Jeg trenger tips for et sted det er god 4G dekning utenfor huset, men ikke inne. Dekningen varierer også en del på forskjellige sider av huset.
Planen er å få et såpass raskt og stabilt nett at det er mulig med hjemmekontor, inkludert videokonferanse (Skype, FaceTime). Da er det jo også mulig å se/høre NRK på nett, Spotify, osv. Det vil typisk være 2-3 telefoner og 2-3 datamaskiner som bruker nettet, mer eller mindre samtidig til web og "normal" bruk. Det blir ikke flere som ser Netflix samtidig.
Det er en mobilmast ca 2km unna, men den ligger litt i "skyggen" av en ås. Det er likevel mulig å få ca 14 Mbps inn og 3 Mbps ut med "Speedtest"-appen på en iPhone 6 (se http://speedtest.net).
Og, eventuelt, en utvendig montert, retningsstyrt antenne, f.eks. denne her: http://www.webbutikken.no/Antenner/Hus/H...687-p0000017868 Det blir litt mer kjas, siden den trenger strøm, må monteres et fornuftig sted, etc. Det hadde vært greit om
Er det noen som her erfaring med dette, og noen andre tips enn det DinSide nevner? Jeg tenkte å handle på nett, teste veeeldig forsiktig, og heller bruke den 14-dagers angreretten hvis det ikke fungerer som håpet.
Har ikke så mye erfaring med det du beskriver, men har jobbet fra hjemmekontor fra 1 til 5 ganger I uken siden 2002.
Abb med 4G er vel stort sett mengdestyrt og at du kjøper en vis mengde datatrafikk i måneden. For meg som fort kan bruker 3-7 GB pr dag ville dette vært en dårlig løsning. Da jeg ville fort komme opp I en situasjon at datamengden er brukt opp.
Mulig det ikke er noe issue for deg, men bare så det er nevt...
Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Takk for tips, men jeg har ubegrenset data i Norge, heldigvis. Det betyr jo også at pakkene der man kjøper router med abonnement ikke er aktuelle, og jeg må "klare selv".
Oppdatert: Det er ca 1,6km i luftlinje til masten. Her er skjermbilde far Telenors dekningskart, og det ser ut som det er "skygge" omtrent der huset er:
Takk for tips, men jeg har ubegrenset data i Norge, heldigvis. Det betyr jo også at pakkene der man kjøper router med abonnement ikke er aktuelle, og jeg må "klare selv".
Hvilket abonnement har du og hvem levere det (Telenor eller Netcom).
Telenor bedrift-et-eller-annet, som jobben betaler. Muligens bare"ubegrenset" fordi jeg ikke ser regningen, men jeg tror vi har en avtale som dekker ganske mye trafikk pr mnd.
Telenor bedrift-et-eller-annet, som jobben betaler. Muligens bare"ubegrenset" fordi jeg ikke ser regningen, men jeg tror vi har en avtale som dekker ganske mye trafikk pr mnd.
Kan anbefale denne fra Telenor sin nettbutikk. Jadda den er litt dyr uten abb, men du bestiller bare en datatvilling fra jobben som du plugger i.
Jeg har selv mobilt bredbånd fra telenor og en slikt router. Har prøvd andre routere også med 3G støtte, men opplevde at trafikken innad i nettet mitt ble heller laber.
Husk nå å få opp hastigheten på selve abbonemanget ditt også da. Det har som kjent i god Telenor-stil begrensninger i seg om man ikke betaler for ekstra hastighet.
Tror ikke du trenger å sete opp en slik router ute heller. Antallet streker på en telefon forteller bare om signalstyrke og ikke signalkvalitet.
Vær også obs på datamengden. Jeg har det største med 30GB i måneden. Det er 15 timer med NRK streaming (noe av det som suger mest av streaming på nettet).
PS. Den routeren har "løse" antenner, så den kan enkelt erstattes med en kabel som går ut på veggen til en annen antenne...
Jeg har brukt denne både hjemme og på hytta med Netcom 4G router.
Fungerer helt glimrende. Forsterker signalene kraftig og har enkel montering og trenger ikke strøm. Hjemme fikk jeg 7-8 mbps med bare routeren, men ekstern antenn var den stabil på ca 25 mbps. På hytta enda større forbedring og mer stabil hastighet.
Jeg har sett en mast på golfbanen på Hov, men vet ikke hvor de(n) andre er.
Du finner lokasjon med info om teknologi for alle mobilmaster på finnsenderen.no.
Hmm. Er det bare meg som ikke får denne til å funke? Nå har jeg zoomet inn på både Trondheim, Oppdal og Oslo m/omegn uten å finne en eneste mobilmast. Det eneste jeg får opp er radiosenderne...