Alvdal Vestfjell, erfaringsdeling.
|
Alvdal Vestfjell, erfaringsdeling.
26/08/2015 14:15
|
kirderf
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
I fjor sommer syklet jeg en rundtur i Alvdal Vestfjell. På grus opp fra Atnsjøen inn til Breisjøseter, videre på sti på østsiden av Breisjøen til Flatseter, grus til Follandsvangen og sti nesten ned til Slættet, grus opp til Veslesølnsetra og sti tilbake til Breisjøseter via sørenden av Veslesølnsjøen. På grunn av litt sen start overnattet jeg underveis, men turen bør kunne sykles på en dag, ihvertfall uten oppakning. Uansett; dette ga mersmak og jeg kunne tenkt meg en lengre rundtur i området og det hadde vært fint med noen tips for å unngå alt for mange bomturer. Hvordan er stien mellom Slættet og Kvislåsetra? Hva med området rundt Korsberghytta? Er det fine stier i området nord for Flatseter og Follandsvangen. Neste gang har jeg tenkt å kjøre bil inn fra Alvdal.
Redigert av kirderf; 26/08/2015 14:24.
|
|
|
Re: Alvdal Vestfjell, erfaringsdeling.
[Re: kirderf]
26/08/2015 22:17
|
Brad
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Når vi syklet Follandsvangen mot Kvislåsetra for tre år sen var det mye fin teknisk sti, men det var dessverre klar at stiene i området ikke brukes så mye, og har blitt litt gjengrodd og uklar på sine steder. Tipper at dette gjelder også området rundt Korsberghytta. Er uansett definitivt vært å undersøke, men det er nok bra å ikke regne med spesielt høy snittfart på sti!
|
|
|
02/09/2015 08:18
|
cko
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Har hytte ved Høstsjøen. Stien mellom Slette og Kvislåseter, så vidt jeg husker) sykla jeg nedøver (motsatt vei) for noen år siden. Den er ganske fin i øvre og nedre 1/3, men midt på litt vanskelig å finne, og delvis litt myr og stein. Tror denne oppleves som bedre nedover. Sørover rund Korsberghytta har jeg ikk vært. Nord for Sølndalen er jeg godt kjent og har ganske mange fine alternativer. Spesielt kvitvola, gamle folldalsvei, reinsli, Bjønnsete-nyhussetra-bakkfjellet-rett nord om brennvola og ned forbi 882 er en fin stikombo, flotte korte flytstier i terrenget rett syd om høstsjøen, har også rydda stier rett syd om Hausta og ned bak Lauvvåsen, samt i retning Malenaåsen, Også fint på skiløype/sti rett nord om Høgåsen og mot veien mellom gammelsetra og svartåsen, både i gammelseterlia og i Lian er det ber enn kartet kan fremstille. Sykla dessuten i sommer en skikkelig langtur med veldig mye bra: grus til Reinsli, Såtålia, tangsetra, mjovassetra, stadsbuøye, sti til Sætri, kjerrevei tilbake til Tangsetra, tverrbekken (rett nord for, sti står ikke på kartet (traktorspor)) over til Bjønnsete og så over fjellet som nevnt over) 60 km omtrent.
Christian
|
|
|
02/09/2015 09:09
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Med hjelp fra Erik (erikskon) tegnet jeg inn stier rundt Breisjøen. http://mtbmap.no/#12/62.0094/10.3024Valg av farge må tas med en klype salt, men ifølge Erik var det mest blått og litt grønt. cko: Kunne du tenke deg å tegne inn mer? Si fra hvis du vil ha litt oppstartshjelp...
|
|
|
02/09/2015 10:15
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Jeg fraråder for øvrig sykling på sti vest for Breisjøen, makan til steinrøys, kilometervis med rullestein.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
[Re: Loki]
02/09/2015 10:36
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Jeg fraråder for øvrig sykling på sti vest for Breisjøen, makan til steinrøys, kilometervis med rullestein. Hm. Det matcher nok ikke helt blåfargen, nei... Kom gjerne med forslag til hvordan det skal avmerkes.
|
|
|
02/09/2015 11:22
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Den var ikke den du har merket jeg tenkte på, den er muligens fin, men det som fins mellom Atnasjøen og Breisjøen bør man være litt forsiktig med (fremdeles umerket, men dog).
Blåmerke lange fjellstier med blått uten første- eller annenhånds kunnskap kan for øvrig sette noen i knipe, men det tror jeg du er klar over.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
03/09/2015 18:08
|
kirderf
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Takk skal du ha, cko. Jeg sitter og studerer kartet nå og dette ser veldig bra ut. Når du skriver Kvitvola, er det da en topptur med utgangspunkt i Langsætra eller er det andre muligheter? Jeg ser umiddelbart for meg muligheten for en rundtur fra Langsætra om Grimsbu, Tangsætra, Bjørnsætre, Flatsæter, Breisjøsæter, Kvislåsæter, Slættet og tilbake til Langsætra. Det burde vel bli en fin langhelg?
|
|
|
07/09/2015 11:00
|
cko
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
kirderf (Fredrik) Mellom Bjønnsete og Flatsetra er det kanske fint i første halvdel, så kommer en lang myr der stien er utydelig og ikke noe særlig for sykkel, men når du kommer forbi denne er siste parti til Flatsetra fantastisk. Flatseter - Breisjøseter er ymse knot etter min vurdering, har gått nordlige del på vestsida - her er det av og på med flott og dårlig sykkelbarhet, på østsida av vannene er det fint til første bru, så ble det mest trillig helt til du kommer til krysset der du kan ta sti tilbake til Follandsvangen, derfra til Breisjøseter har jeg ikke sykla, men jeg bar sykkelen opp til det begynte å flate ut igjen mot F.vangen (6-7 km igjen til F.vangen), og derfra og inn er det ganske så fint. Kvitvola sykler jeg opp på fra sør, dvs følger Gamle folldalsvei fra Langsetra til man er nesten oppe og runder vestom en liten høyde, der er det to stier opp der den vestre er enklest å sykle oppover, når du så igjen møter stien som man ser går fra Langsetra kan man ta en umerket sti opp gjennom reinmosen til søndre topp av Kvitvola og så sykle hele ryggen til toppen, samme vei tilbake, men stien direkte til Lnagsetra er artigst å ta ned. Rett øst om kvitvola går det også en veldig fin kjerrevei norover til Kolvet, men før man er over føste brekka går det en tynn sti nedover mot vest som kan knyttes til små stisystemer langs høydene helt fram til Vismannskaret, herfra litt videre igjen langs gamle Folldalsvei og ta stien over til Reinsli (veldig fin begge veier). Det er forøvrig en haug med kortere traktorspor og småstier i liene ned mot Grimsbu/Sandeggbakken/Sagbekken. Totalt sett er det fine stier på kartene, men i praksis er de vanskelige å finne enkelte steder. Har hatt mange bomturer, men også magiske øyeblikk.
Christian
|
|
|
|
|