Alt er jo lov innen pendling, men sekk er jo Belzebub. Løsningen er selvsagt bagasjebrett og jeg har syklet med både en hendig liten bag fra Timbuk2: Hunchback Race trunk, som var finere før i svart, men som nå uansett er utsolgt.
Har jeg hatt behov for å ha med meg mer, har jeg brukt en sideveske i tillegg. Jeg er i det hele tatt stor fan av bagasjebrett, og veldig lite glad i å sykle med ryggsekk, men skjønner jo at brett ikke er en løsning for alle.
Bruker P.T en Osprey 18L som er liten nok til å ikke merkes noe særlig. Syns egentlig også at bagasjebrett virker greit - den race trunk'en så fin ut (og mer behagelig enn ryggsekk).
Etter jul blir nok kabalen mer komplisert, når baby begynner i barnehage. Har lyst til å fortsette å sykle, men da er nok sykkelhenger neste skritt. Noen som vet vet hvor fort en sykler (forsvarlig fart) med henger ?
Hei igjen! Godt å se diskusjonen fortsetter Først vil jeg bare si at stilpolitiet kan ta seg en bolle når jeg skal pendle til jobb hvertfall. Her gåre i flagerete genser om morran når det er kaldt, og svær sekk med alt av skift og drit til jobb på ryggen
Men i dag prøvde jeg å holde Sone 1 hele veien. Det gikk stort sett fint untatt i ett par bakker. Turen tok selvfølgelig litt lenger tid, men ikke noe krise. Men så sjekket jeg hva Sone 1 instillingene mine var da. Og det stemte ikke overens med det jeg finner på internettet i dag.
Så da spør jeg, hva bruker dere for en standar, når dere deler inn sonene deres? Har dere link til en kalkulator eller noe som gjør om % til antall slag eller lignende i samme slengen?
Bruker P.T en Osprey 18L som er liten nok til å ikke merkes noe særlig. Syns egentlig også at bagasjebrett virker greit - den race trunk'en så fin ut (og mer behagelig enn ryggsekk).
Etter jul blir nok kabalen mer komplisert, når baby begynner i barnehage. Har lyst til å fortsette å sykle, men da er nok sykkelhenger neste skritt. Noen som vet vet hvor fort en sykler (forsvarlig fart) med henger ?
Jeg syklet mye med en Chariot Cougar 2(som er "standardmodellen" her på forumet ) og mener at det ikke var anbefalt å sykle fortere enn 25 km/t med den(men her tar jeg høyde for dårlig hukommelse). Uansett hadde jeg så kort vei til barnehagen at det med hastighetsbegrensninger var uinteressant. Jeg syklet nok både 30 og til tider 35 med den på oversiktlig og det jeg mener var trygg vei.
Den sekken bruker jeg forresten. Har vært på ryggen min nesten hver dag i 2 år med pendling på sykkel, bil, tog, til fots. Absolutt ingen tegn til slitasje. Vanntett. Masse plass! Eneste som er litt kjipt med den er at den ikke har sånn feste ved magen, så man bærer den kun med skuldrene.
Sekk på rygg er absolutt lov når man pendler. Ingen tvil om det. Men sekken kan jo være med litt stil over for det jeg kjører en svart Osprey sekk Knallbra. Jeg bruker olympiatoppens soneinndeling (til sone 5) http://www.olympiatoppen.no/fagomraader/...la/page594.html
Sekk på rygg er absolutt lov når man pendler. Ingen tvil om det. Men sekken kan jo være med litt stil over for det jeg kjører en svart Osprey sekk Knallbra. Jeg bruker olympiatoppens soneinndeling (til sone 5) http://www.olympiatoppen.no/fagomraader/...la/page594.html
+1
Men om økta er nogen lunde jevn, og snittet er 72% eller lavere er det ingen krise om du streifer innom sone 2 mener jeg.
Dette ser kjempe rart ut på strava, men det skal stemme?
Nei den stemmer nok ikke. Du må justere soneinndelingen. Min er omtrent sånn sone 1 < 130 Sone 2 < 150 Sone 3 < 161 Sone 4 < 170 Sone 5 < 186 Terskelpuls når testet er 161
Jeg pendler 32-34 kilometer til jobb stort sett hver dag (gidder sjelden fem ganger i uka om vinteren).
Planlegging er nøkkelen for meg, stikker innom jobben med klær og alt annet jeg trenger i løpet av helga eller uka. Spiser enten frokost før jeg sykler eller veit jeg har det klart på jobben.
Jeg hater av en eller annen grunn å sykle med sekk, bruker stort sett "verktøyflaske" på ramma.
Jeg bruker lett pengene jeg sparer på å sykle til å kjøpe ordentlige sykkelklær og å bruke det utstyret jeg er keen på å bruke. I dag sykla jeg til jobb på gromraceren, karbonhjul (tubular) og i Assosbukse.
Jeg sykler på feelingen, føler jeg beina er tunge kjører jeg rolig, føler jeg at trøkket er der trår jeg gjerne litt til.
Nå har jeg holdt på noen uker, og det går bra detta! Det har så langt stort sett blitt 2 ganger i uka tur-retur. Så da altså 110 km ca i pendling per uke. I tillegg til dette blir det en stitur i skauen i helga på ca. 1-2 timer 10-20 km.
Jeg har prøvd å holde de fleste turene på lav intensitet. Det har gått sånn passe bra. Det er virkelig krevende å holde igjen når man pendler side om side med mange andre og føler så og si alle drar fra En gang i uka "kjører jeg på" på vei til jobb. Og den stituren i helga har jeg fokus på morro, men kjenner godt at jeg tar i hardt der og. Gjerne bånn gass ( maks puls ) noen ganger iløpet av turen.
Jeg starta å sykle i år. Jeg har "fin vekt" (76kg/180cm) og trent en god del styrke fra før. Men så til spørsmålet mitt. Hvor lenge kan jeg holde på med dette og forvente treningsutbytte før jeg bør begynne å strukturere treninga litt bedre? Jeg håper noen år? Veldig generelt spørsmål mtp. informasjonen jeg gir, men generelt svar holder i massevis
Planen var opprinnelig bare å komme i litt bedre form for helsa's skyld. Menmen, vi får nå se hvor det bærer til slutt..
Hvor lenge kan jeg holde på med dette og forvente treningsutbytte før jeg bør begynne å strukturere treninga litt bedre?
Jeg synes du allerede strukturerer bra. Den rolige syklingen utgjør en base, og så har du to turer med høyere intensitet. Dette kommer du ganske langt med.
Du kan jo etter hvert ta en ekstra dag i ny og ne med bånn gass, f.eks. hver tredje uke?
Jammen det var da godt å høre! Det holder i massevis for meg inntil videre.
Jeg kan se ann til våren angående en ekstra dag med bånn gass! Ta det litt på feelingen kanskje.. I vinter tror jeg det blir mer rulle og trainerroad som gjelder enn å sykle ca. 30km i snøslaps langs sjukt trafikkerte veier. Det frister særdeles lite.. Bruker sikkert en evighet og, istedenfor litt over en time.
Jammen det var da godt å høre! Det holder i massevis for meg inntil videre.
Jeg kan se ann til våren angående en ekstra dag med bånn gass! Ta det litt på feelingen kanskje.. I vinter tror jeg det blir mer rulle og trainerroad som gjelder enn å sykle ca. 30km i snøslaps langs sjukt trafikkerte veier. Det frister særdeles lite.. Bruker sikkert en evighet og, istedenfor litt over en time.
Vanskelig dette med å tolke hvor mye treningsutbytte folk får, syns det virker som mange er dårlige til å ta seg ut. Jeg har tilsvarende treningsmengde som deg (120km/uke til nå i år), men 100km er delt på ti turer á 10km til og fra jobb. Jeg gir gass. Kjenner fort når beina er tunge og tar det da litt roligere en tur eller en dag, men holder som regel fortsatt godt tempo. Var 93kg/176cm og helt utrent (17 år uten trening) for to år siden. Sykla i juni inn til topp 100 inkl. elite i det nest største rittet i landet (Nordsjørittet). Var da 83kg. Føler det er god uttelling. Ganske sikker på at det er mange av de rundt 8000 bak meg som har trent ganske mye og lenge. De hadde sikkert ikke sadeltaske eller pumpe på Diamant-ramma si heller. Eller hår på legga.
Tror ikke du skal bekymre deg for overtrening overhodet. Med god fordeling ut over uka kan du sannsynligvis kjøre alle turene dine hardt.