Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Pendlesykkel, hva er best?

Re: Pendlesykkel, hva er best? [Re: jarlemann] #2006047 04/09/2015 11:12
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Jeg er latsabb og sykler en fjong elsykkel når det ikke er vinter. I snøsaltsørpe-sesongen sykler jeg en 26" hardtail med plass til skikkelige piggdekk. Etter at jeg ga bort den forrige hardtailen til dama (ramma var for liten til meg men perfekt til henne) holder jeg nå på å samle deler til tilsvarende vintersykkel. Den blir egentlig alt for fin til saltsørpa, men jeg har heldigvis muligheter til å spyle sykkelen med varmtvann hver dag, og alle sykler oppbevares inne i varmen så jeg tror ikke det sliter så veldig mye, egentlig.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Pendlesykkel, hva er best? [Re: slanken] #2006057 04/09/2015 11:28
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: slanken
Sykler du mest terreng ville jeg gått for HT - selv om piggdekkene blir ekstremt tunge.

Har selv brukt hybrid, cx og nå helstiv 29er til pendling året rundt. Alle fungerer godt med slicke eller halv-slicke dekk i sesongen, men med 29er får jeg plass til brede piggdekk med godt grep vinterstid.

Piggdekk for terrengsykkel behøver ikke være ekstremt tunge. Bruker på tredje sesongen Schwalbe Ice Spiker Pro Evo 2.25" på rundt 890 gram i 29-utgaven.

Til sammenligning: Populære Schwalbe Marathon Winter veier 920 gram i 35mm og Suomi Hakka veier 980 gram i 40mm. Disse dekkene ruller noe bedre enn ISP, men ikke så mye som man skulle tro. Subjektivt opplever jeg dem som betraktelig tyngre og mindre spenstige enn ISP p.g.a. lavt volum og høy vekt.

Først med dekk som 45nrth Xerxes på 30mm og ca. 450 gram får du betraktelig lettere dekk for cx/hybid enn mtb. Det dekker er forresten suverent - oppleves reelt som landeveisdek for vinterføre - men har begrenset grep under røffe forhold. Deilig som avveksling fra grovere piggdekk.

Re: Pendlesykkel, hva er best? [Re: jarlemann] #2006080 04/09/2015 12:02
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Singlespeedproblemet løser man jo ved å ha et par ekstra tannhjul liggende.

32:21 på vinteren, 32:18 på sommeren :-)

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Pendlesykkel, hva er best? [Re: Knirkekne] #2006084 04/09/2015 12:16
R
RobG Offline
(Formerly Fux)
(Formerly Fux)
R
Jeg har brukt Cx i 4 år på samme strekning (anta jeg) som trådstarter.

Iår er jeg tilbake til helstiv singlespeed 29`er med Big apple dekk.

Jeg gjør det fordi forhold opp og ned fidje er veldig kjip til tider om vinteren. Ikke brøytet,brøytet først og derreter brøter den veien så det dekker sykkelsti. For 2 år siden var det lange perioder med sporete holke. Litt for spennende på cx noen ganger.

Jeg skal sette på Ice spiker pro iår på de kjipeste dager.

Det er faktisk 300 høydemeter fra Søgne til byen men klare meg fint på 32-17.

Er du på budsjett, så er det ikke så dumt med en stiv gaffel på din 26`er men det er mye saltslaps her nede, så du må ikke forventer at drivverk klare seg en hel vinter.

#Pedalenkrs
Re: Pendlesykkel, hva er best? [Re: jarlemann] #2006314 04/09/2015 22:12
kawa versys Offline
Entusiast
Entusiast
Kjører CX med 4season 95% av dagene, resten med ritt HT og Ice spiker Pro. Noen vil nok mene at Scale-en ikke har godt av saltslaps, men en bruker de syklene en har(ellers blir de jo ikke utslitt....)

Re: Pendlesykkel, hva er best? [Re: RobG] #2006322 05/09/2015 04:52
jarlemann Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Sitat: RobG
Jeg har brukt Cx i 4 år på samme strekning (anta jeg) som trådstarter.

Iår er jeg tilbake til helstiv singlespeed 29`er med Big apple dekk.

Jeg gjør det fordi forhold opp og ned fidje er veldig kjip til tider om vinteren. Ikke brøytet,brøytet først og derreter brøter den veien så det dekker sykkelsti. For 2 år siden var det lange perioder med sporete holke. Litt for spennende på cx noen ganger.

Jeg skal sette på Ice spiker pro iår på de kjipeste dager.

Det er faktisk 300 høydemeter fra Søgne til byen men klare meg fint på 32-17.

Er du på budsjett, så er det ikke så dumt med en stiv gaffel på din 26`er men det er mye saltslaps her nede, så du må ikke forventer at drivverk klare seg en hel vinter.

Da er det samme ruta ja. Jobber på lund ICON_SMILE

Er på stramt budsjett siden jeg nettopp handla en ny cube av en viss forhandler på lund, ser du. Jeg tenkte at hvis det går mye fortere å sykle på CX/racer så kunne jeg solgt HT og handla noe brukt. Blir nok å sykle med HT med noen mer egnede dekk, så får jeg se om jeg bygger om til helstiv og singlespeed etter hvert som behovene melder seg. Er jo litt dumt å "ødelegge" en Reba med å sykle rundt på slapsete vinterveier og.

Re: Pendlesykkel, hva er best? [Re: jarlemann] #2006941 07/09/2015 07:26
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Jeg bygde denne sist vinter. Har vært vellykket så langt:

http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1919649#Post1919649

...Men det skal sies at jeg har vesentlig kortere pendlevei enn trådstarter.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support