Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Anbefaling av sykkelvogn

Anbefaling av sykkelvogn #2006405 05/09/2015 10:15
R
Renzir Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
R
Vi planlegger å dra på sykkelferie med ungene i Danmark til sommeren i 14 dager. Ungene er da 7 og 9. Mest sannsynlig så blir 9 åringen syklende alene og 7 åringen på påhengsykkel. Vi hadde en Nordic cab som ble stjålet for noen år siden, andre hengere har jeg ikke erfaring med. Farten på turen med ungene blir ikke høy så er ikke så veldig opptatt av hvor effektivt det er å dra. Har i utgangspunktet sett for med tre alternativer.

Nordic cab varevogn
Lett å pakke, god plass også til store ting, Kan ta 50 kg og står av seg selv. Men har 2 hjul og tar plass. Tung og dra.

Extra wheel
Lett å dra. Lett å håndtere og få med seg. Lite vekt åå sykkelen. Følger i samme spor. Mindre plass til store ting. Mindre plass generelt.

Bob ibex/yak
Beste av begge verdener eller ikke best på noe? Klønete å håndtere (velter)? Vanskelig å få av og på? Følger fint og lett å dra? Vekt på bakramme?

Noen som har erfaringer med disse og lengre turer. Ønsker å få med ett større telt. Tenker da lavvu size( 8-10). Med regn er det greit å kunne være "inne".

Re: Anbefaling av sykkelvogn [Re: Renzir] #2006697 06/09/2015 08:14
K
Kardam Offline
Entusiast
Entusiast
K
Jeg bruker Bob Yak på langturer.
Den har 2 ulemper.
- Dekket bør byttes i et som ruller bedre og som har god punkteringsbeskyttelse.
- Litt tungvindt å åpne den vanntette baggen underveis i løpet av dagen. Jeg har løst det ved å ha en nettingpose med hurtigklips som jeg fester på rammen, på toppen av baggen.

Ellers er det ingen ulemper. Triller lett og er stabil når jeg sykler. Også i høy fart. Baggen er vanntett. Ved parkering er det bare å sette sykkel/henger i 90 grader, eller bruke en vegg.
Feste fullastet Yak til sykkelen krever litt konsentrasjon. Går helt greit, men er enklere hvis en annen person holder sykkelen.
Hvis du ikke har 9mm hurtigkopling må dette kjøpes uorginalt fra USA.

Grusgubbe og langtursyklist
Re: Anbefaling av sykkelvogn [Re: Renzir] #2006730 06/09/2015 11:08
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Startet i sin tid en tråd om vogner. Mitt utgangspunkt var transport i hverdagen, men du kan finne noen nyttige innspill der uansett: Varetilhenger - anbefalinger?.

Jeg endte selv opp med en XLC Carry Van Cargo som fungerer utmerket på handleturer, men som jeg ikke vil anbefale for langtur p.g.a. tyngde og skrangling.

Jeg opplever to hjul som en stor fordel ved småstopp og parkering, og ikke minst enkel lasting av og på.

I utgangspunktet ville jeg søkt å laste så mye som mulig på rammen fremfor vogn. Men om du skal ha vogn, ville jeg - i tillegg til Extrawheel som det letteste og trolig raskeste alternativet - sett nærmere på Burley Nomad. Lav vekt, stabil og praktisk med to hjul. Forhandles i Norge av Sport1.

Nordic Cab Explorer ser også bra ut, men jeg tenker at veggene i vognen er litt lave. Blir mer "bag på hjul" enn vogn.

Lykke til - og del gjerne erfaringer fra vognen du ender opp med!

Re: Anbefaling av sykkelvogn [Re: Sepeda] #2006761 06/09/2015 14:32
R
Renzir Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
R
Er vel burly nomad som leder sålangt. Med unger som skal hjelpes underveis, ++, så tror jeg 2 hjul er det mest egnede. Er lenge til det spiller noen rolle hvor lett det ruller.

På tur med kona holder det med vesker da vi tar ett mye mindre og lettere telt. Har plass til vesker foran og bak.

Nomaden ser mye mer praktisk ut en Nordic cab. Finner vognen på nettet i DK til 3200 u/mva og ca 450 i frakt. Blir lenge til jeg blir noen sinke med 2 hjuls vogn så lenge en eller begge ungene sykler selv.

Re: Anbefaling av sykkelvogn [Re: Renzir] #2006785 06/09/2015 16:27
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Tror Burley Nomad er et godt valg.

Ville for sikkerhets skyld hørt med Sport1 om de har den inne og evt. kan tilby en god pris før bestilling fra DK.

Om du har vanlige hurtigkoblinger på sykkelen, skal det være problemløst å feste den. Så vidt jeg vet, tilbyr ikke Burley feste for gjennomgående aksling, men jeg kan ta feil. Du kan uansett bestille feste for gjennomgående aksling fra The Robert Axle Project.

Re: Anbefaling av sykkelvogn [Re: Sepeda] #2007257 07/09/2015 16:19
R
Renzir Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
R
Bra tips. Jeg sjekker med sport1. Lettere å dra ned i byen og hente en vogn.

Moderator  support