LSB...
Resultatet er at jeg har lært meg å skru alt selv, samt handler på billigste nettbutikk.
|
|
|
[Re: vehe]
07/09/2015 17:50
|
poff
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Har et brukt liggende. Long Cage. Hvit.2012.
Redigert av poff; 07/09/2015 17:51.
|
|
|
08/09/2015 20:42
|
Frorre
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
En utfordring man har da man driver butikk er at de som driver butikk har sine marginer å tenke på, som nødvendigvis må være større enn nettbutikkenes marginer, pga større omkostninger. Derfor kan det være, at det rett å slett ikke lønner seg å ha deler på lager, når hjemme-mekkern evt. kommer innom for å kjøpe en spesifik del. Da jeg jobbet i butikk, bestilte jeg fortsatt noen deler på nett, rett og slett fordi innkjøpspriser til butikk ofte er høyere enn hva man får betale hos nettbutikker. Din lokale G-sport har dog adgang til en veldig bra Gresvig-delekatalog, så om de ikke vil bestille opp et hjul til deg med både bra marginer, rask levering og bra utpris til kunde, så vil jeg si at det er latskap 
Innvandret Trysling
|
|
|
[Re: Tex]
08/09/2015 21:00
|
tparsli
Veteran
|
Veteran
For et par uker siden ødela jeg bakhjulet til min Diamant racer. Gikk til den lokale G-sport hvor sykkelen var kjøpt.
Refrat fra samtale:
- Hjul? Nei, det har vi ikke. - Hvor får jeg tak i det, da? - Jeg vil anbefale deg å bestille på nettet ....
Samme svar hos både G-sport og XXL når jeg prøve å få de til å bestille SKS Longboard skjermer. Siden Bikeshop har vært tomme i over tre måneder ble det en utenlandsk nettbutikk (chainreactioncycles.com). Fullstendig galskap spør du meg
Thomas
|
|
|
09/09/2015 06:28
|
Knirkekne
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Nå er det jo mulig at timer her på forumet og andre nettfora har gjort at vi har mistet gangsynet.
For hvermannsen er det ikke normalt med ekstra hjul, og 10delt SRAM som atpåtil skal være X9 er ikke noe man tenker på. de fleste kjøper den sykkelen Gsport/XXL har på lager akkurat den dagen. Være det seg 18 elelr 21 girs.
Sett opp mot den store mengnden mennesker som har en sykkel, så tviler jeg påa t det er så mange som mekker selv, eller bytter deler like ofte som oss nerder her inne.
Jeg har nerdet meg fram til at jeg bytter til XT shadow med clutch, samt XT trigger. SportSupport ordner i løpet av uka sier de :-)
|
|
|
09/09/2015 07:04
|
TrondAM
Veteran
|
Veteran
Ødela Sram X01 girvekslaren i august, det her var på ein laurdag ettermiddag. Sjekka 5 forskjellige butikkar i Trondheim utan at nokon hadde, einaste som var tilgjengeleg var X01 krans. Fekk ikkje sjekka med Hank eller Sportsupport sida dei var stengt. Alle eg var innom kunne dog bestille men ville ikkje få den før torsdagen i så fall, same dagen som eg skulle til Fjørå.
Enden på visa var at eg søndagen la inn bestilling frå CRC med DHL Ekspress (til 100,- for frakta). Vart dyrt, men DHL leverte tirsdagen, sendt frå CRC i Belfast måndag ved lunsjtider.
|
|
|
[Re: TrondAM]
09/09/2015 07:33
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Enden på visa var at eg søndagen la inn bestilling frå CRC med DHL Ekspress (til 100,- for frakta). Vart dyrt, men DHL leverte tirsdagen, sendt frå CRC i Belfast måndag ved lunsjtider.
Har vært der selv, det er rett og slett veldig behagelig. Nå har jeg vært så heldig at i fjor åpnet en ny LBS her, og de har ting på stell både når det gjelder lager, kompetanse, verksted og service. Har de ikke delen på lager, så kaniballiserer de gjerne en ny sykkel i butikken så jeg ikke blir stående. Men forstår så alt for godt at det kan være ganske vanskelig å drive butikk om man ikke holder seg til ett stort merke, erl i en storby - og ikke minst hvis man forventer voldsom profitt. Hadde nok forventet at det fantes minst ett "skattkammer" i Trondheim.
|
|
|
09/09/2015 07:36
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Dette handler vel om varelager, hvor stor kundegruppe man har som nedslagsfelt og hvor lang tid man kan forvente å måtte ha en del liggende på lager og binde kapital?
LBS: Liten kundegruppe, liten omsetning => lite varelager Internettbutikk: Stor kundegruppe, stor omsetning => stort varelager Den eneste måten en LBS kan rettferdiggjøre et stort varelager på er å øke omsetningen. En måte å gjøre dette på er å kombinere lokal butikk med internettbutikk. Det finnes det jo flere eksempler på i Norge, der de har hatt varierende grad av suksess.
Redigert av DesmoSkier; 09/09/2015 07:38.
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
09/09/2015 07:48
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Tror nok vi er litt kravstore. Når den lokale sjappa ikke har den delen vi trenger akkurat der og da er vi sure for det. Og når den lokale sjappa faktisk har den delen vi trenger akkurat der og da, er vi sure for at prisen er for høy. I begge tilfellene går vi som regel hjem og bestiller fra en nettbutikk. Ikke rart de lokale sjappene ikke ser seg tjent med å ha et bredt utvalg av reservedeler.
Når det er sagt så er det som regel mulig å få tak i ting rimelig kjapt. Ikke på dagen kanskje, men i løpet av 1-2 dager. Uka før Ultrabirken kom jeg på at jeg burde ha ekstra girøre og gikk innom Axel Bruun mandag ettermiddag. De hadde ikke inne, men bestilte. Onsdag formiddag fikk jeg melding om at girøret hadde kommet. Det er godt innafor i min bok.
Redigert av Øyvind V; 09/09/2015 07:48.
|
|
|
[Re: knutspeed]
09/09/2015 08:29
|
TrondAM
Veteran
|
Veteran
Men forstår så alt for godt at det kan være ganske vanskelig å drive butikk om man ikke holder seg til ett stort merke, erl i en storby - og ikke minst hvis man forventer voldsom profitt. Hadde nok forventet at det fantes minst ett "skattkammer" i Trondheim.
Det kan godt vere at Hank Sport faktisk hadde girvekslaren inne, men når butikken stenger kl 15 på ein laurdag, og dei ikkje har nettbutikk som viser kva dei har på lager av delar så var valget å enten berre bestille frå CRC, eller sjekke Hank Sport mandagen og ev. deretter bestille frå CRC (med potensielt ein dag ekstra leveringstid). Hadde dei hatt ein nettbutikk som hadde vist at delen var på lager hadde dei fått salget.
|
|
|
[Re: knutspeed]
09/09/2015 08:36
|
perbl
More than words
|
More than words
Men forstår så alt for godt at det kan være ganske vanskelig å drive butikk om man ikke holder seg til ett stort merke, erl i en storby - og ikke minst hvis man forventer voldsom profitt. Hadde nok forventet at det fantes minst ett "skattkammer" i Trondheim. Sålenge det er Shimano, vil jeg faktisk si vi har et sånt skattkammer i form av Sport Support. Prisene matcher nå mange av nettbutikkene, og servicenivået på butikken er knall. I tillegg har de hatt det aller meste på lager jeg har hatt behov for. Når jeg har handla ting der har de gjerne hele spekteret inne, så man kan tafse på og vurdere deler opp mot hverandre framfor butikkene som har en eller to varianter inne. Fint å kunne ta flere valg enn enten den billigste pedalen eller Dura Ace-varianten. Men klart, de er ingen typisk sportsbutikk som har litt av alt, de satser mer spesifikt enn mange andre butikker. De har ikke nettbutikk foreløpig, men slik jeg forsto det var de i ferd med å hvertfall få på plass muligheter til å se vareutvalget da jeg snakket med dem for en stund siden. I tillegg kan de nå bestille opp mye de ikke har på lager til veldig ok priser, jeg bestilte meg nå landeveishjelm (Giro Atmos II) til pris som absolutt var konkurransedyktig der.
Redigert av perbl; 09/09/2015 08:39.
Per B.
|
|
|
09/09/2015 18:05
|
K1neth
Ivrig
|
Ivrig
Trøndere som ødelegger utstyret innimellom og som ønsker å sjekke varebeholdningen fra sofaen: www.Sportsbua.noBestill før lønsj, hent før lønsj i Bartebyen. // Hilsen han som bestiller, tilgjengeliggjør, pakker og sender! Og selvfølgelig lagerfører vi det som etterspørres.
|
|
|
[Re: K1neth]
09/09/2015 18:26
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Trøndere som ødelegger utstyret innimellom og som ønsker å sjekke varebeholdningen fra sofaen: www.Sportsbua.noBestill før lønsj, hent før lønsj i Bartebyen. // Hilsen han som bestiller, tilgjengeliggjør, pakker og sender! Og selvfølgelig lagerfører vi det som etterspørres. Bra at dere får på plass en nettløsning. Muligheten for å enkelt sjekke lagerstatus har jeg savnet, men så til et kanskje vanskeligere spørsmål: Kommer dere til å legge dere på samme pris nivå som for eksempel Sport Support på Shimano utstyr? God nettløsning og konkurransedyktige priser (dvs på nivå med bikeshop) kan bli en vinneroppskrift 
|
|
|
09/09/2015 18:45
|
K1neth
Ivrig
|
Ivrig
Vi kommer til å ha konkurransedyktige priser som til tider knuser de "store nettbutikkene."
Et tips kan være å melde seg inn i en sykkelklubb vi har samarbeid med - CK Victoria, Stiftstaden og TVK (som gjør en kjempejobb med rekrutteringen og som virkelig arrangerer ritt og treninger man har lyst til å delta på) gjør at man har 20% avslag på alle sykkelrelaterte varer hos oss.
Denne funksjonen er foreløpig ikke tilgjengelig i nettbutikken men jeg håper å kunne integrere dette iløpet av vinteren så man som innlogget kunde får riktig pris!
Jeg tilstreber å føre reservedeler for samtlige sykler vi har solgt de siste årene - etterservice er jo tross alt en del av produktet man kjøper når man handler sykkel.
// Kenneth - som har stortrua (og tar imot - alle - tilbakemeldinger, ris og ros på navnetmitt@sportsbua.no )
|
|
|
09/09/2015 19:00
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Mitt tips: Kjør en kampanje med Norges billigste "11-delt XT oppgraderinsgpakke": Bakgir, kassett, skifter og kjede. Først og fremst fordi at jeg har lyst på en slik pakke, men også fordi at jeg faktisk tror at det ville gitt litt blæst og etablert positive relasjoner. (Kom det fra han med 0 studiepoeng i markedsføring og bedriftsøkonomi).
|
|
|
09/09/2015 19:05
|
perbl
More than words
|
More than words
Trøndere som ødelegger utstyret innimellom og som ønsker å sjekke varebeholdningen fra sofaen: www.Sportsbua.noBestill før lønsj, hent før lønsj i Bartebyen. // Hilsen han som bestiller, tilgjengeliggjør, pakker og sender! Og selvfølgelig lagerfører vi det som etterspørres. Huhei! Den nettbutikken som i flere år snart kommer kom omsider på plass  På tide, og gratulerer med ny nettløsning, så bra ut.
Redigert av perbl; 09/09/2015 19:16.
Per B.
|
|
|
09/09/2015 20:11
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Dette så bra ut, klokt gjort!
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
[Re: perbl]
09/09/2015 20:36
|
K1neth
Ivrig
|
Ivrig
Trøndere som ødelegger utstyret innimellom og som ønsker å sjekke varebeholdningen fra sofaen: www.Sportsbua.noBestill før lønsj, hent før lønsj i Bartebyen. // Hilsen han som bestiller, tilgjengeliggjør, pakker og sender! Og selvfølgelig lagerfører vi det som etterspørres. Huhei! Den nettbutikken som i flere år snart kommer kom omsider på plass  På tide, og gratulerer med ny nettløsning, så bra ut. Takker, det kommer nok til å bli en storstilt seremoni hvor den gamle nettsiden blir senket i kanalen med et tungt blylodd!
|
|
|
[Re: erikskon]
09/09/2015 20:38
|
K1neth
Ivrig
|
Ivrig
Mitt tips: Kjør en kampanje med Norges billigste "11-delt XT oppgraderinsgpakke": Bakgir, kassett, skifter og kjede. Først og fremst fordi at jeg har lyst på en slik pakke, men også fordi at jeg faktisk tror at det ville gitt litt blæst og etablert positive relasjoner. (Kom det fra han med 0 studiepoeng i markedsføring og bedriftsøkonomi). Send en mail med prisforespørsel så får du alltids et tilbud!
|
|
|
|
|