Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Feiljusterte sko? Eller feil sko?

Feiljusterte sko? Eller feil sko? #1993148 09/08/2015 20:42
S
sickpuppy Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Hei!

Jeg sliter med at føttene mine dovner bort når jeg sykler lengre turer.
Har brede føtter så det er ikke alle sko som passer foten min sånn uten videre, vertfall ikke uten å gå opp til for store skostørrelser i lengden, men da blir vel cleetsene feil i forhold til foten?

Jeg er nå på mitt 4. par sykkelsko på halvannet år, og til og med de nyeste skoene sliter jeg litt med dette på. De nyste er Diadora X Vortex PRO i størrelse 47 og de passer godt på foten, men fortsatt så dovner jeg bort veldig i forfoten under sykling av lengre turer enn halvtimen liksom.. Og da blir jo dette et stort problem, spesielt med tanke på en tur over fjellet fra Rena til Lillehammer om et par drøye uker.. ICON_TONGUE

Er det noen som har noen tips om noe jeg kan gjøre for å minske disse symptoimene?
De nyeste skoene får jeg ikke stramt så hardt over vrista som de gamle skoene, noe som faktisk kjennes ut som er en fordel, så det er en forbedring sånn sett.
Men jeg lurte på om jeg kanskje har cleetsene for langt bak? Hva skjer om de er for langt bak egentlig? Jeg er redd for å ha de for langt frem jeg da, da jeg ser for meg at da kan jeg få noen veldige kramper i leggene..?

Håper på litt tips, da jeg begynner å bli litt lei av disse "døde" beina under veis så jeg må gå av sykkelen for å få blodomløp i de igjen..

Re: Feiljusterte sko? Eller feil sko? [Re: sickpuppy] #1993191 10/08/2015 05:47
bjrgu Offline
Veteran
Veteran
Cleetsen skal stå midt under tåballen.
Ta på deg skoa å settt et lite merke på skoa der "kulen" føre stortåa er, det er ca midt på tåballen. Plassere så cleeetsen etter dette merke. Er det Shimano pedaler så plasser fremkant av den ovale store delen der skruene sitte på cleetsen på høyde med merket.
Mulig litt dårlig forklaring her, men.

Da får du tåballen rett over pedalaksel og det pleier å hjelpe.

Redigert av bjrgu; 10/08/2015 05:48.

Rune G
Re: Feiljusterte sko? Eller feil sko? [Re: sickpuppy] #1993196 10/08/2015 06:17
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har slitt med samme problemer. Trikset for meg har vært brede nok sko som jeg ikke strammer så hardt. Du kan også prøve å ha cleatene litt lengre frem, ja. Men ta litt av gangen. Såler som bygger godt under fotbuen har hjulpet meg også. En annen ting er å "vifte" og bøye tærne mens jeg sykler.

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Feiljusterte sko? Eller feil sko? [Re: sickpuppy] #1993664 10/08/2015 19:16
S
sickpuppy Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Takker for tips, skal prøve meg litt frem med cleetsene..

Ja jeg prøver å huske tipset Bruce Willis fikk i Die Hard, "make fists with your toes", og det hjelper på en liten stund men det er ikke nok til å klare å holde unna disse bortdovnede føttene..

Re: Feiljusterte sko? Eller feil sko? [Re: sickpuppy] #1993682 10/08/2015 19:44
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Har du prøvd å sykle like lenge på samme sykkel med vanlige joggesko?

Med samme problem på fire par sykkelsko, er det greit å utelukke at ikke kilden er annetsteds. Det kan være nerver i klem, i lysken eller fra sykkelsetet.

Re: Feiljusterte sko? Eller feil sko? [Re: sickpuppy] #1993695 10/08/2015 20:06
HNK Offline
Besatt
Besatt
Mulig jeg misforstår bjrgu når han sier cleatsene skal stå under tåballen.

Utgangspunktet er at cleatsene skal plasseres under forfoten. Det er der fotsålen er bredest og er der tærne er "koblet til" resten av foten. Dette er den delen av foten som best tåler belastning ved fysisk aktivitet, sammen med hælen.

Har samme skoen selv i samme størrelse, og opplever ikke at føttene sovner bort. Egentlig tvert imot, så er de vesentlig bedre enn Mavicskoene jeg har brukt tidligere. Dette fordi mine føtter ganske brede. Ved kjøp av nye landeveissko for litt siden, fikk jeg god hjelp til å plassere cleatsene, og det hjalp veldig på egentlig alt.

Kan også bety at du har strammet snøringen for mye, at du har veldig brede føtter eller kanskje er plattfot og trenger en innleggssåle. Prøv deg litt fram og se om det er en såle som passer din fottype som kan prøves

Re: Feiljusterte sko? Eller feil sko? [Re: HNK] #1993773 11/08/2015 05:41
bjrgu Offline
Veteran
Veteran
Sitat: HNK
Mulig jeg misforstår bjrgu når han sier cleatsene skal stå under tåballen.

Utgangspunktet er at cleatsene skal plasseres under forfoten. Det er der fotsålen er bredest og er der tærne er "koblet til" resten av foten. Dette er den delen av foten som best tåler belastning ved fysisk aktivitet, sammen med hælen.

Da mener vi det samme ICON_SMILE

Rune G
Re: Feiljusterte sko? Eller feil sko? [Re: sickpuppy] #1993907 11/08/2015 08:45
S
sickpuppy Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Cleatsene mine er montert under tåballen(som jeg også kaller det), men mulig litt langt bak på den.
Har justert de litt forover på spinningskoa nå før jeg skal ta en litt lengre økt der i dag, så får vi se.

Hehe anonymous22, jeg har vært inne på tanken din.. ICON_LAUGH
Men de to første skoparene var litt for små, de var det ikke plass nok til beina mine nedi rett og slett, det var de eneste skoene på de butikkene jeg prøvde sko på den tiden som jeg fikk på meg, så da tenkte jeg det ikke var så farlig.. Jeg tok feil.. ICON_TONGUE (har jo aldri skjedd før, en gang måtte jo bli den første..)

De to siste parene føles jo gode på foten, det siste paret veldig godt egentlig.. Så jeg skal prøve litt med cleats og kanskje jeg strammer skoene for hardt, og hvem vet kanskje jeg skulle hatt en slags såle..

Re: Feiljusterte sko? Eller feil sko? [Re: sickpuppy] #1993917 11/08/2015 08:57
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Min erfaring: dovne føtter : flytt cleats bakover. Funket også for kompisen og kona....

Re: Feiljusterte sko? Eller feil sko? [Re: sickpuppy] #1994277 11/08/2015 20:15
S
sickpuppy Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Men lenger bak får jeg de ikke..
Hadde en spinningøkt i dag med cleatsene bittelitt lenger frem enn før, en cm cirka.
Kjente faktisk forskjell på tråkket, men om jeg føler at det ble bedre eller ikke klarte jeg ikke å si.
Så skal justere de forover litt på skoene jeg bruker på sykkelen i morgen og prøve meg en tur i løpet av uka.

Moderator  support