Ny dings: klokke vs sykkelcomputer
|
Ny dings: klokke vs sykkelcomputer
12/08/2015 09:53
|
dTd
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Hei!
PS: Det er mye tekst, en veldig kort versjon er helt i bunn
Føler det er på tide å oppgradere fra å bruke mobilapp. Spørsmålet er hva jeg skal hoppe over til. Det jeg er mest interessert i er å kunne synce mot Strava for å holde oversikt over antall km, tid, høyde og fart. Andre krav er bra batteri og at dingsen tåler vann, ihvertfall til en viss grad, slik at jeg ikke må gjemme klokka/computeren med en gang det drypper fra himmelen.
En av hovedgrunnene til at jeg ønsker å kjøpe en egen dings til dette er fordi jeg syns Strava appen bruker så latterlig mye batteri på mobilen, jeg liker i tillegg å høre på musikk og sjekker plutselig google maps for å finne en rute, og da forsvinner bateriet fort... Videre er kjekt å ha ting: Pulsmåling, kart/navigasjon(dette blir jo selvfølgelig vanskelig på en klokke) og det å kunne se fart, tid og antall km real time.
Så da retter jeg spørsmålet mitt mot dere. Hva ville dere valgt? En klokke eller en sykkelcomputer? Hva mener dere er fordelene/ulempene med hver? Og evt hvilken?
Slik jeg ser det så er fordelene med klokken: Du kan bruke den til andre ting enn bare sykling (denne vil uansett kun bli brukt i sport/trenings sammenheng da jeg har 3 andre "hverdags/pen" klokker). Man kan få pulsmåling rett i klokka og da slippe bånd rundt brystet.
Ulempen er jo at klokken er på armen og ikke på sykkelstyret slik at man må drive å knote med armen for å se hvor fort man sykler etc (om det ikke finnes gode fester for dette?).
Fordelen med sykkelcomputer er: Dedikert til formålet. Er ofte større noe som gir bedre batteri(?), og større skjerm. Har mulighet for kart/navigasjon
Ulempen: Kun til sykling, må bruke bånd for puls.
Jeg har lest litt ang polar v650 (litt usikker på hvor vanntett den er) og tom tom runner cardio. Utover det vet jeg ikke helt hva som finnes der ute. Virker dog som om v650 er et solid kjøp, selv om jeg tror jeg heller litt imot klokke, men jeg vet ikke om den tom tom klokken er helt i blinken. Når det gjelder pris ønsker jeg helst å holde meg rundt 2-2500kr. Men kan strekker meg litt om det er mye mer å få for litt ekstra penger.
Kort versjon: Trenger å erstatte strava appen på mobilen pga batteri. Ønsker at dingsen har bra batteri og er vanntett. Usikker på om jeg skal gå for klokke eller computer.
|
|
|
Re: Ny dings: klokke vs sykkelcomputer
[Re: dTd]
12/08/2015 09:59
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
En sykkelcomputer. Bruker Garming Edge 1000, men den koster omtrent dobbelt av budsjettet ditt. Ulempen: Kun til sykling, må bruke bånd for puls.
Du må bruke bånd for puls også på klokke.
|
|
|
12/08/2015 10:03
|
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
Kjøpte en Garmin 810 for å få kartfunksjon sånn at jeg skulle komme meg ut på nye stier uten å måtte ha med meg kjentfolk. Ble aldri til at jeg brukte kartfunksjonen noe særlig Kjøpte så V800 klokka til Polar, fordi jeg ble lei av å måtte finne plass til 810 på løpeturer osv og fordi jeg begynte å sysle med triatlon. Etter det har jeg knapt brukt 810, selv på de rene sykkelturene i skog og mark. Måtte nylig levere inn klokka til service og børste støv av 810 igjen. Har ikke savna den for å si det sånn, men klokka savner jeg. Bruker den dog også som dagligklokke, da den ser bra ut i tillegg. Kan ikke gi deg noen konkrete råd, men du fikk min erfaring med klokke vs. computer 
|
|
|
12/08/2015 10:14
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Jeg bruker klokke. Garmin 910XT. Bruker klokke fordi jeg bruker den både til ski og løp, i tillegg til sykkel. Jeg har også flere sykler, så greit å slippe innkjøp av flere festebraketter. Har heller ikke behov for å følge særlig med på fart underveis. Jeg byttet fra en rimeligere klokke til 910 fordi den har rundt 25 timers brukstid og er 100 prosent vanntett.
|
|
|
12/08/2015 10:20
|
jag
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har gått fra Pulsklokke (med pulsbelte), til iPhone med puslbelte fra Wahoo som støtter både Blåtann og ANT+. Wahoo sitt pulsbelte kan også brukes løping, gir da skrittteller og lagrer økten i pulsbeltet. Leses av etter endt økt, eller kontinuerlig om du har med telefon. På sykkelen har jeg gått over til Garmin Edge 1000, fåes til drøyt 3k hos Joggeshop.no Dette gjorde jeg etter at jeg manglet dekning, og dermed stod uten kart på telefonen. /Jan
"I never understood wind" - Donald Trump
|
|
|
[Re: jag]
12/08/2015 11:07
|
dTd
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
En sykkelcomputer. Bruker Garming Edge 1000, men den koster omtrent dobbelt av budsjettet ditt. Ulempen: Kun til sykling, må bruke bånd for puls.
Du må bruke bånd for puls også på klokke. Har du noen ord på hvorfor du foretrekker computer vs klokke? Det finnes klokker som ikke trenger bånd for å måle puls også. Til dere andre, takk for tilbakemeldingene, skal ta en titt på forslagene. Men tar også i mot flere forslag 
|
|
|
12/08/2015 11:30
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Har en Garmin Vivoactive som klokke, Edge 500 til pendlersykkel og Edge 1000 til rekreasjonssykling. Edge 1000 er klart best til navigasjon (da den er eneste med kart), men koster en del. Den har også stor skjerm. Å sykle med klokke på armen og ønsker å følge med underveis er klønete. Men det er en veldig grei GPS der, og du kan koble til pulsbelte. Og dingsen ser ikke ut som en treningsdings eller en dykkerklokke. Å ha klokke på styret ser for meg ut som bare kløn og tullball. Da hadde jeg heller kjøpt en Edge 510 hvis man først skal legge vekk kartmuligheter. Der har man backup med å bruke kartapp (f.eks. OSMAnd+ på android med offlinekart) hvis man vil navigere sporadisk.
Fordelen jeg ser med klokka er at den har jeg alltid med meg, og kan brukes som backup hvis jeg f.eks. ønsker å tracke en gåtur eller ligndende. Og den brukes som siste utvei hvis jeg har glemt sykkelGPS (liker å tracke all distanse syklene mine tilbakelegger). Den er også rask på GPS-fiks og ikke altfor dyr. Lett å bruke også.
Ellers er Edge 1000 helt super til Strava, da den har støtte for livevisning av Stravasegmenter (se annen tråd). Det er kult, synes nå jeg.
|
|
|
12/08/2015 11:52
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det hele bunner jo ut i hvilken informasjon du vil ha ut av dingsen. og i hvilke settinger den skal brukes.
Det noen ser som helt nødvendig er kanskje bare merverdi for andre, mens andre igjen ser det som unyttig og unødvendig kompliserende.
Jeg selv er nå i ferd med å bytte ut gamleklokka med ny Polar V800, valget falt på den fordi det er den som dekker MITT personlige behov best.
|
|
|
12/08/2015 12:38
|
pharynx
Besatt
|
Besatt
Garmin FR310XT til løping og ski og Edge 510 til sykkel  Brukte tidligere 310XT til sykkel og det fungerte helt utmerket, til og med wattmåling. Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt en FR920XT og aldri sett meg tilbake.
|
|
|
12/08/2015 12:59
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Her må det, som så ofte ellers, prioriteres. Du må prioritere noe opp, og dermed noe annet ned. Så vidt jeg kan se står det da mellom fleksibilitet/bredde versus spissfunksjonalitet. Hvis det er viktigst for deg med knall god funksjonalitet når du sykler, så velger du en sykkelcomputer. Hvis det er viktigere for deg å også ha noe funksjonalitet når du løper, padler, svømmer, går på ski, etc, så velger du ei klokke. Skal du ha i pose og sekk må du gjerne betale dobbelt. Garmin FR920XT er et meget godt alternativ, og denne holderen til sykkel fungerer bra: https://buy.garmin.com/en-US/US/shop-by-accessories/mounts/bicycle-mount-kit/prod11078.html Dette tror jeg ville være mitt kompromiss.
|
|
|
12/08/2015 15:45
|
solrikioo
Entusiast
|
Entusiast
Til stisykling bruker jeg Fenix2. Da er jeg stortsett bare intr i å se avstand og tid. Samt å logge til strava.
På landevei bruker jeg en edge800, men da sjekker jeg oftere kart, puls, hastighet osv.
Klokka kan jo brukes på vinteren til ski også, jeg synes det var tungvindt å ha med egden i lomma på skitur. Og på den kan man jo ikke låse knappene, så man risikerer å stoppe loggingen under turen.
|
|
|
[Re: solrikioo]
12/08/2015 16:25
|
Skogen
Medlem
|
Medlem
Garmin 500 lagt vekk etter at jeg fikk min Polar V800. Bruker i tillegg Strava-appen på Sony Xperia Z3 Compact festet med en Quad-Lock . Hvorfor? Fordi Strava appen har så store tall/bokstaver at jeg med mitt gammelmannsyn uten problemer kan følge med....
Redigert av Skogen; 12/08/2015 16:26.
|
|
|
12/08/2015 16:48
|
anderssb
Ringrev
|
Ringrev
Skal du ha bare en dings, og bruke den til både sykling og løp velger du en klokke med separat pulsbelte og styremontering. Jeg har en garmin 920 som fungerer fint til alt, og monterer den på styret med denne: https://buy.garmin.com/en-US/US/shop-by-...0-11029-00.htmlDu kan også få quick-release til sykkelen til den, men da blir den stor og klumpete på armen.
|
|
|
13/08/2015 07:09
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg dro igang en tråd under landevei/stil, utstyr osv... etter å ha vært førstemann til å handle Garmin Forerunner 225, de fikk den inn til XXL sist uke og jeg betalte 2.899 tror jeg det var.
Har benyttet Garmin Edge 800 og Garmin Forerunner 610 frem til nå og ønsket å slippe pulsbelte og å laste opp til garminconnect/strava via pc. Alle nye dingser fixer det siste.
Debuterte i ritt uten computer på styret og uten pulsbelte på søndag. Pulsmålingen gikk i dass men etter ytterligere to økter denne uken med strammere reim og å flytte den litt lengre inn på armen er klokken helt super.
Hva mister jeg med F225 vs computer på styret ? 1) kart/navigasjonsmulighet. Det bruker jeg omtrent aldri 2) watt/cadence. Det har jeg heller ikke brukt. Klokken viser cadence uten cadencemåler i garminconnect men tallene ligger jevnt på ca 60. Virker helt feil og jeg venter svar fra Garmin på om dette virkelig skal fungere. 3) Færre verdier å følge med på. 3 stk verdier på skjermbilde og man kan bla til side 2 for ytterligere 3 stk verdier, deretter 2 sider med puls og fargekoder for puls soner 4) Mer naturlig å se rett ned på styret enn på armen 5) Vinter/klær/ski, da ta man bare frem beltet igjen
Jeg er kjempefornøyd med klokken men er ikke 100% sikker på om jeg vil krype til korset etterhvert og kjøpe den nye Garmin Edge 520 etterhvert. Som vel er lik 510 men med Stravasegmenter live. Ellers har Garmin mer sykkel/tri-tilpassede klokker som for eksempel 610/620 og 910/920 men da må man altså ha pulsbelte... Tipper det kommer en 625 snart.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
13/08/2015 16:47
|
dTd
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Takk for tilbakemeldinger! Jeg tror nok at jeg fortsatt heller imot en klokke. Selv om jeg ikke driver med så mye løping, tror jeg det er mer praktisk + at da har jeg også muligheten dersom jeg bestemmer meg for å løpe. Og etter å ha lest litt div, så tror jeg at jeg ikke ønsker å ha pulsmåling på selve klokken. Det er jo upraktisk om jeg skal kunne bruke den utenpå klær om vinteren f eks & om jeg monterer klokken på styret. I tillegg så leste jeg at man må feste klokken "hardt" på armen, og det kommer jeg neppe til å være komfortabel med. 920xt er det jo mange her som anbefaler, syns den virker relativt stygg  Men skal kun brukes til trening så er ikke så nøye egentlig, prisen er dog ikke like hyggelig... Men får lese litt ekstra på de andre klokkene som er blitt anbefalt her i tråden.
|
|
|
13/08/2015 19:32
|
peterpan
Avhengig
|
Avhengig
Hvis du synes 920 er for dyr, kan du bare kjøpe 910. Har brukt min i tre år uten at jeg føler stort behov for å oppgradere. Vrir den av reimen og fester enkelt på braketten når jeg skal sykle
|
|
|
13/08/2015 20:26
|
anderssb
Ringrev
|
Ringrev
|
|
|
16/08/2015 13:24
|
dTd
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Jeg endte til slutt opp med å kjøpe en 920xt, ble på ~3300 kr, hadde egentlig ikke tenkt å bruker mere enn ca 2500 kr... Men sånn gikk det Takk for tips fra alle.
|
|
|
|
|