Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Vil slakere vinkler gi meg tryggheten jeg søker?

Vil slakere vinkler gi meg tryggheten jeg søker? #2006580 05/09/2015 20:18
Akaly Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Jeg gjør dette kort. Fulldemperen jeg har i dag har 71° graders styrevinkel og 29" hjul. Det er en sykkel som har gitt meg mange fine turer, men jeg føler at marginene for å gjøre feil på den er veldig små, og hvis jeg gjør et eneste galt linjevalg så går jeg over styret. Dette tærer litt på psyken i lengden siden jeg alltid må være obs og aldri velge feil linje, for hvis jeg gjør det havner jeg fort i en situasjon som kan bli hårete og ende med at jeg ramler av sykkelen. Dette vil jeg gjerne ha en slutt på. Jeg vurderer å kjøpe meg en 27,5" Spectral siden denne har mye slakere styrevinkel, men vil denne løse problemet, eller ender jeg bare opp med dårligere plass i garasjen?

Re: Vil slakere vinkler gi meg tryggheten jeg søker? [Re: Akaly] #2006601 05/09/2015 20:49
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Min erfaring er at lang avstand fra forhjul bakover til styre gir god sikring mot over styret-problemer/følelse.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Vil slakere vinkler gi meg tryggheten jeg søker? [Re: Akaly] #2006606 05/09/2015 20:56
Rene Offline
Besatt
Besatt
Jeg gikk fra 71 grader rittfulldemper til Spectral. Dette førte ihvertfall til at jeg tar mange flere dropp/bratte nedkjøringer enn jeg gjorde før. Det er også ganske mye kortere stem på Spectral enn det jeg hadde på rittfulldemperen.

Den er forøvrig til salgs om du er interessert, størrelse medium.

Re: Vil slakere vinkler gi meg tryggheten jeg søker? [Re: Akaly] #2006662 06/09/2015 06:48
A
AronsQLB Offline
Medlem
Medlem
A
Jeg gikk fra en Canyon nerve (70 grader) til Canyon spectral i år. Det ga meg den tryggheten jeg var ute etter. Tok litt tid å få til tekniske stier oppover, men det var kun en tilvenningssak.

Re: Vil slakere vinkler gi meg tryggheten jeg søker? [Re: ] #2006820 06/09/2015 18:44
MuddyBear Offline
Måsabjønn
Måsabjønn
Gikk fra en Santa Cruz Tallboy (70.2° og 29") til Spectral i sommer, klatrer som en geit, og ga meg god trygghet da jeg syklet nedoversti i Alpene.

Redigert av MuddyBear; 06/09/2015 18:45.
Re: Vil slakere vinkler gi meg tryggheten jeg søker? [Re: Akaly] #2007003 07/09/2015 09:26
Christpa Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Akaly
Jeg gjør dette kort. Fulldemperen jeg har i dag har 71° graders styrevinkel og 29" hjul. Det er en sykkel som har gitt meg mange fine turer, men jeg føler at marginene for å gjøre feil på den er veldig små, og hvis jeg gjør et eneste galt linjevalg så går jeg over styret. Dette tærer litt på psyken i lengden siden jeg alltid må være obs og aldri velge feil linje, for hvis jeg gjør det havner jeg fort i en situasjon som kan bli hårete og ende med at jeg ramler av sykkelen. Dette vil jeg gjerne ha en slutt på. Jeg vurderer å kjøpe meg en 27,5" Spectral siden denne har mye slakere styrevinkel, men vil denne løse problemet, eller ender jeg bare opp med dårligere plass i garasjen?

Spørsmål litt på siden.. Har du heve/senkepinne.?

Syklet mye sti på rittfulldemper et par år, og etter å han montert KS Lev heve/senkepinne ble det STOR forskjell i trygghet på bratte kneiker nedover.

Re: Vil slakere vinkler gi meg tryggheten jeg søker? [Re: Akaly] #2007006 07/09/2015 09:30
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sjekk også: http://www.offsetbushings.com/

Har bestilt til min Nerve som har 70 graders styrevinkel og spent på hvordan forskjellen blir og om det blir noe merkbart vanskeligere å ta småcrux oppover.

Ellers har vele egentlig aldri styrevinkelen vært avgjørende når jeg har gått skikkelig på trynet. Det har stort sett alltid dreid seg om at jeg har feiget ut, bremset, med påfølgende OTB. Men så er jeg jo også en pyse.

Re: Vil slakere vinkler gi meg tryggheten jeg søker? [Re: Christpa] #2007016 07/09/2015 09:52
fjøråsyklist Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Christpa

Syklet mye sti på rittfulldemper et par år, og etter å han montert KS Lev heve/senkepinne ble det STOR forskjell i trygghet på bratte kneiker nedover.

Er det bare jeg som brukte hurtigkobling før jeg kjøpte senkepinne?

Re: Vil slakere vinkler gi meg tryggheten jeg søker? [Re: fjøråsyklist] #2007042 07/09/2015 10:20
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: fjøråsyklist
Sitat: Christpa

Er det bare jeg som brukte hurtigkobling før jeg kjøpte senkepinne?
Hurtigkobling er fint når du skal sykle lange strekker nedover, men upraktisk for småkneiker, eller nedover-bortover-nedover-oppover der det er greit å sitte innimellom. Jukkepinne gir deg flyten, og alle som har kjøpt (minus unntakene som bekrefter regelen) kunne ikke tenke seg å gå tilbake til stiv pinne.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Vil slakere vinkler gi meg tryggheten jeg søker? [Re: Akaly] #2007053 07/09/2015 10:29
V
vehe Offline
Besatt
Besatt
V
Hurtigkobling er også en uting hvis man må forlate sykkelen på noe som helst tidspunkt, da forsvinner setepinnen kjapt.

Re: Vil slakere vinkler gi meg tryggheten jeg søker? [Re: Akaly] #2007297 07/09/2015 18:11
Akaly Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Ja, jeg har selvsagt juksepinne. ICON_SMILE Tipper det blir en Spectral, uansett. Man lever jo bare én gang, YOLO, osv., så da er det gøy å prøve noe nytt.

Re: Vil slakere vinkler gi meg tryggheten jeg søker? [Re: Akaly] #2007328 07/09/2015 19:25
I
iverta Offline
Ringrev
Ringrev
I
Fin tråd!
Jeg har noe av samme følelsen, særlig når jeg begynner å bli sliten. Har en 18,5" fuel ex og er 181cm. Sykkelen er jeg veldig fornøyd med, altså, men særlig når terrenget er knot kommer jeg lett litt frempå, og otb'ene har jeg sluttet å telle..
Føler meg veldig mye tryggere når setepinnen senkes, og geometrien "endres" på den måten.
Er klar over at fuel ikke er en ren stisykkel, og at jeg dermed må godta et kompromiss...
Offset bushings, endre stemlengde (redd jeg blir krum i ryggen med kortere stem), bygge ned styret?

Benytte kommende fb til ht og grusbanker på sommern for å regne hjem ny stisykkel (remedy...)?

Redigert av iverta; 07/09/2015 19:26.
Re: Vil slakere vinkler gi meg tryggheten jeg søker? [Re: Akaly] #2007395 07/09/2015 21:19
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
For liten sykkel vil også gjøre at man lett fyker over styret. Har selv sykla ganske hårete på 71 grader HA og 100mm demping, går helt greit selv om det ikke går like fort som med slakere vinkler og mer vandring, gikk aldri over styret.

You are what you eat...mmm nuts

Moderator  support