Möjligt att det är för att jag inte är oppväxt med skogar som var fulla med sau och geiter utan att de skogarna för den saks skull har växt igjen eller saknar fina stiar som jag faktiskt inte klarar att se sambandet mellan fina skogar, fina stiar, sau och gjeter.
Min erfaring är att hur skogen ser ut och opplevs beror på andra faktorer. Det senaste året har jag i samband med orientering varit på väldigt många ställen i skogarna runt trondheim och det finns väldigt många olika varianter på skog och växtlighet och ibland är skillnaderna väldigt stora på bara några meter.
Att försöka lösa ett eventuellt problem gjenom att släppa ut några tiotalsmiljoner (eller vad som nu behövs)sau och geiter i hela norge tycker jag bara låter rart.
Om man tycker att det är ett problem så ska man nog istället snakka med de som bedriver skogsdriften så att det som växer opp efter averkning blir till en fin skog efter 20-30 år eller vad det nu tar. Det gäller väl att få till en lagom täthet av träden och averka det som är i vägen.
Om man är intresserad av att inte kulturlandskapet försvinner så får man väl antingen behålla hagen och djuren eller ta fram gressklipparen.