Ærede forum!
Jeg har plass og tid til 2 sykler i stallen. Pr nå har jeg en Cannondale Flash 29-1 fra 2013, og en specialized pitch pro fra 2010. Sistnevnte nærmer seg terminalfasen, og i den anledning reiser det seg noen spørsmål.
Bor på det bratte vestlandet, og arbeidsfordelingen har vært klar, Pitch som ren topptursykkel (fjørå, sandane, bergen, sogndal..) og Flashen som rittsykkel, xc-sykkel, grusracer, landeveissykkel, intervallsykkel, langtursykkel. Tipper det er ca. 50/50 fordeling mellom syklene i tidsbruk. Synes dette har fungert greit. I hverdagen får flashen stort sett utelukkende grus og asfalt under dekkene, kuperte stier er det lite av i området; Det blir enten grusvei eller grov-sti. Samtidig har jeg kjørt noen ritt, bla.a ultrabirken og vestmarkrittet, og synes hardtail har fungert godt.
Selv om det blir lite av det til vanlig, har jeg en dragning mot marathonsykling og ser med interesse på f.eks Swiss epic, OF300..Men å stille her med hardtail har jeg forstått har gått av moten.
Det naturlige ville vel være å bytte pitchen med en Spectral EX eller Strive, men kan jeg tenke annerledes? Hvor gode har 29er syklene med 120-130mm vandring blitt? Kan de være både toppturslitere og marathonbeist? Niner RIP, Cube 120, Cube 140, ripley..Og hva med de "nye" kortvandrende stisyklene som har kommet nå, yeti SB5c, SC 5010, transition scout? Kan de duge til lange raske turer om de bygges lett, eller er det bare poppy endurosykler?
Kan jeg klare meg med en terrengsykkel til alt og komplementere med en CX? Innspill? Tanker? Hva gjør folket? Kjør debatt!