Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

CX-dekk til asfalt og grus

CX-dekk til asfalt og grus #1998475 19/08/2015 22:14
F
fredriv Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
Hei! Har akkurat gått til innkjøp av ny sykkel, Fuji Tread 1.0. Har blitt betraktelig mer moro å sykle etter at den gamle Diamant hybriden har blitt stående i garasjen :-)

Nå lurer jeg på om noen har tips til gode CX-dekk som dekker både jobbpendling (asfalt) og turer i nord- og østmarka i Oslo, dvs. hardpakket grusvei, løs grus, eventuelt også enkle stier?

Med sykkelen fulgte det med et par slick dekk av typen Vera City Wide 28C. De fungerer bra til asfalt og hardpakkede grusveier, men sliter litt når jeg kommer til løsere grus. Begynner å spinne oppover, og føler jeg ikke har kontroll og bare "flyter oppå" nedover. Eksempelvis oppoverbakkene fra Sognsvann til Ullevålseter ble det en del trilling, og nedover fra Snippen til Kjelsås følte jeg at jeg ikke hadde godt nok grep en del ganger. Vil også tro at jeg får problemer et par steder rundt Nøklevann, selv om jeg ikke har kommet meg dit med den nye sykkelen ennå.

En del er sikkert min manglende teknikk (og benstyrke) ;-) men tror og håper at andre dekk vil kunne hjelpe en god del også.

Har lest litt om forskjellige dekk, og har blitt anbefalt f.eks. Schwalbe Racing Ralph. Clement X'PLOR USH så også ut til å få veldig bra omtale, men koster vel omtrent det dobbelte. Ellers er Kenda Happy Medium og Continental CycloX-King også interessante. Jeg er forøvrig ikke så opptatt av gjørme og CX-ritt og lignende, og dekkene bør være holdbare og slitesterke fremfor letteste mulige ritt-dekk.

Noen som har erfaringer med (flere av) disse dekkene? Eventuelt andre forslag? :-)

Re: CX-dekk til asfalt og grus [Re: fredriv] #1998506 20/08/2015 05:53
M
mpe Offline
Avhengig
Avhengig
M
Har Clement LAS på min CX. De er jeg førnøyd med. De har små knaster midt i rullebanen og større på sidene. De er seff ikke like raske som slicks på landeveien, men har bra grep på røffere grus underlag.

Re: CX-dekk til asfalt og grus [Re: fredriv] #1998531 20/08/2015 06:33
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Ja, Vera City Wide er slicke bydekk som fungerer dårlig på grus ICON_SMILE Ethvert knastedekk vil gi langt bedre grep.

Samtidig vil også knastedekk kunne glippe på grus oppover bratte bakker. Utfordringen er å få vekt på bakhjulet, noe som krever litt øvelse. For øvrig er det blant landeveissyklister anerkjent at man utvikler styrke raskere ved å sitte og trø fremfor å stå - la det være en motivasjon ICON_WINK

Jeg har god erfaring med nevnte Racing Ralph 33mm og Kenda Small Block 8 32mm. Sistnevnte kommer også i 35mm.

Uten at jeg har prøvd dem, tror jeg begge de nevnte Clement-dekkene vil fungere godt. Jeg ville valgt det bredeste.

Stadig flere produsenter kommer med grus/gravel dekk i 35-42mm. Disse er vel egnet for grusturer i Marka. Noen av dem nevnes i 5 of the best bicycle tires for gravel, bl.a Surly Knard på 41mm.

Andre dekk jeg har kikket på er WTB Nano 40mm og Challenge Gravel Grinder 38mm. Har siklet på sistnevnte en stund, men vanskelig å få tak i den lette Race-versjonen. Challenge har også flere andre utmerkede dekk, som superraske Almanzo 33mm og den grovere klassikeren Grifo 33mm for røffere underlag.

Beste utvalg av cyclocross- og grusdekk har jeg funnet på tyske Bike24. Om du logger inn med norsk adresse, får du oppgitt priser uten tysk moms. Ved mottak i Norge betaler du for norsk moms. Alle andre utgifter inngår i forsendelsesgebyret. Raskt og enkelt.

Re: CX-dekk til asfalt og grus [Re: fredriv] #1998544 20/08/2015 06:40
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg er rimelig fornøyd med Challenge Paris-Roubaix 27mm dekkene (ble omtrent 29.5mm på mine Mavic Aksium One felger).

De overlever fint grusveier (har brukt de på skikkelig grov grus/pukk her i Bergen) og er fantastiske på asfalt.

Ulempen med håndlagde Challenge dekk er de er rimelig stramme og krever litt vold/vilje på å få på ICON_SMILE

Vil tippe at Challenge sine Strada Bianca 30mm er enda mer komfortable.

// Too many roads, too little time
Re: CX-dekk til asfalt og grus [Re: fredriv] #1998558 20/08/2015 07:00
E
eracing Offline
Veteran
Veteran
E
Hvordan er levetiden på challengedekkene?

Giant Propel
Trek Stache 7
Re: CX-dekk til asfalt og grus [Re: fredriv] #1998569 20/08/2015 07:17
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
Har ikke brukt de så veldig lenge, men de har ganske høy TPI på 300 og mener å ha lest at de slites en del raskere enn f.eks GP 4000.

Har vel rundt 450km på de til nå og kan ikke si jeg merker noe slitasje.

// Too many roads, too little time
Re: CX-dekk til asfalt og grus [Re: eracing] #1998614 20/08/2015 08:07
Espen E Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: eracing
Hvordan er levetiden på challengedekkene?

Mine ga opp etter ca 1400 km. Da var bakhjulet utslitt og revnet ifm en mer eksplosjonsartet punktering. En lettere rytter en meg vil nok få noen km til ut av dem.

- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg....
2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International
http://instagram.com/esp1e/
Re: CX-dekk til asfalt og grus [Re: fredriv] #1998626 20/08/2015 08:20
Espen E Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: fredriv
Hei! Har akkurat gått til innkjøp av ny sykkel, Fuji Tread 1.0.

Nå lurer jeg på om noen har tips til gode CX-dekk som dekker både jobbpendling (asfalt) og turer i nord- og østmarka i Oslo, dvs. hardpakket grusvei, løs grus, eventuelt også enkle stier?

:-)

Gratulerer med ny sykkel, har den selv og er fornøyd. Det første jeg byttet var dekkene og ved siden av bedre grusegenskaper så sparte jeg endel vekt. De medfølgende Veradekkene veier rundt 600 gram stk. og ok CX dekk ligger på 350 gram. Blir noen gram spart på å bytte da. Jeg bruker Maxxis Raze og er happy med det små men effektive knaster og fungerer greit så lenge det ikke er for vått og gjørmete.

Redigert av Espen E; 20/08/2015 08:20.

2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International
Re: CX-dekk til asfalt og grus [Re: Sepeda] #1999014 20/08/2015 21:15
F
fredriv Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
Sitat: Sepeda
Samtidig vil også knastedekk kunne glippe på grus oppover bratte bakker. Utfordringen er å få vekt på bakhjulet, noe som krever litt øvelse. For øvrig er det blant landeveissyklister anerkjent at man utvikler styrke raskere ved å sitte og trø fremfor å stå - la det være en motivasjon ICON_WINK

Ja, prøver å holde meg sittende, får mer riktig vektfordeling i oppoverbakken da. Får øve litt mer på teknikk stående og :-)

Jeg har god erfaring med nevnte Racing Ralph 33mm og Kenda Small Block 8 32mm. Sistnevnte kommer også i 35mm.

[...]

Mye bra tips her! Valg av dekk ender jo opp med å bli nesten like vanskelig som valg av sykkel ;-)

Tror nok jeg kommer til å ende opp med et par Racing Ralph Performance i første omgang. Rimelige og tilgjengelige på f.eks. bikeshop.no. Mange av gravel-dekkene du nevnte virka veldig spennende, men blir fort en del dyrere + frakt og toll fra utlandet, så tenkte å se hvor langt jeg kommer med Racing Ralph - bokstavelig talt :-) Ser ut til at Performance-utgaven kan kjøre med veldig lavt trykk også, helt ned i 30 psi.

Redigert av fredriv; 20/08/2015 21:36.
Re: CX-dekk til asfalt og grus [Re: Espen E] #1999021 20/08/2015 21:36
F
fredriv Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
Sitat: Espen E
Gratulerer med ny sykkel, har den selv og er fornøyd.

Takk! Veldig fornøyd så langt jeg og ICON_SMILE

Sitat: Espen E
Det første jeg byttet var dekkene og ved siden av bedre grusegenskaper så sparte jeg endel vekt. De medfølgende Veradekkene veier rundt 600 gram stk.

Oj, såpass ja. Gjør jo ikke noe om den blir en halvkilo lettere med nye dekk :-)

Neste blir vel fort hjulsett ;-) men det har jeg ikke begynt å se på ennå...

Re: CX-dekk til asfalt og grus [Re: fredriv] #1999028 20/08/2015 22:36
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
[...]Tror nok jeg kommer til å ende opp med et par Racing Ralph Performance i første omgang. Rimelige og tilgjengelige på f.eks. bikeshop.no. (....) Ser ut til at Performance-utgaven kan kjøre med veldig lavt trykk også, helt ned i 30 psi.

Om du velger Schwalbe, gå først som sist for det beste dekket i Evo på 320 gram fremfor Performance på 380 gram.

Evo-utgaven er i Schwalbes avanserte Triple Star Compound Pacestar med 127 EPI/TPI (Ends/Threads Per Inch, som er mål for tetthet i veven). Det gir et dekk som er både raskere og mykere enn det rimeligere Performance-dekket i ORC (Offroad-Racing-Compound) med 63 EPI/TPI.

Schwalbe anbefaler 30-85 PSI for begge dekk. Alt etter felg og rytterens vekt tror jeg likevel faren for snakebite er stor dersom du går ned på 30 PSI i clincher-dekk. Om du vil ha lavest mulig lufttrykk, vurder heller slangeløs felg/dekk, evt. tubularhjul/dekk.

Se nærmere informasjon på Schwalbes hjemmeside.

Informasjonen på Bikeshop er ikke korrekt eller så er det gamle dekk de selger. Dersom dekket som omtales av Bikeshop som Liteskin på 320 gram faktisk er Evo-utgaven av 2015 har den altså 127, ikke 63 EPI/TPI som Bikeshop oppgir. Betegnelsen Liteskin brukes ikke av Schwalbe om cx-dekk.

Jeg ville bedt om bekreftelse fra Bikeshop om at det virkelig er 2015 Evo-dekk de selger. Ved tvil, bestill på Bike24.com eller annet sted.

Re: CX-dekk til asfalt og grus [Re: Sepeda] #1999029 20/08/2015 22:50
F
fredriv Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
Om du velger Schwalbe, gå først som sist for det beste dekket i Evo på 320 gram fremfor Performance på 380 gram.

Fikk inntrykk av at Performance var litt mer robust, men det er kanskje ikke så stor forskjell?

Informasjonen på Bikeshop er ikke korrekt eller så er det gamle dekk de selger. Dersom dekket som omtales av Bikeshop som Liteskin på 320 gram faktisk er Evo-utgaven av 2015 har den altså 127, ikke 63 EPI/TPI som Bikeshop oppgir. Betegnelsen Liteskin brukes ikke av Schwalbe om cx-dekk.

Under 'spesifikasjoner' på bikeshop så står det 127 TPI, og de har samme modellnummer som på Schwalbe sine sider så er ganske sikker på at det er Evo-dekkene.

Blir vel fort et par av de da :-)

Re: CX-dekk til asfalt og grus [Re: fredriv] #1999033 20/08/2015 22:57
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Fikk inntrykk av at Performance var litt mer robust, men det er kanskje ikke så stor forskjell?

Performance er nok noe mer slitesterkt, men Evo tåler etter min erfaring mye. Om du skal ha pålitelige dekk for stødig pendling eller virkelig langtur/ekspedisjon er gjerne Performance best egnet, men om du skal ha det moro på variert underlag, gå for Evo ICON_SMILE

Med fare for å gjøre det vanskeligere: Om du primært skal sykle på grus, er det verdt å vurdere et bredere, grusspesifikt dekk som nevnt høyere oppe i tråden ICON_WINK

Re: CX-dekk til asfalt og grus [Re: fredriv] #1999076 21/08/2015 06:51
ganskefort Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg har Conti Cyclocross Speed i 35 mm. Synes de fungerer veldig bra til allround-bruk. Bruker CX'en til jobbsykling, grusturer i Marka og ruller innom en liten sti er og der.

http://bikeshop.no/Sykkel/Komponenter/De...255-p0000024606

Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...

Bianchi Infinito CV
Votec VRX Pro
Re: CX-dekk til asfalt og grus [Re: Sepeda] #1999109 21/08/2015 07:36
F
fredriv Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
Performance er nok noe mer slitesterkt, men Evo tåler etter min erfaring mye. Om du skal ha pålitelige dekk for stødig pendling eller virkelig langtur/ekspedisjon er gjerne Performance best egnet, men om du skal ha det moro på variert underlag, gå for Evo ICON_SMILE

Med fare for å gjøre det vanskeligere: Om du primært skal sykle på grus, er det verdt å vurdere et bredere, grusspesifikt dekk som nevnt høyere oppe i tråden ICON_WINK

Endte opp med å bestille et par Racing Ralph Evo nå ICON_SMILE Primær bruk blir pendling til jobb og litt turer på landevei og grus på kvelder og i helger. Blir det mer grus fremover kommer jeg definitivt til å sjekke ut et par av de bredere dekkene også!

Re: CX-dekk til asfalt og grus [Re: fredriv] #1999120 21/08/2015 07:54
andehans Offline
Medlem
Medlem
Stemmer i. Har kjørt litt forskjellige dekk de siste årene, men er faktisk mest fornøyd med de Clement LAS jeg kjører på nå. Jeg sykler sikkert 60/40 asfalt og grus, og de er de dekkene som har gitt meg best følelse og trygghet på grus.

Re: CX-dekk til asfalt og grus [Re: fredriv] #1999544 21/08/2015 18:57
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Endte opp med å bestille et par Racing Ralph Evo nå ICON_SMILE Primær bruk blir pendling til jobb og litt turer på landevei og grus på kvelder og i helger. Blir det mer grus fremover kommer jeg definitivt til å sjekke ut et par av de bredere dekkene også!

Godt valg! Og nå som du har sykkel med bukkestyre, kan du unne deg noen langturer på landeveien med dertil egnede dekk også tommelopp

Re: CX-dekk til asfalt og grus [Re: fredriv] #2000329 24/08/2015 09:14
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Bruker Continental CycloCross Race 35mm, når jeg ikke har på slicks.
Har ikke prøvd noe annet grusdekk, men synes dette fungerer greit. Ble det dekket fordi jeg kjenner storebroren fra 26" godt (Race King).
MEN, nå har dekkene rullet under 50 mil og de midtre knastene er snart nedslitt. Vil tippe at halve bruken er hhv asfalt og grus. Synes det var litt vel raskt.

Re: CX-dekk til asfalt og grus [Re: fredriv] #2060924 14/02/2016 13:21
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Noen som allerede har fått prøvd nye Schwalbe G-One i 35 eller 40mm?

Vurderer G-One mot bl.a. Challenge Gravel Grinder Race for bruk på grus i Marka neste sesong...

Re: CX-dekk til asfalt og grus [Re: eirikbk] #2061186 15/02/2016 12:08
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Sitat: eirikbk
Bruker Continental CycloCross Race 35mm, når jeg ikke har på slicks.
Har ikke prøvd noe annet grusdekk, men synes dette fungerer greit. Ble det dekket fordi jeg kjenner storebroren fra 26" godt (Race King).
MEN, nå har dekkene rullet under 50 mil og de midtre knastene er snart nedslitt. Vil tippe at halve bruken er hhv asfalt og grus. Synes det var litt vel raskt.

Har syklet godt over 1500 km med disse, og har ikke slitt ned til midten bak ennå. 95% asfalt, så det kan jo tyde at det er grusveier som "forsyner" seg godt av gummien. Eller så sykler jeg som et lam.

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: CX-dekk til asfalt og grus [Re: fredriv] #2061188 15/02/2016 12:25
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Jeg tror at lufttrykk har mye å si. Hvis jeg kjører mye lufttrykk på mine Conti semislicks (35mm), så blir de fortere slitt på midten. F.eks på lengre turer som for det meste går på asfalt så har jeg ca. 60-70 psi i dekka. Til vanlig, når jeg kjører rundt 40-45psi, så tror jeg det holder lengre...

Re: CX-dekk til asfalt og grus [Re: fredriv] #2073572 29/03/2016 20:12
F
frjohnsen Offline
Medlem
Medlem
F
Noen som har erfaringer med Schwalbe Sammy Slick? De sto på min nye CaadX, og virker foreløpig som de ruller godt på asfalt i det minste, men det er tidlig i sesongen...

Re: CX-dekk til asfalt og grus [Re: frjohnsen] #2073647 30/03/2016 06:39
Totte Offline
Unionstøysekopp
Unionstøysekopp
Dette er fantantastisk lettrullende dekk på asfalt. Forsåvidt på grus også, men sideknastene endrer opplevelsen av dekket ganske mye når de legges over på grusvei. Jeg starter denne sesongen med dem også, og kjører mer enn gjerne med dem igjen, men tror et dekk som Kenda Smallblock V8 i passende størrelse blir mer forutsigbart. Ved løs rullegrus skjærer selvfølgelig alt på ~32mm gjennom, uavhengig av mønster.

- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg.
(Byggmester Harald Langemyhr)
Re: CX-dekk til asfalt og grus [Re: fredriv] #2073705 30/03/2016 09:28
M
mad_quads Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
Min Nakamura CX Pursuit 4.0 2016 ble levert med Kenda Smallblock 8. Syns de går litt trått på asfalt når jeg er vant med slicks, så jeg har nye dekk på vei i posten og er spent på forskjellen. Men Smallblock er nok meget gode på grus, så jeg vil ha de på lager om jeg savner grep.

Brukte flere timer i påsken på å bestemme meg for nye dekk for grus+asfalt, og havnet til slutt på Schwalbe Kojak, som er 35 mm slicks. De er passe tunge og antas i mitt hode å være nokså sikre mot punktering. Like tykk gummi i hele rullebanen tror jeg ganske sikkert er en fordel mtp. punktering (i motsetning til smallblock). Jeg har kjørt slicks på grus før og syns det fungerte bra. Ser for meg ok grep på grus, særlig med lavere lufttrykk, ubrukelig grep på gjørme/vått gress, og rask transport fra asfalt til der grusveien begynner. Dessuten, en grusracer som diverge blir levert Specialized roubaix pro dekk som er så og si slicks. Slicks funker (?) ICON_SMILE

Re: CX-dekk til asfalt og grus [Re: mad_quads] #2073729 30/03/2016 10:30
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: mad_quads
Brukte flere timer i påsken på å bestemme meg for nye dekk for grus+asfalt, og havnet til slutt på Schwalbe Kojak, som er 35 mm slicks.

Gratulerer med nye dekk! Flere fornøyde brukere av Kojak her på forumet yes

Men for ordens skyld vil jeg gjøre oppmerksom på at fullblods landeveisdekk i stadig større grad er et godt alternativ til slicke dekk som Kojak, ettersom stadig flere produsenter tilbyr modeller i 28mm og endog 32mm.

Jeg ser at Kojak 35mm er målt til reell bredde 33,5mm på 17mm felg mens f.eks. Conti GP 4000 SII 28mm er målt til 31mm på 17mm felg. De reelle forskjellene er m.a.o. ikke så store som man skulle tro. Sistnevnte dekk tilbyr en meget god kombinasjon av lav vekt, lav rullemotstand og god punkteringsbeskyttelse.

Conti GP 4-season kommer nå i 32mm, men om 28mm-utgaven av samme dekk er noe å dømme ut fra, er reell bredde noe mindre, m.a.o. trolig ikke særlig bredere enn GP 4000 SII 28mm.

Re: CX-dekk til asfalt og grus [Re: fredriv] #2073786 30/03/2016 11:49
M
mad_quads Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
Interessant at bredden varierer så mye som du fortelller. Rart de to dekkene skal være nesten like brede når det skiller 7 mm på papiret.

Ellers bra tips, men har en racer med GP4000 i 25mm også. Ellers hadde jeg nok gått for ordentlige landeveisdekk på CXen ICON_SMILE gikk for noe med volum for å kunne ha lavere lufttrykk evt. Må vel nesten kunne si trykk er viktigere enn mønster mtp. friksjon mot den typiske markagrusveien.

Conti 4-season var oppe til vurdering, det er sikkert knallbra, men litt dyrt. Og bikeshop hadde ikke 32mm på lager.

Re: CX-dekk til asfalt og grus [Re: Sepeda] #2073888 30/03/2016 16:48
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Smekket akkurat et GP4season 28 mm på en 15c felg. Det måler 26 mm... og da er det vel en ørliten sjanse for at det holder hva teksten på sideveggen lover på en 17c felg.
Det er nesten som at den egentlige forskjellen på GP4season 25 og 28 er tykkelsen og bredden på slitebanen.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: CX-dekk til asfalt og grus [Re: Valentino] #2073891 30/03/2016 16:50
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Haha, kjenner til det der!

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: CX-dekk til asfalt og grus [Re: mad_quads] #2073916 30/03/2016 18:07
Espen E Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: mad_quads

Conti 4-season var oppe til vurdering, det er sikkert knallbra, men litt dyrt. Og bikeshop hadde ikke 32mm på lager.

Eneste stedet jeg har sett 32mm 4-Season er på Amazon. Stemmer derfor godt med infoen jeg fikk fra noen Contifolk jeg traff i Gaiole i fjor om at all 32mm produksjon hadde gått til USA.

Re: CX-dekk til asfalt og grus [Re: fredriv] #2074344 31/03/2016 18:59
H
henri Offline
Fersking
Fersking
H
Jeg lurer på om jeg skal bytte mine conticyclocross speed mot et par vittoria cross xn pro . Blir det et forskjell på asfalt?
Har noe erfaring av hutchinson sector 28 på gruss?

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino