Passering av rødt lys
|
Re: Passering av rødt lys
[Re: GeirK]
31/08/2015 11:39
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
En annen ting som er frekkas ved rødt lys, er å passere alle bilene, for så å stille seg først i køa og hindre alle i å akselrere ut fra krysset. Dette er jo sånn samtlige lyskryss i London er lagt opp: Tverrgående sykkelfelt i front av bilistene. Har ikke full oversikt over hvorfor. Men det går da framover. Slik som det også er i Trondheim? Uten at jeg kjenner til designideen til alle slike kryss; såer jo det på bildet lagt opp slik at man i høyre felt MÅ svinge til høyre. Da er det tryggest for syklister å legge seg inn i bilfeltet der, og svinge sammen med trafikken. I tillegg er det vel slik at bilister skal stoppe før det røde feltet, og dermed ha litt mer oversikt over evt. syklister i sykkelfeltet til høyre?
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: NilsStrom]
31/08/2015 11:45
|
Skogen
Medlem
|
Medlem
Enig med baronen. I trafikken følger vi trafikkens spilleregler. Med all respekt: Baronen siterer ikke trafikkens spilleregler. Baronen forteller hvordan man skal sykle dersom man var en bilist. Men sykling handler ikke om å oppføre seg som om man sitter i en bil. Det handler om å komme seg effektivt, miljøvennlig og trygt frem. Og det kan man godt gjøre ved å følge trafikkreglene, og å benytte fortau når det er hensiktsmessig. Hvis man til stadighet skal bekymre seg over hva "de andre" tenker om seg selv, også når man tar hensyn til andre og handler i tråd med norges lover, da synes jeg man er litt i overkant servil. For min egen del ville jeg valgt systemskifte til fortauet hvis det var lite fotgjengere, og ellers ventet på grønt lys. Heier på deg, det ville jeg og gjort. Og gjør konstant når jeg må gjennom byen på sykkel.
|
|
|
[Re: GeirK]
31/08/2015 11:45
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men OK. Du kommer til et kryss med rødt lys og der venter det allerede 10 biler. Hva gjør du? Eg brukar ofte å legge meg bak den første bilen i køa. Litt for å dra nytte av dragsuget, men også for å sjå an litt kva fart bilen ønsker å køyre med. Ligg du først ut av krysset, så må du på ein måte tråkke som ein gal viss du ønsker å vera sikker på at du ikkje sinker køa.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
31/08/2015 11:48
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Uten at jeg kjenner til designideen til alle slike kryss; såer jo det på bildet lagt opp slik at man i høyre felt MÅ svinge til høyre. Da er det tryggest for syklister å legge seg inn i bilfeltet der, og svinge sammen med trafikken.
Syklistane har lov til å køyre rett fram her, sjølv om dei ligg i høgre felt.
|
|
|
31/08/2015 11:49
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
En annen ting som er frekkas ved rødt lys, er å passere alle bilene, for så å stille seg først i køa og hindre alle i å akselrere ut fra krysset. Dette er jo sånn samtlige lyskryss i London er lagt opp: Tverrgående sykkelfelt i front av bilistene. Har ikke full oversikt over hvorfor. Men det går da framover. Slik som det også er i Trondheim? Uten at jeg kjenner til designideen til alle slike kryss; såer jo det på bildet lagt opp slik at man i høyre felt MÅ svinge til høyre. Da er det tryggest for syklister å legge seg inn i bilfeltet der, og svinge sammen med trafikken. I tillegg er det vel slik at bilister skal stoppe før det røde feltet, og dermed ha litt mer oversikt over evt. syklister i sykkelfeltet til høyre? Samt at syklistene som ønsker å fortsette rett fram kan stille seg opp foran venstre felt (for de som skal kjøre rett fram) og slipper å bli meid ned av biler som skal til høyre. Ihvertfall hvis de rekker å komme seg dit før det blir grønt lys.
|
|
|
[Re: -Jan]
31/08/2015 12:52
|
GeirK
More than words
|
More than words
Men OK. Du kommer til et kryss med rødt lys og der venter det allerede 10 biler. Hva gjør du? Eg brukar ofte å legge meg bak den første bilen i køa. Litt for å dra nytte av dragsuget, men også for å sjå an litt kva fart bilen ønsker å køyre med. Ligg du først ut av krysset, så må du på ein måte tråkke som ein gal viss du ønsker å vera sikker på at du ikkje sinker køa. Men Baronen argumenterer for at man IKKE skal kjøre forbi biler som står og venter på rødt, og derfor ønsker jeg å høre hans svar.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: buskmann]
01/09/2015 06:49
|
tparsli
Veteran
|
Veteran
Det er håpløst å sykle i byer (eller andre steder med mye trafikk) hvis man ikke skal kjøre forbi biler som står i kø eller står på rødt lys. Det er jo en av grunnene til at man har lov til å passere biler på høyre side!
Når det gjelder plassering i kryss (på rødt lys), synes jeg man skal gjøre det som er sikrest for en selv (som syklist) og gi fullstendig faen i hva billistene synes.
Still deg foran bilene så de ser deg, plasser deg i veibanen så de ikke begynner å kjøre forbi på steder det ikke er trygt å kjøre forbi.
Jeg setter min egen sikkerhet høyere enn potensielt sparte sekunder hos medtrafikanter, det tror jeg egentlig de også gjør -hvis de bare får tenkt seg om.
Thomas
|
|
|
01/09/2015 12:24
|
jaknudsen
Ivrig
|
Ivrig
Jeg prøver å oppføre meg mest mulig smidig som syklist i trafikken, men jeg har aldri tenkt på at det kan oppfattes som irriterende for biler som står i kø ved rødt lys at jeg sykler forbi dem frem til fotgjengerovergangen. Gjør det samme når jeg kjører scooter.
|
|
|
01/09/2015 15:06
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
En annen ting som er frekkas ved rødt lys, er å passere alle bilene, for så å stille seg først i køa og hindre alle i å akselrere ut fra krysset. Dette ser jeg hver dag på vei til jobb. Syklist klememr seg forbi de to bilene somventer på grønt, for så å stille seg i fotgjengerfeltet og vente på grønt der. Dette er vel mer skadelig for samarbeidet bilist-syklist enn det er å sykle på rødt....
Her i Oslo lager kommunen lommer for syklistene foran bilene ved trafikklys slik at man har klar vei på høyre side i sykkelfeltet og så starter i pulje 1 når lyset kommer. Dette anses som tryggere og raskere avvikling av trafikk og ikke som en "frekkis". Grønlandsleiret fikk dette, med rød asfalt til i går faktisk. Funker flott. De som skal til venstre får sykle fram og slipper å svinge gjennom rekka av akselererende biler. De som skal rett fram og til høyre kommer fram. LarsB
|
|
|
02/09/2015 20:49
|
buskmann
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Trådstarter her. Takker for svar, da jeg ønsket å få bekreftet lovligheten av manøveren. Jeg klarer vanligvis å vente på grønt trafikksignal, men dette trafikksignalet er veldig tregt. Vil anta at en normal fotgjenger kan krysse veien tre ganger i løpet av grønn mann-perioden.  For de som ikke er kjent i området, så har veien fire felt i ytterligere 1 km. Så det er relativt uproblematisk for bilister å kjøre forbi meg senere hvis jeg kniper 30 sekunder ved dette trafikksignalet. Bildet var for øvrig manipulert fra grønt til rødt lyssignal, så bilisten kjørte ikke på rødt lys. Diskusjonen deres om å vise (for mye) hensyn i trafikk er interessant. Tar derfor et eksempel fra Oslo, vestgående ring 2, krysset med Vogts gate: Før krysset:  Etter krysset:  Som man ser blir sykkelfeltet borte etter krysset. Dette er ikke varslet på noen måte, så det blir i beste fall en ubehagelig overraskelse hvis man ikke er kjent i området. Siden jeg er kjent velger jeg plassering A (ref. bilde nedenfor). Leder da med fem meter på bilene, og sklir raskt mot venstre over i det høyre kjørefeltet når det blir grønt. Biler bak meg blir da sperret, og må kjøre forbi via venstre felt. Egentlig burde jeg ta plassering C, men det har jeg ikke turt enda. Da ligger de vel på hornet mens det enda er rødt lys ...  Noen som er uenig?
|
|
|
03/09/2015 05:58
|
Rexenes
Avhengig
|
Avhengig
Som man ser blir sykkelfeltet borte etter krysset. Dette er ikke varslet på noen måte, så det blir i beste fall en ubehagelig overraskelse hvis man ikke er kjent i området. Siden jeg er kjent velger jeg plassering A (ref. bilde nedenfor). Leder da med fem meter på bilene, og sklir raskt mot venstre over i det høyre kjørefeltet når det blir grønt. Biler bak meg blir da sperret, og må kjøre forbi via venstre felt. Egentlig burde jeg ta plassering C, men det har jeg ikke turt enda. Da ligger de vel på hornet mens det enda er rødt lys ...
Noen som er uenig? Jeg hadde valgt B tror jeg. Det gjør samme nytte som din posisjon A, men det viser tydelig på forhånd at du kommer til å ligge i det feltet. Tutes det, er det jo fin anledning til å slå av en prat med bilisten fremst i køa på rødt lys. Ang sykkelfelt som bare blir borte, hadde det vært interessant med noen innen vegplanleggingen som kunne svart på det. Hvordan i svarte (/%&/(&¤ er dette tenkt brukt? Hvordan er det tenkt at en syklist skal bruke dette feltet ved tett trafikk? Vi har fått dyrepoliti. Nå er det på tide med sykkelvegplanleggere (med kompetanse på området). (edit: jeg hadde valgt B, ikke C.)
Redigert av Rexenes; 03/09/2015 06:06.
jeg vil bli som jesus, gå i hvite klær.
|
|
|
03/09/2015 06:28
|
Dan
More than words
|
More than words
Du glemte F, som allerede har syklet over på rødt og er på vei mot neste kryss. Selv velger jeg alltid D og så gjør jeg meg ekstra bred for å stoppe alle med F-ambisjoner.  
|
|
|
[Re: Dan]
03/09/2015 07:39
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Velger samme plassering. Benytter muligheten til å finpusse track stand, og siden jeg allerede står i pedalene er jeg (nesten alltid) over krysset før første bilist har begynt å tenke på å gi gass.
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
03/09/2015 08:21
|
Dan
More than words
|
More than words
Du glemte F, som allerede har syklet over på rødt og er på vei mot neste kryss. Selv velger jeg alltid D og så gjør jeg meg ekstra bred for å stoppe alle med F-ambisjoner.   Jeg glemte forresten å si hvilken syklist som er mest irriterende og det er selvfølgelig den som når jeg står på D passerer meg og stopper i posisjon A for så når det blir grønt kreke seg avgårde i lavere tempo enn det jeg har tenkt meg. Hvis man ikke er sikker på å være raskest opp i fart på grønt, hvorfor i huleste passerer man da andre syklister og stiller seg opp foran dem og blokkerer? Suppehuer.
|
|
|
03/09/2015 11:08
|
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
Trådstarter her. Takker for svar, da jeg ønsket å få bekreftet lovligheten av manøveren. Jeg klarer vanligvis å vente på grønt trafikksignal, men dette trafikksignalet er veldig tregt. Vil anta at en normal fotgjenger kan krysse veien tre ganger i løpet av grønn mann-perioden. De fleste syklister som passerer de trafikklysene bryr seg lite om det er rødt eller grønt. Skal du følge flokken, så er det bare å gi gass enten det er rødt eller grønt, ikke noe poeng å flytte seg over på gangveien i noen meter...
|
|
|
03/09/2015 11:17
|
grr
Ivrig
|
Ivrig
Jeg glemte forresten å si hvilken syklist som er mest irriterende og det er selvfølgelig den som når jeg står på D passerer meg og stopper i posisjon A for så når det blir grønt kreke seg avgårde i lavere tempo enn det jeg har tenkt meg. Hvis man ikke er sikker på å være raskest opp i fart på grønt, hvorfor i huleste passerer man da andre syklister og stiller seg opp foran dem og blokkerer? Suppehuer. Det må være samme mann som av en eller annen grunn hadde fått for seg at han skulle komme supersent til start på Lysebotn-Bryne i fjor, og allikevel starte langt fremme. Han brøyta seg frem med sykkelen over hodet, til stor irritasjon for mange. Noen må ha glemt å fortelle ham at det var noen hundre meter på tilnærmet flat vei i motvind før det er 13km med serpentinersvinger, og at dette ikke nødvendigvis er en god kombinasjon med 130kg. Bortimot hele feltet passerte samme heseblesende rytter allerede før bakkene hadde startet.. ;-)
|
|
|
03/09/2015 14:47
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
] Jeg glemte forresten å si hvilken syklist som er mest irriterende og det er selvfølgelig den som når jeg står på D (...) Mens andre igjen vil synes det er han som står på skrå på D så lenge det finnes et rom mellom Trikken og barnevogna som kan utnyttes av en smidig kar i sliten hjelm og gul jakke. LarsB
|
|
|
|
|