Jeg "kom i skade" for å slå til på en Turner Czar ramme, så her skal det bygges. Czar'en har kansje tapt sin nyhetsinteresse, men jeg ønsker å prøve min første byggetråd uansett. Jeg har rett og slett vokst ifra min forrige sykkel, tilr tross for mine 37 (eller er det 38?) år. Etter et år hos fysio så begynner jeg å få tilbake bevegelighet i kroppen og føler behov for å strekke meg mere ut enn min forrige ramme, som var str Small gjorde for meg. Trodde vel egentlig at jeg var ute etter noe i 110-120 mm 29 segmentet, men av alle reviews jeg har sett på Czar så plasseres den der, til tross for bare 100. Skal bygges med 120 mm Pike, som er enda en halv cm høyere enn SID 120. Er spent på hvordan egenskapene blir.
Jeg har noe deler fra før av og noe blir kjøpt nytt. Bestilling på deler er satt, så forhåpentligvis kan jeg være på veien til neste helg
Først, det obligatoriske bilde i sofa
Spec: Ramme Turner Czar, Medium Gaffel: Rock Shox Pike, senket til 120 Gir: XT 8000 1x11 Bremser XT 8000. I første omgang med noen skiver jeg har. Krank: XT 980 med NW ring. Hjul: Light Bicycle, bygget av Dogstar Setepinne: Syntace Hiflex, i første omgang. Kommer nok senkepinne på, men må telle penger først. Sete: Spec. Phenom Expert Stem: Et eller annet fra boden først, så mest sannsynlig Syntace F109 når jeg har funnet riktig lengde. Styre: Answer Protaper Carbon.
Tenker å prøve 1x11 med 11-42 først, men vil vurdere å anskaffe XD boss og Sram 10-42 kassett om spennet blir for lite, noe jeg tro det blir.
Haha. Det hørtes ut som om du hadde bestemt deg i bilen på veien ned fra Ultra. Gratulerer med en flott ramme. Og at den ikke er 110 mm bak tror jeg ikke betyr noe etter å ha vært på tur med Trond Vidar.
Knallfin farge er det også.Lykke til med bygginga.
Haha. Det hørtes ut som om du hadde bestemt deg i bilen på veien ned fra Ultra. Gratulerer med en flott ramme. Og at den ikke er 110 mm bak tror jeg ikke betyr noe etter å ha vært på tur med Trond Vidar.
Var nok egentlig bestemt allerede da ja. Det var bare noen brikker som skulle falle på plass før jeg innså at det ble slik
Sitat: baronKanon
100mm og store hjul er veldig kapabelt! Fin farge!
Har hatt Spark 29 før, og vet at det absolutt er brukbart. Den gang da savnet jeg mere vandring, men satser på at det med 120 Pike foran og bedre oppheng bak gir meg det jeg ønsker. Jeg er ikke akkurat i Enduro-segmentet
Sitat: H.Iversen
Grattis! Skikkelig fet sak! Czar står øverst på lista hvis jeg skulle finne råd til en mer rittorientert stirakett!
Takk
Har vært borte i helga så ingen bygging har pågått. I går så har jeg byttet luftstempel og tatt en enkel service på Pike'en. Enklere enn forventet, men har jo ikke fått funksjonstestet den ennå. Kjøkkenbordet som verksted var ikke udelt positivt mottatt i husstanden. Må vel kjøpe blomster idag Crc plukket forøvrig feil skifter til meg så en hastebestilling til Bikeshop er effektuert. Begynner å montere deler på ramma i kveld om alt går etter planen.
- Stefan
Re: Byggetråd, Turner Czar medium
[Re: larsb]
#200747408/09/201507:21
Knallfin farge er det også.Lykke til med bygginga.
LarsB
Jeg kan bekrefte at denne har nok vandring i massevis. Jeg har dog sendt min bakdemper til tuning hos Avalanche, og da føltes det som enda mer vandring.
Gratulerer med kjøp. Det er en monstersykkel. Helt fantastisk å kjøre med.
Det er godt å se at det går fremover. Fikk hjelp av Espen igår til å fjerne det Race Face lageret som sto i, og sette på en bsa-adapter og et HTII lager. Løsningen virker å fungere, men blir nok ikke evigvarende. Det kommer en mer solid patent på der etterhvert. Antar girskifter og krankdrev ankommer fra Bikeshop idag. Bestilte mandagskvelden så det er kjemperask service av dem.
Det som gjenstår nå: Montasje av gir, Hjul. Ferdig, men bremseskiver og kassett må monteres. Montasje av krank og kjede Kapping av setepinne. Ting tyder på at den er 2-3 cm for lang. Det er noe vondt med å kappe i et slikt flott karbon-produkt, men det må til.
Hvis alt går glatt så er jeg ute på første test og justeringstur i kveld en gang
Med litt stressemekking så ble den ferdig igår. Fikk hjelp.
Eller, den er jo ikke ferdig. Gjenstår fortsatt noe mindre justeringer, trimming av slanger etc. Fikk presset inn en liten testtur i skumringen, men tenkte jo ikke på å ta med lys. Derfor ble mesteparten av testturen på grus, men den vi fikk smake ørlite sti. Hadde også glemt demperpumpa i farta og syklet med litt lite trykk bak og mye foran. Til tross for denne ubalansen så var det overbevisende. Både jeg og Tsaren er foreløpig veldig fornøyd. En av grunnene til at jeg ville tilbake til 100-120 mm segmentet var at jeg i sommer syklet noe på damas Apex 29.2. Det var noe med kvikkheten og rappheten som tiltalte meg. Jeg må si den nye sykkelen ga meg dette. Det var "lett" å holde trykket oppe på grusflatene, og også i bakkene. På min forrige (Stumpjumper FSR) så var det en tendens til at jeg slapp trykket og gikk litt tilbake i innsats. Jeg tror at den mer utstrakte sittestillingen på Turneren (som var en del av årsaken til byttet) ga meg mere rett, og ikke krum rygg.
Jeg har slumpa til og truffet ganske bra på innstillingene. Gjorde faktisk ingen justeringer ute på turen. Jeg tenker at jeg skal prøve å få styret litt ned, men usikker på hvordan jeg skal løse det. Prøvemonterte et Syntace Flatforce 55 stem før jeg satte på et Pro 70mm -10 stem. Syntace stemmet hang såpass ned at det ville laget store hakk i overrøret ved kræsj og styresnurr. Skal måle litt for å se om jeg kan komme unna med Flatforce 66, alternativt et 70 mm -17 stem. Sidespor: Noen som har Flatforce 66 eller F109 70 -17 som ønsker seg et Flatforce 55? Går ikke det så får jeg vurdere en 110 mm mod på Pike'en, men ingen hast.
42-11 bak med 32 foran var greit. Jeg hadde lette nok gir, men ser at jeg ikke ville hatt tunge nok gir for f.eks grenserittet eller andre ritt med noe høy fart. Tenker det kommer en 34 skive og kansje et Xd-boss og en 42-10 kassett inn i løpet av vinteren eller forsommeren. Jeg fikk jo ikke prøvd den mye i terrenget, men må nok jobbe litt med å avvenne meg fra heve-senkepinne. Mulig en slik blir innkjøpt ganske snart, må bare ha en som er kort nok. Tror jeg må ha maks totallengde på 37 cm. Hva skjer med de nye, lettere, kortvandrede XC-pinnene? På Specialized pinnene jeg hadde sist var det primært første hakket (35 mm?) jeg brukte, så tror jeg fint kunne klart meg med en kortvandret sak om dette blir tilgjengelig.
Grattis! Dette blir jo riktig så flott. Gleder meg til å beskue den i levende live.
Muligheten kommer nok snart, men uansett hva jeg bygger så er det jo alltid litt stusselig ut satt ved sine av dine byggverk Får prøve å få til en tur med jobbgjengen til uka.
Fått prøvd orntli idag. Fy f.. for en sykkel. Det er som om sykkelen lurer meg til å tråkke på 2 gir tyngre hele tida, og det går bra Har også satt flere oppovercrux idag som jeg har slitt med en stund. Digger den! Har fortsatt ikke ryddet i bremseslangene, prioriterer å sykle når muligheten byr seg. Skru kan jeg gjøre når det regner
peeent! hva slags dekk har du på der? ser schwæære ut =)
takker, Er bare fast trak 2.2 bak og ground control 2.3 foran. Lb hookless med 24 mm indre bredde hjelper litt, men er nok mest et optisk bedrag pga svart matte felger.
Pike i 120 har 6 mm større ac enn SID og fox 32 120. Det finker brillefint så langt. Ikke sikkert det hadde blitt Pike hvis jeg ikke hadde fra før, men har opplevd flekset SID før og er skeptisk til 32 gafler pga det. Vil vurdere en 110mm mod/hack på pike om jeg absolutt vil litt mere ned. Vsr ute og målte rundt dekket nå, og nærmeste punkt på omkretsen er 11 mm unna, nærmeste ellers er 12mm. Skal være litt å gå på der. Trond Vidar har brukt Ardent 2.4 uten problemer. Uvist for meg hvilken felg.