Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Lette og holdbare krosshjul

Lette og holdbare krosshjul #2003778 31/08/2015 11:45
T
tygster Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
T
Jeg har en Cannondale CaadX som for tiden opereres med originalt fremhjul og et billig erstatningshjul bak etter at det originale bakhjulet tok kvelden. Sykkelen brukes til jobb hver dag, men når høsten setter inn for fullt så blir den og brukt til trening med langturer i skog og mark.

Jeg opplevde på noen av turene i fjor høst at jeg slet med å komme meg frem på rasktrullende grusdekk og vekten på hjulene innbyr ikke nødvendigvis til den type lekne kjøringen som bedrives på slike turer. Det finnes helt klart billigere alternativer for å løse denne problematikken, men som en belønning for å gidde å ta de våte høstturene tenkte jeg at et nytt hjulsett kunne være på sin plass.

Så til det store spørsmålet, hva skal jeg gå for? Jeg er på jakt etter et oppsett som fungerer bra på det underlaget langturene går på. Mye røtter, stein og bløte jorder. Ideelt sett slipper jeg å justere bremsene (skivebrems) mellom hjulbyttene. Som tittelen sier kunne jeg tenkt meg et lett, men holdbart oppsett. Da det fort blir en del sykling i mye regn tenker jeg at typiske ritthjul som trenger omsorg hver gang de har vært ute i dårlig vær utgår. Prismessig utgår for så vidt og slike hjul da jeg hadde håpt å ende opp under 5000 kroner.

Re: Lette og holdbare krosshjul [Re: tygster] #2004547 01/09/2015 20:53
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Ok...

Mange ønsker her ICON_SMILE

Enkleste løsning for tur i skog og mark er selvsagt egnede dekk, men det forstår jeg at du allerede har tenkt på.

Om hjulene skal kunne byttes enkelt uten å måtte finjustere bremser, vil det i prinsippet være en fordel å ha samme nav. Da blir det komplisert.

For lette hjul i din prisklasse som fungerer godt i terrenget, tenk gjerne Stan's Iron Cross eller Grail. Begge kan settes opp slangeløst og med lavt lufttrykk. Iron Cross er bygget kun for lavt lufttrykk, m.a.o. ikke landeveisdekk, mens Grail takler både lavt og høyt lufttrykk. Hjulene ble forhandlet bl.a. av Bikeshop, men ser ikke ut til å være inne for øyeblikket.

Beste utvalg av landeveis/krosshjul for skivebrems har jeg funnet på Bike24. Der finner du også de nevnte Stan's. Om du logger inn som bosatt i Norge, får du opp priser uten tysk moms. Ved mottak betaler du norsk moms. Alle andre avgifter inngår i forsendelsesgebyret. Enkelt og greit.

Husk at du også gjerne kan bruke hjulsett for 29er (28" og 29" hjul har som kjent nøyaktig samme diameter), fortrinnsvis med forholdsvis smal felg, m.a.o. eldre modell . Om du uansett vil sette på bredest mulige dekk (35-45mm) for røffe turer, fungerer de utmerket.

Lykke til!

Re: Lette og holdbare krosshjul [Re: Sepeda] #2004621 02/09/2015 06:54
T
tygster Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
T
Takk for godt innspill.

Tanken var vel egentlig ikke å ha så mange ønsker/føringer. Jeg ønsker noen hjul som er holdbare og er villig til å betale (litt) ekstra for å kunne reduser vekten sammenliknet med hva jeg nå har.

Når det gjelder bremsejustering var tanken min at det gjerne var flere forskjellige nav med identisk bredde og at det dermed kunne være en ting å tenke på ved det avgjørende valget. Bremsejustering er jo såpass fort gjort at det mer ville vært en nice to have.

Jeg har kikket på diverse alternativer fra Stan tidligere, men som du er inne på virker de for tiden å være litt borte fra norske forhandlere.

Da sykkelen står oppsatt med heldekkende skjermer kan det være et poeng å unngå de bredeste felg/dekk kombinasjonene for å unngå at det blir trangt om plassen.

Moderator  support, Valentino