Kort innpå som eier av en 2015 Enduro Comp: jeg er veldig happy med sykkelen. Jeg kjøpte fordi min andre fulldemper etterhvert fikk for mye bank, mao jeg ville ha noe som tålte julingen som en glad voksen amatør med stadig pushing av egne grenser ga med dårlige landinger etc. Sånn sett er den bombesikker, og jeg er mye mindre redd for å hive meg utfor skumle(re) dropp osv. Samtidig er den overraskende leken på vanlig stikjør, den klatrer helt ok, og nedover er den helt rå. Det er et lokomotiv, så du blir tilgitt helt iditotiske linjer. Bare å holde seg fast og gønne på.
På transportetapper er den ingen racer. Er du på kosetur er det helt greit, men om du av en eller annen grunn skal ha litt tempo hele veien blir det en del jobbing, selv med bakdemper låst og Pike'n på full stiv. Med lette hjul og snillere dekk blir den en god del bedre, men det er ikke helt poenget med denne sykkelen.
Om du ikke skal kjøre Enduroritt/type sykling, så ville jeg gått for Stumpjumper. Jeg valgte Enduro fordi jeg har en Camber som jeg vil beholde, og det er for lite forskjell mellom den og Stumpyen.