Canyon-erfaringer ved f.eks. rammebrudd?
|
Re: Canyon-erfaringer ved f.eks. rammebrudd?
[Re: Knuthsolberg]
#2389858
16/03/2017 22:26
|
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417 |
Hvordan skal jeg ta dette videre, advokatfirma ? Forsikring?
Advokat.
|
|
|
Re: Canyon-erfaringer ved f.eks. rammebrudd?
[Re: larsdx]
#2389891
17/03/2017 07:42
|
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,408
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,408 |
Hvordan skal jeg ta dette videre, advokatfirma ? Forsikring?
Advokat. Jeg er uenig. Jeg ville brakt saken inn til Forbrukerklageutvalget siden det er gratis og en advokat er langt fra gratis. Påstandsgrunnlaget er ganske godt belyst i tråden her allerede så det er bare å rydde litt i det
|
|
|
Re: Canyon-erfaringer ved f.eks. rammebrudd?
[Re: kjasmas]
#2389949
17/03/2017 10:05
|
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417 |
Hvordan skal jeg ta dette videre, advokatfirma ? Forsikring?
Advokat. Jeg er uenig. Jeg ville brakt saken inn til Forbrukerklageutvalget siden det er gratis og en advokat er langt fra gratis. Påstandsgrunnlaget er ganske godt belyst i tråden her allerede så det er bare å rydde litt i det Kommer litt an på. Problemet er at da er saken lås i Forbrukerklageutvalget og det kan ta litt tid før noe skjer. Jeg sier ikke nødvendigvis "kjør sak", men i dette tilfellet ville jeg valgt å betale for en times bistand fra en som kan dette god, for en vurdering av hva som er hensiktsmessig. Har venner som har hatt god erfaring med å bruke advokater i reklamasjonssaker på bil, blant annet. Fordelen med en god advokat er at om kunden faktisk har sitt på det tørre kan ting ofte bli løst ganske raskt.
|
|
|
Re: Canyon-erfaringer ved f.eks. rammebrudd?
[Re: larsdx]
#2389970
17/03/2017 10:45
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 591
peterpan
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 591 |
Forbrukerrådet gjør veldig raske vurderinger og de som jobber der er gjerne folk som ikke fikk laud etc. så en avvisning der skal man ikke ta for god fisk. Målløs. Hva er problemet? Finansavisene har laget sak på sak på hvor dårlig jobb selskapene som driver med boligkjøpforsikring gir. Det er ingen stjerner fra juridikum som starter karrierren i Forbrukerrådet. Hvis man er usikker på om konklusjonen derfra er riktig eller ikke er det lurt å rådføre seg med en advokat. Hvis du tenker litt ser du kanskje forskjellen på boligkjøpsforsikrerne som har som forretningskonsept å gjøre minst mulig for kundene sine og på forbrukerrådet ett uavhengig statlig forvaltningsorgan.
|
|
|
Re: Canyon-erfaringer ved f.eks. rammebrudd?
[Re: peterpan]
#2389975
17/03/2017 11:06
|
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417 |
Hva er problemet? Finansavisene har laget sak på sak på hvor dårlig jobb selskapene som driver med boligkjøpforsikring gir. Det er ingen stjerner fra juridikum som starter karrierren i Forbrukerrådet. Hvis man er usikker på om konklusjonen derfra er riktig eller ikke er det lurt å rådføre seg med en advokat.
Hvis du tenker litt ser du kanskje forskjellen på boligkjøpsforsikrerne som har som forretningskonsept å gjøre minst mulig for kundene sine og på forbrukerrådet ett uavhengig statlig forvaltningsorgan. Det er noen forskjeller ja. Men Forbrukerrådet er fortsatt en instans med høy saksmengde og som ikke tiltrekker seg de beste folkene.
|
|
|
Re: Canyon-erfaringer ved f.eks. rammebrudd?
[Re: larsdx]
#2390009
17/03/2017 12:43
|
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,408
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,408 |
Jeg tror du har helt rett når du skriver at de beste folkene ikke nødvendigvis går ut av jussen med et brennende ønske om å jobbe for Forbrukerrådet.
Jeg tror derimot at Forbrukerrådet har mer enn god nok kompetanse til å gjøre den jobben de er satt til å gjøre med den kompetansen de har. Tallene for 2015 viser blant annet at Forbrukerrådet løser omtrent 75% av mottatte klager innen en saksbehandlingstid på rett over 60 dager med en bra tilfredshet blant "brukerne" (hvor en av partene ofte er taperen i saken).
|
|
|
Re: Canyon-erfaringer ved f.eks. rammebrudd?
[Re: Sepeda]
#2391065
21/03/2017 21:08
|
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 166
Knuthsolberg
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 166 |
Jeg takker for engasjementet så langt i fra dere i denne tråden, det er som dere er inne på en vanskelig sak som står på hvor mye innsats jeg legger i saken. Jeg kommer ikke til å gi slipp på denne saken før det er en løsning som jeg kan godta og som er etter lovverket. Jeg har vært i kontakt med et advokatfirma igjennom advokatvurderingen de poengterer egentlig det samme som Sepeda gjør. 1) Canyon har allerede anerkjent at det er grunn for reklamasjon og bekreftet at du vil få ny ramme. Det forhold at sykkelen med original ramme er tapt i forsendelse på vei til Canyon endrer ikke på det faktum at du har betalt for en fullverdig ramme og at Canyon ikke har etterfulgt sin forpliktelse til å gi deg slik ramme, en forpliktelse som Canyon har anerkjent ved å akseptere reklamasjon. 2) Sykkelen gikk tapt ved forsendelse i reklamasjonssak der du har fulgt Canyons anvisning om fremgangsmåte. Det fremstår som urimelig at Postens generelle ansvarsregler og forsikringsordninger skal være regulerende i forholdet mellom Canyon som selger og deg som kunde i en reklamasjonssak der du har fulgt selgers foreskrevne fremgangsmåte.
Canyon godkjente den 18.10.2016 saken som en reklamasjonssak, de satte retningslinjer for frakt av varen som jeg som forbruker har fulgt opp. Jeg kan dermed ikke lastes for at produktet de som forhandler har fremlagt ikke er tilstrekkelig. Postens forsikringsordninger er derfor ikke noe som skal tas med i vurderingen. Advokatfirmaet er villige til å ta saken, eller kjøre saken videre i forbrukerklageutvalget(gamle forbrukertvistutvalget), men anser det egentlig som at saken burde kunne løses på en enklere måte da de tolker lovverket til at Canyon klart sitter med ansvar.
Redigert av Knuthsolberg; 21/03/2017 22:57. Rediger grunn: Staveleifs
|
|
|
Re: Canyon-erfaringer ved f.eks. rammebrudd?
[Re: anonym22]
#2391202
22/03/2017 10:56
|
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979 |
Jeg kan nevne at jeg har henvendt meg til Canyon som potensiell kunde og stilt spørsmål i tråd med mitt tidligere innlegg. Jeg har fått et raskt og høflig svar der Canyon dessverre ikke signaliserer noen fleksibilitet. Det gjør at jeg inntil videre legger planer om kjøp av Canyon på is.
Ønsker Knut alt det beste. Jeg vil tro at du vinner frem ved hjelp av advokat.
|
|
|
Re: Canyon-erfaringer ved f.eks. rammebrudd?
[Re: anonym22]
#2391370
22/03/2017 20:12
|
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 166
Knuthsolberg
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 166 |
Canyon har kommet med et forlik om at jeg kan få igjen erstatningsrammen, men det er kun å anse som "goodwill" i fra deres side. Canyon begrunner dette med at de anser at de ikke er ansvarlig for at sykkelen jeg sendte til de ble borte.
Jeg har valgt å ikke godta dette etter informasjonen jeg fikk igjennom advokatvurderingen. Kommer ikke langt med erstatningsrammen når de tolket at lovverket gir meg rett til å få kjøpesum + renter i fra reklamasjonsdato tilbake.
|
|
|
Re: Canyon-erfaringer ved f.eks. rammebrudd?
[Re: Knuthsolberg]
#2391377
22/03/2017 20:33
|
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979 |
Håper dere kommer til en minnelig løsning raskt fremfor en langdryg prosess.
|
|
|
Re: Canyon-erfaringer ved f.eks. rammebrudd?
[Re: Knuthsolberg]
#2391502
23/03/2017 11:39
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584 |
Canyon har kommet med et forlik om at jeg kan få igjen erstatningsrammen, men det er kun å anse som "goodwill" i fra deres side. Canyon begrunner dette med at de anser at de ikke er ansvarlig for at sykkelen jeg sendte til de ble borte.
Jeg har valgt å ikke godta dette etter informasjonen jeg fikk igjennom advokatvurderingen. Kommer ikke langt med erstatningsrammen når de tolket at lovverket gir meg rett til å få kjøpesum + renter i fra reklamasjonsdato tilbake. Knut: Jeg lurer sånn på hvordan Canyon egentlig tenker her. Føler du at de tror at du driver med en form for lureri? At du på en eller annen måte er skyld i at rammen forsvant? Eller at den første skaden egentlig var din feil og ikke en reklamasjon? Jeg mistenker deg ikke altså, jeg fatter bare ikke hva Canyon egentlig tenker på...
|
|
|
Re: Canyon-erfaringer ved f.eks. rammebrudd?
[Re: erikskon]
#2391534
23/03/2017 12:37
|
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
anonym22
OP
Anonym22
|
OP
Anonym22
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936 |
Og jeg lurer på om du har hatt noe kontakt med Canyon Tyskland, Knut? Er dette bare amatørskap fra et lite Norge-kontor eller er det linjen til Canyon Tyskland, som i tilfelle ikke virker til helt å forstå seg på norske rettigheter og kjøpslov.
|
|
|
Re: Canyon-erfaringer ved f.eks. rammebrudd?
[Re: anonym22]
#2391553
23/03/2017 13:13
|
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 166
Knuthsolberg
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 166 |
Jeg har kunn forholdt meg til den norske delen av Canyon. Canyon skriver i sin siste Mail at de etter å ha pratet med Forbrukerrådet kontaktet den juridiske delen til canyon i Tyskland.
De har etter dette likevel konkludert med at de ikke er ansvarlige for at varen ble borte. Men har fått fullmakt for å gi "goodwill" om å levere tilbake rammen til meg.
Jeg føler ikke at de tror det nei, egentlig veldig usikker på hva de tenker på akkurat som deg... Jeg oversendte masse bilder av skaden på sykkelen som de så på og godkjente som reklamasjon. Jeg har jo måtte anmelde saken hos politiet med at rammen er borte, det ville jo vært veldig uklokt av meg å prøve å komme med noen falske eller uriktige forklaringer. Politiet fikk hele saken under forklaringende da de ønsket å vite hvordan og hvorfor sykkelen skulle sendes i posten.
|
|
|
Re: Canyon-erfaringer ved f.eks. rammebrudd?
[Re: anonym22]
#2393011
29/03/2017 09:43
|
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 166
Knuthsolberg
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 166 |
Canyons beste løsning og tilbud de kan tilby er at jeg betaler for en ny sykkel, men de kan strekke seg til å gi 30% rabatt...
|
|
|
Re: Canyon-erfaringer ved f.eks. rammebrudd?
[Re: Knuthsolberg]
#2393019
29/03/2017 09:55
|
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,408
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,408 |
Etter min vurdering er det to løsninger som er akseptable:
1. Ny (lik eller bedre sykkel). 2. Kjøpesummen tilbake.
Jeg skjønner ikke i min villeste fantasi at Canyon ikke innser hvor dårlig markedsføring dette er for de her i Norge. I mange av testene til Terrengsykkel har det vært dratt frem at det er upraktisk med internettkjøp av sykler, denne saken syns jeg viser at det i alle fall gjelder for Canyon.
|
|
|
Re: Canyon-erfaringer ved f.eks. rammebrudd?
[Re: anonym22]
#2393187
29/03/2017 19:51
|
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 166
Knuthsolberg
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 166 |
Jeg tror ikke Canyon selv skjønner hva de gjør, de kommer med tilbud til meg om å bruke nye 25 000kr i deres butikk etter å ha gitt en slik kundebehandling.
|
|
|
Re: Canyon-erfaringer ved f.eks. rammebrudd?
[Re: Knuthsolberg]
#2393360
30/03/2017 11:58
|
Registrert: May 2010
Innlegg: 541
Østerhus
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: May 2010
Innlegg: 541 |
Kun en kort kommentar fra meg som er ny i tråden, men har fulgt den med interesse.
Ikke interessant med nettkjøp derfra lengre.
Tynn i håret, men tjukk i hodet!
|
|
|
Re: Canyon-erfaringer ved f.eks. rammebrudd?
[Re: anonym22]
#2393382
30/03/2017 12:29
|
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 1,124
Flo
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 1,124 |
Har akkurat kjøpt meg ny canyon fra nest øverste hylle. Må innrømme at denne tråden gjør meg litt bekymret med tanke på om det skjer noe med sykkelen min. Jeg bor heldigvis nært nok til at jeg kan levere sykkelen personlig dersom det skulle være aktuelt. Jeg vet at Canyon leser her inne, så da er det jo greit at man kan lufte bekymringene sine, så kanskje de revurderer holdningene sine i framtiden...
Hadde også vært interessant å høre om noen andre har opplevd liknende situasjon med andre nettbutikker.
|
|
|
Re: Canyon-erfaringer ved f.eks. rammebrudd?
[Re: anonym22]
#2394031
02/04/2017 08:52
|
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 359
edorF
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 359 |
Jeg vurderer å kjøpe meg en racer i tillegg til min Diverge. Canyon var lenge enn aktuell kandidat sammen med Cannondale og et par lokale varianter.
Etter jeg leste denne tråden så forsvant Canyon fort ut som et alternativ. Ikke bare pga ulempen med sykkel via netthandelen. Men mest pga slett kundebehandling og ansvarsfraskrivelse.
|
|
|
Re: Canyon-erfaringer ved f.eks. rammebrudd?
[Re: anonym22]
#2394081
02/04/2017 13:43
|
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 75
alfegutt
Medlem
|
Medlem
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 75 |
Hmm....
Altså så lenge alt går som smurt er "postordre ok"; men det er lett å gå på en smell. Kjøpte 2017 sykkelen hos LBS; det kommer jeg til å fortsette med.
|
|
|
Re: Canyon-erfaringer ved f.eks. rammebrudd?
[Re: anonym22]
#2394740
04/04/2017 13:45
|
Registrert: Feb 2013
Innlegg: 241
Anerds
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Feb 2013
Innlegg: 241 |
Hadde en gang i tiden planer om å lage en lignende advarsel tråd rundt mitt Canyon kjøp en gang. Kort historie så knakk alle Nerve alu baktrianglene deres ved bremsefeste(3kompiser på samme sykkel og alle baktrianglene føyk). De nektet meg først nytt triangel fordi det var gått 105uker(2år og ei uke) siden bestillingsmailen(ikke siden ramma ankom) og mente det ikke var garanti. Kjøpte meg ny sykkel og fortsatte å sloss med dem av prinsipp og de gikk tilslutt med på å sende ny på "godwill", men da hadde jo allerede sesongen gått og det var deilig å få styggen skrotet og ut av kretsløpet. Ser også med interesse på at de nye karbonrammene deres ikke er noe bedre, klippet fra Pinkbike: Broken Canyon Sender Our test bike breaks... after the test airs There's no arguing that Canyon's Sender downhill bike is a thing of beauty. I mean, just look at it; it's one of the few original looking downhill rigs out there right now, and it appears to be a cross between a fighter jet and a mountain bike. Appearance aside, however, we had some issues with the bike's rear suspension and Fox Float X2 shock that comes stock on it (we sub'd in the coil-sprung version), and its adjustable headset cups continually rotated around in the headtube. Self-adjusting geometry is going to be the next big thing! Er, hopefully not. Canyon Sender review. Photo Ben Winder Those are fixable foibles, though, whereas the crack on the left side of the headtube and downtube junction that only recently showed itself, long after the review went live back in the middle of March, is more concerning. The timing isn't great - it would have been better to talk about it the review - but at least we can reveal the issue here. It looks like it may have been caused by the fork's stanchion coming around and hitting the frame, but that's what the built-in bumper is there to stop. Is it from a crash? Paul Aston, the Pinkbike reviewer who tested the bike, did have some spills when on the Sender, but he can't recall anything that would have caused this kind of damage. https://www.pinkbike.com/news/march-2017-good-month-or-bad-month.htmlNoen som har erfaringer med YT?
|
|
|
Re: Canyon-erfaringer ved f.eks. rammebrudd?
[Re: anonym22]
#2395065
05/04/2017 12:04
|
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 6,296
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 6,296 |
Har selv en 2015 Spectral 29 som jeg er kjempefornøyd med. Har også anbefalt Canyon til flere kompiser, som har kjøpt sykkel derfra.
Nå kommer jeg derimot til å tenke meg godt om både en og to ganger før jeg kjøper noe nytt fra Canyon. Kanskje TERRENGSYKKEL kan ta et intervju med Canyon i Tyskland, eller i det minste den norske representanten? Hadde vært fint å få en offisiell uttalelse.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
Re: Canyon-erfaringer ved f.eks. rammebrudd?
[Re: Anerds]
#2395131
05/04/2017 15:03
|
Registrert: Apr 2016
Innlegg: 396
oracle
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Apr 2016
Innlegg: 396 |
De nektet meg først nytt triangel fordi det var gått 105uker(2år og ei uke) siden bestillingsmailen(ikke siden ramma ankom) og mente det ikke var garanti. Her skal jo norsk forbrukerkjøpslov gi deg 5 år reklamasjonsrett, burde ikke være noe man trenger å krangle på. Har forresten Canyon Norge eget org nr? Fant ikke noe med et kjapt søk i Brønnøysundregisteret.
|
|
|
Re: Canyon-erfaringer ved f.eks. rammebrudd?
[Re: oracle]
#2395140
05/04/2017 15:39
|
Registrert: Feb 2013
Innlegg: 241
Anerds
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Feb 2013
Innlegg: 241 |
De nektet meg først nytt triangel fordi det var gått 105uker(2år og ei uke) siden bestillingsmailen(ikke siden ramma ankom) og mente det ikke var garanti. Her skal jo norsk forbrukerkjøpslov gi deg 5 år reklamasjonsrett, burde ikke være noe man trenger å krangle på. Har forresten Canyon Norge eget org nr? Fant ikke noe med et kjapt søk i Brønnøysundregisteret. Enig i dette og derfor jeg også kranglet. Men jeg kjøpte brukt og dette var før de hadde norsk representant(originalt kjøpt før, men all kommunikasjon gikk mot norsk representant) og også før de hadde oversatt sidene sine til norsk og slikt. Fikk originalkjøperen til å ta kampen for meg. Men det er jo uansett helt umulig å forholde seg til en leverandør som bruker en sommer på å erstatte noe. Og hvordan forholder dem seg til Norske lover nå? Ei venninne hadde problemer med sin Trek. Fikk lånedel dagen etter og nytt baktriangel kom etter ca to uker. Hvordan verdsetter man den servicen opp mot billigere innkjøpspris? Jeg har bare hatt gode erfaringer med Santa Cruz og Star motor også.
Redigert av Anerds; 05/04/2017 15:41.
|
|
|
Re: Canyon-erfaringer ved f.eks. rammebrudd?
[Re: oracle]
#2395141
05/04/2017 15:43
|
Registrert: May 2015
Innlegg: 1,256
tparsli
Veteran
|
Veteran
Registrert: May 2015
Innlegg: 1,256 |
De nektet meg først nytt triangel fordi det var gått 105uker(2år og ei uke) siden bestillingsmailen(ikke siden ramma ankom) og mente det ikke var garanti. Her skal jo norsk forbrukerkjøpslov gi deg 5 år reklamasjonsrett, burde ikke være noe man trenger å krangle på. Så vidt jeg kan forstå ut fra (bla. etter å ha finlest https://forbrukereuropa.no/no/bil/41-handel/netthandel/etter-netthandel/57-etter-netthandel) er det reklamasjonsretten i landet du handler fra som er gjeldende. Og i Tyskland er det to års reklamasjonsrett...
Thomas
|
|
|
Re: Canyon-erfaringer ved f.eks. rammebrudd?
[Re: tparsli]
#2395148
05/04/2017 15:59
|
Registrert: Feb 2013
Innlegg: 241
Anerds
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Feb 2013
Innlegg: 241 |
De nektet meg først nytt triangel fordi det var gått 105uker(2år og ei uke) siden bestillingsmailen(ikke siden ramma ankom) og mente det ikke var garanti. Her skal jo norsk forbrukerkjøpslov gi deg 5 år reklamasjonsrett, burde ikke være noe man trenger å krangle på. Så vidt jeg kan forstå ut fra (bla. etter å ha finlest https://forbrukereuropa.no/no/bil/41-handel/netthandel/etter-netthandel/57-etter-netthandel) er det reklamasjonsretten i landet du handler fra som er gjeldende. Og i Tyskland er det to års reklamasjonsrett... Det gjelder ikke når de har internettsider på norsk og/eller norsk representant. Da må de forholde seg til de norske reglene. Men mitt tilfelle var jo da i gråsonen. Og en garanti gjelder vel fra du får sykkelen på døra og ikke fra du bestiller tingen?
|
|
|
Re: Canyon-erfaringer ved f.eks. rammebrudd?
[Re: anonym22]
#2395156
05/04/2017 16:12
|
Registrert: May 2015
Innlegg: 1,256
tparsli
Veteran
|
Veteran
Registrert: May 2015
Innlegg: 1,256 |
Jeg trodde reglene gjaldt det landet man rettet seg mot, men etter å lett etter kilder finner jeg ingen støtte for det synet.
Jeg håper jo inderlig at norsk forbrukerkjøpslov gjelder.
Garantien gjelder selvfølgelig fra kunden har mottat varen. Der tror jeg Canyon måtte ha gitt seg -og visste det.
Redigert av tparsli; 05/04/2017 16:13.
Thomas
|
|
|
Re: Canyon-erfaringer ved f.eks. rammebrudd?
[Re: anonym22]
#2395227
05/04/2017 20:19
|
Registrert: Apr 2016
Innlegg: 396
oracle
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Apr 2016
Innlegg: 396 |
Roma-konvensjonen fra 2009 bestemmer at det i EU er forbrukerens stats regler som gjelder når forbruker inngår avtale med en næringsdrivende i et annet EU land. Dette skjer ikke alltid i praksis. Dessuten har EU-statene fått innarbeidet et minimumsnivå i forbrukerkjøp med blant annet 2 års reklamasjonsrett.
Ved netthandel fra en utenlandsk nettside vil loven til det landet nettstedet rettes mot, gjelde.
Nå er ikke vi en del av EU, men regner med at EØS gjør at det gjelder for oss likevel.
Redigert av oracle; 05/04/2017 20:20.
|
|
|
Re: Canyon-erfaringer ved f.eks. rammebrudd?
[Re: Anerds]
#2395307
06/04/2017 08:34
|
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 6,296
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 6,296 |
Ei venninne hadde problemer med sin Trek. Fikk lånedel dagen etter og nytt baktriangel kom etter ca to uker. Hvordan verdsetter man den servicen opp mot billigere innkjøpspris? Jeg har bare hatt gode erfaringer med Santa Cruz og Star motor også.
Når jeg kjøpte min Canyon i 2015, prøvesyklet jeg også en Trek som var bortimot identisk utstyrt. Etter at frakt og norsk mva var tatt med i regnestykket, så skilte det 13.500,- i pris på de to. Såpass mye at det egentlig ikke var så mye å lure på for en som hadde spart lenge for å få råd til ny sykkel. Nå ble jeg tilbudt hele 0% rabatt på Trek-en, hadde jeg fått f.eks. 25% ville verdien av lokal forhandler antakelig veid i favør Trek. Alt har sin pris.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
Re: Canyon-erfaringer ved f.eks. rammebrudd?
[Re: parob]
#2395316
06/04/2017 08:59
|
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
anonym22
OP
Anonym22
|
OP
Anonym22
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936 |
Ei venninne hadde problemer med sin Trek. Fikk lånedel dagen etter og nytt baktriangel kom etter ca to uker. Hvordan verdsetter man den servicen opp mot billigere innkjøpspris? Høyt. Har også hørt mye godt om Trek ifb. garanti, topp norsk importør der. Det var absolutt av betydning for at årests stisykkel for min del ble Trek. Billigere innkjøpspris er relativt: det gjelder bare hvis man sammenlikner veil. priser. Når jeg kjøpte min Canyon i 2015, prøvesyklet jeg også en Trek som var bortimot identisk utstyrt. Etter at frakt og norsk mva var tatt med i regnestykket, så skilte det 13.500,- i pris på de to. Såpass mye at det egentlig ikke var så mye å lure på for en som hadde spart lenge for å få råd til ny sykkel. Nå ble jeg tilbudt hele 0% rabatt på Trek-en, hadde jeg fått f.eks. 25% ville verdien av lokal forhandler antakelig veid i favør Trek. Alt har sin pris. Ja, må man betale veil. pris kommer Canyon svært godt ut. Men hvis man har litt lengre tidsperspektiv, eller planlegger innkjøpet, kan man få 20-30 % forhåndsbestllingsrabatt, ev. gjerne 10-20 % tilbudspris og i løpet av sesongen en del 30 %-tilbud også. Da kommer ikke lenger Canyon godt ut prismessig heller.
|
|
|
|
|