er det bare meg eller...
|
Re: er det bare meg eller...
[Re: loik]
22/08/2015 22:12
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Det faller på sin egen urimelighet å påstå at man er like trygg i trafikken når man fjerner/vesentlig hemmer en av sansene for å observere trafikken, dvs. reduserer informasjonsmengden man har om trafikken rundt seg. Vindsus hindrer en vel i å høre, så man må vel se uansett? Nei, og det er vel ikke enten-eller heller? Du kan vel fint både benytte hørsel OG syn, gjerne i et samspill... vindsus er ikke en total blokkering for lyd fra trafikk, og graden av vindsus er avhengig av bl.a. både syklistens fart, vindretning- og styrke og kanskje også anatomi på ører, type hjelm m.m.?
Create the problem and sell the solution
|
|
|
22/08/2015 22:23
|
anonym
Besatt
|
Besatt
jeg hører trafikk bak meg med ørepropper. det er ikke gitt at man kutter det helt ut. At det er uforståelig for deg er jo fordi du mangler evnen til å forstå andre mennesker Da fungere vel det argumentet på deg også, når du ikke skjønner farene ved å bruke ørepropper.... Eller du forstår farene, men driter i de... Hva er farene? Øreplugger med musikk hemmer hørselen på samme måte som sveisemaske hemmer synet. Begge de to sansene trenger du, om du skal ferdes hensynfylt og aktpågivende i trafikken. Ferdes du ikke hensynfylt og aktpågivende som syklist i trafikken, går dette utover alle de andre syklistene her i landet med tuting og hoing fra bilistene som er på nippen til å bli drapsmenn fordi de forpulte syklistene ikke bryr seg om andre trafikanter.
|
|
|
[Re: DuffMcShank]
23/08/2015 14:12
|
TashkentTerror
Ringrev
|
Ringrev
DuffMackSjank: Kjører du bil med vinduene åpne da, eller har du koblet eksterne mikrofoner til stereoanlegget? Jeg hører helt ufattelig lite av det rundt meg når jeg kjører bil.
Sikkert ikke lurt å lukke _alt_ ute.. tettende, gummierte plugger er litt risky..
|
|
|
[Re: JoachimV]
23/08/2015 16:17
|
loik
Ringrev
|
Ringrev
Vært en del saker i media om fotgjengere med musikk på øra i det siste, farene det medfører og en risiko x 3 for å bli påkjørt. Gjelder naturligvis ikke syklister med overnaturlig hørsel. Hva er det de gående/syklende må høre, som det ikke er nok å se?
|
|
|
[Re: DuffMcShank]
23/08/2015 16:29
|
loik
Ringrev
|
Ringrev
Det faller på sin egen urimelighet å påstå at man er like trygg i trafikken når man fjerner/vesentlig hemmer en av sansene for å observere trafikken, dvs. reduserer informasjonsmengden man har om trafikken rundt seg. Vindsus hindrer en vel i å høre, så man må vel se uansett? Nei, og det er vel ikke enten-eller heller? Du kan vel fint både benytte hørsel OG syn, gjerne i et samspill... vindsus er ikke en total blokkering for lyd fra trafikk, og graden av vindsus er avhengig av bl.a. både syklistens fart, vindretning- og styrke og kanskje også anatomi på ører, type hjelm m.m.? Hvilken konkret situasjon må man høre, for å ikke bli påkjørt, og hvor det å se ikke kan hindre en i å bli påkjørt? Man kan vel fint lytte til et eller annet og nøye seg med å se rundt omkring? Og øretelefoner er ikke en total blokkering for lyd fra trafikk, og lydvolum er avhengig av bl.a. syklistens preferanse, hørsel- og kanskje også anatomi på ører, type hjelm m.m.?
|
|
|
[Re: anonym]
23/08/2015 16:33
|
loik
Ringrev
|
Ringrev
jeg hører trafikk bak meg med ørepropper. det er ikke gitt at man kutter det helt ut. At det er uforståelig for deg er jo fordi du mangler evnen til å forstå andre mennesker Da fungere vel det argumentet på deg også, når du ikke skjønner farene ved å bruke ørepropper.... Eller du forstår farene, men driter i de... Hva er farene? Øreplugger med musikk hemmer hørselen på samme måte som sveisemaske hemmer synet. Begge de to sansene trenger du, om du skal ferdes hensynfylt og aktpågivende i trafikken. Ferdes du ikke hensynfylt og aktpågivende som syklist i trafikken, går dette utover alle de andre syklistene her i landet med tuting og hoing fra bilistene som er på nippen til å bli drapsmenn fordi de forpulte syklistene ikke bryr seg om andre trafikanter. Hvilke/n konkret/e situasjoner risikerer man å bli påkjørt/kollidere hvis man lytter til etter annet, samtidig som man har evnen til å se rundt omkring? Hvilke/n konkret/e situasjoner risikerer man å ikke ta hensyn til andre trafikanter hvis man lytter til etter annet, samtidig som man har evnen til å se rundt omkring?
|
|
|
23/08/2015 17:21
|
anonym
Besatt
|
Besatt
Hvilke/n konkret/e situasjoner risikerer man å bli påkjørt/kollidere hvis man lytter til etter annet, samtidig som man har evnen til å se rundt omkring?
Hvilke/n konkret/e situasjoner risikerer man å ikke ta hensyn til andre trafikanter hvis man lytter til etter annet, samtidig som man har evnen til å se rundt omkring?
All trafikk som kommer utenfor synsfeltet....
Redigert av anonym; 23/08/2015 17:22.
|
|
|
[Re: påhodetoverstyre]
23/08/2015 18:57
|
Spiffhopeless
Ivrig
|
Ivrig
djeesus. Tenk at noen gidder å bry seg med at andre sykler med ørepropper. Jeg ser jobak meg om jeg skal krysse noe som helst med lyd på ørene. Hva er problemet? Er de den gamle: tenk på alle barna!! eller Tenk på samfunnet som må betale for helsekostnadene OM noe skjer? (jeg har ennå til gode å oppleve noe farlig på grunn av ørepropper)
"If you are going to die! make sure its in the front of the peloton!" Raphael Geminiani to Jacques Anquetil
If your not sleeping you should be eating.If your not eating you should be cycling
|
|
|
23/08/2015 19:49
|
Furu
/Stig
|
/Stig
Jeg sykler selv uten lyd på øret, men ser ikke helt det store problemet. Døve mennesker har lov til å både kjøre bil, sykle og bevge seg som fotgjenger.
Stig
|
|
|
23/08/2015 19:54
|
Erlend L
Veteran
|
Veteran
Tursyklist og hobbytriatlet.
|
|
|
23/08/2015 20:12
|
Garshol
Fersking
|
Fersking
må si at når det går fortere enn 25 km/t så hører jeg lite grunnet vindstøy( fra hjelmen?) så biler som kommer bakfra er like skumle uansett, Personlig så liker jeg ikke å sykle med musikk på øret, men bruker det når jeg trener styrke.
personlig valg, men hvis man skal følge "landeveiens regler" så er det fyfy med musikk på ørene.
|
|
|
[Re: Garshol]
23/08/2015 20:36
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Og det er vel ikke første gang du prøver å lære bort "landeveiens regler". Hilsen en som fikk kjeft av deg under Jotunheimen Rundt.
|
|
|
23/08/2015 21:25
|
Spiffhopeless
Ivrig
|
Ivrig
Ja , bring Allan inn i diskusjonen for det holder ikke å være kjernesunn i Norge lenger , her må vi være moralsk kjernesunn i tillegg , hvis ikke så er vi råtne egg hele gjengen. djeesuzz
"If you are going to die! make sure its in the front of the peloton!" Raphael Geminiani to Jacques Anquetil
If your not sleeping you should be eating.If your not eating you should be cycling
|
|
|
24/08/2015 08:44
|
loik
Ringrev
|
Ringrev
Hvilke/n konkret/e situasjoner risikerer man å bli påkjørt/kollidere hvis man lytter til etter annet, samtidig som man har evnen til å se rundt omkring?
Hvilke/n konkret/e situasjoner risikerer man å ikke ta hensyn til andre trafikanter hvis man lytter til etter annet, samtidig som man har evnen til å se rundt omkring?
All trafikk som kommer utenfor synsfeltet.... Hvilke/n konkret/e situasjoner risikerer man å bli påkjørt/kollidere hvis man lytter til etter annet, samtidig som man har evnen til å se rundt omkring? Hvilke/n konkret/e situasjoner risikerer man å ikke ta hensyn til andre trafikanter hvis man lytter til etter annet, samtidig som man har evnen til å se rundt omkring?
|
|
|
24/08/2015 09:41
|
MaximoBongo
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har i mange år syklet med musikk eller podcasts i ørene. I sommer kom jeg inn i et litt komplisert kryss sliten etter en hard intervall med lav musikk på ørene. Skulle krysse over for å svinge til venstre og la meg mot venstre i mitt kjørefelt. Sjekket at alt var klart men hørte at det kom en trailer opp på høyre side av meg bakfra, og snudde meg instinktivt mot denne for å få en "visuell bekreftelse" mens jeg triller ut i krysset. I mellomtiden kommer en lastebil fort fra venstre som jeg hadde vært blind for. Låste alle bremser og sto å balanserte på forhjulet da den strøk forbi panna mi i minst 60 kmh.
Jeg brøt vikeplikten. Jeg holdt på å skremme vannet av både sjåføren som lå på siden av meg og traileren som holdt på å knerte meg og andre tilskuere. Til alt hell kunne jeg trille slukøret men helskinnet videre.
Kombinasjonen av et ukjent og vanskelig kryss, store tunge kjøretøy, lite 02 i hjernen, fiksering på en intervallserie og en engasjerende podcast på ørene var alle medvirkende årsaker til en nær fatal ulykke. Min oppmerksomhet var delt mellom for mange elementer til at jeg klarte å lese trafikken korrekt.
Etter dette har jeg lagt bort høretelefonene.
Jeg synes likevel at syklister må være i sin rett til å høre på det de vil, uten å automatisk gis skyld for manglende oppmerksomhet. Uansett hvor godt man hører kan man ikke på et øyeblikk teleportere seg ut av veien for en bil som kommer bakfra.
Mange billister er ukonsentrerte, hører på musikk, prater i telefonen, kjefter på ungene i baksetet, sender sms og så videre, så de er ikke bedre, men dette gjør det desto viktigere for oss å bruke de sanser vi har for å trygge egen og andres sikkerhet.
|
|
|
24/08/2015 10:17
|
Spiffhopeless
Ivrig
|
Ivrig
Søt historie men det handler fremdeles om at noen hysterikere skal påtvinge andre sine meninger. Sier ikke at du gjør det , du redegjør ok for situasjonen og meningen.
Jeg har alltid et øye i nakken ved møtende trafikk og i kryss lykkelig lyttende til Orango
|
|
|
24/08/2015 10:21
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har aldri syklet med plugger i ørene ute, kunne ikke tenke meg å gjøre det heller. Skal ikke moralisere, for jeg aner naturlig nok hvor mye/lite man da hører av det jeg oppfatter som viktige signaler.
Det jeg imidlertid sitter med inntrykk av er at mange gående/joggere med øreplugger hører svært lite når jeg passerer på G/S-vei, de skvetter og hopper til siden til tross for tydelige signaler fra min side. Hundeluftere med øreplugger og Fido i fleksiline er favoritten. Ut i fra denne erfaringen konkluderer jeg med at også syklister må gå glipp av noe, de kan umulig få med seg alt. På sykkelritt er det uansett forbudt; "Øreplugger med musikk eller kommunikasjon er ikke tillatt" (sitat fra turrittreglementet).
|
|
|
24/08/2015 11:07
|
kjetilsm
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har så vidt begynt med øretelefoner i sommer, og det er fantastisk å kunne høre på musikk, radio og podcast. Men foreløpig plugger jeg ut når jeg sykler på litt mer trafikkerte veier, over 50 km/t fartsgrense, eller kommer til kryss. Ser ut til å fungere bra.
Redigert av kjetilsm; 24/08/2015 11:07.
|
|
|
24/08/2015 12:02
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Det finnes jo forskning på dette også. For eksempel:
http://repository.tudelft.nl/view/ir/uuid%3Acd0718b3-4587-427b-a941-d66b21411cb3/
Fritt nedlastbar pdf.
|
|
|
24/08/2015 13:53
|
Spiffhopeless
Ivrig
|
Ivrig
Ja og den var jo tydelig på at det var mye synsing og kunne ikke utelukke at musikken var ubetydelig ved ulykker. Nå er de jo mye sunnere i Nederland da bare 3-4 % av de involverte i ulykker hørte på musikk. Så det betyr at det store flertallet er mye mer utsatt enn oss gærninger med ørepropper.
|
|
|
24/08/2015 14:35
|
danz
Medlem
|
Medlem
Min teori er at vi stort sett kan deles i 2 hovedgrupper: 1) De som antar at medtrafikantene er observante, at de følger trafikkreglene og viser hensyn og 2) De som ser på sykling som et avansert dataspill hvor alt og alle er ute etter å drepe deg til enhver tid, og hvor sikkerhetsmarginene dine alltid er 4-gangeren av vanlig sunn fornuft. For førstnevnte gruppe høres musikk på øret livsfarlig ut, for gruppe 2 er man uansett paranoid nok til at litt begrenset hørsel ikke burde gjøre store utslaget 
|
|
|
[Re: Spiffhopeless]
24/08/2015 15:21
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Ja og den var jo tydelig på at det var mye synsing og kunne ikke utelukke at musikken var ubetydelig ved ulykker. Nå er de jo mye sunnere i Nederland da bare 3-4 % av de involverte i ulykker hørte på musikk. Så det betyr at det store flertallet er mye mer utsatt enn oss gærninger med ørepropper. Ja, hvis man bare er trangsynt og forutinntatt nok kan man lese hva man vil ut av en vitenskapelig artikkel;) Og, ja, som enhver seriøs forsker så legger de ikke mer i studien enn hva de har belegg for. Lekfolk som er uenige har da en tendens til å fokusere utelukkende på forbeholdet. Jeg vet dette, for jeg forsker selv på trafikk. For de som vil ha forfatternes egen versjon av konklusjonen, kan den leses her: Conclusion The use of electronic devices turned out to have many negative effects on cyclists. Listening to music and conversing on the phone negatively influences auditory perception, cycling performance and self-reported crash risk. Given the popularity of electronic devices among cyclists and the ambition of many countries to increase the share of electric vehicles, the concerns about limited availability of auditory perception should be taken seriously.
|
|
|
[Re: EHAa]
24/08/2015 15:52
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag har bara skummat artikeln och det verkar inte som de har så väldigt mycket data och information. Hur stora effekterna är står det väl inte heller så mycket om. interessant att de i artikeln skriver att "self-reported crash risk" är större för undomar och unga vuxna men inte för medelålders och äldre folk. I slutsatsen verkar det som de har glömt det.
Det mest intressanta är väl inte heller om det finns en effekt utan mer om hur stor den effekten är och om den faktiskt gör en relevant skillnand som det är ok att moralisera om (om vi går in på vad tråden handlar om).
|
|
|
24/08/2015 16:39
|
anonym
Besatt
|
Besatt
|
|
|
24/08/2015 16:46
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
"Går du eller sykler du med musikk på øret? Da lever du farlig!"
Oj, jag som gick med musik på örat så sent som idag.
"Risikoen for uhell er 30 prosent høyere for en syklist som alltid bruker mobilen og hører på musikk sammenlignet med en som ikke gjør det, ifølge det nederlandske instituttet for trafikksikkerhet, SWOV."
Så det är de 30 prosent högre risken som gör att man lever farligt eller inte lever farligt? Eller är det så att alla lever farligt?
|
|
|
[Re: fredriks]
24/08/2015 17:52
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Mitt poeng var at forskerne mente at dette burde bli "taken seriously". Det er fortsatt mange ting som var ubesvart, ingen tvil om det. Men slik er det innenfor nesten all trafikksikkerhetsforskning. Ofte er ulykkestallene små, og datakildene upålitelige.
Ha en fin kveld, med eller uten musikk på ørene:) Det går nok helst bra uansett..
|
|
|
24/08/2015 19:53
|
TashkentTerror
Ringrev
|
Ringrev
Hva med elbilene da? Køl umulig å høre f.eks. om noen kommer kjørende mot deg samtidig som elbilen kommer opp bakfra. Hva med døve? Skal de ikke få lov til å ferdes ute?  Man kan fint følge med, også med musikk på ørene..
|
|
|
28/08/2015 13:14
|
Paragonia
Entusiast
|
Entusiast
Jeg ville aldri syklet med musikk i øra. Hadde ikke følt meg trygg.
"
|
|
|
28/08/2015 13:28
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
Sykler aldri med musikk/lydbok i byen, men når jeg kommer ut dit hvor det er lite trafikk eller jeg er i marka så sykler jeg ofte med musikk/lydbok, dog på lavt volum. Ikke fordi jeg er redd for trafikk, men fordi jeg skvetter så sykt om noen plutselig er på siden av meg uten at jeg har hørt det. Er det steder der biler kjører forbi hele tiden, som opp til sollihøgda har jeg kun propp i høyre øre. Liker å høre om det er trailere som prøver å passere.
Er så kos med en god lydbok på langtur.
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
|
|
|
09/09/2015 13:07
|
Idart
Medlem
|
Medlem
Jobber med musikk hele tiden. Sykling (og annen trening ute) er fantastisk uten musikk på øra, fritid rett og slett. Inne på rulla er det imidlertid greit å ha noe å høre/se på.
|
|
|
|
|