|
|
Fedme
|
Re: Fedme
[Re: Tange]
18/08/2015 21:09
|
GeirK
More than words
|
More than words
Nei Regnestykket ditt sier jo noe om hvor mye energi det er i muskelene du har lagt på deg ikke hvor mye energi du har brukt for å legge på deg de 5 kg med muskler.
Kan du ikke svare på spørsmålene jeg stilte deg? Hvor har det blitt av denne energien som du har benyttet til å lage muskler? Hvis du steker kjeks blir da all energi du bruker for å steke dem lagret i kjeksene? God analogi. Vi kan håpe at det endelig går opp et lys snart. Jeg vet ikke om jeg gidder å bruke energi på å forklare dette lenger.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
18/08/2015 21:19
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men om det nu går åt en massa energi för att lagra protein i musklerna så är ju inte det något som gör något (och den kommer ju in på andra sidan av ekvationen). I de flesta diskussionerna är ju en hög förbränning bra...
Om man klarar att lagra protein eller karbo i musklerna samtidigt som man förbränner en del fett från fett lagrerna så behöver det inte vara så att 0 netto energi medför 0 viktändring.
Jag kan dock inte säga att jag varken förstår allt av vad varken skiraffen eller de som argumenterar mot han menar.
|
|
|
[Re: fredriks]
18/08/2015 21:33
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Det de skriver är väl i samsvar med det jag skrivit (och också tillvissdel skiraffen men jag tror han överdriver en liten effekt). För exempel:
"The long-term stability of bodyweight is often considered a marker of zero ES, and thus energy balance. However, as described above, changes in body weight also include changes in body water, which may be variable, and therefore weight change may not directly represent energy imbalances, particularly over the short term."
"However, most adults gain fat throughout their lives and in later life lose skeletal muscle; the energy content of body fat change is much higher than that of lean tissue change. Thus, even with weight stability, “perfect” energy balance over the long term does not occur in most older adults."
Det är nog inte så att det går en klar gräns vid energi in=energi ut som medför en konstant vikt.
Energi betraktningen gäller självklart men eftersom energin kan lagras på olika sett i kroppen och det också finns sekundär effekter som lagring av vann så är inte förholdet mellan vikt och lagrad energi likt.
Ett enkelt exempel är att karbohydrater binder vann vilket medför att folk på lavkarbo går raskt ned några kg när de spiser mindre karbo för att de förlorar vann.
På slutet av artikeln är det ju också uppenbart att det är väldigt vanskligt/omöjligt att måla energibalansen spesiellt noggrant så det går ju inte att göra ett experiment som visar spesiellt nöye hur stora skillnaderna i energi in och energi ut får vara för konstant vikt. Ja, det er mange som har vært inne på mye riktig, absolutt. Jeg la også merke til den formuleringen du siterer (om weight stability og energy balance), selv om jeg ikke helt har tenkt ferdig angående det om den fungerer like godt begge veier. Jeg synes uansett at denne artikkelen gir en grei oppsummering, og også introduserer en del momenter jeg ikke hadde tenkt på før.
|
|
|
[Re: EHAa]
18/08/2015 21:41
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Beklager hvis noen synes dette blir makabert, men ca 1200 kcal/kg muskelmasse stemmer jo godt overens med næringsinnholdet i indrefilet (1200 kcal/kg) eller ytrefilet (1100 kcal/kg) av storfe. Så det ligger nok i det området... Nei, det synes jeg faktisk var særdeles interessant. Takk for tanken :-)
|
|
|
[Re: skiraffen]
19/08/2015 05:40
|
-Bjørn-
Entusiast
|
Entusiast
Det illustrerer at hvis jeg øker muskelmassen min med 5 kg (sannsynlig) samtidig som jeg reduserer fettmengden med 1 kg (veldig sannsynlig), så har jeg gått opp 4 kg i vekt. Samtidig har jeg kvittet meg med 1*7000 kcal i energi fra reduserte fettlagre og økt med 5*600 kcal i økt energi i form av muskelvev = et totalt energiunderskudd på 3000 kcal.
I sum har jeg gått opp fire kilo med et kaloriunderskudd på 3000 kcal.
Hvordan jeg har gjort dette i praksis er jo irrelevant så lenge totalen til slutt er korrekt.
Hvor får du disse proteinene som legger seg rett på muskelmassen din fra? Hvorfor er kjøttproduksjon så utrolig inneffektivt når man ser hvor mange kilo fôr som må til for å få en kilo kjøtt? Dersom det du påstår her er riktig blir det nobelpris på deg, og du blir æresmedlem i alle miljøorganisasjoner. Ikke bare har du revolusjonert kjøttindustrien, du har samtidig løst en god del miljøproblemer.
|
|
|
[Re: -Bjørn-]
19/08/2015 06:30
|
CPD
Medlem
|
Medlem
Mener å ha hørt at Feed Conversion Ratio (FCR) er ca 8 for produksjon av storfekjøtt. Dvs det trengs 8kg fôr for å produsere en kg kjøtt.
Til sammenligning trengs det kun 1kg fôr for å produsere 1kg laks (FCR = ca 1).
|
|
|
[Re: CPD]
19/08/2015 06:32
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Er det ikke 1,7 på laks? Er det i det hele tatt mulig med et 1:1-forhold?
|
|
|
19/08/2015 06:37
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Beklager hvis noen synes dette blir makabert, men ca 1200 kcal/kg muskelmasse stemmer jo godt overens med næringsinnholdet i indrefilet (1200 kcal/kg) eller ytrefilet (1100 kcal/kg) av storfe. Så det ligger nok i det området... Ja, men som jeg har nevnt før, næringsinnholdet i en pakke kjeks er ikke lik energien som bakeren brukte for å bake dem. Derav 6000 kcal per kilo muskler (det stemmer også godt overens med den 1:10-rregelen som GeirK kom med før).
|
|
|
[Re: Velte_Petter]
19/08/2015 06:43
|
CPD
Medlem
|
Medlem
Er faktisk de som kommer under 1 Øyvind V, men det er for hel fisk (ikke renskåret filet). Er nok en del vann med i den vekta.
Men laks er uansett en veldig effektiv matproduksjon sammenlignet med kjøtt...
|
|
|
19/08/2015 07:01
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Det illustrerer at hvis jeg øker muskelmassen min med 5 kg (sannsynlig) samtidig som jeg reduserer fettmengden med 1 kg (veldig sannsynlig), så har jeg gått opp 4 kg i vekt. Samtidig har jeg kvittet meg med 1*7000 kcal i energi fra reduserte fettlagre og økt med 5*600 kcal i økt energi i form av muskelvev = et totalt energiunderskudd på 3000 kcal.
Hvordan jeg har gjort dette i praksis er jo irrelevant så lenge totalen til slutt er korrekt.
Hvor får du disse proteinene som legger seg rett på muskelmassen din fra? Hvorfor er kjøttproduksjon så utrolig inneffektivt når man ser hvor mange kilo fôr som må til for å få en kilo kjøtt? Dersom det du påstår her er riktig blir det nobelpris på deg, og du blir æresmedlem i alle miljøorganisasjoner. Ikke bare har du revolusjonert kjøttindustrien, du har samtidig løst en god del miljøproblemer. Jeg plukker denne, selv om mange har sagt det samme. Jo det går an, og det gir dessverre ikke noe napp i Nobelpriser. Det viktige er at de er så få forutsetninger og forbehold i spørsmålsstillingen: Kan man gå kaloriunderskudd samtidig som man går opp i vekt?. I denne sammenhengen er det nemlig ett fett (haha) om du har forbrukt energi på å løpe, sykle, basalforbrenne, eller bygge opp muskelvev, eller hva det måtte være. (Vi ser til og med bort fra hvordan man skal kunne måle totalt forbruk.) Spørsmålet gjelder bare kalorier inn og kalorier ut. Illustrasjon, med tall for kcal/kg du gjerne kan erstatte med dine favorittall. Vi ser for oss den fiktive personen Aeryn Sun, og vi forutsetter at alt annet enn fett og muskler er likt: o Aeryn har pr januar 2014 45 kg muskler, og 15 kg fett. Total kroppsvekt 60 kg. Lagret energi er (45kg * 1200 kcal/kg) + (15 kg * 7700 kcal/kg) = 169500 kcal. o Hun begynner å trene, og justerer samtidig på dietten. o Aeryn pr januar 2015 har 47 kg muskler og 14 kg fett. Total kroppsvekt 61 kg. Lagret energi er (47*1200)+(14*7700)=164200 kcal. Fasit: Hun har gått netto underskudd med 5300 kcal i året 2014 (altså forbrukt 5300 kcal mer enn hun har lagret), og samtidig gått opp 1 kg i vekt. Merk altså at kaloriforbruk er alt forbruk, inkludert all ineffektivitet i å bygge muskelvev. Bygge muskler er også forbruk.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
[Re: oyvin]
19/08/2015 07:25
|
GeirK
More than words
|
More than words
Fasit: Hun har gått netto underskudd med 5300 kcal i året 2014 (altså forbrukt 5300 kcal mer enn hun har lagret),
Et kaloriunderskudd er definert som å forbrenne flere kalorier enn man inntar. Alle mennesker i verden forbruker flere kalorier enn de lagrer.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
19/08/2015 07:27
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Jeg plukker denne, selv om mange har sagt det samme. Jo det går an, og det gir dessverre ikke noe napp i Nobelpriser. Endelig noen som klarte å formidle den noenlunde forståelig for meg. Kanskje jeg kan stille deg spørsmålet skiraffen unnlater å svare på? Jeg ser at dette kan stemme i teorien, men er det mulig i praksis? Vil man bygge muskler på kaloriunderskudd? Vil alt du inntar av protein går til muskelbygging, ingenting går til å dekke kaloriunderskuddet? Vil ikke kroppen først forsøke å beholde lagrene, før den begynner å bruke energi på å bygge muskler? Eller er det noe jeg fortsatt ikke har skjønt her?
Redigert av anonymous5; 19/08/2015 07:28.
Anonym5
|
|
|
19/08/2015 07:36
|
ehovde
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Fasit: Hun har gått netto underskudd med 5300 kcal i året 2014 (altså forbrukt 5300 kcal mer enn hun har lagret), og samtidig gått opp 1 kg i vekt.
Merk altså at kaloriforbruk er alt forbruk, inkludert all ineffektivitet i å bygge muskelvev. Bygge muskler er også forbruk.
Det du sier er at det er mulig å gå opp i vekt samtidig som lagret energi i kroppen går ned. Det er det såvidt jeg kan se ingen som bestrider i denne tråden. Men hvis du tar med de ekstra kaloriene som forbrennes under trening så blir energiregnskapet litt anderledes. Riktig regnestykke pr januar 2015 blir: (47*1200)+(14*7700)+(økt forbrenning pga. trening) = x kcal der x er et tall større enn 169500 Erlend
Redigert av ehovde; 19/08/2015 07:37.
"Improvement makes straight roads; but the crooked roads without improvement are roads of genius" - William Blake
|
|
|
19/08/2015 07:38
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
I mai 2012 møttes et ekspertpanel oppnevnt av American Society for Nutrition og International Life Sciences Institute for å diskutere state of the art, altså tingenes tilstand, innenfor forskningen på det temaet vi diskuterer i denne tråden. De skulle besvare 5 spørsmål: 1.Explain energy balance and imbalance in terms of a biological system in which energy intake and energy expenditure change over time in response to the environment. 2.What are the interactions between the components of energy balance and how are they regulated? 3.What is the veracity of some of the popular beliefs related to energy balance? 4.What limitations do we face in the study of energy balance and its components? 5.What research would better inform our knowledge of energy balance and its components? Man finner hele artikkelen her, for den som er interessert: Energy balance and its components: implications for body weight regulation http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3302369/Et stadig tilbakevendende poeng er følgende: Termodynamikkens første lov gjelder. Derom er der ingen tvil. Men tiden der man behandlet komponentene i "the energy balance equation" uavhengig av hverandre er forbi. Det er ikke slik at disse størrelsene er uavhengige av hverandre. Det er også hensiktsmessig å dele både energiinntak og energiforbruk inn i flere komponenter, og det gjentas at mange av disse komponentene kan påvirke hverandre. De som ønsker mer kunnskap om dette bør lese hele artikkelen. Den er ganske grei å lese (på ganske forståelig engelsk), og har en meget overkommelig lengde. Takk! Her fant jeg svar på en del jeg har lurt på.
Tidligere "kjent" som "Lektoren".
|
|
|
[Re: anonym5]
19/08/2015 07:48
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Jeg plukker denne, selv om mange har sagt det samme. Jo det går an, og det gir dessverre ikke noe napp i Nobelpriser. Endelig noen som klarte å formidle den noenlunde forståelig for meg. Kanskje jeg kan stille deg spørsmålet skiraffen unnlater å svare på? Jeg ser at dette kan stemme i teorien, men er det mulig i praksis? Vil man bygge muskler på kaloriunderskudd? Vil alt du inntar av protein går til muskelbygging, ingenting går til å dekke kaloriunderskuddet? Vil ikke kroppen først forsøke å beholde lagrene, før den begynner å bruke energi på å bygge muskler? Eller er det noe jeg fortsatt ikke har skjønt her? Egnede proteiner, som f.eks. i melk og myse, er lett tilgjengelig for musklene. Inntar man det rett etter en styrkeøkt, er det nok rimelig å tenke seg at noe av proteinet her går til å bygge opp muskler (disse er jo "skadet" etter hard trening og kroppen vil gjerne fikse dette også), slik at ikke alt går til å fylle opp fettlagrene. Men det er vel stadig litt debatt om hvor flink kroppen er til å være i bygge-muskler-modus og slanke-bort-fett-modus samtidig, da.
|
|
|
[Re: GeirK]
19/08/2015 07:49
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Fasit: Hun har gått netto underskudd med 5300 kcal i året 2014 (altså forbrukt 5300 kcal mer enn hun har lagret),
Et kaloriunderskudd er definert som å forbrenne flere kalorier enn man inntar. Alle mennesker i verden forbruker flere kalorier enn de lagrer. En uforfalsket, uutblandet skrivefeil. Forbrukt 5300 mer enn hun har inntatt skulle det stått. (ehovde, jo det er det noen som har bestridt. Hvis du vil diskutere en annen påstand, er det sjanse for at det også er en mer interessant påstand. Men du skal holde tunga rett i munnen for på noen forståelig måte å kunne sette premisser og så regne på en kombinasjon av energilager og kun enkelte typer energiforbruk. Og holde andre typer energiforbruk unna.)
|
|
|
19/08/2015 08:04
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Beklager hvis noen synes dette blir makabert, men ca 1200 kcal/kg muskelmasse stemmer jo godt overens med næringsinnholdet i indrefilet (1200 kcal/kg) eller ytrefilet (1100 kcal/kg) av storfe. Så det ligger nok i det området... Ja, men som jeg har nevnt før, næringsinnholdet i en pakke kjeks er ikke lik energien som bakeren brukte for å bake dem. Derav 6000 kcal per kilo muskler (det stemmer også godt overens med den 1:10-rregelen som GeirK kom med før). Ja. Dette var ikke ment som et argument imot det. GeirK spurte hvor mye energi det var lagret i muskelmasse (husker ikke nøyaktig formulering), og det var det jeg svarte på. Og nå korrigerte jeg svaret, i og med at jeg hadde blandet pund og kg.
|
|
|
19/08/2015 08:10
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Jeg plukker denne, selv om mange har sagt det samme. Jo det går an, og det gir dessverre ikke noe napp i Nobelpriser. Endelig noen som klarte å formidle den noenlunde forståelig for meg. Kanskje jeg kan stille deg spørsmålet skiraffen unnlater å svare på? Jeg ser at dette kan stemme i teorien, men er det mulig i praksis? Vil man bygge muskler på kaloriunderskudd? Vil alt du inntar av protein går til muskelbygging, ingenting går til å dekke kaloriunderskuddet? Vil ikke kroppen først forsøke å beholde lagrene, før den begynner å bruke energi på å bygge muskler? Eller er det noe jeg fortsatt ikke har skjønt her? Jeg omgikk jo med omhu hele den problemstillingen ved å sette tidsramme på ett år. Så det går an å tenke seg at hun først gikk ned, og så bygde muskler (og gikk da opp igjen). Sannheten er: a) Det er egentlig ikke et veldig interessant regnestykke i praksis, fordi det er alt for overordnet og kan ikke brukes til å styre handlingene i hverdagen. b) Og i hvert fall jeg vet ikke hvordan man skal gå hvor mye kaloriunderskudd over hvilke tidsrom på hvilken måte, for å få best mulig resultat. Jeg gjetter kroppsbyggere, fitness, kampsporter med vektklasser og beslektet bruker mye tid på å finne de svarene. Da forutsetter jeg at målet er bygge muskler/ytelse og redusere fett. Hvis målet er å diskutere på nett kan det selvsagt med ett være mer interessant å regne teoretisk og overordnet 
|
|
|
19/08/2015 08:47
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Beklager hvis noen synes dette blir makabert, men ca 1200 kcal/kg muskelmasse stemmer jo godt overens med næringsinnholdet i indrefilet (1200 kcal/kg) eller ytrefilet (1100 kcal/kg) av storfe. Så det ligger nok i det området... Ja, men som jeg har nevnt før, næringsinnholdet i en pakke kjeks er ikke lik energien som bakeren brukte for å bake dem. Derav 6000 kcal per kilo muskler (det stemmer også godt overens med den 1:10-rregelen som GeirK kom med før). Ja. Dette var ikke ment som et argument imot det. GeirK spurte hvor mye energi det var lagret i muskelmasse (husker ikke nøyaktig formulering), og det var det jeg svarte på. Og nå korrigerte jeg svaret, i og med at jeg hadde blandet pund og kg. Beklager, mitt innlegg var heller ikke rettet spesielt på deg, men jeg siktet inn på hva som er det riktige tallet; den mengden energi kroppen trenger for å BYGGE en kilo muskler, ikke den mengden som er LAGRET i en kilo muskler. Si at vi lager kjeks av mel, sukker (mengde vann som vi bruker er valgfritt fordi den ikke innholder calorier). Vi starter med en kilo av hver og begge innholder 100 kcal per kilo. Vi bruker kun halvparten av melet og halvparten av sukkeret. 1 kg + 1 kg = 2 kg 100 kcal + 100 kcal = 200 kcal Kjeksene lager vi med 1,5 liter vann, og det som er igjen av melet og sukkeret (energien) bruker vi til å steke kjeksene. I stekeprosessen fordamper 0,5 liter av vannet. Da har vi 0,5 kg mel + 0,5 kg sukker + 1 kg (liter) vann = 2 kg kjeks. Næringsinnholdet (energi) i kjeksene er 50 kcal + 50 kcal = 100 kcal. De resterende 100 kcal er blitt til varme og er borte i fra sluttproduktet. 2 kg ingredienser + vann har blitt til 2 kg sluttprodukt med et lavere energiinnhold. Jeg trur at dette er regnestykket som vi må få til å gå opp (eller skjiraffen må få til å gå opp, enn så lenge) Jeg antok kanskje litt feil med tanke på 1:10 regelen. 1:8 ble også nevnt, men det virkelige tallet er vel lavere. 1:6 eller noe sånt for å bygge muskelprotein og så går det opp til 1.8 eller 1:10 fordi dyrene må holdes i live over en vis periode.
|
|
|
19/08/2015 09:03
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Jeg plukker denne, selv om mange har sagt det samme. Jo det går an, og det gir dessverre ikke noe napp i Nobelpriser. Endelig noen som klarte å formidle den noenlunde forståelig for meg. Kanskje jeg kan stille deg spørsmålet skiraffen unnlater å svare på? Jeg ser at dette kan stemme i teorien, men er det mulig i praksis? Vil man bygge muskler på kaloriunderskudd? Vil alt du inntar av protein går til muskelbygging, ingenting går til å dekke kaloriunderskuddet? Vil ikke kroppen først forsøke å beholde lagrene, før den begynner å bruke energi på å bygge muskler? Eller er det noe jeg fortsatt ikke har skjønt her? Kroppen vil alltid benytte den energien som er lettest omsettelig - hierarkiet er karbo, fett, protein, så lenge man er godt med fettlagre (over det som er nødvendig for vitale funksjoner) vil kroppen gjerne benytte energi derfra til muskeloppbygging. Det er derfor styrketrening på kvelden uten påfyll av næring i etterkant er et godt triks for å bytte fett mot muskler (men altså ikke nødvendigvis for å gå ned i vekt).
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
[Re: Torshov-Simen]
19/08/2015 09:12
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Kroppen vil alltid benytte den energien som er lettest omsettelig - hierarkiet er karbo, fett, protein, så lenge man er godt med fettlagre (over det som er nødvendig for vitale funksjoner) vil kroppen gjerne benytte energi derfra til muskeloppbygging. Så, hvis jeg forstår det riktig: Så lenge kroppen har store nok fettlagre, vil den bruke proteiner til å bygge muskler, selv om man er i kaloriunderskudd (forutsatt vel at man trener styrke, da)? Underskuddet dekkes ved å ta fra fettlagrene. Hva skjer etterhvert som fettprosenten går ned, da?
Anonym5
|
|
|
19/08/2015 09:53
|
skiraffen
Ringrev
|
Ringrev
Si at vi lager kjeks av mel, sukker (mengde vann som vi bruker er valgfritt fordi den ikke innholder calorier). Vi starter med en kilo av hver og begge innholder 100 kcal per kilo. Vi bruker kun halvparten av melet og halvparten av sukkeret. Når du gir et eksempel hvor energitettheten er identisk for alt innhold betyr det bare at du ikke har lest hva jeg har skrevet lenger opp?
|
|
|
19/08/2015 10:08
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Det vil ikke spille en rolle. regnestykket blir det samme. Om utfallet blir positivt eller negativt spiller ingen rolle for selv metodikken. Det er nemlig ikke energiinnholdet i inngrediensene og sluttproduktet som er problemet. Det er hvor mye energi som forsvinner i stekeprosessen som er avgjørende. Og det er stekeprosessen som du må ha med i ligninga.
Og bare for å si det. jeg er ikke nødvendigvis negativt innstilt til din teori. Jeg kommer bare med hypoteser som jeg håper noen klarer å senke for det er det jeg lærer av. Men dette betyr da at du må ta stekeprosessen med i ligninga for det koster energi til å bygge opp muskler fra proteiner som tas inn som næring (maten fordøyes, proteiner må bryttes ned til aminosyrer, det må lages maler som trenges for å sette sammen aminosyrene til de riktige proteinene igjen, osv.). Og den energien må komme et sted fra,
Så isf. å evt. gå i skyttergraven så håper jeg du heller tilpasser regnestykket ditt.
|
|
|
19/08/2015 10:12
|
skiraffen
Ringrev
|
Ringrev
Hvor får du disse proteinene som legger seg rett på muskelmassen din fra? Du trenger ikke spise ingenting for å ha et kaloriunderskudd? Hvorfor er kjøttproduksjon så utrolig inneffektivt når man ser hvor mange kilo fôr som må til for å få en kilo kjøtt? Se fredriks svar over.
|
|
|
19/08/2015 10:24
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Det er mange innleg av fredriks, hvilket svar?
|
|
|
19/08/2015 11:22
|
skiraffen
Ringrev
|
Ringrev
Det er mange innleg av fredriks, hvilket svar? For eksempel først avsnitt i forrige innlegg. Hva skjer i eksempelet ditt hvis du forgyller kjeksene mot slutten av stekingen? Vekten på kjeksene øker enormt men energi tilført systemet (kjeksen) vil jo være null? Du vil få vektoppgang tross kaloriunderskudd i eksempelet ditt.
|
|
|
19/08/2015 11:24
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Materie i seg selv inneholder energi, når vi først er inne på argumenter som er så "far out there". 
|
|
|
19/08/2015 11:27
|
-Bjørn-
Entusiast
|
Entusiast
Hvor får du disse proteinene som legger seg rett på muskelmassen din fra? Hvorfor er kjøttproduksjon så utrolig inneffektivt når man ser hvor mange kilo fôr som må til for å få en kilo kjøtt? Dersom det du påstår her er riktig blir det nobelpris på deg, og du blir æresmedlem i alle miljøorganisasjoner. Ikke bare har du revolusjonert kjøttindustrien, du har samtidig løst en god del miljøproblemer. Jeg plukker denne, selv om mange har sagt det samme. Jo det går an, og det gir dessverre ikke noe napp i Nobelpriser. Det viktige er at de er så få forutsetninger og forbehold i spørsmålsstillingen: Kan man gå kaloriunderskudd samtidig som man går opp i vekt?. I denne sammenhengen er det nemlig ett fett (haha) om du har forbrukt energi på å løpe, sykle, basalforbrenne, eller bygge opp muskelvev, eller hva det måtte være. (Vi ser til og med bort fra hvordan man skal kunne måle totalt forbruk.) Spørsmålet gjelder bare kalorier inn og kalorier ut. Illustrasjon, med tall for kcal/kg du gjerne kan erstatte med dine favorittall. Vi ser for oss den fiktive personen Aeryn Sun, og vi forutsetter at alt annet enn fett og muskler er likt: o Aeryn har pr januar 2014 45 kg muskler, og 15 kg fett. Total kroppsvekt 60 kg. Lagret energi er (45kg * 1200 kcal/kg) + (15 kg * 7700 kcal/kg) = 169500 kcal. o Hun begynner å trene, og justerer samtidig på dietten. o Aeryn pr januar 2015 har 47 kg muskler og 14 kg fett. Total kroppsvekt 61 kg. Lagret energi er (47*1200)+(14*7700)=164200 kcal. Fasit: Hun har gått netto underskudd med 5300 kcal i året 2014 (altså forbrukt 5300 kcal mer enn hun har lagret), og samtidig gått opp 1 kg i vekt. Merk altså at kaloriforbruk er alt forbruk, inkludert all ineffektivitet i å bygge muskelvev. Bygge muskler er også forbruk. Jeg forstår regnestykket ditt og er heller ikke uenig med deg. Det jeg lurer på er hvordan skiraffen øker muskelvekten sin med 5 kg på 3000 kalorier. Fungerer det i praksis at kroppen kun forbrenner fett (og karbohydrater) for så å bruke alle proteiner på å bygge muskler. Vil ikke noe av proteinene brukes til å vedlikeholde musklene? Forbrenning altså.
|
|
|
19/08/2015 11:38
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg forstår regnestykket ditt og er heller ikke uenig med deg. Det jeg lurer på er hvordan skiraffen øker muskelvekten sin med 5 kg på 3000 kalorier. Fungerer det i praksis at kroppen kun forbrenner fett (og karbohydrater) for så å bruke alle proteiner på å bygge muskler. Vil ikke noe av proteinene brukes til å vedlikeholde musklene? Forbrenning altså.
Dette er jo hva hele forumet sitter og klør seg i hodet over uten at han klarer å redegjøre for teorien bak.
|
|
|
19/08/2015 11:47
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Det er mange innleg av fredriks, hvilket svar? For eksempel først avsnitt i forrige innlegg. Hva skjer i eksempelet ditt hvis du forgyller kjeksene mot slutten av stekingen? Vekten på kjeksene øker enormt men energi tilført systemet (kjeksen) vil jo være null? Du vil få vektoppgang tross kaloriunderskudd i eksempelet ditt. Da vil det samme skje som hvis forsøkspersonen din går til tannlegen og får et par gullkroner; vekta går opp uten at forsøkspersonen har spist noe. Det har dog ingenting å si for energibalansen i regnetsykket. Men så lenge du ikke er villig til å ta med proteolyse, proteinsyntese inn i regnestykket så kan jeg ikke hjelpe deg. Og så skal jeg være enda tydeligere denne gangen. Det ser ut til at jeg er den eneste herinne som faktisk ser noe i teorien din. Så kanskje bør du heller prøve å svare på spørsmålet mitt.
|
|
|
|
|