Hei! Jeg pendler for tiden ca 3 mil. En gang i uka sykler jeg til, og en annen gang i uka hjem. Resten av tiden tar jeg toget.
Jeg ønsker egentlig å sykle frem og tilbake samme dag flere ganger i uka, for det tar akkurat like lang/kort tid som toget (ca en time(toget tar 30 min men med ventetid og komme seg til og fra toget blir det ca. En time tilsammen.) ). Og det er mye deiligere enn å sitte/stå skvist som sild i tønne.
Det er nok ikke snakk om hver dag, og hvertfall ikke så ofte om vinteren. Så glad i kulda og glatte veier er jeg ikke.
Men poenget og spørsmålet mitt! Går det bra? Med tanke på at folk hyler overtrening overalt. Om jeg passer på at jeg bare ligger i sone 1 og 2 bør det kanskje gå? Ellers i uka trener jeg styrke 3 ganger. Sykler forsåvidt kun i skogen på sti om jeg skal kose meg i helger, ikke ræser langs landeveien. Noen tips?
sykle til og fra 2-3 ganger pr uke er ikke noe problem. mandag sone 1, onsdag hardøkt og sykle på hele veien den ene veien/sone 1 andre, fredaq sone 1. Da får du masse god trening og tar jo like lang tid. racer med snittfart på 30 km/t så tar et jo en time. den snittfarten burde gå greit såfremt det ikke er veldig kupert. Prøv dette før elsykkel. Bedre trim. og elsykkel går kun maks 25 km/t?
men viktig å begynne forsiktig. Evt bare to slike turer pr uke første 2 ukene.
Tusen takk for tips! Hørtes smart ut. I tillegg kommer en hard økt med leking i skogen i helga, fokus på lek,ikke trening altså. Det forandrer ingenting antar jeg?
Pendler 50 km/t t/r på jobb, blir mellom 80-100 ganger i året. Du blir fort vant til det. Om sommeren når ungene har fri kan det bli hver dag. Tror du blir overrasket over hvor lett det er å sykle og hvor mye det hjelper på formen.
vet jo ikke noe om hvor mye du arbeider, stresser, barn, alder osv som påvirker hvor sliten man blir. Men dette er jo en genial mulighet til å bli enda bedre form og bruke like lang tid til og fra jobb. OG ikke minst tenk på hva du får til mer i skogen på sti når du er på stisykling når formen blir enda bedre. Da kan du virkelig dra på på tekniske stipartier når formen er bra. Du klarer da mer. Men tilpass uke for uke. noen dager er kroppen sliten og du tar sone1 i stedet for hardtur eller tar toget. men to neste dager så tar du sykkel t il og fra jobb. Kjør på og utnytt muligheten. Høsten er fortsatt lang og mange fine dager. og DE fine høstmorgenene du kan få. Et bilde jeg tok kl 0600 en morgen på vei til jobb og 40 km tur Ubeskrivelig
Dette går kjempefint. Du blir ikke overtrent om du sykler begge veier hver dag. Du blir bare trent. Så pøter du på med harde økter etter behov..
For oss som sliter litt med å få nok timer om dagen så er slik trening gull. Du får jo trent opptil 10 timer i uka uten å kaste bort 1 minutt. Sparte togbilletter og gode greier.
Jobbsykler selv ca 45km daglig. Var usikker på hvor mye det ville hjelpe på formen, men jeg er i hvert fall i bedre form enn noen gang. Da legger jeg inn div intervaller og noen ganger omveier til / fra jobb. Etter behov.
Jeg har nettopp gjenopptatt sykkelpendlingen etter å ha byttet arbeidssted. Sykler nå ca 22 km tur/retur nesten daglig. Begynte forsiktig i lav sone annenhver dag. Etter noen få uker ble det daglig, men fremdeles i lave soner. Kroppen og beina venner seg fort til rutinen, og etter en lang pendlesommer har jeg mye overskudd selv om jeg sykler ca 220 km i uka. Når høsten kommer og det blir færre syklister langs veien, vurderer jeg å øke farta og ta noen tempodrag underveis. Jeg må bare passe på at det ikke går ut over overskuddet til å sykle i skogen. Jeg tror jobbpendling gjør underverker for "grunnmuren" i treningen.
Jeg pendler 57 km til jobb , tur / retur på sykkel blir det 114 km. Er jeg i "mengde" modus i mitt treningsregime prøver jeg å ta turen annenhver dag (altså 2-3 ganger i uken) men avpasser det litt etter hvordan beina føles. Er jeg i en periode med hard trening gjør jeg det kanskje bare 1 gang i uken.
Enten så kan jeg bruke 2 timer av dagen min på å sitte i en bil , eller så får jeg (ca) 4 timer med god trening. Enkelt valg
Selv om jeg må tidlig opp (starter før 06) så er det utrolig fint å sykle så tidlig på morgenen, lite trafikk , soloppgang etc..
Jeg har bare halvannen mil til jobb. Prøver å sykle 4 ganger i uka.
Min utfordring er at jeg ikke har viljestyrke/tålmodighet til å holde intensiteten nede. Det blir derfor to 35-minutters økter der jeg kjører relativt høy intensitet.
Jeg sykler ikke ritt, så da tenker jeg at det er mest familie- og jobbvennlig å komme meg fort fram.
Men hvis jeg skulle tenkt kondisjonsutbytte - ville jeg fått mer ut av å kjøre i lav sone?
@Simson - med mindre du har et fastsatt treningsopplegg med harde økter (hvor du bør være uthvilt), er det etter mitt vett ingen problem å kjøre litt på.
Selv veksler jeg mellom løp (10km) eller sykkel (20km) til og fra jobb, og disse øktene er hoveddelen av min trening. Om jeg skal sykle turritt eller lignende tar jeg det med ro i forkant, ellers sykler jeg så fort som jeg føler for (men sjeldent over terskel - tar ofte hardøkter på rulle). Disse øktene har hvertfall gitt meg en veldig god fremgang i løpet av sesongen så langt...
Helt enig. Er du sliten en dag sykler du roligere eller tar en hviledag.
Jeg jobbsyklet ca. 45 km totalt t/r før og syntes det var utrolig tungt i starten på hver sesong. Omtrent på gråten på vei hjem de første par-tre gangene, men etter ei uke eller to syklet jeg hver dag og uten frokost til jobb med et smil om munnen.
I tillegg til at man sparer miljø, penger og får trent på en tidseffektiv måte ble jeg mye mer opplagt på jobb, uansett hvor trøtt jeg var i utgangspunktet. (Det ga seg gjerne i to-tida hvis jeg faktisk var trøtt, men da var det ikke så lenge til jeg skulle sykle hjem.)
Jeg sykkelpendler 20 km tur/retur hver dag, hele året. Hvemveien har en del høydemetre samlet i noen få (tidvis bratte) bakker, så jeg ender faktisk ofte opp med 3-4 kort-korte intervalldrag hver eneste dag. Det funker også, såpass korte drag at restitusjonstiden blir kort. Det er selvsagt ikke optimalt hvis jeg skal trene intervall om kvelden. Hvis jeg skulle toppe formen ville jeg absolutt valgt å skille mer mellom rolige og harde dager, slik jeg ellers gjør med trening. Jobbsyklinga er grunnmuren min også, og jeg gidder ofte rett og slett ikke holde igjen. Jeg synes det er gøy å dra på opp bakker, og jeg vil (og må) komme meg fort hjem til barna. På vinteren tar alt litt lenger tid og da velger/klarer jeg oftere å ta det hele mer piano, særlig siden jeg gjerne vil ut på en god skitur på kvelden.
Jobbsykling er for meg den enkleste tilgjengelige lykke i hverdagen.
Hva gjør dere med ernæring på vei til jobb? Pleier å spise på kontoret. Jeg føler meg da også merkbart dårligere i beina til jobb enn fra...
Jeg spiser frokost sammen med barna og sambo før jobb. Ikke det mest tidsbesparende, men hyggelig. Og jeg funker ikke så veldig bra uten frokost, alltid skrubbsulten.
en lett havregrynporsjon, satt frem kvelden før, slik at du har litt næring. ellers bare vann til jobb. Så en brødskive du har smurt eller kjøper i kantina når du kommer frem etter dusj Viktig med litt næring etter sykkelturen. Unik mulighet som nevnes, både for helse og miljø, men regn med at enkelte dager angrer du og er meget sliten i beina, skulle ønske noen kom forbi deg slik at du kunne snylte litt i dragsuget, mens andre dager er alt helt topp. Både vær og form
Hva gjør dere med ernæring på vei til jobb? Pleier å spise på kontoret. Jeg føler meg da også merkbart dårligere i beina til jobb enn fra...
Jeg spiser frokost sammen med barna og sambo før jobb. Ikke det mest tidsbesparende, men hyggelig. Og jeg funker ikke så veldig bra uten frokost, alltid skrubbsulten.
Før hjemturen tar jeg meg et knekkebrød e.l.
Jeg spiser litt uansett før morgenpendlig, dels fordi jeg er skrubbsulten før første rundkjøring om jeg ikke gjør det, dels fordi jeg spiser med unga de dagene jeg får de klare for skolen. Og spesielt om jeg tar en solid omvei må jeg ha en skive eller to i magen, og ved de lengste en eller to på jobben når jeg kommer fram. Dette er til dels dyrkjøpt erfaring etter å, ved et par anledninger, spist halve fruktbollen på jobben før lunsj og fortsatt vært nære på å spise musematta en halvtime før lunsj.
Og gjerne en banan eller noe før hjemturen, i hvert fall om jeg har overskudd og skal kjøre på.
Jeg har også nesten bare bakker hjemover (oslo sentrum -> Lørenskog) og jeg kjenner veldig fort om beina er friske eller ikke. Til jobben går det fint nesten uansett form. Jeg kjører ofte også til jobben en dag (via marka) og hjem neste dag, istedenfor to halvharde på samme dag (og tiden strekker ikke til til det så ofte heller).
Så helt generelt: test ut litt forskjellige ting, ruter, spising, intensitet og se hvordan det går. Inspect, adapt and repeat.
Redigert av knuthaug; 28/08/201510:50.
Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Har hatt en teori om at det å sykle til jobb på tung mage skal være bra for vekten (evigvarende ambisjon om å gå ned 3-5kg).
Forøvrig: Mye av Kristoff / Stein Ørn "metodikken" går, slik jeg forstår det, på å trene rolig over lenger tid for å lære kroppen å forbrenne fett som energikilde.
Vil en kunne oppnå samme "fettforbrenningstreningen" ved å trene på tom mage?
vanligvis rett på sykkelen uten mat. kanskje en banan når jeg er framme. lunsjpakka på jobben hender det jeg tjuvstarter på.. tar det som regel helt rolig til jobb. kjører heller noen drag hjemover. passer på å få i meg mat når jeg kommer hjem.
Jeg er inne i en god periode nå med jobbsyklingen. Har syklet frem og tilbake (Asker-Oslo) hver dag, 24 km hver vei, siden våren. Unntak for et par dager med pen-dress møter. Alternativet mitt er å reise kollektivt, men fra dør til dør er sykkel raskere. Og så er det jo gratis trim og en fin start på dagen. Min rutine er müsli til frokost. Kaffe når jeg kommer frem. Varm lunsj på jobben. Tar med et fruktbeger som jeg spiser før hjemturen. Middag når jeg kommer hjem. Skal jeg ta i litt, gjør jeg det ALLTID på vei til jobb. Er mye piggere da enn når jeg skal hjem. Bruker gjerne 10 min mer på hjemturen ...
Så spørs det hvor lenge jeg holder på utover. Jeg har hatt ambisjon om vintersykling tidligere, men det har aldri blitt til noe. Sette seg på sykkelen i mørket i snø og slaps om morgenen - jeg har bare ikke hatt tiltaket. Men kanskje denne vinteren ...