|
Formsvikt - Hvordan snu en dårlig trend?
|
Formsvikt - Hvordan snu en dårlig trend?
09/08/2015 07:06
|
Øyvind V
OP
More than words
|
OP
More than words
Er inne i en dårlig periode trenings-/prestasjonsmessig og lurer på hva det kan skyldes. Forumet bobler over av erfaringer på dette området, så for å fylle ut mine egne tanker lufter jeg problemstillingen her.
Formen er altså dårlig. Ikke egentlg dårlig, men dårlig i forhold til hvordan den var før sommerferien, og dårlig i forhold til egne forventninger og krav til meg selv. Før ferien hadde jeg en veldig god følelse, hadde bra trøkk i beina og klarte å henge med de raskeste gutta på bedriftsritt oftere enn på samme tid i fjor. Så kom ferien. Jeg trente nesten identisk på årets ferie som i fjorårets ferie (løping og styrketrening), men i fjor fikk jeg en solid boost av denne treningen og kom i kjempeslag etterpå. I år peker pila motsatt vei.
Rent fysisk oppleves det som at jeg trør det jeg er kar om men uten at jeg genererer noe særlig kraft. Pulsen kan bli høy, men jeg får liksom ikke noe fart på sykkelen. Tidligere har jeg kunnet ta magadrag for å tette luker eller kjøre meg opp i felt, ta føringer uten problemer og hente meg inn igjen raskt. Nå er det tungt å henge på, jeg sliter med å komme opp i front, og har lite å bidra med.
Det toppet seg på Sykkelener´n i går. Da stod beina rett ut til sida og jeg trødde og trødde men sakket lenger og lenger bak i feltet. Slapp meg ned først én pulje, så en til, så enda en, og da kjente jeg at nok var nok. Stoppet, snudde og trillet tilbake til mål. Kroppen kjentes helt feil, og jeg så ingen grunn til å tyne meg over fjellet, sykle rolig, bli kald og syk på vei ned. Oppkjøringen til rittet har vært omtrent identisk som i fjor. To av de første bakkene er Strava-segmenter, og jeg ser det gikk betydelig raskere i år enn i fjor, men likevel... følelsen var ikke god.
Føler meg ikke spesielt sliten, og med tanke på at jeg ikke går ned i vekt tenker jeg at jeg også må ha et slags overskudd (i hvert fall kalorimessig).
Jeg har tenkt mye på hva årsaken(e) kan være, men ikke funnet noe godt svar. Har så langt følgende mulige forklaringer: 1. At jeg er småruskete i halsen og ørlite tett i nesa kan være starten på en forkjølelse som liksom ikke vil bryte helt ut, og som gjør det vanskelig å prestere på det nivået jeg vil. 2. Jeg veier 3 kilo mer i år enn på samme tid i år. Bakker brukte å være noe jeg likte, men i år merker jeg det går mye tråere. Spiller vekta virkelig så stor rolle? 3. I terrenget sykler jeg i år på fulldemper. I tillegg til at magen er større veier sykkelen 1 kilo mer, så jeg har 4 kilo mer å drasse på. 4. Jeg har trent mer bevisst mot lengre distanser med tanke på at jeg skulle sykle Lofoten Insomnia. Synes ikke jeg har kutta så mye på de korte og harde, men kan det tenkes at jeg nå "får igjen" for å ha tenkt langt?
Nå er det to uker til neste terrengritt, og tre uker til Ultrabirken. Skulle gjerne ha kommet i form til det første av disse, som blir en test på om jeg skal gidde å ta turen til Rena/Lillehammer. Så hva bør være oppskriften? Lange intervaller på terskel for å få trøkk i pedalene igjen? Bøttevis med 4x4 og andre syreøkter? Rolige langturer for å få overskudd? Sprengslanking for å komme ned 2-3 kilo og få den gode, lette følelsen igjen?
|
|
|
Re: Formsvikt - Hvordan snu en dårlig trend?
[Re: Øyvind V]
09/08/2015 07:55
|
aun
Entusiast
|
Entusiast
Skal være forsiktig med å uttale meg her, men noe av forklaringen i bakkene kan gå på vekt. Her i Oslo har vi en bakke på 6 km med 6% stigning. Der pleier jeg å sykle ca 1 minutt + - i forhold til kg+ -.
Det som bekymrer meg mer er den følelsen du snakker om, mistenker en liten form for overtrening selv om du føler at almenntilstanden er ok. Det at du gjør det samme som i fjor behøver ikke bety at du tåler det samme som i fjor i forhold til å generere fart og styrke på sykkelen.
Jeg leser det slik at du har ett godt treningsgrunnlag og mye mengde, så mitt råd til deg er at du nå trapper ned og kjører 3 ukers formtoppingsprogram mot Ultrabirken. Ett eksempel på dette finner du bla i siste utgave av Sykkelmagasinet.
|
|
|
09/08/2015 07:59
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Hvorfor ikke prøve å bygge overskudd? Hvis du skal prøve å gjøre revolusjonerende ting på 2-3 uker, så kommer du til å gå på en ny smell.
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
[Re: stosu]
09/08/2015 08:01
|
Øyvind V
OP
More than words
|
OP
More than words
Tenker ikke å prøve på en revolusjon; jeg ønsker bare å finne tilbake til godfølelsen Men seriøst; overskudd er kanskje greia ja. I fjor hadde jeg et langt opphold i treninga ifb. med bryllup, og da gikk både Ultra og Lørdagsbirken som en lek.
Redigert av Øyvind V; 09/08/2015 08:10.
|
|
|
09/08/2015 08:33
|
aun
Entusiast
|
Entusiast
Formtoppingsprogrammet jeg refererer til er ingen revolusjon, bare en nedtrapping som gir overskudd til siste helgen i august:)
|
|
|
[Re: aun]
09/08/2015 08:42
|
Øyvind V
OP
More than words
|
OP
More than words
Kan ikke nok om overtrening og denslags, men lurer på om det kan være mulig i mitt tilfelle. Jeg var i bra slag før ferien, så kommer 3 uker med null sykling, kun en håndfull rolige løpeturer og lett styrketrening. Klarer ikke helt å se at den ferietreningen skal ha ført til så stor belastning at kroppen er overtrent.
|
|
|
09/08/2015 08:46
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tror heller det er motsatt, at du har hatt en _for_ rolig periode, som har resultert i at du føler deg litt daff, selv om du fortsatt sykler relativt fort. Ville kjørt flere harde økter kommende uke, men ikke for lange drag. Uke to ville jeg korta ytterligere inn på dragtid og antall drag, så får du litt fart i beina igjen. Kanskje med litt høy kadens etc.
Det er selvsagt vanskelig å komme med konkrete råd, det kan tenkes at du har et lite virus i kroppen også. Men har hatt tilfeller selv med veldig rolige perioder, blir disse for lang har formen en tendens til å duppe når superkompen/overskuddet daler.
Redigert av Hoaas; 09/08/2015 08:50.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
09/08/2015 08:53
|
aun
Entusiast
|
Entusiast
Kan ikke nok om overtrening og denslags, men lurer på om det kan være mulig i mitt tilfelle. Jeg var i bra slag før ferien, så kommer 3 uker med null sykling, kun en håndfull rolige løpeturer og lett styrketrening. Klarer ikke helt å se at den ferietreningen skal ha ført til så stor belastning at kroppen er overtrent. Overtrening virker lite trolig da ja. Håper du ikke har fått ett form for virus, hadde selv ett virus i etterkant av en sterk forkjølelse som ødela hele vårsesongen. Tok masse blodprøver, scanning osv, legene fant ingen ting. Var frisk nok til å gå på jobb, følte meg ok, men når jeg trente var det null trøkk. Heldigvis forsvant det etter 4 ukers ferie.
|
|
|
09/08/2015 10:29
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tror det er mer hardøkter som må til for å vekke kroppen etter ferien ja. En uke på Samos med to joggeturer tok meg nesten to uker å hente meg inn på etterpå. Men vær obs på murrende forkjølelse /evt halsinfeksjon. Det blir jeg daff av , og fort værre hvis jeg gønner på med trening.
Og kilo gir effekt +\- : jeg har kvittet meg med 9 kg siden i fjor og syklet Grenserittet 28 min raskere i år ( med fulldemper i år ) og det er jo en flat løype.
Lykke til !
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
09/08/2015 11:23
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Har en lignende erfaring. Den største forskjellen på starten av sesongen og nå er at jeg har syklet alt for lite sti, og spesielt mye bratt sti med 32 klinge med dertil lav frekvens. Har derfor konkludert med at musklene mangler "styketråkk". I praksis oppleves dagssituasjonen sånn at jeg ikke tørr trykke til fordi bena kjennes lite klare for å ligge på grensa i mange timer.
Strakstiltaket blir for meg å legge inn styrketråkk frem mot birken...
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
09/08/2015 19:52
|
Gammelogdesperat
Veteran
|
Veteran
Ser ut som om du er inne på noe. Litt "uggen" form, litt tyngre kropp og ny sykkel. Hva vet du om responsen i sykkelen? En ting er 1 kg tyngre vekt, men hva med krank, bakdemperlåsing, bevegelse i baktriangelet og responsen i bakhjulet. Selv merker jeg stor forskjell på sykler og hva de gir av fart/respons/akserelasjon pga. nevnte faktorer.
edit: Vil faktisk nevne styret/stem også. Har en 29er hvor jeg nylig senket stemmet, og satte på et bredere rett styre kontra et litt smalere med rise/backsweep. Det ga mere "drag" i sykkelen ved akserelasjon og motbakkesykling.
Redigert av Gammelogdesperat; 09/08/2015 19:58.
iq
|
|
|
09/08/2015 19:59
|
keo
Ringrev
|
Ringrev
3-5 ekstra kg gir elendig fart på sykkelen med en gang for min del. Har alltid en periode på en drøy uke om sommeren hvor formen er dårlig.
Tror heller du har trent dårlig en periode enn for mye. Skal mye til å slite seg ut med ferie og sommer?
keo
|
|
|
09/08/2015 20:10
|
elviz
Veteran
|
Veteran
Slutt å mas om den lille kiloen på sykkelen. Og fulldemper fra Scott er gulle godt. Jeg veier mer i år, ca 3 kg, kontra i fjor.
Sykler fortere i år. 2.42 på grenserittet med 10.5 fs blandt annet.
Grenserittet ble vel vunnet på FS på herresiden i år?
Personlig har jeg trua på litt mer fokus på kortere og harder økter. Gir meg trøkk og overskudd i alle fall
|
|
|
09/08/2015 20:26
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har tro på at du har fått en formsvikt gjennom ferien. Noe som er helt normalt når du har hatt en fin form før ferien og har trappet ned på treningen i ferien. Du må nok bygge opp en ny formtopp. Korte harde økter og masse hvile bør gi fremgang.
|
|
|
[Re: erling]
10/08/2015 07:01
|
Øyvind V
OP
More than words
|
OP
More than words
Det er nok ferien som har tatt knekken på formen ja, og så har jeg antakelig litt skyld selv i å skulle skynde meg tilbake i form.
Det fristet ikke veldig i tilfelle jeg skulle gå på en ny smell, men jeg gjennomførte to "strafferunder" i går kveld etter den elendige innsatsen på lørdag. Og jeg lurer på om jeg har en ny teori på hvorfor det er så dårlig stelt: Jeg har hatt det for travelt og vært stressa på trening.
Travelt er jo forsåvidt fint det, det er jo da det kan gå fort, men jeg tror jeg har vært for opptatt av å sette ny PR eller KOM på mange av øktene i det siste, og hver økt har hatt fokus på høy fart og puls. Det har ført til at jeg har gått knallhardt ut, fått pulsen høyt opp, men kjørt på meg såpass med syre at watten har gått ned. Dermed har jeg gjennomført mange drag med høy puls men med fallende watt. Synes jeg kjenner igjen følelsen fra lørdag; sitte og vispe fort med pedalene, pulsen er høy, men farten synker.
I går kveld bestemte jeg meg for å ta det med ro. Tida var ikke så viktig, annet enn at jeg ville gjennomføre på en brukbar tid. Sykla to drag opp favorittbakken Ila-Skistua der jeg tok det pent i starten, valgte et litt tyngre gir enn normalt og fant en god rytme der jeg bare malte på jevnt og trutt. Pulsen ble ikke veldig høy (mest S3-puls), men det føltes som det gikk ganske fort. Og det gjorde det... Førstedraget ble min andre beste tid på strekningen utenom konkurranse, andredraget bare bittelitt dårligere.
Det virker ikke som det er sykdom, og det virker heller ikke som om kroppen er sliten eller overtrent. Jeg tror jeg må bruke noen økter nå på å sørge for skikkelig god kvalitet der det er fokus på intensitet/watt, ikke puls, KOM eller PR på Strava. Hadde jeg kjørt med wattmåler tror jeg dette kunne vært unngått, for da hadde jeg nok sett dalende wattkurve på de dragene jeg har kjørt. Mulig jeg tar feil, men jeg har en magefølelse på at det er noe i dette...
|
|
|
10/08/2015 13:25
|
PekkaB
Entusiast
|
Entusiast
Det er meget mulig svaret står lenger opp i tråden, men her kommer et innspill fra en annen vinkel likevel:
Buroten sprer sin pollen fra midten av juli til midten av august på Østlandet, jeg vet ikke hvordan det er i Trondheim. Man trenger ikke være allergisk for å få en reaksjon, såfremt mengden pollen er stor nok.
|
|
|
[Re: PekkaB]
11/08/2015 12:08
|
Spawn
Medlem
|
Medlem
-høres jo egentlig ut som at det ikke er noe feil? Du sykler jo fortere enn i fjor på de strava segmentene du nevner... Sleit litt av det samme selv når jeg gikk over til fulldemper, det føltes seigere, men når jeg sammenliknet tider så gikk det i realiteten raskere. Har også følt jeg har manglet litt trøkk selv i år, men har fått det tilbake nå. Var pga nye sykkelsko som bygget mindre, så måtte senke sete litt + cleatsen var litt feiljustert. -så hvis du har byttet sykkel så kan du jo dobbeltsjekke at den er riktig justert for å utelukke det iallefall.
|
|
|
[Re: Spawn]
11/08/2015 12:13
|
Øyvind V
OP
More than words
|
OP
More than words
Det gikk fortere på to segmenter, men så sa det liksom stopp og selv om jeg trødde det jeg var kar om og pulsen var høy, så sank farten. Kan godt tenkes det skyldes både sykkel og sko; ny sykkel i vår som knapt var innkjørt da ramma måtte inn til reparasjon. Så kom ferien, og jeg hadde bare én kort tur på sykkelen før rittet. Med nye sko.
Jeg trener aller mest på landeveissykkel, og det er jo egentlig litt dumt. Frem mot Ultrabirken skal jeg i hvert fall få syklet betydelig mer på Sparken enn jeg har gjort til nå.
|
|
|
[Re: elviz]
11/08/2015 12:19
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Grenserittet ble vel vunnet på FS på herresiden i år?
Wengelin hadde vunnet på en Cyclecross og så det sier oss ingenting..
|
|
|
[Re: sveinaa]
17/08/2015 14:29
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Har en lignende erfaring. Den største forskjellen på starten av sesongen og nå er at jeg har syklet alt for lite sti, og spesielt mye bratt sti med 32 klinge med dertil lav frekvens. Har derfor konkludert med at musklene mangler "styketråkk". I praksis oppleves dagssituasjonen sånn at jeg ikke tørr trykke til fordi bena kjennes lite klare for å ligge på grensa i mange timer.
Strakstiltaket blir for meg å legge inn styrketråkk frem mot birken... Ting blir ikke alltid som man vil. Det ble ikke styrketråkk, men 4 økter motbakke intervall i "syreland" på sti, grus og asfalt. Håper å presse inn 4-5 slike økter denne uken også, også noen dager med hvile før en hard midtuke økt til uka  (Håper bena holder  )
|
|
|
24/08/2015 11:48
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Bena holdt ikke helt. Det ble 7 økter. Måtte ta en liten pause da jeg trodde jeg bikket over og ble syk. Dyttet i meg en eske med tabletter råmelk, vitamin C og solhatt og tok noen dager fri. Blir vel en økt i dag og en på onsdag. Lurte litt på 10x1 min for å "øve" fart på flata i sånn ca 40 kmt/t (vel og merke uten motvind) i dag og en lett 4x4 på onsdag. Noen som evt. har noen gode tips til "birken" økter siste uka? 
|
|
|
|
|