Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Spesh camber klikkelyd ved tråkk. Infarkt.

Re: Spesh camber klikkelyd ved tråkk. Infarkt. [Re: sveinaa] #2000398 24/08/2015 10:39
K
knutspeed Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
Sitat: sveinaa

Er begge "boltene" på venstre krankarm strammet med riktig moment (Den lille og den store.)? Og hvordan ser den bølgete skiven som skal sitte på høyresiden mot kranklager ut? Innbiller meg at knirk på pressfit kan komme fordi man ikke har montert kranken riktig.

På denne typen krank er det ikke noen bolter på venstre krankarm. Den sitter presset på en eller annen type splines. Klart det kan være noe her også. Når du skal ha ut kranken er det kun en umbraco på høyre side som fungerer som avtrekker når du skrur den ut. Egentlig ganske kjekt.

På begge sider er det kun en løs flat pakning som skal stoppe lort fra å komme inn til lagrene. De er ikke kraftige nok til å kunne lage en lyd. På venstre side er det en justeringsring i plast så man kan "legge til" endeflyt på kranken, men den strammer egentlig ingenting, bare stopper kranken fra å gjøre horisontale bevegelser. Den er også forsøkt både stram og slakk. Etter kranklagerbyttet er det ingen slakk noen veier når man drar/tråkker på pedalene.

Re: Spesh camber klikkelyd ved tråkk. Infarkt. [Re: knutspeed] #2000482 24/08/2015 12:38
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: knutspeed

Er begge "boltene" på venstre krankarm strammet med riktig moment (Den lille og den store.)? Og hvordan ser den bølgete skiven som skal sitte på høyresiden mot kranklager ut? Innbiller meg at knirk på pressfit kan komme fordi man ikke har montert kranken riktig.

På denne typen krank er det ikke noen bolter på venstre krankarm. Den sitter presset på en eller annen type splines. Klart det kan være noe her også. Når du skal ha ut kranken er det kun en umbraco på høyre side som fungerer som avtrekker når du skrur den ut. Egentlig ganske kjekt.

På begge sider er det kun en løs flat pakning som skal stoppe lort fra å komme inn til lagrene. De er ikke kraftige nok til å kunne lage en lyd. På venstre side er det en justeringsring i plast så man kan "legge til" endeflyt på kranken, men den strammer egentlig ingenting, bare stopper kranken fra å gjøre horisontale bevegelser. Den er også forsøkt både stram og slakk. Etter kranklagerbyttet er det ingen slakk noen veier når man drar/tråkker på pedalene.

Ok. Så det er samme system som på Race Face sine kranker med preload justering på venstreside?. Er det sånn at du presser kulelager rett inn i ramma?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Spesh camber klikkelyd ved tråkk. Infarkt. [Re: sveinaa] #2000485 24/08/2015 12:45
K
knutspeed Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K

Ok. Så det er samme system som på Race Face sine kranker med preload justering på venstreside?. Er det sånn at du presser kulelager rett inn i ramma?

Tror det - dvs det sitter en plastkopp i ramma som lagrene sitter i. Jeg bytter ikke kranklagre selv, det lar jeg LBS få gjøre. Sykkelen fikk akkurat nye kranklagre for 2. gang (første gang etter ca 150 stimil, nå har den gått 350). Det var trinn 1 i å prøve å finne ut av lyden. Plastkoppen byttes sammen med lagrene tror jeg.

Re: Spesh camber klikkelyd ved tråkk. Infarkt. [Re: knutspeed] #2000506 24/08/2015 13:12
sveinaa Offline
More than words
More than words
Er det Sram PF30?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Spesh camber klikkelyd ved tråkk. Infarkt. [Re: sveinaa] #2000507 24/08/2015 13:19
K
knutspeed Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
Er det Sram PF30?

Yes, antar det selv om de sier "custom" ICON_SMILE

Re: Spesh camber klikkelyd ved tråkk. Infarkt. [Re: knutspeed] #2002599 28/08/2015 08:33
K
knutspeed Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
Update:
Da er sykkelen klar hos LBS. Etter mye testing og ingen feil funnet på kranken, gikk de løs på bakramma. Byttet alle lagre, hvorav noen var godt slitne. Beskjed: lyden er vekk. Johoo!

Henter den i morgen, gleder meg! Nok en gang takk til sykkelstasjonen.no som ikke gir opp, og fortsetter med tipp-topp service!

Det er jo litt vanskelig å vite når lagre i ramma er døde - såfremt man ikke har verktøy og skills selv. Siden prisen for jobb & deler var såpass hyggelig blir lagre nå logget som forbruksvare i Strava på components, så får jeg tygge litt på hvor mange mil jeg skal ha mellom skifte.

Med min type sykling hadde det vært fordelaktig om Strava også viste timer på sykkel & komponenter i tillegg til mil. Skal sende de en kommentar.

Re: Spesh camber klikkelyd ved tråkk. Infarkt. [Re: knutspeed] #2002633 28/08/2015 09:30
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Er det lov å spørre hva en sånn operasjon hos LBS kostet?

Re: Spesh camber klikkelyd ved tråkk. Infarkt. [Re: knutspeed] #2002652 28/08/2015 10:01
K
knutspeed Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
Betalte kun for lager denne gangen, og de kom på snaue 800. Men erfaringsmessig har alle jobber hos de blitt mye billigere enn jeg hadde forventet.

Re: Spesh camber klikkelyd ved tråkk. Infarkt. [Re: knutspeed] #2002653 28/08/2015 10:01
T
Tollef Offline
Ringrev
Ringrev
T
Sitat: knutspeed
Update:
Da er sykkelen klar hos LBS. Etter mye testing og ingen feil funnet på kranken, gikk de løs på bakramma. Byttet alle lagre, hvorav noen var godt slitne. Beskjed: lyden er vekk. Johoo!

Henter den i morgen, gleder meg! Nok en gang takk til sykkelstasjonen.no som ikke gir opp, og fortsetter med tipp-topp service!

Det er jo litt vanskelig å vite når lagre i ramma er døde - såfremt man ikke har verktøy og skills selv. Siden prisen for jobb & deler var såpass hyggelig blir lagre nå logget som forbruksvare i Strava på components, så får jeg tygge litt på hvor mange mil jeg skal ha mellom skifte.

Med min type sykling hadde det vært fordelaktig om Strava også viste timer på sykkel & komponenter i tillegg til mil. Skal sende de en kommentar.

Å løsne bolter til baktriangel for å rense, smøre og sjekke at lager snurrer fritt er ikke vanskelig i det hele tatt, og krever ikke noe spesialverktøy utover unbrakonøkler. Å aldri sjekke boltene, og fjerne slark i det det oppstår er ikke så smart.

Å demontere og remontere er litt verre om man mangler verktøy.

Re: Spesh camber klikkelyd ved tråkk. Infarkt. [Re: Tollef] #2002655 28/08/2015 10:05
K
knutspeed Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
Sitat: Tollef

Å demontere og remontere er litt verre om man mangler verktøy.

Har gått over og sjekket med moment med jevne mellomrom, men for å ta ut lagrene må jeg ha verktøy jeg ikke har. Når det i tillegg er såpass billig å få det gjort hos LBS er det en no-brainer for min del. Gjør det meste av annen mekking selv, men akkurat lagre og service på demper/gafler setter jeg med glede vekk ICON_SMILE

Re: Spesh camber klikkelyd ved tråkk. Infarkt. [Re: knutspeed] #2003463 31/08/2015 06:15
K
knutspeed Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
Bare en bekreftelse på at sykkelen nå er DIGG lydløst igjen. 30km stitur i fantastisk vær i går uten et klikk. Som ny!

Re: Spesh camber klikkelyd ved tråkk. Infarkt. [Re: knutspeed] #2003632 31/08/2015 09:31
M
morta Offline
Avhengig
Avhengig
M
Nice! Min Camber har og begynt å slippe noen lyder som gir meg blod i ørene. Har hatt bakramma demontert og smurt, men mulig jeg og må ta ut lagrene for full overhaling.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support