Jeg vil lage en digital plantegning for et hus basert på en hel drøss med målinger med mitt nye laserleketøy, og så gjerne utvide det til en 3D-modell. På Mac.
Tanken er at det skal bli ganske nøyaktig, og brukbart for måling om møbler passer, osv - og kaaanskje også, hvis jeg får det til, modellere hvordan sollys kommer inn vinduene.
Hvis det er best at jeg nøyer med med et 2D-program, er det en enorm fordel om det kan eksportere til et format som kan importeres og foredles i et annet 3D-program.
Gratis så kan Autodesk 123D Design være ett alternativ.
Ser ingen grunn til å knote med 2D men ønsker du ett gratis 2D program som AutoCAD så har du Draftsight
Utfordringen med prosjektet ditt er at alle programmene er matematisk nøyaktige. Når du kommer med dine drøss med målinger må du forholde deg til alt av feil og unøyaktigheter.
Re: Program for plantegning og 3D-modell av hus
[Re: Christian]
#199490613/08/201507:16
Jeg skal ikke hevde å ha så mye erfaring her, men jeg har brukt Sketchup ganske mye. Det er på ingen måte perfekt, men når man først har lært seg det mest grunnleggende, så er det ganske greit. Og så finnes det jo veldig mye hjelp og info å finne på nettet.
Men det kan godt tenkes at det samme gjelder f.eks 123D Design.
#199492913/08/201507:51
Takk, kjære forumtoppfolk! Jeg kan godt betale litt, men jeg trenger det jo bare for ett hus, og prøver Sketchup først, hvis det er ok. Jeg har sett på Blender for noe helt annet, men det ble i overkant for plantegning. Jeg må sikkert justere og jenke til målingene mine, det er greit.
Slik jeg har forstått det er det Archicad som er hva proffene foretrekker for formålet. Det er et dyrt program, men har du samvittighet til det, og du trenger ikke svare, så finnes det som gratisversjon i torrentformat. Har ikke prøvd det nok selv til å ha en formening om vanskelighetsgraden.
Trønder osv
#199494613/08/201508:05
ArchiCAD er jo supert for å bygge ett nytt hus. Moduler som ferdigvegger, deler å sette inn vinduer og slikt. Men å sketche å ekstrudere kan det være ett sant mareritt. Det var nå det for få år siden.
Mulig å importere det da for å sette lys, sollys og slikt vil jeg tro er ett alternativ.
Redigert av JoachimV; 13/08/201508:06.
[Re: Espen J]
#199499113/08/201509:00
Slik jeg har forstått det er det Archicad som er hva proffene foretrekker for formålet. Det er et dyrt program, men har du samvittighet til det, og du trenger ikke svare, så finnes det som gratisversjon i torrentformat. Har ikke prøvd det nok selv til å ha en formening om vanskelighetsgraden.
Takk for tips. De har en 30-dagers testversjon, ser jeg: https://myarchicad.com/ Så spørs det hvor effektiv jeg er..
Tror sketchup er tilstrekkelig til det du skal gjøre. Hvis archicad har like høy inngangsterskel som Tekla, Revit osv, så tipper jeg sketchup er greit nok.
Jeg prøvde sketchup i vår, men syntes det var litt tungvint å endre på ting ift. Tekla som jeg bruker på jobb.
En tidligere kollega av meg som aldri har prøvd noe annet enn 2D autocad syntes sketchup funket greit.
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
#199500813/08/201509:22
Takk for tips. De har en 30-dagers testversjon, ser jeg: https://myarchicad.com/ Så spørs det hvor effektiv jeg er..
Det hjelper jo lite om du er effektiv og klarer å gjøre jobben innen testperioden - forutsatt at du har lyst til å åpne tegningene dine også etter dette...
#199501113/08/201509:29
Greit å gå for noe som er gratis og gir fremtidig tilgang på ja. Inngangsbilleten for å begynne betale på sånne programmer er litt mer enn en lasermåler.
Jeg som kan litt CAD så er Sketchup PITA med sine egne løsninger. Tror som stosu det ikke er så gale for folk flest.
Fordelen med f.eks 123D er at det er mer universelt brukersnitt.
#199501513/08/201509:33
Gjør dette mye på jobb og har prøvd Sketchup men forkastet det til fordel for Sweet Home 3D. Synes Sweethome er enklere og bedre visuelt. Gratis dette også for privat bruk.
Jeg har visst begynt å trene igjen...
Er på utkikk etter: Spinergy hjul Coda sykkeldeler
#199501613/08/201509:35
Fordelen med sketchup er at du kan eksportere modellen din til IFC, slik at dersom du senere skal gjøre noe med bærende bygningsdeler, så kan du modellere inn utsparinger osv. selv. Deretter kan en rådgiver se på tiltak for deg, basert på det du selv har modellert. Om jeg selv ville hatt full tillit til det menigmann har modellert er en annen sak
Sketchup blir eid av Trimble, samme selskap som eier Tekla. Disse har nå utviklet "warehouse", som gir mange fine komponenter man kan late ned, som forenkler modelleringen. Tror komponentene koster noen kroner, men trolig ikke styggmye...
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
#199503013/08/201510:00
(Nå så jeg de siste svarene, som jeg ikke så før "reload" - mange takk for bra tips, jeg sjekker videre)
Ok, jeg er en utålmodig fyr (med røffly null erfaring med teknisk tegning), så jeg tok en kjapp titt på n00b-løsningen(?) Roomsketcher.
Det er Flash-basert og det er mye mas om å "oppgradere" (begynne å abonnere på tilleggsfunksjonalitet), men jeg har foreløpig strittet i mot, siden jeg bare sjekker forskjellige programmer.
Jeg legger ved to prakteksempler på hva jeg fikk til på 10 minutter.
Det er sikkert en god idé! Foreløpig fikler jeg bare litt for å lage plantegning til eget bruk, og etter en del kløning i ArchiCAD tror jeg det er best med litt hjelp for å lage det ordentlig (huset er heldigvis allerede bygget, men skal fikses litt på).
Sketchup er enkelt og nøyaktig. Hvis du modellerer opp så kan jeg hjelpe med å sjekke solforhold i 3d studio max :-)
Hvorfor er det nødvendig? Sketchup kan jo vise deg solforhold uten ekstra programvare? Om man geo-lokaliserer modellen korrekt, så kan man jo velge måned og klokke, og dermed se solens effekt på modellen.
Blir selvfølgelig ikke like pent som å kjøre en rendering (finnes det et godt norsk ord for dette?) i ekstern programvare, men i mange tilfeller godt nok.
Eller misforstår jeg deg?
#199666317/08/201507:21
SketchUp er genialt. Jeg bruker det til alt mulig og til absolutt alt jeg skal bygge. Prosessen er slik:
1. Bygg. 2. Ta mål på alle deler. 3. Kjøp materialer. 4. Bygg IRL.
Har bygget alt fra skohylle til snirklete hagetrapp i SketchUp. Brukte det også for å lage kart så man ikke går seg vill i huset. Rare vinkler er ingen hindring:
[Re: Dan]
#199677817/08/201509:47
Tror man trenger å betale for Pro for få gode tegninger.
Dette er tegninger laget med "u-pro" gratis versjon.
Når jeg tegner lager lager jeg altid hver modul som ett layer. Så kan jeg skru av alle ikke relevante layers, kopiere bildet til ett dokumet og bruke tegningen som ett bilde jeg bare målsetter og kommenterer. Skal jeg for eksempel bare se bjelkelag, så får jeg det, kjapt og greit. Tegner alltid med rette mål, så bruker jeg bare målebåndet til å hente ut det jeg trenger
------------------------------- NOTS
[Re: mroek]
#199707917/08/201518:08
Sketchup er enkelt og nøyaktig. Hvis du modellerer opp så kan jeg hjelpe med å sjekke solforhold i 3d studio max :-)
Hvorfor er det nødvendig? Sketchup kan jo vise deg solforhold uten ekstra programvare? Om man geo-lokaliserer modellen korrekt, så kan man jo velge måned og klokke, og dermed se solens effekt på modellen.
Blir selvfølgelig ikke like pent som å kjøre en rendering (finnes det et godt norsk ord for dette?) i ekstern programvare, men i mange tilfeller godt nok.
Eller misforstår jeg deg?
Jeg var ikke klar over at sketchup har muligheten til å sette opp et solsystem. Det eneste jeg bruker programmet til er hvis jeg mottar filer i det formatet og må ha det over i 3ds max. Max er mer for animering og visualisering ja, var derfor jeg tenkte jeg kunne ta ut noen greie bilder hvis ønskelig. Og jeg sier forresten "å rendre" noe, eller "ta ut bilde"