Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Straffeskatt - skriftlig klage

Straffeskatt - skriftlig klage #1997165 17/08/2015 20:40
parob Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Kona har fått brev om 10% straffeskatt, da hun har levert selvangivelsen med oppgitt kr.0,- i inntekt.
Hæ?! Nei, det har hun ikke gjort bevisst ihvertfall. Den ferdigutfylte selvangivelsen hadde feil lønn fra arbeidsgiver, så hun logget på i Altinn og rettet den, klikket for signering og sendte den inn. Et eller annet sted på veien der har altså beløpet blitt satt til 0,- uten at hun har lagt merke til det.

Skatteetaten sier hun må levere inn skriftlig begrunnelse til hvorfor det har blitt sånn og hvorfor hun mener det er feilaktig av dem å gi henne straffeskatt.

Har noen vært borti noe lignende? Er det bare ren rutine; her har det oppstått noe feil, og straffeskatten blir strøket når hun forklarer seg.. eller må vi belage oss på at det ikke blir noe nytt sykkelstæsj det nærmeste året, og betale straffen?

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Straffeskatt - skriftlig klage [Re: parob] #1997293 18/08/2015 07:06
P
pbk Offline
Ivrig
Ivrig
P
Står det 0,- på kvitteringen som ligger i Altinn?

Re: Straffeskatt - skriftlig klage [Re: parob] #1997319 18/08/2015 07:39
parob Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Ja, jeg mener hun sjekket i går og sa at det står 0,- der.

Re: Straffeskatt - skriftlig klage [Re: parob] #1997325 18/08/2015 07:45
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tror dette løser seg veldig enkelt med en telefon til riktig skattekontor.

Re: Straffeskatt - skriftlig klage [Re: parob] #1997330 18/08/2015 07:49
HNK Offline
Besatt
Besatt
Et eller annet sted er det gjort en feil.
Min erfaring, er at selvangivelsen ofte må korrigeres - til tider ganske mye.
Opplevd dette selv flere ganger, at formuen er satt alt alt alt for høy og gjelda alt for lav. Hvor de har funnet tallene kan man bare lure på. Sendte klage til skatteetaten i år på dette fordi det gjør at risikoen for at jeg gjør feil ved sjekking og korrigering av selvangivelsen øker - selv om dette i og for seg skal være enkelt. Men jeg synes ikke det er enkelt.

Men dersom hun korrigerte sin selvangivelse og sendte denne inn, og er sikker på at dette er gjort riktig, så får man ikke gjort så mye annet enn å stå på sitt.

I og med at kvitteringen også sier 0,- , så skal jeg være ærlig å si at saken ser svak ut. Kan det være at hun rett og slett korrigerte feil post? At en annen post er korrigert til et alt for høyt beløp på bekostning av vanlig inntekt?

Re: Straffeskatt - skriftlig klage [Re: HNK] #1997347 18/08/2015 08:00
parob Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: HNK

I og med at kvitteringen også sier 0,- , så skal jeg være ærlig å si at saken ser svak ut. Kan det være at hun rett og slett korrigerte feil post? At en annen post er korrigert til et alt for høyt beløp på bekostning av vanlig inntekt?

Dette er første gang vi har opplevd at innmeldt lønn fra arbeidsgiver har vært feil. Hun måtte ringe til HR (ligger i India, ikke så veldig lett å få noen vettuge svar), og det var først når hun snakket med skattekontoret i går at det kom frem at det visstnok var sendt to lønns- og trekkoppgaver. Så noe krøll har det vært et sted før tallene kom på bordet hos kona også.

Det kan jo også hende at hun korrigerte feil post når hun da skulle rette opp i dette.

Det har jo blitt trukket skatt gjennom hele året. Hvorfor skulle hun nå plutselig påstå at hun ikke har hatt noen inntekt? Ikke har hun noen kompliserte greier som bi-inntekt, enkeltmannsforetak eller noe annet rart heller. Det hjelper jo ikke at vi begge er noen kålhuer når det kommer til tall.

Re: Straffeskatt - skriftlig klage [Re: parob] #1997376 18/08/2015 08:28
HNK Offline
Besatt
Besatt
Da endrer jeg litt ordlyd i det over, og sier at dette må kunne ordnes på minnelig vis gjennom kontakt med skattekontoret.

Og: hvorfor man skal betale straffeskatt, når man er trukket i skatt gjennom hele året, virker snålt. En ting er at man kan ha blitt oppført med for lav inntekt og dermed har betalt for lite skatt. Dette medfører jo "bare" en baksmell. Straffeskatt er jo noe som kommer i tillegg til korrekt betalt skatt.

Neste skritt er jo anmeldelse for skatteunndragelse.....

Virker som dette kan ryddes opp i!
Stå på krava

Re: Straffeskatt - skriftlig klage [Re: parob] #1997398 18/08/2015 08:40
pharynx Offline
Besatt
Besatt
Alle mine skattespørsmål har blitt besvart med glans ved å ta en telefon til Skatteetaten.

Re: Straffeskatt - skriftlig klage [Re: pharynx] #1997411 18/08/2015 08:48
parob Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: pharynx
Alle mine skattespørsmål har blitt besvart med glans ved å ta en telefon til Skatteetaten.

Det var selvsagt det første hun gjorde. Fikk ingen hjelp der, kun beskjed om å sende inn skriftlig begrunnelse på hvorfor hun mener hun ikke skal gis straffeskatt.
(begrunnelsene kunne være f.eks. sykdom, da med legeærklæring, uerfarenhet, alderdom, åpenbar skrivefeil)

Kan hende hun traff på en stakkar som hadde stått opp på feil side av sengen, punktert på vei til jobb, e.l.

Re: Straffeskatt - skriftlig klage [Re: parob] #1997420 18/08/2015 08:54
Arne_And Offline
More than words
More than words
Dette var utrolig kjipt. Min lille erfaring med dette er at de kan være ganske stri, men min sak var mindre gunstig enn din vil jeg tro. Rent umiddelbart tenker jeg at "åpenbar skrivefeil" passer bra her.

Re: Straffeskatt - skriftlig klage [Re: parob] #1997510 18/08/2015 10:23
B
bvp Offline
Avhengig
Avhengig
B
Vet ikke hvordan det er nå men tidligere kunne de være ganske vrange, vet ett tilfelle der skattetaten hadde gjort feil og gitt skatteyter 17 000,- i restskatt mens hun egentlig hadde noen kroner til gode, hun måtte låne penger for å betale restskatten for så og få tilbake året etter, dette var ca. 20 år siden så de kan ha blitt mindre vrange.

I didn't want my Mom to know I was drag racing for 30 years so I told her I was in prison.

T.C. Lemmons
Re: Straffeskatt - skriftlig klage [Re: bvp] #1997700 18/08/2015 13:47
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: bvp
Vet ikke hvordan det er nå men tidligere kunne de være ganske vrange, vet ett tilfelle der skattetaten hadde gjort feil og gitt skatteyter 17 000,- i restskatt mens hun egentlig hadde noen kroner til gode, hun måtte låne penger for å betale restskatten for så og få tilbake året etter, dette var ca. 20 år siden så de kan ha blitt mindre vrange.

Jeg tror det har blitt bedre. Jeg var ute for noe lignende for fem år siden. Jeg ringte kemnerkontoret og sa at jeg hadde klaget på ligningen og at det ikke kom på tale at jeg skulle låne staten 16 000 kroner mens de ordnet opp i sitt eget rot. Da fikk jeg til svar at de frøs kravet til saken ble avgjort, men at jeg ville bli krevd for renter dersom avgjørelsen falt i Skatteetatens favør - noe den ikke gjorde.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Straffeskatt - skriftlig klage [Re: parob] #1997703 18/08/2015 13:52
C
CPD Offline
Medlem
Medlem
C
Den forhåndsutfylte selvangivelsen i Altinn er jo egentlig bare et utkast, og man har selv ansvar for å sjekke at opplysningene er riktig.
Men om man er vanlig lønnstaker uten andre "sære" transaksjoner i løpet av året vil den forhåndsutfylte være riktig i 99 av 100 tilfeller.

Jeg ville ringt og sagt at hun tok for gitt at de forhåndsutfylte dataene var rett (i og med at hun ikke har noen spesielle poster) og pent be om å slippe straffeskatten.

Re: Straffeskatt - skriftlig klage [Re: parob] #1999608 21/08/2015 21:16
O
oladonk Offline
Avhengig
Avhengig
O
Hvis jeg tror rett jobber din frue i samme firma som meg, ja mye innen lønn er blitt flyttet til India. Det var en lønns og trekkoppgave for januar og en for resten av året i fjor,pga endring av lønnssystem/firma som leverte lønnssystem. Tror jeg ville krevd å snakke med noen som i hvert tidligere i år jobbet i Oslo og snakket norsk. Jeg fikk kontakt m norsk saksbehandler tidligere i år, så de finnes enda.😉 Arb giver bør jo kunne bevise her hva lønna var, og da burde selv Skatteetaten gi seg.

Ola
Re: Straffeskatt - skriftlig klage [Re: parob] #2012870 20/09/2015 18:27
parob Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Det ordnet seg. Klagen ble godkjent på bakgrunn av 'åpenbar feilnavigering'. Det var derimot under tvil, da det tross alt var hennes feil til syvende og sist. De kom ikke til å se gjennom fingrene på det om det skjedde igjen.

Moderator  support