Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Pleuraeffusjon etter tryn, sovetips fra erfarne?

Pleuraeffusjon etter tryn, sovetips fra erfarne? #1992918 09/08/2015 07:41
Moonlit Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Har noen her slitt med tungpustethet pga pleuravæske som hoper seg opp?

For litt over tre uker siden var det en grøft som hoppet opp og ville klemme meg, gad vite hvorfor. Resultatet er seks brukne ribbein, hevelse/skade i milt/nyre og pleuravæske som allerede har blitt drenert først da jeg lå på sykehuset og så igjen for noen dager siden, antageligvis kommer væsken fra heling av skadene og vil avta med tid.
(pleuravæske er unormalt mye væske som ligger mellom lungen og brysthulen og fører til midlertidig "kollaps" av den ene lungen)

Jeg glemte å spørre legene på sykehuset om sovestillinger, men kanskje noen her inne har vært borti det samme og har noen tips før jeg henvender meg pånytt?

Til å begynne med sov jeg med madrassen hevet i vinkel. Denne har blitt flatere og flatere ettersom jeg har blitt bedre, og de siste nettene har jeg sovet på flat rygg med bare en pute (slik jeg pleier når jeg er frisk). Det føles veldig avslappende, men når jeg våkner er jeg ganske øm i skuldrene/ryggen og føler meg mer tungpustet enn vanlig i en halvtimes tid før alt blir normalt igjen.
Kjennes nesten som at jeg kan kjenne at pleuravæsken bruker litt tid på å synke ned når jeg våkner og blir vertikal.

Er det noen lure triks jeg kan gjøre for å sove/våkne bedre? Soving på siden er noe jeg har lyst til, men ribbeina sier ifra at de ikke liker det.

Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank
Re: Pleuraeffusjon etter tryn, sovetips fra erfarne? [Re: Moonlit] #1992943 09/08/2015 08:51
progres Offline
Besatt
Besatt
har ikke noe annet tips enn å la tiden arbeide for deg.
Men det var en skrekkelig stygg skade. Huff, bra det gikk godt !

Re: Pleuraeffusjon etter tryn, sovetips fra erfarne? [Re: Moonlit] #1992951 09/08/2015 09:05
K
kimjv Offline
Medlem
Medlem
K
De pasientene jeg har vært borti forteller at de har følt seg mest uthvilt når de har hatt ryggen i slak helling. Du kan jo prøve å heve ryggen litt igjen og finne en balanse?

Re: Pleuraeffusjon etter tryn, sovetips fra erfarne? [Re: Moonlit] #1992974 09/08/2015 10:55
Moonlit Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Takk. Jeg priser meg bare lykkelig for at jeg ikke knakk ryggen eller fikk noen andre varige mén. Det er godt å kjenne at kroppen reparerer seg selv, noen bivirkninger av det må jeg vel regne med.

Slak helling høres bra ut, tror ikke det skal så mye til. Har brukt et halv-sammenklappa tørkestativ for å heve opp overmadrassen (funka faktisk veldig bra), men det blir litt bratt vinkel for meg nå.

Putene jeg har er litt for små til å bygge opp med uten at det blir klumper og ujevnheter, får kjøpe noen flere SCHVÆRE puter som egner seg til oppbygging og eksperimentere litt. Takk for svar!

Re: Pleuraeffusjon etter tryn, sovetips fra erfarne? [Re: Moonlit] #1992994 09/08/2015 12:45
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: Moonlit

Kjennes nesten som at jeg kan kjenne at pleuravæsken bruker litt tid på å synke ned når jeg våkner og blir vertikal.

Er det noen lure triks jeg kan gjøre for å sove/våkne bedre? Soving på siden er noe jeg har lyst til, men ribbeina sier ifra at de ikke liker det.

Tyngdekraften virker her også ICON_SMILE Pleuravæsken vil fordele seg nederst avhengig av hvordan du ligger/sitter, men det vet du jo allerede.
Generelt sett vil det være slik at den lungen som vender opp om du ligger på siden vil være best ventilert, men det krever jo at du ligger med den skadde siden ned, og det er neppe så ønskelig ... Derfor vil dette bli en avveining om smerter vs. pusting/ventilasjon og så lenge du overlever vil jeg tippe at det å dempe smerter tar prioritet ICON_WINK (joda, sterke smerter i seg selv har jo også en negativ innvirkning på pusten).

Så nå når du er såpass god at du kan sove temmelig flatt ville jeg gjort det akkurat som du gjør nå, og ta den tungpusten som du opplever om morgenen som det problemet det er, alternativet er å sitte å sove, eller sove med massevis av puter.
Er du ellers frisk vil pleuravæske-problemet snart være over uansett, og det verste av smerter ved ribbeina vil vel også begynne å hjelpe seg nå.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Pleuraeffusjon etter tryn, sovetips fra erfarne? [Re: Moonlit] #1993001 09/08/2015 13:00
K
kimjv Offline
Medlem
Medlem
K
Prøv med en litt stiv sofapute som du bygger opp under den ene siden ICON_SMILE Denne brukes vel antakeligvis ikke på natt.

Re: Pleuraeffusjon etter tryn, sovetips fra erfarne? [Re: Moonlit] #1993776 11/08/2015 06:01
Moonlit Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Takk gare, alltid godt å få bekreftet det en tror selv. Kan fint overleve litt rar følelse i lungen om morgenen for å få sove flatt.

De siste dagene har det fungert OK å ligge flatt, men tror jeg skal shoppe litt puter uansett, kjekt å kunne bygge opp litt ordentlig. ICON_SMILE

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå