Takk for innspill!
Bare en presisering - det jeg mente å si var at terrenget her I Tromsø IKKE er veldig grovt (der jeg frekventerer I allefall - man finner vel alt man vil her også). Det er for det aller meste relativt enkle flytstier - og på mange av de turene jeg pleier å sykle går det greit å sykle det aller meste opp også. Det er en del innslag av bratt terreng, men de felste av disse som jeg oppsøker er ikke veldig grove. Jeg liker ikke å dundre over, men heller leke meg igjennom.
Har nå en Nerve AM fra 2011 med 150 mm foran.
Vil dere fortsatt anbefale Spectral 29" framfor Nerven? Stemmer det Nerve har fått seg 120 mm?
Jeg tenker at Nerve 29 ikke nødvendigvis er veldig feil for Tromsø m/omegn. Det kommer jo selvfølgelig an på hva og hvor du sykler. Sykling på øya er vel som skapt for Nerve, eventuelt noe enda kvikkere. Samme gjelder for lysløypa (og stiene rundt) både på Kvaløya og i Tromsdalen. Skal du opp på fjellet så vil nok Nerven fungere veldig bra på de mest vanlige stiene sånn som i Straumsbukta, Arnttuva og Bønntuva (grønne stier). På blåstiene så har Nerven nok vandring i mine øyne, men på noen seksjoner så kan det bli ganske bratt, og da er det behagelig med litt slakkere styrerørsvinkel. Kjærringa har en Spectral 29 som jeg har lånt litt, og den er et veldig godt kompromiss for det jeg sykler mest (toppturer), så det kommer jo an på hva du sykler. Sykler du mest grønne stier og en del blått ville jeg gått for Nerve, sykler du mest blått eller vanskeligere, så er kanskje Spectral et bedre valg. Det som skal sies er at Spectralen befinner seg nok mer i dundre over-kategorien enn i lett og leken kategorien. Nerve har nå fått 120mm gaffel på 29eren, men den har 110mm bak. Velger du varianten med fox 34-gaffel så kan du vel kanskje justere opp slaglengden til 130mm hvis du ønsker en litt slakkere sykkel med mer demping. Jeg er ikke 100% sikker, det kan kanskje noen andre her inne bekrefte eller avkrefte.