|
Norsk friidrett og syvkamp - wtf!
|
Norsk friidrett og syvkamp - wtf!
24/08/2015 12:37
|
HNK
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Friidrett er ikke noe som opptar meg all verdens, men får med meg de store løpsøvelsene (100m, 200m, 400m, 800m, 10'000m og marathon). Utover det er det ekstremt lite interessant. Med unntak av Sirkus Marcussen og Udelhoven da http://www.aftenposten.no/100Sport/friid...VM-588406_1.sndMarcussen har man blitt fortalt siden 2007 at er et kjempetalent innen syvkamp. Faktum er at jenta ikke har hatt et bedre resultat siden - nekter å skifte trener - vil stå utenfor friidrettsforbundet og har nå altså (mest sannsynling) kvalifisert seg til VM gjennom et resultat hvor det er treneren og utøveren som på egen hånd har sørget for oppmålingen av et lengdehopp. Fordi: det er nemlig ikke noe særlig friidrettsmiljø i Sør-Korea hvor duoen var på treningsleir i oppkjøringen mot VM. Hvorfor de har dratt dit da i det hele tatt, blir ren spekulasjon. Dette virker så langt forbi amatørmessig at jeg ikke kan gjøre annet enn å flire. I det hele tatt så er norsk friidrett langt nede i en bølgedal. Eneste lyspunkt er Ezinne Okparaebo som hadde et godt kvalifiseringsløp på sin 100m og var 2 hundredeler unna norsk rekord. Og angående norsk rekord: når utøverne blir intervjuet, så virker de alle som en kun opptatt av å sette norske rekorder. Jesus christ, det er VM, ha nå litt ambisjoner! Vær litt Northug og fandenivoldsk! Siste akt i sirkus Marcussen og Udelhoven er garantert ikke over! Til orientering: Marcussen hadde garantert oppnådd langt bedre resultater dersom de andre ikke var dopet......i følge henne selv.
|
|
|
Re: Norsk friidrett og syvkamp - wtf!
[Re: HNK]
24/08/2015 12:49
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Ganske artig å lese om Sirkus Marcussen og Udelhoven... Hadde jeg vært kvinne drevet med 7 kamp i samme perioden hadde jeg brukt mye tid på telefonen for å fri til det svenske forbundet for å få være med på samlinger... Men tydeligvis har de kontroll på situasjonen.
Det mest fantastiske i situasjonen er at hun har det pågangsmotet som skal til for å lykkes. Hadde hun bare byttet trener sånn ca i 2008 eller noe....
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
24/08/2015 13:37
|
Gammelogdesperat
Veteran
|
Veteran
Er vel noe annet enn det idrettslige som ligger bak det merkelige forholdet mellom Marcussen og Udelhoven. Har jo kastet bort karrieren sin med tanke på å nå sitt potensiale.
iq
|
|
|
[Re: Gammelogdesperat]
24/08/2015 13:47
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Er vel noe annet enn det idrettslige som ligger bak det merkelige forholdet mellom Marcussen og Udelhoven. Har jo kastet bort karrieren sin med tanke på å nå sitt potensiale. Da kunne jo "sugar daddy" trådt til side og heller tatt rollen som første elsker elle noe. Marcussen kommer jo til å få mentalt "ras" den dagen det går opp for henne hva som egentlig har skjedd...
|
|
|
24/08/2015 13:56
|
HNK
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Hun virker nesten hjernevaska! Om hun ikke selv ser at progresjonen er lik null, så er det jo synd på henne.
Litt som foreldre som sier barna sine er best i verden på å synge for så å måtte holde rundt en grinende unge som er blitt slaktet av dommerpanelet i Idol.
Hvor lenge kan man egentlig hevde å være et talent uten å leve opp til det?
|
|
|
24/08/2015 14:05
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Greia er bare trist. Jeg vil si hun var et talent, men talentet ble dessverre ikke tatt vare på og forvaltet, og per i dag kan man jo ikke kalle henne noe annet enn en avdanket friidrettsutøver. Hun 26-27 år eller noe så hun har jo noen år igjen, men da må hu ta grep nå. Denne Lukas figuren tror jeg trente henne som junior, og noe sier meg at han ikke har det hun trenger for å komme videre. Han burde jo bare gå til side slik at andre kan komme til.
Og det at de drar inn doping i diskusjonen er jo helt håpløst. Hennes prestasjon ift. sin rekord endrer seg jo ikke om alle andre doper seg?
Redigert av sveinaa; 24/08/2015 14:06.
|
|
|
24/08/2015 14:46
|
jaknudsen
Ivrig
|
Ivrig
Og angående norsk rekord: når utøverne blir intervjuet, så virker de alle som en kun opptatt av å sette norske rekorder. Jesus christ, det er VM, ha nå litt ambisjoner! Vær litt Northug og fandenivoldsk! I langrenn holder som regel norsk rekord til VM-gull 
|
|
|
[Re: jaknudsen]
24/08/2015 14:53
|
HNK
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Og angående norsk rekord: når utøverne blir intervjuet, så virker de alle som en kun opptatt av å sette norske rekorder. Jesus christ, det er VM, ha nå litt ambisjoner! Vær litt Northug og fandenivoldsk! I langrenn holder som regel norsk rekord til VM-gull ....hehehe! Joda, men det er vel eneste idretten den "regelen" kan anvendes
|
|
|
24/08/2015 14:57
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Og angående norsk rekord: når utøverne blir intervjuet, så virker de alle som en kun opptatt av å sette norske rekorder. Jesus christ, det er VM, ha nå litt ambisjoner! Vær litt Northug og fandenivoldsk! I langrenn holder som regel norsk rekord til VM-gull ....hehehe! Joda, men det er vel eneste idretten den "regelen" kan anvendes Men så finnes det jo ikke norske rekorder i langrenn.. LarsB
|
|
|
24/08/2015 16:41
|
Synzygus
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Eg har hatt Mr Udelhoven som trener littegrann i forbindelse med idrettsstudie og mitt inntrykk av han er utvilsomt positivt. Eg har aldri vore spesielt aktiv idrettsutøver, og har følgelig ikkje hatt mange trenarar så erfaringen er begrensa, men mitt inntrykk er at han er ein veldig dyktig trener og ikkje minst ein fantastisk coach. Dette var det jevnt over enighet om i klassen. Ein av dei tinga han er veldig fokusert på er å unngå skadar, og det er nok derfor Ida Marcussen ikkje har fått ut heile potensialet sitt. Eg trur at ho kunne prestert betre ved å bytte trener, men så spørs det kva målsetning ho har; om ho vil bli best mulig med mindre fokus på skadeforebygging, eller om ho vil prestere best mulig med ein kropp som fungerer og skal fungere resten av livet.
|
|
|
24/08/2015 17:05
|
HNK
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Udelhoven kan absolutt være en faglig sterk trener, kjenner verken han eller Ida, så kan jo kun uttale meg på bakgrunn av det jeg ser og hører.
Men i kombinasjonen Marcussen og Udelhoven er det noe som ikke fungerer. Og hvorfor drive med toppidrett og satse på VM og OL dersom man ikke vil ha ut maksimalt av sitt potensiale?? Det er ingen grunn til å sende utøvere med en slik innstilling til noe VM. Da kan de like gjerne satse på Oslos Bratteste her i Norge som en aktiv elitemosjonist Kommer et liv etter idretten også og toppidrett sliter hardt på kroppen, men det er nå en gang det valget Marcussen har tatt - et liv med toppidrett!
|
|
|
[Re: Synzygus]
24/08/2015 18:07
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Eg har hatt Mr Udelhoven som trener littegrann i forbindelse med idrettsstudie og mitt inntrykk av han er utvilsomt positivt. Eg har aldri vore spesielt aktiv idrettsutøver, og har følgelig ikkje hatt mange trenarar så erfaringen er begrensa, men mitt inntrykk er at han er ein veldig dyktig trener og ikkje minst ein fantastisk coach. Dette var det jevnt over enighet om i klassen. Ein av dei tinga han er veldig fokusert på er å unngå skadar, og det er nok derfor Ida Marcussen ikkje har fått ut heile potensialet sitt. Eg trur at ho kunne prestert betre ved å bytte trener, men så spørs det kva målsetning ho har; om ho vil bli best mulig med mindre fokus på skadeforebygging, eller om ho vil prestere best mulig med ein kropp som fungerer og skal fungere resten av livet. Uten å være frekk så høres det ut som om han hører hjemme i breddeidretten og ikke i toppidretten. Jeg stiller meg også tvilende til om han er dyktig som coach på det nivået. Det at de har fokus på at andre doper seg når problemet er at Ida ikke har progresjon synes jeg beskriver det godt. I tillegg kan man jo ikke jobbe mentalt med at nesten er godt nok sånn som det høres ut i media når de uttaler seg. Og hvilken trener tar med seg eleven på treningsleier/oppladning et sted der man må delta på et barnestevne? Høres ut som en tegneserie....
Redigert av sveinaa; 24/08/2015 18:11.
|
|
|
24/08/2015 18:11
|
peterpan
Avhengig
|
Avhengig
At en mannlig trener bor i tomannstelt med sin unge kvinnelige utøver på treningsleir er vel også litt på siden av hva som er vanlig i toppidrettsmiljøet?
|
|
|
24/08/2015 18:15
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Men i kombinasjonen Marcussen og Udelhoven er det noe som ikke fungerer. Og hvorfor drive med toppidrett og satse på VM og OL dersom man ikke vil ha ut maksimalt av sitt potensiale?? Det er ingen grunn til å sende utøvere med en slik innstilling til noe VM. Da kan de like gjerne satse på Oslos Bratteste her i Norge som en aktiv elitemosjonist Kommer et liv etter idretten også og toppidrett sliter hardt på kroppen, men det er nå en gang det valget Marcussen har tatt - et liv med toppidrett!
Det er i alle fall lite som funker sportslig. Og jeg er enig med deg. Satser man mot VM og OL så kan man jo ikke gå halvhjertet inn for det. Det mest håpløse er at de ikke søker kunnskap hos andre. Etter så mange år, så kan man jo ikke som oppegående fagperson konkludere med at opplegget funker...
|
|
|
[Re: peterpan]
24/08/2015 18:16
|
sveinaa
More than words
|
More than words
At en mannlig trener bor i tomannstelt med sin unge kvinnelige utøver på treningsleir er vel også litt på siden av hva som er vanlig i toppidrettsmiljøet? Noget spesielt ja. Har dette vært normen siden hun var jr og eller?
|
|
|
[Re: sveinaa]
24/08/2015 18:52
|
Synzygus
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Eg har hatt Mr Udelhoven som trener littegrann i forbindelse med idrettsstudie og mitt inntrykk av han er utvilsomt positivt. Eg har aldri vore spesielt aktiv idrettsutøver, og har følgelig ikkje hatt mange trenarar så erfaringen er begrensa, men mitt inntrykk er at han er ein veldig dyktig trener og ikkje minst ein fantastisk coach. Dette var det jevnt over enighet om i klassen. Ein av dei tinga han er veldig fokusert på er å unngå skadar, og det er nok derfor Ida Marcussen ikkje har fått ut heile potensialet sitt. Eg trur at ho kunne prestert betre ved å bytte trener, men så spørs det kva målsetning ho har; om ho vil bli best mulig med mindre fokus på skadeforebygging, eller om ho vil prestere best mulig med ein kropp som fungerer og skal fungere resten av livet. Uten å være frekk så høres det ut som om han hører hjemme i breddeidretten og ikke i toppidretten. Jeg stiller meg også tvilende til om han er dyktig som coach på det nivået. Det at de har fokus på at andre doper seg når problemet er at Ida ikke har progresjon synes jeg beskriver det godt. I tillegg kan man jo ikke jobbe mentalt med at nesten er godt nok sånn som det høres ut i media når de uttaler seg. Og hvilken trener tar med seg eleven på treningsleier/oppladning et sted der man må delta på et barnestevne? Høres ut som en tegneserie.... Kan vere enig i at han kanskje passer bedre i breddeidrett enn i toppidrett, evt at han passer til å trene unge talent før dei går videre for å spisse idretten. Eg ville berre dele min korte erfaring med ein veldig dyktig trener og ein bra mann sidan det var ein del negativ omtale i denne tråden.
|
|
|
25/08/2015 07:46
|
chippo
Entusiast
|
Entusiast
Som flere sier så er det merkelig at hun/de ikke søker kompetanse andre steder. Vet at de har tilbud fra blant annet Andreas Thorkildsen med trener om å trene med dem men Team Markussen ønsker det ikke. De mener de ikke har noe å lære...
Hun er nok hjernevasket og ødelagt stakkars. Synes det er rart at ikke foreldrene tok tak på et tidligere tidspunkt..
|
|
|
25/08/2015 09:23
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Leste noen artikler om henne i går, når man ser måten hun svarer på virker det jo som hun er helt hjernevasket. Alle har godt av impulser fra andre steder, spesielt når framgang uteblir år etter år.
"Føler ikke at jeg må forsvare meg, jeg gjør så godt jeg kan, så da kan ingen klage". Når det beste resulatet man har i karrieren var for 9 år siden burde det ringt en bjelle for 6 år siden. Helt fantastisk..
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: Hoaas]
25/08/2015 10:38
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Særlig argumentasjonen "jeg satt nesten norsk rekord i 2013, og det er ikke så lenge siden" er fin - Å være nesten like god i 25 årsalderen som du var da du var 19 er jo et ubestridelig kvalitetstegn...
Dessverre er ikke dette noe særeget for hverken Marcussen eller norsk friidrett, friidretten er generelt besudlet med en tradisjon for 1 til 1 forhold trener/utøver og mye dogmatisk gurulære.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
26/08/2015 14:23
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
26/08/2015 15:39
|
Gew88
Veteran
|
Veteran
Ja, er nesten tilbake til 1700-tallet det her.
Skulle likt å visst hva Northug jr. tenker om den saken.
|
|
|
27/08/2015 10:27
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
[Re: Synzygus]
27/08/2015 10:37
|
Gew88
Veteran
|
Veteran
Det du sier samsvarer og bra med Esten O. Sæther sin kommentar i Dagbladet i dag. (og på db.no)
|
|
|
27/08/2015 10:57
|
Flex
Veteran
|
Veteran
Kan nok si meg delvis enig her, men samtidig er hun tross alt (nesten) helt i verdenstoppen, og alle kan ikke stå øverst på seierspallen. Man kan jo også spørre hva VI gjør feil som heller ikke er på topp i verden og hvorfor vi er fornøyd med en dårligere plassering enn VM-gull (selv om vi sannsynligvis ikke satser like hardt).
Synes at Øystein Pettersen satte det litt i perspektiv en gang. Han hadde kommet på 5-plass i NM og var godt fornøyd med det (tror han hadde mål om topp 10), og det første spørsmålet han fikk fra reporteren var om hvor skuffa han var med 5-plassen. Han var jo ikke skuffa i det hele tatt. Men blant mange i Norge er sølv nederlag; det er kun gull som gjelder...
|
|
|
27/08/2015 11:17
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
For en stund siden var jeg vel på "ooooh, sirkus! Hvor er popkornet"-linja, men det virker noe mer trist etter hvert. Hva hun gjør med talentet sitt er jo for så vidt opp til henne, men når det er så mismatch mellom offentlig uttalte ambisjoner, resultater og reaksjonene etterpå så gir det ikke noen godfølelse rundt det hele.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
[Re: -Jan]
27/08/2015 11:30
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Husker den saken, det var mye oppstyr den gang. Ganske utrolig at ingen av de to klarte å tenke ut at de ville spart seg for mye bråk i media ved å investere i et telt til 
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
27/08/2015 14:48
|
Velte_Petter
Entusiast
|
Entusiast
Lukter vondt av den saken der. Tipper det er et snikpulings-avhengighetsforhold og selvsagt hemmende for utviklinga hennes videre. Hver med sitt.
Ellers er vel norsk friidrett på det jevne. Folk må huske på at før Rodal så var det vel bare Waitz, Kristiansen og 50-tallet med Danielsen. Audun Boysen var også fresk. Glemte Hattestad, men hun gikk jo på spansk biff, viste det seg. Og siden spansk biff kun er lovlig i Spania så kommer vel bragdene i vanry.
Gi oss sykkel-vm og ikke minst vinteråpninga på Beito nå..
|
|
|
28/08/2015 12:41
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
En ting er at hun sier hun har sett sprøyter og diverse, men det forklarer ikke hvorfor hun aldri har gjort det like bra som når hun var junior.
Greit nok at Lukas har et alternativt opplegg som innebærer både bruk av natur, lek og moro, samt mye skadeforebyggende trening. MEN slik blir man ikke best i verden i 2016.
Jeg har hørt rykter (folk fra samme sted som sa de var sikre) på at det var et kjærlighets forhold mellom dem. To uker i tomannstelt med bading i tjern-vann og "lek" i skogen som oppkjøring til mesterskapet hørtes mest ut som en kjærlighets-tur spør du meg. Det var vel kanskje heller ikke meningen at pressen skulle finne ut av det? Da kom ihvertfall "det er dette vi har råd til" argumentet.
Bare for å dra spekulasjonene videre så virker det som hun er en ung jente som ble betatt av norgesmesteren i ti-kamp i ung alder og som senere har blitt helt hjernevasket av mannen hun forguder og ser så opp til, og at de har et forhold i det skjulte ettersom han har familie og barn.
Ellers i mesterskapet så var det vel en okay prestasjon på 110m hekk for kvinner?
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
|
|
|
|
|