Kjennes nesten som at jeg kan kjenne at pleuravæsken bruker litt tid på å synke ned når jeg våkner og blir vertikal.
Er det noen lure triks jeg kan gjøre for å sove/våkne bedre? Soving på siden er noe jeg har lyst til, men ribbeina sier ifra at de ikke liker det.
Tyngdekraften virker her også

Pleuravæsken vil fordele seg nederst avhengig av hvordan du ligger/sitter, men det vet du jo allerede.
Generelt sett vil det være slik at den lungen som vender opp om du ligger på siden vil være best ventilert, men det krever jo at du ligger med den skadde siden ned, og det er neppe så ønskelig ... Derfor vil dette bli en avveining om smerter vs. pusting/ventilasjon og så lenge du overlever vil jeg tippe at det å dempe smerter tar prioritet

(joda, sterke smerter i seg selv har jo også en negativ innvirkning på pusten).
Så nå når du er såpass god at du kan sove temmelig flatt ville jeg gjort det akkurat som du gjør nå, og ta den tungpusten som du opplever om morgenen som det problemet det er, alternativet er å sitte å sove, eller sove med massevis av puter.
Er du ellers frisk vil pleuravæske-problemet snart være over uansett, og det verste av smerter ved ribbeina vil vel også begynne å hjelpe seg nå.