Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvor lenge sitter syra i ?

Hvor lenge sitter syra i ? #1996761 17/08/2015 09:02
mojo Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Jeg skulle menge meg med de store gutta og kjørte ritt i rød sone i nærmere 20 minutter for 3-4 uker siden. Har mistet all futt siden og sykler nå kun rolige turer.

Kan syra sitte i så lenge?

Re: Hvor lenge sitter syra i ? [Re: mojo] #1996768 17/08/2015 09:33
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Vanligvis maks 72 timer. Det var ihvertfall tommelfingerregelen for mellomdistanseløpere i gamle dager. Kommer selvsagt an på mange ting, og strengt tatt er det vel heller ikke melkesyre det er snakk om, men er du tung etter mer enn 3 dager så er det nok mer muskulær belastning enn 'syre' som sådann

Re: Hvor lenge sitter syra i ? [Re: sls] #1996941 17/08/2015 13:12
mojo Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Da er det med andre ord rolige økter som gjelder fremover. Ikke akkurat optimal oppladning til Birken.

Re: Hvor lenge sitter syra i ? [Re: mojo] #1996951 17/08/2015 13:25
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
3-4 uker? Da er det ikke syre.

Mulig du har tunge bein fordi du har syklet for mye rolig? Mistet noe av snerten? Du kan også ha fått en formbunn. Jeg har brukt konkurranser med mest rolige økter imellom til å tvinge opp trøkket igjen. Det virker ofte.

Jeg har også klart å sykle stort sett lapskaus, og fått den effekten. Skulle sykle rolig, men "bare litt trøkk noen få ganger" og så har det vært sånn at jeg aldri har kommet helt på pluss men driver og kaver i daue muskler. Jeg har da trodd at jeg kjørte mer rolig enn jeg gjorde. Så ble jeg slavisk på rolig langtur = BARE LETT hele tiden, og korte hardøkter imellom dem var det eneste som var hardt. Det hjalp.

Men hva som gjelder deg kan være hundre andre ting.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Hvor lenge sitter syra i ? [Re: mojo] #1996955 17/08/2015 13:28
sveinaa Offline
More than words
More than words
Hva med å ta 2 dager fri og så prøve en 5x3 min økt der første draget er moderat og de siste 4 er knallharde?

2 fridager skal restituere ganske bra ICON_SMILE

(Høres litt ut som dine rolige turer er så harde at du ikke henter deg skikkelig inn.).

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Hvor lenge sitter syra i ? [Re: oyvin] #1997237 18/08/2015 05:11
mojo Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Mine rolige turer er rolig og lette, men mulig de harde har vært for lange og harde og har vel syklet ca 150 mil lenger i år. Kjørte samme opplegget i fjor og har aldri vært i bedre form, men mulig det har blitt for mye.

Re: Hvor lenge sitter syra i ? [Re: mojo] #1997337 18/08/2015 07:54
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: mojo
Mine rolige turer er rolig og lette, men mulig de harde har vært for lange og harde og har vel syklet ca 150 mil lenger i år. Kjørte samme opplegget i fjor og har aldri vært i bedre form, men mulig det har blitt for mye.

Høres litt ut som det samme jeg opplever til og fra gjennom en sesong. Jeg trener også relativt mye hardt og langt. Da blir sone 1 turene (som det også er mange av) ikke "hvile" nok til å hente seg inn.

Fikk en ufrivillig 3 dagers uten trening midt oppe i en sånn sake - ga meg en skikkelig aha opplevelse. Hvile er viktig, enda viktigere enn jeg trodde.

Forsøk med to dager uten sykkel (jeg synes 3 ble for mye psykisk)

Klem så til skikkelig, kjør gjerne 5x4 eller noe slikt + 20 rolig oppvarming og 20 min rolig nedsykling. Pass på at sone 1 turene dine ikke blir alt for lange inn mot Birken (hvis du sykler mye altså) Legg heller 1 langtur inn, er du som meg, så legg inn litt fartslek i den turen - men pass altså på å hvile nok (sove nok også)

Du høres sliten ut, ikke noe annet. Da blir beina "råtne" - men det positive er at de henter seg igjen raskt om du tør å hvile litt.

Du taper absolutt ikke noe form på å unne det 2 hviledager - bare så det er sagt.

Re: Hvor lenge sitter syra i ? [Re: mojo] #1997352 18/08/2015 08:06
sveinaa Offline
More than words
More than words
Birken kommer fortere enn du aner det. Så jeg ville gamblet, og droppet alt som heter langturer og "restitusjonsturer" (Det får du ikke noe igjen for nå, og de vil bare trekke av overskuddet). Hvil i 2 dager. Prøv en kort hardøkt. Så hviler du 1 dag også ny kort hardøkt. Og sånn kan du holde på frem til starten av neste uke (Bare husk at du må avbryte om du ikke får opp intensiteten da er du for sliten.). Husk og at du må hvile godt inn mot Birken!

Redigert av sveinaa; 18/08/2015 08:07.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Hvor lenge sitter syra i ? [Re: mojo] #1997421 18/08/2015 08:55
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg er litt i samme situasjon som trådstarter. Jeg har trent veldig bra i hele sommer, men får det ikke ut på ritt. Beina stivner altfor fort når jeg gir gass. Trolig har det blitt litt for mye en periode. Men det er greit nok det. Egentlig litt etter planen også. Jeg stoler på at arbeidet jeg har lagt ned holder. Jeg vet at nest siste uka før et viktig ritt er det svært viktig med nok hvile, og hente seg inn slik at du får skikkelig overskudd. Jeg tar derfor nå 3 hele dager av sykkelen. Sykler en rolig tur på fredag med noen lett vekkedrag. Kort intens ritt på lørdag. Veldig rolig 3 timers på søndag. Da er jobben gjort. Siste dagene blir det bare fintuning og hvile fram til Birken. Tar ingen harde økter den siste uka. Men tar en tur på tirsdag der jeg tar noen flate litt harde korte drag med høy kadens for å få fart i kroppen og vedlikeholde spenningen i muskelaturen. Ikke belastende egentlig.

Jeg har siste dagene kikket gjennom Strava. Det jeg ser er at ofte er de beste rittene kommet der jeg har turt å hvile nok.

Redigert av erling; 18/08/2015 08:57.

Moderator  support