|
Re: Nå kan alle barn sykle til skolen.
[Re: Stein]
24/08/2015 07:11
|
HCO
Entusiast
|
Entusiast
Fantastisk at fornuften kan seire over byråkratiet av og til. Kanskje dette er et lite trinn på veien til riktig arbeidsdeling mellom skolen og hjemmet.
Noen av oss mener nemlig at det er foreldrenes ansvar å sørge for oppdragelse, mens skolen skal sørge for kunnskap. Etter de siste skolereformene er det blitt omvendt, ser det ut til.
|
|
|
24/08/2015 07:20
|
Stein
OP
Yozo Fanboy
|
OP
Yozo Fanboy
Ja, for jeg antar at skolene kan reagere/varsle på en eller annen måte dersom de ser tegn på at det ansvaret fra hjemmet svikter. ...Også når det kommer til sykling til skolen, selv o foreldrene får bestemme selv.
Jeg tror i alle fall at dette er en god ting, men burde kanskje følges opp med litt holdningsarbeid om oppførsel i trafikken, og om opplæring av barn i dette?
|
|
|
24/08/2015 08:03
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Jeg tror i alle fall at dette er en god ting, men burde kanskje følges opp med litt holdningsarbeid om oppførsel i trafikken, og om opplæring av barn i dette?
+1 På en måte har det vært greit å ha en regel type "ikke lov til å sykle til skolen før du er 12 år". Nå faller denne bort, og man kan ende opp med trøbbel. Hvis man har en vimsete 8-åring som krever å sykle til skolen fordi kompisen (som er mer moden) gjør det blir det spennende. Jeg vet jo selv hvor vanvittig flaks jeg hadde i barneårene som ikke ble alvorlig kvestet på sykkel (traff bil kun 2 ganger). Men foreløpig tror jeg at ikke så mye vil forandre seg. Vi er for late/har for dårlig tid... Uansett vet jeg at som pappa vil jeg bli litt paranoid om småtrållene skal sykle avgårde på morgenen. Selv om de har usannsynlig kort vei, så er det 3-4 skumle kryss som må forseres, og mange stressa morgentryner bak rattet på store biler. Får fortsette holdningskampanjen vi allerede kjører hjemme (stoppe, gå av sykkelen over vei, førsttilhøyresåtilvenstresåtilhøyreigjen, bremse før kryss, hucke trapper, kjøre på bakhjulet, slædde osv...)
|
|
|
[Re: knutspeed]
24/08/2015 08:10
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ansvar for opplæring er jo litt av utfordringen med å være foreldre, Birger.
Har vært gjennom trafikkopplæring med mine (har ikke alle foreldre det?), og hos oss hadde vi i to perioder den komiske hverdagen at ungene syklet over alt - til venner, trening, i skauen etc, men ikke til skolen, Det var ikke lov....
Selv er jeg grodd opp midt i Oslo sentrum, og selv om trafikken kanskje var litt snillere på slutten av 60-tallet var det ikke risikofritt å krysse Drammensveien til fots for en 6-åring. Opplæring måtte til da også, og det ansvaret ligger på foreldrene.
Redigert av Oystein L; 24/08/2015 08:13.
|
|
|
[Re: Oystein L]
24/08/2015 08:17
|
Stein
OP
Yozo Fanboy
|
OP
Yozo Fanboy
Har vært gjennom trafikkopplæring med mine (har ikke alle foreldre det?)
Jeg bor langs en skolevei, og det er ingenting som tyder på at hverken barn eller voksne som går langs denne veien bryr seg det minste om oppførsel eller regler i trafikken, så jeg tror dessverre svaret er " nei".
|
|
|
24/08/2015 08:19
|
HCO
Entusiast
|
Entusiast
Et annet skummelt utslag av sykleforbudet har, i allefall i nærområdet mitt, vært at halvparten av de yngre skolebarna har sparket rundt på sparkesykkel (type små rulleskøytehjul, gjerne billigste variant fra Europris). I nedoverbakkene er det noen av de galeste ungene som får opp ganske bra hastigheter med disse, forbi utkjøringer og over veikryss.
Disse sparksyklene er vinglete, tåler ikke hull og hindringer særlig bra, og har i praksis ikke bremser.
Men de er lov å bruke til skolen...
|
|
|
24/08/2015 08:25
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Ansvar for opplæring er jo litt av utfordringen med å være foreldre, Birger.
Har vært gjennom trafikkopplæring med mine (har ikke alle foreldre det?), og hos oss hadde vi i to perioder den komiske hverdagen at ungene syklet over alt - til venner, trening, i skauen etc, men ikke til skolen, Det var ikke lov....
Selv er jeg grodd opp midt i Oslo sentrum, og selv om trafikken kanskje var litt snillere på slutten av 60-tallet var det ikke risikofritt å krysse Drammensveien til fots for en 6-åring. Opplæring måtte til da også, og det ansvaret ligger på foreldrene. Joda, er ikke uenig i at opplæringen ligger hos oss hjemme, for all del. Klarer uansett ikke å slå av paranoid-hodet  Tror det er en merkbar forskjell på da og nå. Når jeg var 7 år var *alle* ungene ute i gata med hver sin sykkel inntil leggetid, og....syklet! Kappsykling, kråss-stien (vi hadde den), se hvor fort vi klarte med speedometeret. Masse skrubbsår, mye læring, sykkelen var utrolig viktig for oss. Det inntrykket har jeg ikke i dag - nå er det kun en kjappere måte å komme seg fra A til B enn å løpe. Syklene blir slengt i gata, og ofte glemt når man skal hjem. Jeg ble fersket av fatter i å sykle på "hovedveien" før jeg var 12, og det var et h*lvete å klare seg en hel uke uten sykkel. Straffen var at den ble låst inn i kjelleren - noe jeg var 100% klar over at ville skje. Datt helt ut av samfunnet, og holdt meg til reglene etterpå. For våre barn, eller ungene i nabolaget, betyr det ingenting. Det er kanskje en jobb å gjøre der og, ellers må syklene utstyres med wi-fi 
Redigert av knutspeed; 24/08/2015 08:26.
|
|
|
24/08/2015 08:27
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har vært gjennom trafikkopplæring med mine (har ikke alle foreldre det?)
Jeg bor langs en skolevei, og det er ingenting som tyder på at hverken barn eller voksne som går langs denne veien bryr seg det minste om oppførsel eller regler i trafikken, så jeg tror dessverre svaret er " nei". Det var et retorisk spørsmål, jeg tror også svaret er "nei". Bor selv nær en barneskole, og kan bekrefte ditt inntrykk. Er dog overbevist om at dette er helt uavhelgig av alder. De som ikke kan/vet når de er små blir ikke plutselig trafikksikre når skolens tullete aldersgrense passeres, noen lærer tissynelatende aldri.
|
|
|
24/08/2015 08:30
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg sykler med jr til skolen hver eneste dag; uansett om der er sol eller regn til og med når det snør (I vinter syklet vi med påhengssykkel). Jr. går i 2. klasse nå. Selv om han har masse trening i å sykle så er det lenge før han kan sykle alene.
Godt at det nå blir opp til foreldre å vurdere dette selv, men i byer der det er mye trafikk så burde det nok kanskje vært regulert.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: sveinaa]
24/08/2015 09:01
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
... men i byer der det er mye trafikk så burde det nok kanskje vært regulert. ...men er det skolen eller foreldrene som skal vurdere skoleveien for den enkelte? Noen har trygge veier til tross for mye trafikk, andre har helt håpløse sykkelforhold til skole, trening og fritidsaktiviteter.
|
|
|
24/08/2015 09:12
|
tparsli
Veteran
|
Veteran
Jeg sykler (semi)daglig på flere gang- og sykkelveier og de er sjeldent et sted barn burde sykle.
Biler krysser veien hensynsløst, stopper i GS (istedenfor rett før), biler på vei ut fra butikker ol. overholder ikke vikeplikt -og gående deler viser sjeldent hensyn. (GS på Nesbruveien mellom Holmen-Billingstad er et godt eksempel på hvor ille det kan bli)
GS er i praksis ikke tilrettelagt for syklister -og aller minst for unge syklister (barn).
Thomas
|
|
|
24/08/2015 09:18
|
sveinaa
More than words
|
More than words
... men i byer der det er mye trafikk så burde det nok kanskje vært regulert. ...men er det skolen eller foreldrene som skal vurdere skoleveien for den enkelte? Noen har trygge veier til tross for mye trafikk, andre har helt håpløse sykkelforhold til skole, trening og fritidsaktiviteter. Upresist skrevet av meg. Prinsipielt er dette noe foreldre bør gjøre. Synes ikke noe om at skolen skal bestemme det. Mange foreldre er sikkert skikket til å vurdere dette selv, men jeg lurer litt på hvordan noen som ikke har syklet på 20-30 år egentlig kan vurdere det. Hva er egentlig en trygg skolevei? Det uforutsette kan alltid skje. I dag ble vi feks nesten rygget ned av en gartnerbil på gangveien (Endte med at jr. kjørte inn i meg pga en oppbremsing av meg for å stoppe for den ryggende bilen.). Mitt poeng er bare at de fleste barn leser trafikkbildet dårligere enn voksene.
|
|
|
24/08/2015 09:20
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Man kan vel ikke dra egne erfaringer fra 80tallet inn i denne debatten. Det VAR andre tide rpå den tiden. MAn hadde mer og lenger erfaring med sykling, fordi man oftere brukte sykkelen til og fra alt annet. I tillegg var det vel en del mindre trafikk.
Så jeg tror det vil være feil av foreldrene å nå sende avgårde de håpefulle på sykkel helt ukritisk, fordi skolen/de nye reglene indirekte har sagt at det er OK.
Noen barn er sikkert skikket, men som gruppe; nei.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: sveinaa]
24/08/2015 09:21
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
... men i byer der det er mye trafikk så burde det nok kanskje vært regulert. ...men er det skolen eller foreldrene som skal vurdere skoleveien for den enkelte? Noen har trygge veier til tross for mye trafikk, andre har helt håpløse sykkelforhold til skole, trening og fritidsaktiviteter. Upresist skrevet av meg. Prinsipielt er dette noe foreldre bør gjøre. Synes ikke noe om at skolen skal bestemme det. Mange foreldre er sikkert skikket til å vurdere dette selv, men jeg lurer litt på hvordan noen som ikke har syklet på 20-30 år egentlig kan vurdere det. Hva er egentlig en trygg skolevei? Det uforutsette kan alltid skje. I dag ble vi feks nesten rygget ned av en gartnerbil på gangveien (Endte med at jr. kjørte inn i meg pga en oppbremsing av meg for å stoppe for den ryggende bilen.). Mitt poeng er bare at de fleste barn leser trafikkbildet dårligere enn voksene. Javisst, men ungene går (eller som en annen nevner; bruker sparkesykler) på de samme veiene til og fra skolen i dag.
|
|
|
24/08/2015 09:27
|
Langbein Rise
Entusiast
|
Entusiast
Bra tiltak, men det hadde blitt enda bedre om foreldre / foresatte hadde fått forbud mot å kjøre elevene til skolen.
Langbein Rise - lykken er en sykkelbar sti i sola
|
|
|
[Re: Langbein Rise]
24/08/2015 09:29
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
[Re: tparsli]
24/08/2015 09:49
|
Stein
OP
Yozo Fanboy
|
OP
Yozo Fanboy
Jeg sykler (semi)daglig på flere gang- og sykkelveier og de er sjeldent et sted barn burde sykle.
Biler krysser veien hensynsløst, stopper i GS (istedenfor rett før), biler på vei ut fra butikker ol. overholder ikke vikeplikt -og gående deler viser sjeldent hensyn. (GS på Nesbruveien mellom Holmen-Billingstad er et godt eksempel på hvor ille det kan bli)
GS er i praksis ikke tilrettelagt for syklister -og aller minst for unge syklister (barn).
Var dette et svartil meg, eller helt generelt? Hvis du finner gang- og sykkelveien utrygg for barna dine å sykle på, lar du dem bare ikke gjøre det. Det er jo ikke verre enn det, i denne sammenhengen.
|
|
|
[Re: Langbein Rise]
24/08/2015 09:52
|
Stein
OP
Yozo Fanboy
|
OP
Yozo Fanboy
Bra tiltak, men det hadde blitt enda bedre om foreldre / foresatte hadde fått forbud mot å kjøre elevene til skolen. Det kommer jo litt an på lengden av skoleveien. Her har de bygget "Drop sone"-er (Sic...) ved skolene, der det er tilrettelagt for å slippe av og hente på en trygg måte. ..Eller "det skal være tilrettelagt", men folk lager kaos og trafikkork der likevel, så de har en vei å gå.
|
|
|
24/08/2015 10:17
|
tparsli
Veteran
|
Veteran
Var dette et svartil meg, eller helt generelt?
Hvis du finner gang- og sykkelveien utrygg for barna dine å sykle på, lar du dem bare ikke gjøre det. Det er jo ikke verre enn det, i denne sammenhengen.
Det var generellt. Jeg synes det er bra det nå er foreldre som kan avgjøre om barna får sykle, men at det er tragisk hvor lite tilrettelagt det er for barn mange steder. Det gjennstår mao. noe langt vanskeligere enn å fjerne rektor som sykkelbrems -SVV og lokalpolitikerene! Noe å tenke på frem til 14.9
Thomas
|
|
|
24/08/2015 10:24
|
sveinaa
More than words
|
More than words
... men i byer der det er mye trafikk så burde det nok kanskje vært regulert. ...men er det skolen eller foreldrene som skal vurdere skoleveien for den enkelte? Noen har trygge veier til tross for mye trafikk, andre har helt håpløse sykkelforhold til skole, trening og fritidsaktiviteter. Upresist skrevet av meg. Prinsipielt er dette noe foreldre bør gjøre. Synes ikke noe om at skolen skal bestemme det. Mange foreldre er sikkert skikket til å vurdere dette selv, men jeg lurer litt på hvordan noen som ikke har syklet på 20-30 år egentlig kan vurdere det. Hva er egentlig en trygg skolevei? Det uforutsette kan alltid skje. I dag ble vi feks nesten rygget ned av en gartnerbil på gangveien (Endte med at jr. kjørte inn i meg pga en oppbremsing av meg for å stoppe for den ryggende bilen.). Mitt poeng er bare at de fleste barn leser trafikkbildet dårligere enn voksene. Javisst, men ungene går (eller som en annen nevner; bruker sparkesykler) på de samme veiene til og fra skolen i dag. Min erfaring er at det å gå og sykle er to forskjellige ting. På sykkel kan barn få ganske høy fart. Et barn har større utfordringer med å vurdere bremselengder osv. I tillegg er det jo og sånn at sykkelen "svinger" den veien man snur hodet (Dette gjelder til og med for voksne syklister som sykler ritt  ). Sparkesykkel vet jeg for lite om.
|
|
|
24/08/2015 10:35
|
HCO
Entusiast
|
Entusiast
Safety In Numbers: "På bakgrunn av litteraturen som er gjennomgått, er det rimelig å konkludere med at SIN er et reelt fenomen (ikke bare et matematisk artefakt) og at SIN-effekter er dokumentert både for fotgjengere, syklister og andre trafikantgrupper. " http://sykkelbynettverket.no/Publikasjoner/Trafikksikkerhet Rapport
|
|
|
[Re: HCO]
24/08/2015 12:31
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Bra att de ändrat reglerna. Får se hur det blir i praktiken. Dottern har gått en vecka i skolen och det känns ju rätt rart att medans vi ofta har syklat till barnehagen de senaste åren så får hon inte sykla till skolan. Disse sparksyklene er vinglete, tåler ikke hull og hindringer særlig bra, og har i praksis ikke bremser.
Men de er lov å bruke til skolen... Vad har du fått det där med bremser ifrån? Alla sparkesyklar jag har sett, inklusive de 3 vi har i familjen, har bra fungerande bremser. Jag klarar inte heller att förstå det mesta i ditt inlägg. Självklart kan man få opp en grei hastighet på sparksykkel och en del hindringar har de problem med men farten på sykkel blir i de allra flesta fall högre på en vanlig sykkel.
|
|
|
24/08/2015 14:38
|
d0ppler
Avhengig
|
Avhengig
Var en fryd å sende poden til skolen i dag på sykkel! Han går i førsteklasse. Det gjør hverdagen min, og hans, enklere 
|
|
|
[Re: d0ppler]
24/08/2015 15:10
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Var en fryd å sende poden til skolen i dag på sykkel! Han går i førsteklasse. Det gjør hverdagen min, og hans, enklere Håper han har kort vei.
|
|
|
24/08/2015 16:03
|
d0ppler
Avhengig
|
Avhengig
Den er kort, bratt, og på grus.
|
|
|
24/08/2015 20:07
|
TLU
Fersking
|
Fersking
Eg jobbar sjølv på skule. Er for at flest mogleg skal sykle, men mange små barn er ikkje flinke/forsiktige nok (slik som eg var).
To viktige poeng som må med: 1.Så vidt eg har forstått er det SU(foreldreutval) som styrer ordensreglane, og som har bestemt om det skal vere forbud.
2. Fram til no har skulevegen vore ein del av skulen sitt ansvar, og ungane har vore forsikra av skulen på veg til og frå skulen. No er det ikkje slik lenger. No er det foreldra sitt ansvar.
Trafikkopplæring ligg forresten i læreplanen. Sykkeldagar er det nesten slutt på, rett og slett mange barn som ikkje har sykkel...
|
|
|
25/08/2015 06:47
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
På skolen der vår eldste går var argumentet at det ikke finnes sykkelparkering.
Leser i avisartikkelen at Helleland sier:
Enkelte skoler sier nei til sykling fordi det ikke finnes oppstillingsplasser, men dette argumentet er ikke godt nok, mener Høyre-representanten.
– Det er skolens ansvar å sørge for at det finnes et sted å sette fra seg sykkelen på, sier hun.
Tror den sitter langt inne for rektor på vår skole..
|
|
|
[Re: d0ppler]
25/08/2015 07:56
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Var en fryd å sende poden til skolen i dag på sykkel! Han går i førsteklasse. Det gjør hverdagen min, og hans, enklere Du sendte din førsteklassing alene til skolen på sykkel etter 1 uke på skolen?
Anonym5
|
|
|
[Re: anonym5]
25/08/2015 08:12
|
d0ppler
Avhengig
|
Avhengig
Var en fryd å sende poden til skolen i dag på sykkel! Han går i førsteklasse. Det gjør hverdagen min, og hans, enklere Du sendte din førsteklassing alene til skolen på sykkel etter 1 uke på skolen? Ja. Er snakk om under 1 km på grusvei uten biler, og vi har øvd sammen i 3 uker nå (SFO).
|
|
|
|
|