|
|
Noen som har en god plan på trening?
|
Re: Noen som har en god plan på trening?
[Re: Gammelogdesperat]
15/09/2015 17:58
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Bent Rønnestad skrev en artikkel i -11 som bl.a sa at en del studier hvor flere styrkeøvelser ble satt opp, viste økt Watt på terskel. Lang artikkel Min påstand er at mange halv- og helgamle kæller med fordel kunne fått opp styrken i beina. Mange av de bedre gamlisene er tynne og har god kondis, men lite trøkk i pedalene. Det er kjekt å ha når det rykkes, man skal kjøre seg opp en gruppe eller spurte litt. Enig, og det er da heller ingen hemlighet at syklister trener styrke. Så hvorfor dette ikke skulle gavne alle -det forstår jeg ikke. Joda, jeg forstår det dersom man trener styrke, for så å tro at man sykler fort uten å trene på sykkel. For mange av oss mosjonister, la oss si ned mot 3:20 tider på Birken, så gjelder det stort sett å trene. Du kan sykle Birken på 3:20 om du er en dævel til å løpe. Det vet jeg faktisk om flere som har gjort, med særs få sykkelturer i beina.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: Lurifax]
15/09/2015 18:27
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Bent Rønnestad skrev en artikkel i -11 som bl.a sa at en del studier hvor flere styrkeøvelser ble satt opp, viste økt Watt på terskel. Lang artikkel Min påstand er at mange halv- og helgamle kæller med fordel kunne fått opp styrken i beina. Mange av de bedre gamlisene er tynne og har god kondis, men lite trøkk i pedalene. Det er kjekt å ha når det rykkes, man skal kjøre seg opp en gruppe eller spurte litt. Enig, og det er da heller ingen hemlighet at syklister trener styrke. Så hvorfor dette ikke skulle gavne alle -det forstår jeg ikke. Joda, jeg forstår det dersom man trener styrke, for så å tro at man sykler fort uten å trene på sykkel. For mange av oss mosjonister, la oss si ned mot 3:20 tider på Birken, så gjelder det stort sett å trene. Du kan sykle Birken på 3:20 om du er en dævel til å løpe. Det vet jeg faktisk om flere som har gjort, med særs få sykkelturer i beina. Jepp, trening med kontinuitet er en fin oppskrift. Jeg er overbevist om at dersom man legger inn litt kvalitet så går der bra med få timer også funker bra. Om man trener styrke i tillegg til så vil det sikkert hjelpe. Utfordringen for mange er vel at man dessverre ikke har så mange timer til rådighet. Regner med at du også er enig i at om det blir to sykkeløkter og to styrkeøkter i uka så blir det litt knapt; spesielt om det bare blir 2 timer på sykkelen i uka? Og bare så det er sagt. Jeg lever godt selv om jeg tar feil vedr. dette. P.S. Disse løperne som sykler så fort sykler sannsynligvis så fort pga kapasitet og ikke styrke i bena 
Redigert av sveinaa; 15/09/2015 18:33.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: sveinaa]
15/09/2015 18:34
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Helt klart enig i det du skriver her, altså om jeg f.eks bare har 5 timer pr uke til rådighet, så vil jeg gjøre alt på sykkelen.
For min del så trener jeg litt annet på høst, vinter og vår mest for å få variasjon og avbrekk, og gjennom dette mer motivasjon når sykkelsesongen kommer i gang igjen.
Jeg har funnet ut for min egen del at løping, ski osv velikeholder og bygger god form som jeg drar nytte av på sykkelen. Litt fremgang hver sesong, enn så lenge.
Det sagt, så gjør nok denne typen variasjon meg neppe til mitt beste "jeg" på sykkelen. Så om målet mitt var å bli mitt beste "jeg" på sykkelen så hadde jeg lagt opp mest mulig trening målrettet mot sykling.
Dog tror jeg man kan komme på et relativt greit nivå selv om man vairerer treningen. Dette går oppe til et visst nivå (det er egentlig bare å se hva folk som kommer fra løp, langrenn osv får til med få timer på sykkelen) Men for å bli god -som i skikkelig god, så må man spesialisere. Det er jeg 100% enig i.
Men som sagt, selv de beste syklistene trener en god del styrke. Så en viss effekt gir dette, selv på toppnivå.
Redigert av Lurifax; 15/09/2015 18:35.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: Lurifax]
15/09/2015 18:48
|
sveinaa
More than words
|
More than words
For mosjonisten gjelder det å holde seg motivert, sånn at man opprettholder kontinuiteten, helt enig. Litt av bakgrunnen med min påstand var ikke å undergrave styrketrening. Hensikten med påstanden var mer å belyse at det å sykle (spesielt ritt) er svært ulikt å sitte å kjøre statiske intervaller på lik frekvens og motstand på rulle eller i bakke, og med bakgrunn i det er jeg overbevist om at en del spesifikk trening på sykkel er bra 
|
|
|
[Re: svennm88]
08/10/2015 16:40
|
svennm88
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Noen som har noen ideer rundt dette jeg kjøre Mandag: styrke Tirsdag: i1/i2 Onsdag: terskel Torsdsg: styrke Fredag: fri Lørddag: terskel Søndag rolig tur
Kjørt dette i en god måned nå og nå var terskel puls 5 slag høyere men watt var 15 lavere.
Noen som har noen tips rundt dette? er dette normalt at watten går ned litt nå selv om man prøve og være litt strukturert.
|
|
|
08/10/2015 18:53
|
Zaskarin
Avhengig
|
Avhengig
Ønsker du å sykle bedre til neste år ville jeg kjørt 2 økter intervall i sone 3 på rulla eller på sykkel ute pr uke gjennom vintern. Lange drag, eks. 1. økt: 3* 20 min i3, eks. 2. økt: 40 min i3.
Når det gjelder styrke ville jeg fokusert på stabiliserende styrke for mage/rygg. Kan gjøres kort og effektivt på 20 min ett par dager i uka.
Ikke gå i fellen å "gunne" på hver tur. Start heller å trene Knallharde intervaller rett før sesongen er i gang. Du skal bygge grunnlag nå i vinter, da er trening i sweetspot sonen gull( i3 ). I tillegg ville jeg lagt inn en rolig langtur lørdag eller søndag, langrenn eller sykling, gjerne flere rolige turer viss tida strekker til.
Det er neppe beinstyrken som er mangelvare for å sykle fort, men kondisjon / O2 opptak.
Redigert av Zaskarin; 08/10/2015 18:55.
|
|
|
09/10/2015 13:50
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg ville kanskje gjort det sånn om jeg måtte kjøre styrke (kanskje lagt inn noen lettere uker av og til):
Mandag: 02 (I4 15-20 min) (på mølle) + styrke Tirsdag: fri Onsdag: terskel (lav I3 60 min) Torsdsg: styrke Fredag: fri Lørddag: terskel (høy I3 40 min) Søndag rolig tur (I1)
|
|
|
|
|