Hvilke tall snakker vi om her? Skal du ned fra 77 til 74 kilo? Eller er det tosifret antall kilo som skal forsvinne?
Jeg har vært på Nimi Ringerike i 10 uker og lært meg hvordan jeg skal spise. Det fungerer ypperlig. Jeg teller ikke kalorier men ender som oftest opp på rundt 1700-1900 kalorier om jeg følger Nimi-modellen. Den er som følger:
6 måltider om dagen. 3 hovedmåltider og 3 mellommåltider. Max 3 timer mellom hvert måltid. En dag etter Nimi-modellen ser for meg slik ut:
0530: Frokost. 2 brødskiver med ett lag pålegg. Så mye grønnsaker jeg vil. Frokostgrønnsaker er gjerne tomat, agurk og paprika.
0830: Mellommåltid, ca. 200 kalorier. Alltid frukt eller Dobbel 0%-yoghurt. Banan=100 kcal, eple, appelsin, pære=50 kcal, yoghurt= 50kcal.
11:00: Lunsj. Samme som frokost. 2 brødskiver kan erstattes med 4 knekkebrød.
14:00: Mellommåltid.
17:00: Middag etter tallerkenmodellen. 100-150 gram proteinkilde (kjøtt/fisk/fugl). Halvparten av tallerkenen fylles med grønnsaker og den siste fjerdelen med poteter/ris/pasta. 2-3 små poteter, 2 spiseskjeer (fullkorns-)ris. Pasta gidder jeg ikke for det er plass til så lite pasta på kalorimengden. Har begynt å bruke quinoa som karbohydrat-kilde nå.
20:00: Mellommåltid.
Prøv dette en stund, ikke kompenser med mer mat ved trening, så skal du se vekta går nedover.