|
|
Går tom etter ca 1 time.
|
Går tom etter ca 1 time.
12/08/2015 18:01
|
braastad
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Jeg får en følelse for at jeg går tom for krefter etter ca en times sykling, selv på rolige turer (pratepuls). Merker det spesielt godt hvis jeg skal stå og trå i motbakke. Jeg får i meg nok væske og spiser nok både før og under sykkelturer. Når det gjelder lengden på mine trimturer på sykkel har disse en varighet på 1-2 timer, jeg sykler 3 dager i uka og deltar sjelden på turritt. Bruker stort sett sykkelen til å holde meg i form uten særlig andre mål.
Vil det ha noe for seg med litt lengre rolige turer på kanskje 3-4 timer, eller legge inn mer spesifikke intervall økter? Jeg har syklet i mange år og mener jeg alltid har hatt denne følelsen av å gå tom for krefter etter ca 1 time.
En kamerat av meg bruker å være med på Vasaloppet og går bare rolige turer, aldri intervall økter på ski og sier han tåler distansen bedre og bedre jo lengre skiturene blir utover vinteren. Derfor jeg lurer på om lengre og rolige turer vil løse litt av problemet med å gå tom for krefter allerede etter 1 times sykling?
|
|
|
Re: Går tom etter ca 1 time.
[Re: braastad]
12/08/2015 18:48
|
Niko
Avhengig
|
Avhengig
Mulig jeg misforstår deg helt, men om jeg hadde spist i forkant av en 1-2 timers tur og i tillegg spist underveis, så hadde jeg mistet piffen også. Om det er langtur på +4 timer så skjønner jeg behovet for mat. Hvis du skjeldent eller aldri er på langtur, så kan sikkert noe av årsaken ligge der, at kroppen rett og slett ikke er vant med å jobbe over lengere tid. Ikke noe vondt i dette, bare ment som et tips 
|
|
|
12/08/2015 19:11
|
braastad
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Når det gjaldt spising var jeg sikkert uklar. Jeg spiser ikke på trimturer på 1-1,5 time, men vet jeg at jeg skal sykle en 2-timers tur må jeg av erfaring ta med en liten banan, et halvt rundstykke eller en halv energibar el. Og jeg spiser ikke et stort måltid før en trimtur, bare passer på at jeg ikke starter en sykkeltur på tom mage.
Vil tro at ca 3/4 av sykkelturene er på ca 1,5-2 timer, men det blir kanskje for korte turer da, så kanskje jeg burde legge inn en 3-4 timers tur i uka (helg) for å se om det hjalp?
|
|
|
12/08/2015 19:39
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Trur ikkje det er nødvendig med så lange turar. Men meir trening er sjølvsagt bra. Med så få økter så bør det gå fint å køyre relativt hardt på kvar økt etter ei god oppvarming.
|
|
|
12/08/2015 19:52
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Prøv å få den noen turer på 2,5-3t. Da har jeg hørt at du trigger fettforbrenningen og begynner å trene kroppen i å bli mer utholdene.
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
12/08/2015 20:20
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Hvis du sjelden eller aldri har eller har hatt økter på mer enn 1-2 timer synes jeg ikke det er rart at du føler du går tom etter ca. 1 time. For å holde lengre, må de fleste som oftest trene lengre økter. Lengre økter trener kroppen på å forbrenne fett, som Juffe sier. Dette tar tid, og noe kroppen faktisk vil bli stadig bedre på over flere år med lengre økter. (Men det tar ikke flere år før det får effekt, altså!)
Du sier ikke noe om når du inntar bananen på 2-timersturer, men siden du merker at du er tom etter ca. 1 time, ville jeg anbefale deg å innta bananen noe før dette på økter som skal vare lengre enn 80-90 min. Går du forholdsvis brått tom etter 1 time høres det ut som karbohydratlageret er tomt (blodsukkeret lavt). Hva du inntar før økten har jo også betydning, jeg ville alltids prøvd en banan e.l. rett før økta også.
Skal jeg på lengre turer (sykkel, løping, ski), særlig løpeturer (det er hardest) på mer enn 3 timer, så begynner jeg gjerne å innta noe karbo allerede etter 1 time - selv om jeg fint løper over 2 timer uten verken vann eller mat.
|
|
|
[Re: Juffe]
12/08/2015 20:49
|
TonyN
Ringrev
|
Ringrev
Prøv å få den noen turer på 2,5-3t. Da har jeg hørt at du trigger fettforbrenningen og begynner å trene kroppen i å bli mer utholdene. Nå er ikke jeg noen ernæringsekspert, men etter det jeg er blitt fortalt og fått med meg, er det da viktig at en ikke fyller på med karbo i store mengder under selve økten. En økt på 2-3 timer ser jeg ikke helt nødvendigheten med å spise noe om en passer på å drikke tilstrekkelig med vann. Spiser eller drikker en noe annet enn vann under en økt på to timer vil ikke kroppen forbrenner fett. Da vil den først og fremst forbrenner det du putter i deg, og da får ikke kroppen anledning til å starte på fettlagrene. Alexander Kristoff trener blant annet slik. Uten sammenligning forøvrig selvsagt. Når det gjelder trådstarters problemstilling: passer du på å spise tilstrekkelig med karbohydrater gjennom hverdagen din? Hva du spiser rett før og under økten er ikke alltid en tilstrekkelig god nok pekepinne på hva av matinntaket ditt som påvirker energinivået ditt under trening. En må se på helheten.
Redigert av TonyN; 12/08/2015 20:54.
|
|
|
13/08/2015 08:00
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det tror jeg ikke er helt riktig. Om du trener i sone 1, vil kroppen bruke rundt 40-50% fett, selv om du fyller på med karbo. Du fyller på med karbo så glykogenlagrene ikke skal gå tomme, for går de tomme blir det jævlig tungt å holde på. Jeg fyller alltid på når økta varer i mer enn halvannen time. Men er enig i det du sier om karbohydrater ellers i hverdagen, om man starter ut med 1/3 fylte lagre vil det fort bli tomt.
Jeg hadde litt samme følelsen i fjor, når jeg omtrent ikke trente harde økter. På rolige økter som varte i 2 timer+ fikk jeg fort sure bein. I år hvor jeg har langt mer hard trening er dette helt borte.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
13/08/2015 08:08
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Når TS skriver at han går tom etter 1 time, er ikke veien å gå å trene 2-3 timers økter uten påfyll. Rene kjellerøkter gir verken treningsglede, motivasjon eller framgang.
For trådstarter - og de fleste som ikke er vant til lange økter - så er en 2-3 timers økt for lenge uten påfyll. Det må trenes opp. Og fram til man er der, er jeg helt overbevist om at det beste er å fylle på litt med næring underveis, så man ikke går tom (iallfall ikke på fast basis).
|
|
|
13/08/2015 08:35
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Snakker vi om å gå tom eller bare bli sliten? Går man tom på den måten at glykogenlagrene blir tomme er det ubehagelig og sånn at man kan slite med å komme seg hjem (Man blir rett og slett kraftig satt ut.). Så fremt man ikke faster tror jeg nesten ikke det er mulig å få til det på rolig tur på 1-2 timer spesielt ikke om man har syklet i mange år og kroppen er vant til å bevege seg. Så jeg antar at vi snakker om å bli sliten?
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: sveinaa]
13/08/2015 08:41
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Snakker vi om å gå tom eller bare bli sliten? Går man tom på den måten at glykogenlagrene blir tomme er det ubehagelig og sånn at man kan slite med å komme seg hjem (Man blir rett og slett kraftig satt ut.). Så fremt man ikke faster tror jeg nesten ikke det er mulig å få til det på rolig tur på 1-2 timer spesielt ikke om man har syklet i mange år og kroppen er vant til å bevege seg. Så jeg antar at vi snakker om å bli sliten? Her tror jeg du er inne på noe, og det var vel slik jeg også opplevde det i fjor, å bli ordentlig sliten selv på rolige turer. Med flere harde økter har altså dette blitt kurert.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
13/08/2015 08:46
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Så jeg antar at vi snakker om å bli sliten? Kanskje vi snakker om lavt blodsukker?
Anonym5
|
|
|
13/08/2015 08:57
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag känner inte alls igjen mig med trådstartaren. Jag tränar inte många långa ökter men jag har inga problem att träna långa ökter eller konkurranser när jag en enstaka gång gör det.
Jag skulle inte bli förvånad om en lösning på problemet är att ibland träna hårdare och varierare intensiteten på ökterna mer.
|
|
|
[Re: anonym5]
13/08/2015 09:00
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Så jeg antar at vi snakker om å bli sliten? Kanskje vi snakker om lavt blodsukker? Han skriver jo at han får i seg nok næring. Da skal det nesten ikke gå an å gå tom på alle turene så fremt man ikke er syk da. Med fulle lagre så skal man jo klare 1 time + rundt terskel. Når man går tom så sier det jo regelrett stopp, bena blir kraftløse (spagetti følelsen) og det er ikke uvanlig at man også kan føle seg dårlig. Har heldigvis ikke gått tom mange ganger, men husker en gang spesielt godt. Etter jeg kom i mål gikk jeg bare rundt helt i tåka, og når jeg ble henta satt jeg med stivt blikk på bagen min og var i en annen verden i følge kona.
|
|
|
13/08/2015 09:26
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Synes det virker som om du trener for hardt hvis du skal sykle lenge. Har du lest deg godt nok opp på intensitetstyring? For øvrig er det god trening for hodet å gå tom innimellom. Blir veldig godt kjent med seg selv 
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
13/08/2015 09:51
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Han skriver jo at han får i seg nok næring. Da skal det nesten ikke gå an å gå tom på alle turene så fremt man ikke er syk da. Med fulle lagre så skal man jo klare 1 time + rundt terskel.
Jeg snakker ikke om å gå tom, jeg snakker om følelsen man får når blodsukkeret synker. Jeg vet godt forskjellen på disse to.
Anonym5
|
|
|
13/08/2015 10:41
|
braastad
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Mange gode tips og råd her nå.
Når det gjaldt "å gå tom" var det ikke snakk om å måtte helt ned i kjelleren og at jeg så mannen med ljåen. Det er mere snakk om at beina føles mere kraftløse og at melkesyra kommer kjappere, spesielt i bakker, selv med moderat tempo. Den første timen eller litt over merkes ingen ting til dette. Da går det som regel lekende lett.
Og med tanke på næringsinntak spiser til hverdags normal vanlig kost og er sikker på at jeg får i meg nok karbohydrater. Og når det gjelder væskeinntak bruker jeg kun vann på turer på 1-1,5 time, og på turer som varer ca 2 timer tar jeg ei flaske vann og ei flaske med sportsdrikke. Ca 0,5 l væske (liten sykkelflaske) i timen er normalt for meg.
Ser noen på tråden anbefaler flere litt lengre turer for å venne kroppen på å forbrenne fett før karbohydratlagrene. Denne tanken har også slått meg. Så er det andre igjen som nevner at de har gode erfaringer med flere intervall/terskeløkter.
En liten men enkel konklusjon vil da være å prøve og feile og se hva som hjelper. Så får man vel bare godta at vi alle er skapt forskjellig og reagerer ulikt på ulike trenings/trimmetoder og nærings/væskeinntak. Den nevnte kompisen min som bruker å delta i Vasaloppet kan fint gå 3 timer på ski uten å føle noe behov for væske/næringsinntak, noe som ville vært helt utenkelig for mitt vedkommende (erfaring).
|
|
|
13/08/2015 11:24
|
mad_quads
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Tror ikke du sliter med næringen da. Utsett heller kroppen for det du vil den skal bli bedre på. Sykle i bakker med intensitet, som forsåvidt blir det samme som invervalltrening. Å stå i ramma sender også pulsen opp med mange bpm, og om kroppen ikke er vant med den øvelsen er det ganske tungt for oss som ikke er Contador.
Om du har pulsmåler kan det være nyttig å finne makspuls for å beregne noen omtrentlige soner. Ligger man i for høy sone over tid blir man sliten eller får syre veldig fort, særlig hvis man ikke har trent på det. Om du ikke har pulsmåler ville jeg investert. Da jeg fikk mitt første pulsbelte ble jeg overrasket over hvor sakte jeg må sykle bakker for å ikke få høy puls.
Folk reagerer forskjellig, men de fleste får veldig godt betalt for intervalltrening.
|
|
|
13/08/2015 12:15
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Som en tilføyelse til siste innlegg kan det også nevnes at de aller fleste trår mange flere watt når de står, og derfor blir arbeidet kroppen gjør større.
|
|
|
13/08/2015 12:22
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Da jeg begynte igjen etter maaange års pause var det mye som du skriver, selv om jeg vel holdt i halvannen før det kom. Lengre rolige turer var det som hjalp mest for meg, pushe grensene litt. Men jeg måtte ha sportsdrikk og fylle på med vann underveis og banan og var ganske desperat noen ganger husker jeg. Nå økte jeg lengden litt for fort, da, var jo livredd for at jeg ikke skulle tåle Birken så jeg ville opp i distansen på forhånd.
I år syklet jeg en sju og en halv times (rolig) stitur på bare vann. Ikke fordi det er lurt, det var først og fremst dårlig planlegging. Men litt gøy at kroppen tålte det.
Og jeg ville lagt inn noe intervalltrening, så du har litt mer toleranse for syre.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
13/08/2015 12:48
|
paalbn
Ivrig
|
Ivrig
Jeg går bare litt "tom" tidlig på sesongen.
I løpet av mai kan jeg kjøre 3-5 timers turer på bare vann. Selv med forskjellig intensivitet.
Er bevist på å kun kjøre med vann (har reservenæring på baklommen dersom det absolutt må til) tidlig i sesongen for å trene opp kroppen til å bruke fett. Dette gjøres med lange rolige turer tidlig på sesongen og øker inteniviteten etterhver utover I sesong.
Birken 2013 miste jeg energiflasken ned Djuposet og syklet resten på 1 kopp energidrikk på matstasjonen pluss vann I Camelbacken. Gikk ikke tom på denne turen, selv om jeg kanskje kunne syklet fortere med flasken på ramme med gel/cola/kaffe.
Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
|
|
|
18/08/2015 19:25
|
John_Harald
Ringrev
|
Ringrev
Jeg får en følelse for at jeg går tom for krefter etter ca en times sykling, selv på rolige turer (pratepuls). Tipper du kjører for hardt, drar på med for mye melkesyre og ikke får restituert nok. Rolige turer er i mine øyne sone 0 og sone 1, dvs opp til 72% av makspuls. For meg får jeg mye mer melkesyre ved å ligge på 72% kontra under 67% av makspuls. Man kan også få riktig sure bein opp en bakke på to minutter uten at pulsen øker så man blir andpusten. Hva er pratepuls for deg? Noen mener puls man kan føre en samtale i og for mange kan man da ligge over 85% av maskpuls. Andre mener opp til 80% Uansett er dette intensiteter som kan gjøre beina sure. Det blir tungt å presse seg eller gjennomføre en økt med lav puls. Har du noen form for intensitetstyring?
|
|
|
20/08/2015 19:29
|
John_Harald
Ringrev
|
Ringrev
Flott hvis trådstarter svarer på spørsmålene i innlegget over  Å gå tom, det vil si at karbohydratlagrene i kroppen er tomme, kan gjøre at man blir liggende i grøfta. Påfyll av litt karbohydrater gjør at man kan kjøre på hardt videre. Med fulle karbolagre, klarer de fleste i alle fall 1,5 time med bånn gass. Et alternativ til teorien min om at braastad kjører for hart, får for mye melkesyre og ikke får restituert nok, er at treningsgrunnlaget er for dårlig. Hva mener dere?
|
|
|
[Re: paalbn]
21/08/2015 05:19
|
Asterix
Entusiast
|
Entusiast
I løpet av mai kan jeg kjøre 3-5 timers turer på bare vann. Selv med forskjellig intensivitet.
Er bevist på å kun kjøre med vann (har reservenæring på baklommen dersom det absolutt må til) tidlig i sesongen for å trene opp kroppen til å bruke fett. Dette gjøres med lange rolige turer tidlig på sesongen og øker inteniviteten etterhver utover I sesong.
Dette må da gi horribelt lang restitusjonstid? Driver man og kjører opp mot 5 timers langturer halvfort uten noe næring titt og ofte tror man fort kan gå på en smell. Hvert fall om man har planer om å gjennomføre andre treningsøkter med kvalitet i løpet av uka.
|
|
|
[Re: Asterix]
21/08/2015 07:56
|
grr
Ivrig
|
Ivrig
Dette må da gi horribelt lang restitusjonstid? Driver man og kjører opp mot 5 timers langturer halvfort uten noe næring titt og ofte tror man fort kan gå på en smell. Hvert fall om man har planer om å gjennomføre andre treningsøkter med kvalitet i løpet av uka. Og ikke minst så hadde det, iallfall for meg, gitt en elendig økt i utgangspunktet. Kjører man seg næringstom så klarer en ikke holde intensiteten oppe. Det blir bare vissvass hele greiene. Jeg spiser ikke noe på timesøkter, men 1,5-2 og oppover så begynner jeg å fylle på allerede før det har gått en time. En banan eller en tredjedels/halv bar. Skjønner ikke at det skal være bra for annet enn slanking, men aner ingenting om paalbn eller hvilket nivå han er på, så han kan kanskje motbevise det? Mange er sikkert inspirert av Chris Froome som gjorde nettopp det der i tidlig alder, men hvis jeg ikke husker feil så var det utelukkende for å miste vekt, og det var vel også noe spisevegringer inne i bildet med ham?
|
|
|
[Re: grr]
21/08/2015 08:14
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Dette må da gi horribelt lang restitusjonstid? Driver man og kjører opp mot 5 timers langturer halvfort uten noe næring titt og ofte tror man fort kan gå på en smell. Hvert fall om man har planer om å gjennomføre andre treningsøkter med kvalitet i løpet av uka. Og ikke minst så hadde det, iallfall for meg, gitt en elendig økt i utgangspunktet. Kjører man seg næringstom så klarer en ikke holde intensiteten oppe. Det blir bare vissvass hele greiene. Jeg spiser ikke noe på timesøkter, men 1,5-2 og oppover så begynner jeg å fylle på allerede før det har gått en time. En banan eller en tredjedels/halv bar. Skjønner ikke at det skal være bra for annet enn slanking, men aner ingenting om paalbn eller hvilket nivå han er på, så han kan kanskje motbevise det? Mange er sikkert inspirert av Chris Froome som gjorde nettopp det der i tidlig alder, men hvis jeg ikke husker feil så var det utelukkende for å miste vekt, og det var vel også noe spisevegringer inne i bildet med ham? Er helt enig. Det å gå tom er jo på en måte å gå på en smell. Mitt argument for påfyll av karbo før under eller etter er en og alene restitusjon. Får kroppen næring restituerer den helt enkelt raskere, og da kan man trene mer. Skjønner og lite av at folk skal kopiere Froome, Kristoff osv. Sånn sammenlignet med oss mosjonister driver jo de med en helt annen idrett.
|
|
|
[Re: Asterix]
24/08/2015 11:00
|
paalbn
Ivrig
|
Ivrig
Dette må da gi horribelt lang restitusjonstid? Ta forrige uken som er typisk ganske hard uke (da landevei/racer). Mandag : 10 x bakkedrag (2 x z3 - 5 x z4 1 x z5) inkl rolig til og fra ca 74 km. Tid 2:45 (diff innen for 30 sek på alle øktene, hvor første var den som tok lengst tid og siste raskest) Tirsdag : Naturlig intervall med sykkelklubben z4 og z5. 66 km Tid 2:10 Onsdag : 1x 60m z3 og z4 + 20 min oppvarming og 30 min nedtrapping 54 km På grunn av div, fri torsdag og fredag (ville kanskje kjørt en vispetime på fredag) Lørdag - Lav sone 1 (snit p=114, max 176) 72 km 2:40 Søndag - z 1 105 km Tid 3:25 Alle øktene på vann. Spiser normalt 1 time før trening og kjører på med havregryn før dusj, Idag kommer jeg til å kjøre lange bakkedrag z3 (ca 15 min) x 5 før jeg slipper opp med rolige turer (dvs ca 3-4 økter i løpet av uken. Ritt 6.9 vil si at uken før vil kun ha 2 lette og en z3 økt m/ noen drag. Ang Froome er absolutt ikke noe forbilde og var faktisk ikke klarover at han hadde kjøre "vannregime" MEN god mulig at jeg kunne kjørt næring på økter over 2 timer, men føler ikke jeg trenger. Samtidig fyker jeg opp 2-3 kg (nå 82 kg/187) hvis jeg putter innpå for mye karbo. Siden følelsen sier, trenger ikke så har jeg latt være. Kanskje jeg skal ta en test i løpet av høst og se om det gir en progresjon. Har ikke wattmåler, så bruker Strava som indikator for om hvordan økten har vært.
Redigert av paalbn; 24/08/2015 11:05.
|
|
|
[Re: paalbn]
24/08/2015 11:15
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Imponerende. Noen av øktene du kjører er fanken meg det jeg vil kalle monsterøkter. Hvor lang arbeidstid (lange drag) har du feks når du kjører 10x bakkedrag?
|
|
|
24/08/2015 11:22
|
paalbn
Ivrig
|
Ivrig
Den økta på mandag (som jeg forøvrig kaller straffeøkt) lå på 6:20 (siste) til 6:50 (første) hvor ca 60-80% er i sonen.
Å for å være ærlig, det er ikke veldig mange av de. Da tålmodigheten er slutt etter 5 dragen. Så må være veldig disiplinert for å klare å gjennomføre alle. Innimellom funker det...
Redigert av paalbn; 24/08/2015 11:35.
|
|
|
24/08/2015 11:39
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Er det olympiatoppen sine soner du bruker?
Det er i alle fall forskjell på folk. Sånn til sammenligning så kjører jeg feks økter med kun 4 drag av ca 4 min (total tid) med 1 drag på ca 110% av fpt og 3 drag på ca 115% av ftp (Da er det ikke så mye mer å kjøre med. Kan presse inn ett eller to drag til med pur vilje, men det tapper alt overskudd.). Fordelen med en slik økt er at jeg restituerer veldig fort og kan kjøre de to dager på rad.
|
|
|
|
|