Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Trondheim: Spørsmål om Vassfjellet

Trondheim: Spørsmål om Vassfjellet #2004829 02/09/2015 10:54
Ola R. Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
På lørdag skal en guttegjeng fra langrennsmiljøet i Byåsen IL på "guttetur", denne guttegjengen består av små gutter i alderen 10-13 og deres fedre (gutter mellom 40 og 50+). Sprek gjeng, men bare et fåtall (en liten og en stor) er "ekte" stisyklister.

Turen går fra Kvål til toppen av Vassfjellet og tilbake til Byåsen, pr. sykkel. Jeg vet ikke helt hvor organisatoren har tenkt seg ned igjen fra Vassfjellet (muligens samme vei som opp), men er det mulig å ta med seg uerfarne stisyklister på stien ned til Tanem? Jeg har aldri syklet den stien før, så jeg vet ikke hvordan denne er. Ett parti er merket rødt, blir det too much å trille ned der? Mye av stien er jo blå med lysende gult, det betyr vel kremsti?

http://osm.reitstoen.com/#13/63.2829/10.3790

Re: Trondheim: Spørsmål om Vassfjellet [Re: Ola R.] #2004837 02/09/2015 10:59
ventle Online
Besatt
Besatt
Jeg syns det må gå an. Syklet her selv helt i starten av min stikarriere, og har hatt med temmelig ferske syklister på turen senere. Det røde området er ikke spesielt teknisk krevende, men det er litt bratt. Litt gåing blir det sikkert her og der, men jeg syns alt i alt stien er en temmelig ålreit introduksjon til stisykling ICON_SMILE

mvh Helge
Re: Trondheim: Spørsmål om Vassfjellet [Re: Ola R.] #2004848 02/09/2015 11:14
nilswithskills Offline
Ringrev
Ringrev
Enig med Ventle. Litt bratt, spesielt i starten kan det bli bæring. De nedre delene er veldig gøy også for nybegynnere. Dette kan bli gull for rekrutteringen.

mvh
Nils
Re: Trondheim: Spørsmål om Vassfjellet [Re: Ola R.] #2004852 02/09/2015 11:22
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nå er det stor forskjell på en 10-åring og en 13-åring, vil jeg tro.
Selv har jeg bare døtre, og jeg forestiller meg at gutter er tøffere.
Min 10-åring (snart 11) ville jeg ihvertfall ikke tatt med på den turen. Hun sykler gjerne lett sti i Bymarka med meg (på Sæterbø-jentene sin gamle 26"), men fra masta på Vassfjellet er jeg redd det vil bli gåing mesteparten av tiden langs ryggen, og helt sikkert gåing ned alle de bratte bakkene til man kommer til første myr. Så åpner det seg opp og blir flatere, og er kremsti helt ned til Tanem (minus Kirketrappa, men den er det jo bare å gå ned).

Har man god tid vil jo alt være mulig, og greit å vite at stien bare blir bedre og bedre.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Trondheim: Spørsmål om Vassfjellet [Re: Ola R.] #2005233 02/09/2015 22:35
aleks75 Offline
Entusiast
Entusiast
Har sykla fra Byåsen opp til Vassfjellet via Kvål og ned stien til Tanem og tilbake til Byåsen. Ganske drøy tur, som sitter godt i beina. Veien opp til toppen er seig. Men dere starter på Kvål? Første del av stien er ganske krevende og tidvis bratt, deretter er det kos, men noen blaute partier.

Aleksander
Re: Trondheim: Spørsmål om Vassfjellet [Re: Ola R.] #2005244 03/09/2015 05:20
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Nu var det länge sedan jag var där men jag tror inte det är någon spesiellt bra ide. Om de inte har syklat sti tidigare så kommer det bli en massa bärning och lite flyt.

Det är väl inget parti förutom grusveien och kanske just på slutet som kommer bli flytsti för en oerfaren.

Men det beror ju självklart vad de vill ha, Om det är ok att turen tar lång tid med många små avbrott så kanske stien fungerar ok. Om folk helst vill ha flyt och mest sykla utan avbrott så tror jag att turen kan bli frustrerande.

Jag har fått för mig att många av de som testar att sykla på sti gärna vill ha ha flyt sti som de behärskar sån någorlunda jämfört med en massa cruxing och pauser.

Re: Trondheim: Spørsmål om Vassfjellet [Re: Ola R.] #2005263 03/09/2015 06:28
M
MAN Offline
Ivrig
Ivrig
M
Har syklet der mange ganger, både med sti og hardtail, og synes det er kjempeartig. Det er ganske bratt i det man starter nedkjøringen, så der må du nok påregne at dere går, men ellers ser jeg ingen kjempetekniske utfordringer nedover.
Det er noen plasser bekkene har gravd ut masse fra stiene. Med stisykkel, som stisyklist "gapper jeg hele driten", men dere burde gå over ICON_TONGUE

Yeti SB130

Strava
Instagram
Re: Trondheim: Spørsmål om Vassfjellet [Re: Ola R.] #2005289 03/09/2015 06:54
Ola R. Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Takk for mange gode råd og tips. Dette er tøffe gutter som er vant til lange fjellturer, lange skiturer og lange sykkelturer. Alle har vært på sti før, men de er ikke aktive terrengsyklister.

Det blir bilskyss til Kvål for de minste, mens noen av de største guttene sykler helt hjemmefra.

Jeg kommer til å foreslå å ta stien ned, samtidig informere om stedvis trilling og noen våte myrpartier.

Se bildet under. Vi skal ned det røde partiet, ikke sant? Lengre ned tar vi de stiene med pil på bildet, dvs. innom "Steindalen" og videre inn på "Tanemsstien/Desserten"?

Ettersom vi skal til Byåsen, så hadde det jo forsåvidt passet å komme ned på Skjøla. Hvordan er stien/traktorveien(?) ned dit, dvs. Kapellstien / Kapellveien?

Redigert av Ola R.; 03/09/2015 06:55.
Re: Trondheim: Spørsmål om Vassfjellet [Re: Ola R.] #2005293 03/09/2015 06:59
M
MAN Offline
Ivrig
Ivrig
M
Du skal ned det røde partiet der ja. Der er det veeeldig bratt, og litt sketchy. Men burde gå helt fint og trille ned der.
Den blå/gulmerka flytstien ned til Tanem, er så bra, at dere burde ikke ta noen alternativ vei ned ICON_TONGUE
Jeg bruker og sykle det lille stykket mellom Vassfjellstien og Desserten på grusveien.
Tror den blå stien som går paralellt er veldig igjengrodd. Har lett etter den, men aldri funnet den.

Yeti SB130

Strava
Instagram
Re: Trondheim: Spørsmål om Vassfjellet [Re: Ola R.] #2005294 03/09/2015 07:01
Loki Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Ola R.
Vi skal ned det røde partiet, ikke sant? Lengre ned tar vi de stiene med pil på bildet, dvs. innom "Steindalen" og videre inn på "Tanemsstien/Desserten"?

Korrekt.

Ettersom vi skal til Byåsen, så hadde det jo forsåvidt passet å komme ned på Skjøla. Hvordan er stien/traktorveien(?) ned dit, dvs. Kapellstien / Kapellveien?
Desserten er mye finere enn Kapellstien, men det er sykkelbart ned der også.

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Trondheim: Spørsmål om Vassfjellet [Re: Ola R.] #2005296 03/09/2015 07:03
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Kappelstien rekomenderas inte om det inte är väldigt torrt. Många våta och dårliga partier. Jag är också osäker på hur det är att ta sig till den.

Annars har du rätt stiar. Det kan ju vara bra att tänka på att man kan sykla grus istället för desserten om några inte vill sykla mer sti.

Re: Trondheim: Spørsmål om Vassfjellet [Re: Loki] #2005301 03/09/2015 07:14
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Loki
Desserten er mye finere enn Kapellstien, men det er sykkelbart ned der også.

Som den var när jag löpte den första gången i juni så kan det verkligen diskuteras om den var sykkelbar. Många djupa och stora partier med osykkelbar gjörma. Förra veckan när det var extremt torrt kunde man nog sykla ganska mycket. På barfrost är den säkert också fin.

Jag lurte på hvorfor någon hade lagt in den och stien/drivningsveien på sidan om med mtb:scale. Det jag sett av den drivningsveien är igjengrodt och det finns inte mycket till sti överhuvudtaget (och jag betvivlar egentligan att det någonsin har varit en någorlunda sti där)

Re: Trondheim: Spørsmål om Vassfjellet [Re: fredriks] #2005329 03/09/2015 07:54
M
MAN Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: fredriks
Jag lurte på hvorfor någon hade lagt in den och stien/drivningsveien på sidan om med mtb:scale. Det jag sett av den drivningsveien är igjengrodt och det finns inte mycket till sti överhuvudtaget (och jag betvivlar egentligan att det någonsin har varit en någorlunda sti där)

Enig i den, kan se ut som en gammel og igjengrodd kjerrevei, som ikke har vært brukt på 50 år. Endte opp med og bære sykkelen, over forskjellige buskas og ugreit terreng.

Nei, ned fra vassfjellet er det Vassfjellstien -> Steindalen -> Tanemstien/Desserten som gjelder!
Denne ruta er artig oppover også, med sikkert 60-70% sykkelbart (for mitt vedkommende, sikkert 90% for topptrente).

Redigert av MAN; 03/09/2015 07:55.

Yeti SB130

Strava
Instagram
Re: Trondheim: Spørsmål om Vassfjellet [Re: Ola R.] #2005335 03/09/2015 07:59
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
Er det all sti vest for Desserten, aust for Damtjønna og sør for Kapellvegen som ikkje bør vere merka som syklebar?

http://mtbmap.no/#15/63.3018/10.4072

Vedlegg
Untitled.png (330.61 KB, 99 nedlastinger)
ff
Redigert av TrondAM; 03/09/2015 08:04.
Re: Trondheim: Spørsmål om Vassfjellet [Re: Ola R.] #2005337 03/09/2015 08:01
Ola R. Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Et spørsmål litt på siden av tema: Hvordan får jeg dette kartet inn i min Garmin-dings? Har en Garmin Oregin 550. Fikk det inn for et par år siden, men har glemt hvordan, og det er vel oppdatert siden da ICON_SMILE

Re: Trondheim: Spørsmål om Vassfjellet [Re: TrondAM] #2005339 03/09/2015 08:10
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Den delen som är gulmarkerad är ok. Delen nord från den har en massa blöta och osykelbara partier och är bara bra på barfrost och kanske när det är extremt torrt. På barfrost kan den dock vara riktigt fin. Det är en sti som verkar vara ganska mycket brukt men som går igjenom blöta partier.

Stien öster om den tror jag inte existerar mer än som en gammal timmervei/öppning i skogen och underlaget varierar (men jag har inte varit på hela den men det jag har sett inbjuder inte till sykling).

I området för stien som ligger söder om dessa har jag aldrig varit.

Re: Trondheim: Spørsmål om Vassfjellet [Re: TrondAM] #2005367 03/09/2015 09:16
anderfo Online
Besatt
Besatt
Jeg har både syklet og løpt Kapellstien og den gamle skiløypa øst for den - en god del ganger.
Har forsåvidt også syklet fra Vassfjellet og ned til Skjøla via Reinslættbua. Det var med tjukksykkel, i snøvær over tregrensa og i sprutregn på Kapellstien, men jeg hadde med meg noen på vanlig hardtail som hadde en super tur. Den turen er nok best egnet med tjukksykkel ettersom det er lange partier med myr. Eventuelt kan det være fint på barfrost.

Selve Kapellstien synes jeg er kjempefin flytsti, og de gangene jeg har syklet den (både med stisykkel og med tjukksykkel) har det kun vært noen få, korte partier med myr/gjørme, hovedsakelig i området nærmest kapellet. Men på svært våte dager ville den nok ikke vært førstevalget.
Skiløypa øst for Kapellstien er ikke like fin, og derfor har jeg ikke markert den med gulfarge. Men jeg kan ikke huske den som utydelig på noe sted... Har løpt den i begge retninger flere ganger uten problemer med å finne fram. Med sykkel har jeg bare tatt den én gang, tror jeg.

Tilbake til topic: Jeg tror det er en grei tur om Kvål, over masta og ned Vassfjellstien+Tanemstien+Desserten til Tanem. GPS-spor Heimdal-Kvål-Vassfjellet-Tanem-Heimdal.
Jeg tror imidlertid at det er en finere tur å droppe Kvål og heller sykle til Tanem, opp grusvegene til der Tanemstien tar av, og så følge Vassfjellstien t/r masta... Dette blir en kortere tur med mer sti, og jeg tror ikke den tar lenger tid. GPS-spor Tanem t/r Vassfjellet.

Re: Trondheim: Spørsmål om Vassfjellet [Re: Ola R.] #2005368 03/09/2015 09:16
anderfo Online
Besatt
Besatt
Et spørsmål litt på siden av tema: Hvordan får jeg dette kartet inn i min Garmin-dings? Har en Garmin Oregin 550. Fikk det inn for et par år siden, men har glemt hvordan, og det er vel oppdatert siden da ICON_SMILE

http://mtbmap.no/garmin ICON_SMILE

Re: Trondheim: Spørsmål om Vassfjellet [Re: anderfo] #2005389 03/09/2015 09:36
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Du har vi väldigt olika oppfattningar av de stiarna. Skilöypa (om det är nu det är) är väl tydlig på ett sett men spesiellt mycket sti var det inte när jag var där.

Vi kan ju se på en orienteringskarta över området.
http://kartarkiv.trollelg.no/show_map.php?user=janschmid&map=536

Det syns ju att kappelstien passerar en del myrar och några av de passeringer är definitivt inte spesiellt fina.

Skilöypa är ju inte ens med överallt men jag har antagit att den går på myrarna i de områdena. Ser att hela var med på äldre varianter av kartan.

Stien längst söderut ser ut att gå över en stor myr på mitten.

Re: Trondheim: Spørsmål om Vassfjellet [Re: anderfo] #2006466 05/09/2015 16:21
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: anderfo

Skiløypa øst for Kapellstien er ikke like fin, og derfor har jeg ikke markert den med gulfarge. Men jeg kan ikke huske den som utydelig på noe sted... Har løpt den i begge retninger flere ganger uten problemer med å finne fram. Med sykkel har jeg bare tatt den én gang, tror jeg.

Jag (försökte) löpa opp den "stien" igår och kom till slutsatsen att det mesta av den är borta. Jag tappade bort "stien" flera gånger. Förutom nedersta delen som har lite otydlig sti i en rätt klar öppning i skogen så är det jag fant av resten bara en otydlig öppning i några skogspartier.

Jag gissar att det var en del år sedan du var där. Det verkar som att det är en gammal tömmervei som kom till vid averkningen i området någon gång mellan 2002-2008 enligt google earth.

Jag ändrade informationen i OSM till path och översta delen till visibility=no men jag tror att man borde ta bort den delen helt.

Den senaste orienteringskartan är nog rätt korrekt. En del är drivningsvei utan sti och en del är borta om man inte vet var den gick. Nedersta delen kunde dock varit ritat som oklar sti (men där är det några stora vindfall i vägen)

Re: Trondheim: Spørsmål om Vassfjellet [Re: Ola R.] #2006777 06/09/2015 16:01
Ola R. Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Vi tok turen ned Vassfjellstien. Det var rimelig bløtt, og glatt på steinene og svabergene. Sjøl syklet jeg det meste, men for noen i følget ble det i overkant mye trilling. Men "alle var enige om at det hadde vært en fin tur" ICON_SMILE

Vi møtte noen store grupper med turgåere, trolig studenter. Og to damer med hver sin hund. Bare blide folk, ingen stisyklisthatere å spore. Tror det hjelper at jeg stopper opp og prater.

Re: Trondheim: Spørsmål om Vassfjellet [Re: fredriks] #2016525 29/09/2015 15:22
anderfo Online
Besatt
Besatt
Du har vi väldigt olika oppfattningar av de stiarna. Skilöypa (om det är nu det är) är väl tydlig på ett sett men spesiellt mycket sti var det inte när jag var där.

Vi kan ju se på en orienteringskarta över området.
http://kartarkiv.trollelg.no/show_map.php?user=janschmid&map=536

Det syns ju att kappelstien passerar en del myrar och några av de passeringer är definitivt inte spesiellt fina.

Skilöypa är ju inte ens med överallt men jag har antagit att den går på myrarna i de områdena. Ser att hela var med på äldre varianter av kartan.

Stien längst söderut ser ut att gå över en stor myr på mitten.

Jeg så ikke svaret før nå.

Kapellstien har jeg syklet både på høstføre og på barfrost de siste 2-3 årene, og denne syntes jeg var veldig fin, til tross for et par myrhull (ikke stort mer enn på Gurustien e.l.). Stien går delvis i utkanten av myr, blant annet helt nærmest kapellet (Raumyra), men stien var ikke spesielt bløt der. Lenger opp har stien mange flotte partier, helt til den plutselig ender opp i enorm myr helt på toppen. Derfra har jeg markert den som uegnet med sykkel.

Eneste "problemet" med Kapellstien er at det er vanskelig å få den inkludert i en runde, så man må sykle den t/r.
Videre opp til Reinslættåsen og Reinslættbua har jeg syklet et par ganger (én gang i hver retning) og det er ikke spesielt anbefalt. Humpete myr som er OK på barfrost og håpløst ellers.

Sitat: anderfo

Jag (försökte) löpa opp den "stien" igår och kom till slutsatsen att det mesta av den är borta. Jag tappade bort "stien" flera gånger. Förutom nedersta delen som har lite otydlig sti i en rätt klar öppning i skogen så är det jag fant av resten bara en otydlig öppning i några skogspartier.

Jag gissar att det var en del år sedan du var där. Det verkar som att det är en gammal tömmervei som kom till vid averkningen i området någon gång mellan 2002-2008 enligt google earth.

Jag ändrade informationen i OSM till path och översta delen till visibility=no men jag tror att man borde ta bort den delen helt.

Den senaste orienteringskartan är nog rätt korrekt. En del är drivningsvei utan sti och en del är borta om man inte vet var den gick. Nedersta delen kunde dock varit ritat som oklar sti (men där är det några stora vindfall i vägen)

Du kan markere det slik du mener det bør være markert i kartet. Jeg har ikke løpt denne stien siden sommeren 2012, og forrige sykkeltur på samme sti var nok våren 2012, så du har nok ferskere informasjon. Litt rart at stien forsvinner helt i løpet av bare tre år, menmen... Det er kanskje noen sauer som ikke har gjort jobben sin ICON_WINK

Re: Trondheim: Spørsmål om Vassfjellet [Re: anderfo] #2016528 29/09/2015 15:46
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Vi har nog väldigt olik erfaring av kappelstien. Har du bara varit där när det varit riktigt tort? Jag har löpt den några gånger och skulle inte säga att gurustien är i närheten av lika blöt och lerig. Första myren hade förexempel inte varit spesielt fin att sykla förra veckan när jag var där. Mycket av den är ju inte ens spesiellt fin att löpa med terrengskor eftersom man riskerar att sjunka ned rätt långt i en del gjörmehål.

Den andra stien är nog ett resultat av att det är en 10 år gammal drivningsvei som nestan ingen har använt. Då är det inte så konstigt att den försvinner.

Verkar som vi har rätt olika tollerans för myr och lera angående vad vi tycker är fina stiar. Du borde kunna finna en hel del bra stiar i bymarka med dina kriterier.

Re: Trondheim: Spørsmål om Vassfjellet [Re: Ola R.] #2016626 29/09/2015 20:17
Loki Offline
Besatt
Besatt
Sykla der tidligere i høst, hadde ikke problemer med å finne fram. Var vel kun ei myr der man kunne miste sporet ellers stort sett greit. Det vil naturligvis variere litt med årstida og nedbør, Vassfjellet bærer sitt navn med rette.

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Trondheim: Spørsmål om Vassfjellet [Re: Loki] #2016636 29/09/2015 20:32
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Syklade du stien som numera bara är glest prikad på kartan?

http://www.mtbmap.no/#15/63.3039/10.4134

Re: Trondheim: Spørsmål om Vassfjellet [Re: fredriks] #2016829 30/09/2015 10:55
anderfo Online
Besatt
Besatt
Vi har nog väldigt olik erfaring av kappelstien. Har du bara varit där när det varit riktigt tort? Jag har löpt den några gånger och skulle inte säga att gurustien är i närheten av lika blöt och lerig. Första myren hade förexempel inte varit spesielt fin att sykla förra veckan när jag var där. Mycket av den är ju inte ens spesiellt fin att löpa med terrengskor eftersom man riskerar att sjunka ned rätt långt i en del gjörmehål.

Ja, folk er forskjellige!
Mine turer på Kapellstien har stort sett vært på høsten og ikke på spesielt tørre tidspunkter eller noe sånt. Ved Raumyra går det egentlig to stier; én på vestsida og én på østsida, og den vestligste er nok betydelig tørrere enn den andre (samt at jeg tror den har duk e.l. for å holde seg tørr). Kan det være årsaken, at du har fulgt den andre? (de møtes på andre sida av myra)

Verkar som vi har rätt olika tollerans för myr och lera angående vad vi tycker är fina stiar. Du borde kunna finna en hel del bra stiar i bymarka med dina kriterier.

Ja, absolutt, jeg synes det er en hel del bra stier i Bymarka. Er du uenig?

Moderator  support