Re: Dekk til våte og sleipe høststier
[Re: Desmo]
31/07/2017 15:27
|
aanund
Ringrev
|
Ringrev
Kjøpte samme Shorty til min 29 i fjor. Bra dekk, men etter anbefaling fra bikeshop og lange omveier til Taiwan, fikk jeg endelig DHRII i hus. Synes det er bedre enn shorty på sleipt føre. (Men nå bor jeg et sted med over 80% luftfuktighet, og mye trær som aldri slipper skikkelig dagslys ned i skogbunnen = noen parti er alltid fuktige, med grønske og dritt.) Skal oppgradere DHRII til DHF/DHRII i widetrail utgave når de jeg har blir utslitt. Skiftet til brede felger i vinter, og det ga også et løft med tanke på grep, tørre som fuktige forhold. Å
|
|
|
[Re: reserveSyklist]
31/07/2017 17:30
|
erlingba
.
|
.
Hei,
syklet første delen av våren/sommern på Minion DHF foran og HR2 bak. Det funka veldig bra på vått og sleipt, men Minion DHF var litt tungt og seigt og ruller tungt.
Har nå kjørt et par uker på Agressor foran og synes det satt ganske bra på vått og ruller betraktelig bedre enn Minion DHF. Agressor er markedsført som noe midt imellom DHF og Ardent. Perfekt for en sti nisse som ikke helt klarer å bestemmer seg for grovt/godt feste vs rulle motstand/vekt. Agressor foran og HR2 bak? HR2 ruller dårligere enn både DHF og DHR, og det er jo bak rullemotstanden har størst effekt. Agressor er vel også først og fremst ment som bakdekk.
|
|
|
[Re: aanund]
31/07/2017 17:35
|
erlingba
.
|
.
Kjøpte samme Shorty til min 29 i fjor. Bra dekk, men etter anbefaling fra bikeshop og lange omveier til Taiwan, fikk jeg endelig DHRII i hus. Synes det er bedre enn shorty på sleipt føre. (Men nå bor jeg et sted med over 80% luftfuktighet, og mye trær som aldri slipper skikkelig dagslys ned i skogbunnen = noen parti er alltid fuktige, med grønske og dritt.) Skal oppgradere DHRII til DHF/DHRII i widetrail utgave når de jeg har blir utslitt. Skiftet til brede felger i vinter, og det ga også et løft med tanke på grep, tørre som fuktige forhold. Å Shorty er jo mer egnet til gjørme enn DHF, men på sleipt og hardt underlag er kanskje mer kontaktflate avgjørende for grepet. DHF kommer i 2.6-utgave i MaxxGrip som jeg vil tro blir et bra dekk til sleipe stier.
|
|
|
31/08/2017 10:22
|
wasabi
Ringrev
|
Ringrev
Jeg tenker jeg går for et sett med Hans Dampf som et allround dekk på min 29" for høstbruk i Oslomarka. Vurderte Nobby Nick, som jeg har hatt før og har vært fornøyd med. Men - det har en litt for rund profil på fordekket om jeg skal sette fingeren på noe. Der er vel HD litt mer markert i kanten?
Uansett, til dette bruket, tenkte jeg Addix Soft til fordekket og så lurer jeg på om jeg skal gå for Soft bak også, eller Speedgrip bak?
|
|
|
[Re: wasabi]
31/08/2017 10:29
|
mohansno
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg tenker jeg går for et sett med Hans Dampf som et allround dekk på min 29" for høstbruk i Oslomarka. Vurderte Nobby Nick, som jeg har hatt før og har vært fornøyd med. Men - det har en litt for rund profil på fordekket om jeg skal sette fingeren på noe. Der er vel HD litt mer markert i kanten?
Uansett, til dette bruket, tenkte jeg Addix Soft til fordekket og så lurer jeg på om jeg skal gå for Soft bak også, eller Speedgrip bak? Jeg har en bestilling inne hos Bikeshop på Magic Mary soft og Hans Dampf speedgrip. Håper det blir en bra kombo. Hvis Hans Dampf gir for lite grep har jeg en softversjon liggende klar.
|
|
|
31/08/2017 10:37
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Uansett, til dette bruket, tenkte jeg Addix Soft til fordekket og så lurer jeg på om jeg skal gå for Soft bak også, eller Speedgrip bak? Kantgrepet på Nobby Nic er bedre enn på HD, som har lite markerte sideknaster. HD er henvist som bakdekk, men siden jeg er så fornøyd med NN, bruker jeg det heller (samme med Huck Norris, siden det er litt mindre gods i dekket enn i HD).
|
|
|
[Re: baronKanon]
31/08/2017 11:10
|
wasabi
Ringrev
|
Ringrev
Kantgrepet på Nobby Nic er bedre enn på HD, som har lite markerte sideknaster. HD er henvist som bakdekk, men siden jeg er så fornøyd med NN, bruker jeg det heller (samme med Huck Norris, siden det er litt mindre gods i dekket enn i HD). Min erfaring med Nobby Nick er fra 3.0 bredde, altså 27pluss, der synes jeg det var litt rundt, men har ikke brukt det på 29"
|
|
|
31/08/2017 11:13
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Kantgrepet på Nobby Nic er bedre enn på HD, som har lite markerte sideknaster. HD er henvist som bakdekk, men siden jeg er så fornøyd med NN, bruker jeg det heller (samme med Huck Norris, siden det er litt mindre gods i dekket enn i HD). Min erfaring med Nobby Nick er fra 3.0 bredde, altså 27pluss, der synes jeg det var litt rundt, men har ikke brukt det på 29" Det har jo mye med hvilken felgbredde du har. Har selv i30-felg, og vært fornøyd med 2,35 og 2,6"
|
|
|
31/08/2017 12:54
|
neistein
Veteran
|
Veteran
Snakket med en kompis som har noen turer på vått med Addix soft. Etter hans vurdering ruller Addix soft vesentlig bedre en trailstar men sitter litt dårligere på glatta. Veldig spent på å høre vurdering av speed grip på vått underlag.
Stokk og stein sykkelklubb
|
|
|
31/08/2017 14:44
|
wasabi
Ringrev
|
Ringrev
Det høres jo merkelig ut.
Jeg har brukt Speedgrip på plus, og det satt bra, både opp og ned.
Men at Soft ruller bedre, og sitter dårligere, høres merkelig ut.
|
|
|
31/08/2017 14:58
|
neistein
Veteran
|
Veteran
Høres veldig sannsynlig ut spør du meg. Schwalbe oppgir at de triller mye bedre mens grepet er omtrent det samme hvis man ser på illustrasjonsfirkanten deres. Det høres jo nesten ut som å trylle med både bedre grep og mindre rullemotstand så lenge mønsteret er uendret.
|
|
|
[Re: neistein]
31/08/2017 15:26
|
wasabi
Ringrev
|
Ringrev
Høres veldig sannsynlig ut spør du meg. Schwalbe oppgir at de triller mye bedre mens grepet er omtrent det samme hvis man ser på illustrasjonsfirkanten deres. Det høres jo nesten ut som å trylle med både bedre grep og mindre rullemotstand så lenge mønsteret er uendret. Merk at illustrasjonsfirkantene tar utgangspungt i henholdsvis Pacestar og Trailstar.
|
|
|
31/08/2017 18:07
|
neistein
Veteran
|
Veteran
Høres veldig sannsynlig ut spør du meg. Schwalbe oppgir at de triller mye bedre mens grepet er omtrent det samme hvis man ser på illustrasjonsfirkanten deres. Det høres jo nesten ut som å trylle med både bedre grep og mindre rullemotstand så lenge mønsteret er uendret. Merk at illustrasjonsfirkantene tar utgangspungt i henholdsvis Pacestar og Trailstar. Selvfølgelig og soft samenliknes med trailstar
|
|
|
01/09/2017 08:05
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har syklet med NN Addix Speed Grip (den blå stripen) i 2.6 størrelse litt på vått. Og det sitter veldig mye bedre enn pacestar gjorde. Hadde ingen problemer i sommertemperatur i alle fall. Og det triller fantastisk bra!
Kan tenke meg at når temperaturen faller mye, så kan nok gummien bli litt vel hard på vått underlag. Forskjell på vått sommerføre og vått høstføre...
Ellers merker jeg meg at NN drifter litt mer enn vanlig på løst underlag og gjørme, tipper det har noe med at sideknastene er "staggered", altså annenhver høyt opp og langt ned. Passer helt fint på bakhjulet siden den også drifter ganske jevnt og forutsigbart, men jeg ville personlig ikke brukt det foran til sykling i høy fart...
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
[Re: vids]
01/09/2017 09:22
|
torerik
Fersking
|
Fersking
Jeg har nå fått unna gjort en del mil på vått og tørt føre på sti med MM Addix soft foran og NN Speedgrip bak. Denne kombinasjonen har stort sett fungert veldig bra og ruller godt. MM sitter jo fantastisk bra nesten uansett forhold. Eneste utfordringen har vært på våte svaberg hvor NN plutselig har mistet grepet ved et par anledninger. Tror nok at HD i soft vil fungere bedre som bakdekk utover høsten med lavere temperaturer enn hva NN Speedgrip vil gjøre. På tørt føre er NN ufattelig bra, etter min mening.
|
|
|
01/09/2017 09:41
|
wasabi
Ringrev
|
Ringrev
Er det noen som har erfaring med Specialized Butcher? Det skal være volumiøst, noe jeg liker, men hvordan er det på vått føre?
|
|
|
01/09/2017 09:50
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Er det noen som har erfaring med Specialized Butcher? Det skal være volumiøst, noe jeg liker, men hvordan er det på vått føre? Jeg har kjørt det mye som fordekk på 150mm FS. Det ruller litt seigt, funker bra på røtter, løst underlag, og når farta generelt er høy så du kan trykke litt i svingene. Velger du GRID-utgaven er det også bombesikkert. Jeg har gått over til å bruke Purgatory Grid foran på stiene hjemme, her er det sjelden mer enn ett par minutter braap. Det er rundere i profilen, og sitter bedre på vått fjell mener jeg. Ny gripton-gummi er merkbart bedre. I tillegg ruller det bra til å være såpass grovt, og har relativt myke sidevegger som former seg fint etter terrenget. Men absolutt et gromt dekk for grov sti. Når jeg reiser til fjells, går Butcher grid på igjen.
|
|
|
01/09/2017 09:53
|
LarsThomas
Entusiast
|
Entusiast
Er det noen som har erfaring med Specialized Butcher? Det skal være volumiøst, noe jeg liker, men hvordan er det på vått føre? Har specialized butcher grid 2.3, og det er veldig bra på vått. Seig gummi, mønster som er en kopi av dhf (dvs funker bra allround på stein og røtter, pakker seg ikke i gjørme). Ikke spess mye volum i 2.3-versjonen dog... Har trua på 2.6-versjonen men har ikke prøvd den sjøl. Butcher control har jeg også prøvd, det likte jeg ikke. Glatt på våt stein og control-casinga punkterer (for) lett.
|
|
|
[Re: LarsThomas]
01/09/2017 10:37
|
wasabi
Ringrev
|
Ringrev
.. Ikke spess mye volum i 2.3-versjonen dog... Har trua på 2.6-versjonen men har ikke prøvd den sjøl. .. Hmm... leste det et sted, liker at de er litt "ballong" men det stemmer altså ikke. Har forsåvidt lest at Continental Trail King skal være litt volumiøse og til samme bruk. Noen som har disse og kan bekrefte volum ønsket  ?
|
|
|
01/09/2017 10:51
|
LarsThomas
Entusiast
|
Entusiast
.. Ikke spess mye volum i 2.3-versjonen dog... Har trua på 2.6-versjonen men har ikke prøvd den sjøl. .. Hmm... leste det et sted, liker at de er litt "ballong" men det stemmer altså ikke. Har forsåvidt lest at Continental Trail King skal være litt volumiøse og til samme bruk. Noen som har disse og kan bekrefte volum ønsket  ? Jepp, har brukt trail king 2.4. Myye volum, større enn minion dhf 2.5 wt. Men personlig er jeg ikke fan av black chili gummiblandinga på våte røtter og steiner. Det sitter brukbart inntil det ikke sitter lenger og da slipper det veldig brått.
|
|
|
06/10/2017 11:08
|
SykkelGlenn
Veteran
|
Veteran
Hei. Jeg har akkurat byttet til 27.5" plus og utvalget av dekk er jo litt begrenset.
Hva fungerer godt på glatte og våte høststier med plus?
//Glenn ---------------- Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK) Instagram @sykkelglenn
|
|
|
06/10/2017 11:36
|
thomassen
Ringrev
|
Ringrev
Nobby Nic 27,5x3,0 i trailstar er et kjempedekk.
-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner. -Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler. http://sykkelsor.no
|
|
|
06/10/2017 12:03
|
TordFuglstad
Entusiast
|
Entusiast
Nettopp kjøpt WTB convict 2.5 i Tough High Grip til bruk foran, og WTB Breakout 2.5 Tough Fast Rolling til bakhjul.. Fått masse skryt fra gutta på spinn. Så skal gi tilbakemelding når jeg får testet.
|
|
|
[Re: TordFuglstad]
17/01/2020 18:16
|
Tormod..
Entusiast
|
Entusiast
Nettopp kjøpt WTB convict 2.5 i Tough High Grip til bruk foran, og WTB Breakout 2.5 Tough Fast Rolling til bakhjul.. Fått masse skryt fra gutta på spinn. Så skal gi tilbakemelding når jeg får testet.
Så, har du fått testet det nå? Klarer ikke å holde pusten lenger.
|
|
|
|
|