Når det gjelder hjul, kan det være lurt å få noen med utstyr og kunnskap til å ta seg av det, da det ikke nødvendigvis er like rett fram som mange andre sykkelreparasjoner.
Selv fikser jeg det meste bortsett fra hjulbygging og retting sjøl, og har ambisjoner om å få på plass et hjulrettestativ når jeg får innreda ene boden min skikkelig.
Eksempler på reparasjoner som de fleste bør klare selv uten å ta helt av på verktøykjøp er:
* Sjekking og bytte av slitedeler på drivverk som kjede, drev og kassett
* Justere gir
* Smøring og oppfetting av komponenter
* Bytte av wirer
* Lufting av bremser (hydrauliske), bytte av klosser
* Lokalisere og finne årsaker til ulyder ved å vite hvordan sykkelen er satt sammen slik at man kan sjekke om noe er unormalt løst, dette henger litt sammen med noen av de foregående punktene, som f.eks å vite hvor man bør sørge for at det er fett
* Bytte og montere de fleste deler på sykkelen
Her er noen eksempler på verktøy jeg bruker ofte tatt fra hukommelsen:
* Et godt mekkestativ er essensielt, det er noe helt annet å fikse sykkel i stativ enn å snu den opp ned.
* Gode unbrakonøkler av god materialkvalitet
* Kjedepisk
* Kassettavdrager av rette type
* Kjedestrekkmåler
* Fastnøkkel av stor dimensjon for kassettavdrager
* En god wire- og strømpekutter
* Konusnøkler for vedlikehold av nav
* Kjedekutter
* Pedalnøkkel om du bruker pedaler der dette er relevant
* Tube med egnet fett
* Lite multiverktøy som kan bli med på tur og utføre enkle reparasjoner
Redigert av perbl; 15/08/2015 11:40.