Har søkt litt her, men ikke funnet noen tråder som går spesifikt på dette. Jeg har de siste årene først og fremst drevet med løping. Har deltatt i gateløp på 10k, halv- og helmaraton. Resultatmessig ligger jeg greit i mosjonistland, på ca 40 minutter på mila, halvannen time på halvmaraton, og rett under 3.30 på hel.
Jeg har lyst til å forbedre tidene, spesielt på mila og halvmaraton. Da er et nødvendig virkemiddel å øke treningsdosene. Der har jeg en god del å gå på. Har sjelden hatt mer enn 4-6 timer trening i uka. Samtidig er det utfordrende å bare legge på med mer løping. Det tar tid å venne akilles og knær til den økte belastningen, og jeg har i flere perioder vært nødt til å holde igjen pga skader.
På grunn av dette har det vært naturlig å heller fylle på med alternativ trening. Og der er sykling førstevalget. Jeg bruker både lange og kortere varierte turer på terrengsykkel og landeveissykkel som supplement til løpingen. I tillegg til treningseffekten er det jo utrolig morsomt, og gir ofte fine naturopplevelser!
Jeg er samtidig fortsatt litt usikker på hvordan syklingen påvirker løpeformen. Det er opplagt at O2-maskineriet får kjørt seg godt på sykkel, og man bruker litt andre muskelgrupper enn med joggesko. Men risikerer man å belaste/bygge muskler som kan hemme løpingen? For eksempel at man får større lårmuskler enn det som er hensiktsmessig for løping? Får man leggmuskler som er "treigere" og mindre eksplosive? Etc.
Vil gjerne høre erfaringer (og teori) fra andre som både løper og sykler.