Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Plutselig høyere hvilepuls før Birken:

Plutselig høyere hvilepuls før Birken: #2001999 27/08/2015 07:07
Bobby Peru Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Etter en god treningsperiode fra beg av juli og frem til for 1 uke siden har hvilepulsen min ligget på 48 slag, noe som er lavere enn på årevis for mitt vedkommende.

Har fulgt ett klassisk formtoppingsprogram hvor jeg har trappet ned på treningen,
lengde, intensitet, og antall timer (ikke økter) fra forrige uke.

Når jeg da tar hvilepulsen min i dag og den viser 60 slag blir jeg urolig.
Føler meg bra, har overskudd, men blir litt nedpsyket over en økning på 12 slag fra midten av forrige uke hvor jeg sist målte.

Er det grunn til bekymring?

Jack of all trades; Master of none
Re: Plutselig høyere hvilepuls før Birken: [Re: Bobby Peru] #2002105 27/08/2015 08:36
gare Offline
More than words
More than words
Det korte svaret er selvsagt "vet ikke" det litt lenger svaret er kanskje, men så lenge du ikke er syk så vil jeg tippe på helt ufarlige ting som for lite søvn, for lite væske, stress, "feil" mat, "naturlige" variasjoner, kort sagt så kan det skyldes 999 ufarlige ting og kanskje 3 "farlige" ting der farligheten kommer an på hvordan dette utvikler seg utover dagen/morgendagen.

Som sagt, er du frisk, feberfri og føler deg ok er dette med rimelig grad av sannsynlighet ufarlig og forbigående.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Plutselig høyere hvilepuls før Birken: [Re: Bobby Peru] #2002107 27/08/2015 08:38
jan erik Offline
Besatt
Besatt
Da regner jeg med at du operer med like betingelser når du måler? Lik tid på døgnet,ikke noe trening,ikke noe mat i forveien osvosv

En pulsoppgang kan forårsakes av langvarig overtrening/manglende restitusjon(høres ikke slik ut i dette tilfellet)

Eller påbegynt sykdom

Eller inntak av alkohol eller kaffe

Eller mentalt stress. Er det sistnevnte hjelper det ihvertfall ikke å måle pulsen vært 5 min for å se om den går ned..

Re: Plutselig høyere hvilepuls før Birken: [Re: Bobby Peru] #2002152 27/08/2015 10:01
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Ser på profilbildet ditt, snuser eller røyker du? Min hvilepuls er opp ti-femten slag under ellers like forhold om jeg dytter inn en pris.

Re: Plutselig høyere hvilepuls før Birken: [Re: Bobby Peru] #2002156 27/08/2015 10:08
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ville trodd mentalt stress, snart er det konkurransetid. Jeg pleier ikke å måle pulsen dagene før konkurranse, tror jeg hadde blitt gal ICON_WINK

You are what you eat...mmm nuts
Re: Plutselig høyere hvilepuls før Birken: [Re: Boas] #2002178 27/08/2015 10:31
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Boas
Min hvilepuls er opp ti-femten slag under ellers like forhold om jeg dytter inn en pris.

Det har jeg hørt mange andre si også, altså at snusprisen trigger pulsen. Jeg har om noe opplevd det stikk motsatte. Gikk fra 48 slag før jeg la inn prisen, til 45 etter.

Nå tror jeg ikke prisen i seg selv ga meg lavere puls, var nok mer det at jeg sikkert roet meg ned enda et hakk etter at jeg fikk lagt inn "gøgga"

Men det du sier, har jeg hørt mange flere si - så derfor er jeg trolig en som er non-responder som det så fint kalles ICON_WINK

Re: Plutselig høyere hvilepuls før Birken: [Re: Hoaas] #2002192 27/08/2015 10:44
Bobby Peru Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Sitat: Hoaas
Ville trodd mentalt stress, snart er det konkurransetid. Jeg pleier ikke å måle pulsen dagene før konkurranse, tror jeg hadde blitt gal ICON_WINK

Har selv trua på at dette kan være stressrelatert. Har nok noe positivt stress i årene om dagen. Har også folk rundt meg i nærmeste familie som er sjuke om dagen, men så lenge man føler seg fin selv så får man bare fokusere bort fra det! Takk for innspill folkens:)

Jack of all trades; Master of none
Re: Plutselig høyere hvilepuls før Birken: [Re: Bobby Peru] #2002698 28/08/2015 11:33
EgilS Offline
More than words
More than words
Om du synes hvilepulsen er høy nå kan du sjekke den 1 time før start. ICON_SMILE

Moderator  support