Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Er sykling bra eller dårlig for løpeformen?

Er sykling bra eller dårlig for løpeformen? #1999149 21/08/2015 08:21
Girona Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Har søkt litt her, men ikke funnet noen tråder som går spesifikt på dette. Jeg har de siste årene først og fremst drevet med løping. Har deltatt i gateløp på 10k, halv- og helmaraton. Resultatmessig ligger jeg greit i mosjonistland, på ca 40 minutter på mila, halvannen time på halvmaraton, og rett under 3.30 på hel.

Jeg har lyst til å forbedre tidene, spesielt på mila og halvmaraton. Da er et nødvendig virkemiddel å øke treningsdosene. Der har jeg en god del å gå på. Har sjelden hatt mer enn 4-6 timer trening i uka. Samtidig er det utfordrende å bare legge på med mer løping. Det tar tid å venne akilles og knær til den økte belastningen, og jeg har i flere perioder vært nødt til å holde igjen pga skader.

På grunn av dette har det vært naturlig å heller fylle på med alternativ trening. Og der er sykling førstevalget. Jeg bruker både lange og kortere varierte turer på terrengsykkel og landeveissykkel som supplement til løpingen. I tillegg til treningseffekten er det jo utrolig morsomt, og gir ofte fine naturopplevelser!

Jeg er samtidig fortsatt litt usikker på hvordan syklingen påvirker løpeformen. Det er opplagt at O2-maskineriet får kjørt seg godt på sykkel, og man bruker litt andre muskelgrupper enn med joggesko. Men risikerer man å belaste/bygge muskler som kan hemme løpingen? For eksempel at man får større lårmuskler enn det som er hensiktsmessig for løping? Får man leggmuskler som er "treigere" og mindre eksplosive? Etc.

Vil gjerne høre erfaringer (og teori) fra andre som både løper og sykler.

Re: Er sykling bra eller dårlig for løpeformen? [Re: Girona] #1999259 21/08/2015 10:18
C
CPD Offline
Medlem
Medlem
C
Sykling kan vel føre til stramme høfteleddsbøyere, noe som kan hemme løpingen.

Jeg trener ca 50/50 løp og sykkel. I perioder hvor jeg har syklet mer føler jeg at snerten i løpesteget forsvinner litt, men kommer fort tilbake ved et par intervalløkter med litt fart.

Re: Er sykling bra eller dårlig for løpeformen? [Re: Girona] #1999780 22/08/2015 16:05
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Løping er ganske bra for sykling. Sykling er mindre bra for løping. Hvorfor ikke kline til med svømming i tillegg og begynne med triatlon? Det er visstnok gunstig for skadesituasjonen.

Re: Er sykling bra eller dårlig for løpeformen? [Re: Girona] #1999846 22/08/2015 19:57
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T

Re: Er sykling bra eller dårlig for løpeformen? [Re: sun flyer] #1999996 23/08/2015 14:06
Girona Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: sun flyer
Løping er ganske bra for sykling. Sykling er mindre bra for løping. Hvorfor ikke kline til med svømming i tillegg og begynne med triatlon? Det er visstnok gunstig for skadesituasjonen.
Jo, jeg har ambisjoner om å delta på triatlon etterhvert, kanskje allerede neste sesong. Jeg har vært konkurransesvømmer, så det skal forhåpentligvis gå greit. Men før den tid er det et par milepæler jeg har lyst til å oppnå på løpingen.

Moderator  support