Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ultrabirken - fysiske krav for gjennomføring

Ultrabirken - fysiske krav for gjennomføring #2006319 05/09/2015 02:26
Skorp Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Hei!

Synes ultrabirken ser moro ut, og lurer på å melde meg på.
Er litt bekymret for eventuelt manglende form, ser at mange ble tatt ut pga sperrefrist i år.
Hvor rask må man være på den vanlige birken for å kunne unngå sperrefristen på UB?

Mvh

Re: Ultrabirken - fysiske krav for gjennomføring [Re: Skorp] #2006346 05/09/2015 07:12
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Tror ikke det trenger å henge så nøye sammen... Er du treig på grus men god teknisk sykler du kanskje sakte på Birken men fort på Ultra. Man har mye å hente på god teknikk.

Jeg henger greit med på grus (under 3 timer på Birken), men er ikke noe god på sti. Brukte 7.47 på Ultra i år.

Redigert av Øyvind V; 05/09/2015 07:18.
Re: Ultrabirken - fysiske krav for gjennomføring [Re: Skorp] #2006356 05/09/2015 07:40
A
AronsQLB Offline
Medlem
Medlem
A
Jeg syklet Birken på 3.49 i 2013. Ultra på 8.20 i 2014 og ultra på 10.30 i 2015. Har blitt mye bedre teknisk, men har syklet minimalt med lange turer på forhånd i år.

Hard løype slår mer ut for oss glade amatører ICON_SMILE. Men morro er det

Re: Ultrabirken - fysiske krav for gjennomføring [Re: Skorp] #2006368 05/09/2015 08:01
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
I år ble vel bådde ryttere og arrangør tatt litt på senga av sperretiden, vil tro de "økes" til neste utgave, litt avhengig av trase, om de fortsetter med start fra Rena eller ikke.

Men det fysiske er en ting, hodet er vel så viktig. Første året jeg syklet (har syklet alle) gikk jeg på en liten mental smell, dvs jeg overvurderte meg selv (både form og teknikk) og tok det for seriøst, men løsnet (mentalt iallefall, gikk ikke så fort) på fjellet når jeg fant ut at jeg faktisk har meldt meg på dette fordi jeg syntes det er gøy, ikke fordi jeg må.

UB er hardt, og en bør være ok godt trent, samtidig er det teknisk så en må kunne klare å sykle bra teknisk uten at en må være sykt god. Men det er også en turopplevelse, og glemmer en det når det er på sitt hardeste så går tiden og motivasjonen fort. Selv har lærte jeg dette hardt og brutalt første gangen, men fant heldigvis ut av det underveis og har siden det vært forberedt på det. Når jeg får mekaniske problemer som i år (tapte ca 20 min), eller sykler feil (ganske mye, tapte vel 10 min), eller går tom som i fjor (spiste for dårlig etter hafjell) så må en fortest mulig omstille hjernen. Min løsning er være forbanne et par min på meg selv, deretter komme i turmodus med fokus på teknikk på sti og ha det gøy (erfaring; dette er lettere når det har vært noe mekanisk, en feks når en har gått tom for da man mentalt svakere). Så å trene/forberede hodet er vel så viktig som det fysiske (ok, litt overdrevet kanskje men dere som har sykla skjønner hva jeg mener). Mange som jeg kjenner og som har fått negative opplevelser på UB så er det akkurat dette. At man mister gleden/motivasjonen underveis. UB skal være hardt og til jævlig, og hvis du har det jævlig en periode så er det helt greit. Men det snur. Og i mål så er da "aldri igjen før dusjen og klart jeg er med neste år etter dusjen...eller noen dager senere".

Men det vil jeg anbefalle er å sykle terrengsykkelrittet 2 runder og Pathfinder/NC trasen furusjøen. Fullfører du sistnevnte så fullfører du hvilkne UB som helst også. Selv om UB er lengre og mer tid ute, så er Furusjøen hardere etter min mening, for den kneika opp fra Kvam etter 4 mil konstant teknisk sykling gjør noe med deg. Så sørg for å få blitt med på disse to.

Vanligbirken er helt urelevant sammenligning, men sykler du under 3.45 og er ok teknisk og flink til å ikke åpne for hardt vil jeg tro du skal klare dette greit.

Til slutt. Man får ikke hørt nok på heavy metal før UB: På mange måter er UB som en Iron Maiden låt. Det er langt, det starter rolig, det blir hardere, siste halvdel blir det episk, før en mot mål roer det litt ned igjen. Innimellom har en briljert litt over steiner bak trær, akkurat som gitarsoloer. Og ja, jeg hører på den nye Maiden platen akkurat når jeg skriver dette. Glimrende, og akkurat som en kan håpe at Maiden består til evig tid kan en håpe at UB gjør.

Re: Ultrabirken - fysiske krav for gjennomføring [Re: Skorp] #2006416 05/09/2015 11:23
N
neistein Offline
Veteran
Veteran
N
Min mening er at god form har mye mer å si i UB en god teknikk. Men har du begge deler er jo det perfekt. Syntes heller ikke terrengsykkelrittet kan samenliknes med UB, Mye mer kneikete uoversiktlig og fordre bedre teknikk og guts for å få god flyt. Stiene på UB er slake oppover eller nedover ikke veldig tekniske untaken noen steder hvor det er store stener. Og på et så lang ritt har du tid til å traske der. Er du veldig god form og løpevillig kan du sikkert løpe like raskt i de mest tekniske partiene, Som han i swixdressen som ble obsertvert løpende oppover Gardfangeråsen (TSR) i lyngen forbi hele feltet med sykelen på skulderen og han var ikke veldig god teknisk for å si det sånn, Skulle jeg anbefale et ritt for å sjekke formen mot UB ville jeg ha syklet Bukkerittet. Samme pakken men litt enklere stier og 6,8 mil. Andelen sti er vel litt høyere en på UB (tror jeg) Furusjøen har jeg ikke syklet men etter hva jeg hører er det knallhardt og kan muligens ta motet fra en som ønsker å prøve seg på UB. Selv har jeg en middelmådig form men relativt god teknikk som gjør at jeg kan hevde meg godt på stisegmenter i Nord og Bærumsmarka og jeg har også en aldersklasseseier i terrengsykkelrittet 1 runde, men på UB faller jeg helt i gjennom og jeg må traske mye fordi jeg ikke har ork til å gutse på oppoverkruxene. UB er derimot en opplevelse og det er veldig tilfredstillende å gjennomføre og flytstiene er i verdensklasse.. Så første gang jeg syklet tok jeg det veldig med ro alle steder untaken på nedoverstier. Målet var å gjennomføre, og da tror jeg 3.45 på birken samt at man er en erfaren stisyklist vil gjøre susen.

Det som oddefa sier som er helt sant er at Heavy metal passer godt før UB og til alle andre anledninger også forresten.

Stokk og stein sykkelklubb
Re: Ultrabirken - fysiske krav for gjennomføring [Re: Skorp] #2006422 05/09/2015 12:04
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Om ikke lengden og mengde sti alene gir en inidikasjon på hvor hardt dette rittet er så sier det jo en del når Oddefa, med alle sine timer på sykkelen i inn og utland må kjøre i turmodus og neistein med klasseseier i TSR "faller helt igjennom"
Var det ikke i en tråd her inne hvor det ble kommentert statistikk på UB og folk klødde seg i håret hvorfor det var en så liten andel av de startende som hadde sykla den før?
De kan kontakte meg for jeg er sikker på at jeg har svaret ICON_WINK

Redigert av sanouka; 05/09/2015 12:06.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Ultrabirken - fysiske krav for gjennomføring [Re: Skorp] #2006460 05/09/2015 15:38
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg kjører jo i turmodus i utenlands også he he. Ikke misforstå, jeg kjører så fort jeg kan, og i år var nok litt i overkant når jeg hang med teten inn i Djuposet, uten at jeg tror det ble negativt. Men med turmodus så mener jeg, å nyte naturen til tross for høy puls, eller retter sagt, når jeg klarer å nyte naturen (ok, til en hvis grad da he he) er også da jeg har riktig puls/tempo (sykler uten pulsklokke, så dette er opplevd puls, men kjenner kroppen min bra, så sprekker sjelden, svakheten min er vel mer at jeg ikke alltid spiser bra nok underveis, drikker nok). Men jeg sykler ikke roligere en jeg må, målet er jo raskest mulig, men raskest mulig blir det når jeg har "hodet" på plass.
Tipper at Kjøren, og de andre beste også nyter stiene og naturen og ikke bare jager, og det er det jeg mener med turmodus. Mulig feil, ord. Flytmodus er kanskje bedre. Anyway, jeg tror ikke folk skal la skremme etter årets ritt, antar det blir både kortere/lettere og annen tidsfrist neste år. Men jo mer langt, hardt, terreng osv en sykler i forkan jo bedre foreberedt. Til Neistein, så mener jeg Terrengsykkelrittet x2 og Furusjøen er den beste forberedelsen fordi du må bruke hodet ditt i tillegg til å disponere kreftene. Bukkerittet (som er et favoritt ritt) er etter min menings supert for UB, men på langt nær så hard som de andre, og det er det handler om. Bukkerittet er også mindre teknisk, strengt tatt er det kun den bratte kneika (husker ikke hva den heter,,,,,høgda etter eller annet) på første stiparti hvor en må gå, resten klarer en å sykle. TSR, Furusjøen og UB er det relativt mer gåing/knot, selv om UB har minst av de tre.

Re: Ultrabirken - fysiske krav for gjennomføring [Re: Skorp] #2006461 05/09/2015 15:59
Skorp Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Ser ut som jeg er underkjent mtp form hvertfall ICON_SMILE
Gjorde 4.26 på 5dager-gammel-26"-helstiv-stål-singlespeed i 2014. Da i skikkelig turmodus ICON_SMILE
Noen minutter kunne jeg spart ved å kjenne kroppen og distansen bedre, og noen minutter ved å ha gir. Da veide jeg 108, nå er jeg 98kg, satser på 90kg til UB start.. Før jeg gjyver løs på UB vil jeg også trene betydelig mer for å få en fin tur og en "lett" kropp å dra opp bakkene.

Re: Ultrabirken - fysiske krav for gjennomføring [Re: Oddefa] #2006462 05/09/2015 16:00
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Jeg er middels teknisk, og hadde nok brukt rett i undeekant av 4 timer på canlig birk i år. Brukte 10 timer på ub. 8.40 og 7.50 årene før. I ultraen må jeg gå veldig mange steder hvor jeg egentlig fint mestrer det tekniske, , men man er så sliten at det blir trasking.
Er du vant med litt stisykling og sykler birken på under 4t så er du innafor. Bare sørg for å ha noen lengre stiturer først. Bukkerittet er fint

- Stefan
Re: Ultrabirken - fysiske krav for gjennomføring [Re: Skorp] #2006473 05/09/2015 16:38
olechr Offline
More than words
More than words
Neste år er offroad Finnmark 150 en bra test.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Ultrabirken - fysiske krav for gjennomføring [Re: Skorp] #2006554 05/09/2015 19:18
la1hka Offline
Helt klart
Helt klart
Jeg tror det er greit å være gjennomtrent men ikke nødvendigvis topptrent. Du skal ut på en tur som for de fleste av oss bruker et sted mellom 7 og 10 timer på. Å sitte så lenge på en sykkel gjør noe med deg. i 2013 syklet jeg på 7:40ish og hadde ikke mange turene som var over to timer i kroppen, men jeg trener også andre ting samtidig som jeg hadde gjort dette to ganger før. jeg gikk inn i det med en litt gi f... holdning, jeg skal til mål med stil, tid bryr jeg meg ikke mye om. Tror vel løypa det året var veldig snill. kjørte på rundt 8:20-8:25 årene før.
første gangen var jeg i veldig god form men ikke helt mentalt forberedt på å møte veggen mer opptil flere ganger men hadde hele tiden det mentale i hodet: Å fullføre.

Hopp i det, tren godt, sats på noen lange turer der du er dritsliten gg samtidig kjører teknisk. Avgjørelsene man tar når man er sliten r kanskje mest avgjørende om du kommer til mål elller ei. Å komme i mål er en seier i seg selv synes jeg.

for min egen del synes jeg følelsen man har de siste tre-fire kilometerne der man skjønner at dette går veien er verdt hele greia. Dette skjønner du neste år når du prøver ICON_WINK

Etter to års pause er jeg tilbake neste år med stisykkel igjen. Jepp kjøere stisykkel med lettere dekk. funker det også.

Eirik Nøkleby

"Velg dine kriger med omhu."

Moderator  support