Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kosthold på jobbreiser.

Kosthold på jobbreiser. #2003966 31/08/2015 18:12
H
Henrik. Offline OP
Tidligere Turbo-Henrik
OP Offline
Tidligere Turbo-Henrik
H
Hei,

Jeg har en jobb som medfører mye reising, over 200 reisedøgn i året.
Jeg kunne tenkt meg å tatt av 5-10 kilo, men synes det er utfordrende kostholdsmessig når jeg ikke er hjemme.

Bor på hotell man-fre og er hjemme i helgene, da er det fort at det blir litt ekstra helgekos i helgene og det er en dårlig kombinasjon med hotelluker.

Frokost pleier å være kurant, 3 grove knekkebrød med diverse pålegg og et par glass vann på hotellet. Til lunsj spiser jeg slike tynne knekkebrød med mye korn i (husker ikke hva de heter) med kjøttpålegg.
Middag og kvelds er det jeg sliter med, alternativene er restaurant, takeaway og varmdisken på Meny.

Er det noen som har erfaring med lignende? Hva spiser dere i tilfelle til middag og evt kvelds?

Re: Kosthold på jobbreiser. [Re: Henrik.] #2004059 31/08/2015 20:42
EgilS Offline
More than words
More than words
Har vel selv nesten 100 reisedøgn i året og kjenner meg litt igjen. Samtidig merker jeg at det er lettere å spise sunt når jeg er på reise fordi jeg kan velge akkurat det jeg vil, uten å bry meg om jobben med tilberedning. Det vil si at jeg velger omtrent alltid fisk til ett av dagens måltider, og det blir oftest nok grønt. Jeg prøver også å unngå mat type pizza, hamburger, ...

Nå er mat på reiser litt avhengig av landet man reiser til, men ved å spise en bra lunsj så kan jeg drøye litt lengre til middag og behøver ingen kveldsmat. Prøv å velge sunn mat, og be gjerne om at maten serveres med ekstra grønnsaker i stedet for poteter/pasta/ris.

Utfordringen blir ofte å droppe desserten og/eller vinglasset? Og da er det vel viljestyrken det er snakk om. ICON_SMILE

Ett annet tips er å pakke joggesko.

Re: Kosthold på jobbreiser. [Re: Henrik.] #2004110 01/09/2015 06:39
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ha med en matboks, og forsyn deg litt ekstra av hotellfrokosten.
Egg, bacon og roastbiff. Den hellige treenighet av hotellmat.
Jeg spisser kun dette om hotellet har. Holder meg unna brød, smør, pålegg og annet.
Man kan leve lenge på en solid tallerken med bacon og roastbiff :-)

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Kosthold på jobbreiser. [Re: Henrik.] #2004118 01/09/2015 07:00
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Reiser ikke i nærheten av så mye, ca. 40 reisedøgn i år. Stort sett i Midtøsten da, men har ikke så mye å si hvor man er. Min erfaring er at om jeg spiser tre måltider, frokost, lunsj og middag, hvor lunsjen blir litt større enn hjemme og middagen litt senere, så går jeg ikke opp i vekt. Om jeg derimot skeier ut med chips o.l. eller øl så raser vekta oppover. Så jeg mistenker at det kanskje er noen "skjulte djevler" i matregnskapet ditt?

Re: Kosthold på jobbreiser. [Re: larsdx] #2004188 01/09/2015 09:32
H
Henrik. Offline OP
Tidligere Turbo-Henrik
OP Offline
Tidligere Turbo-Henrik
H
Sitat: larsdx
Reiser ikke i nærheten av så mye, ca. 40 reisedøgn i år. Stort sett i Midtøsten da, men har ikke så mye å si hvor man er. Min erfaring er at om jeg spiser tre måltider, frokost, lunsj og middag, hvor lunsjen blir litt større enn hjemme og middagen litt senere, så går jeg ikke opp i vekt. Om jeg derimot skeier ut med chips o.l. eller øl så raser vekta oppover. Så jeg mistenker at det kanskje er noen "skjulte djevler" i matregnskapet ditt?

Det har helt klart vært noen skjulte djevler, ikke så skjulte heller ettersom jeg har vært bevisst på de, bare svak. Kutter alt av chips og øl nå, men kunne tenkt meg å hatt noen gode alternativer til middag også.
Spiser en del thaimat, det pleier å være greit, men orker ikke det 5 dager i uka.

Re: Kosthold på jobbreiser. [Re: Henrik.] #2004264 01/09/2015 11:07
P
PekkaB Offline
Entusiast
Entusiast
P
Middag: 2 porsjoner proteiner med så lite fett som mulig. 2 porsjoner grønnsaker (bestiller salat til forrett hvis det følger lite grønnsaker med hovedretten). Innslag av sunt fett (fet fisk, avocado, nøtter, oliven,...). Styrer klar av pasta, ris, poteter, brød,mye saus, dressing...

Noen ganger må menyen studeres nøye for å finne de rette kombinasjonene ICON_SMILE

Kveldsmat: Kan ha med tørket frukt, nøtter + lavkarbo proteinbar i krisetilfeller. Ellers finner man gjerne rett kombinasjon (1 porsjon proteiner + 2 porsjoner grønt/frukt + sunt fett) hos Narvesen og lignende butikker. Krever bare litt tålmodighet og kreativitet ICON_SMILE

Moderator  support