Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Kjøp av min første landeveissykkel

Kjøp av min første landeveissykkel #1990441 04/08/2015 07:09
T
torkelsen3 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Hei.
Noen her som kan hjelpe meg. Ønsker å kjøpe en billig landeveissykkel for å se om dette er noe for meg. Har satt meg en grense på maks 5000,- Om dette er noe for meg så skal jeg heller oppgradere senere om det er behov for det.

Sykler som jeg vurderer er:
http://www.finn.no/finn/torget/annonse?folderId=6051558&finnkode=61151801
Her er det Shimano 105 bak og Tigara double framme.Dekk Continental ultra sport 23-622
http://www.finn.no/finn/torget/annonse?folderId=6051558&finnkode=61810648
Rattet er noe skjevt etter en velt, men det ser jo ikke ut som det er så mye.
http://www.finn.no/finn/torget/annonse?folderId=6051558&finnkode=61612356
Kan være denne er solgt allerede.

Som et alternativ til en brukt sykkel så har G-sport denne sykkelen på tilbud:
https://www.gsport.no/produkt/163641/diamant-pinnacle-r6-landeveissykkel.

Info om meg:
Høyde 184 cm. Vekt ca 85 kg. Godt trent. Har en haug med unger så det er ikke all verdens tid til trening derfor ønsker jeg bare en billig sykkel i første omgang.

Håper noen tar seg tid til å hjelpe meg siden jeg ikke har så mye peiling selv.

Re: Kjøp av min første landeveissykkel [Re: torkelsen3] #1990458 04/08/2015 07:50
C
ChrisKS Offline
Fersking
Fersking
C
Ikke all verdens peilig selv, men kjøpte Diamant Pinnacle R6 forrige uke. Har hatt tre turer på den, og virker for meg (uten særlig erfaring på landeveissykkel) som en helt OK begynnersykkel ICON_SMILE

Re: Kjøp av min første landeveissykkel [Re: torkelsen3] #1990477 04/08/2015 08:05
Josteinn Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Hei,

Jeg var i samme situasjon selv for 2 år siden, det var vanskelig å finne gode brukte sykeler til 5000,-. Det som ligger ute er mye gamle og triste sykler.

Jeg gikk for en ny billigsykkel, kjøpte en Merida Race Lite 900. Villedende 8999,- og XXL pris 4999,-. Livet med billigracer har vært helt topp. Sykler de samme turene og har de samme opplevelsene som de som har sykler med en ekstra 0 i prisen. Race Lite 900 finnes ikke lengre, den du linker til hos G-Sport er helt sikkert god. Se også Giant SCR 2, den ser mer moderne ut, men er kanskje hakket tyngre, mye komfor med 26mm dekk: http://www.xxl.no/sykkel/sykler/landevei...1108686_1_style
Men landreveisykling viste seg å være så gøy at jeg går med en drøm om å kjøpe en lettere sykkel etterhvert

ICON_SMILE

Re: Kjøp av min første landeveissykkel [Re: torkelsen3] #1990482 04/08/2015 08:08
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Vanskelig å få en sykkel som er slitsterk og som du vil trives med over tid til den prisen.

Jeg ville sett etter
- selvsagt ramme i alu (eneste alternativ);
- gaffel i karbon;
- drivlinje Shimano 105/Sram Apex eller høyere

Det er nærliggende å anbefale bruktkjøp, men i denne prisklassen kan du lett ende opp med en sykkel som er svært vanskelig å selge den dagen du forstår at du vil ha en bedre sykkel eller evt. opplever at landeveissykling ikke er noe for deg.

Om du kjøper nytt, evt. på høstsalg, har du gjerne mulighet for å benytte deg av 100% fornøyd garanti som de store kjedene opererer med, dersom du i løpet av den første måneden skulle innse at du vil ha noe lettere og bedre.

Jeg vil uansett råde deg til å legge mer penger i sykkelen - du vil få en bedre opplevelse og en bedre sykkel, og mellomlegget vil du få igjen den dagen du selger den, uansett grunn.

Blant de rimelige syklene, ville jeg sett nærmere på Gavia Treviso, Nakamura Pursuit 5.0 eller Diamant Pinnacle R4 som alle tilfredstiller kriteriene jeg nevnte innledningsvis.

Re: Kjøp av min første landeveissykkel [Re: torkelsen3] #1990485 04/08/2015 08:10
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
En sykkel som til stadighet anbefales er Cannondale sin CAAD10. Rask, solid med lang historikk på god kvalitet med fint design. Søk på CAAD10 her på forumet og du ser mange positive kommentarer. Du får tommelen opp med denne ! ! !

Den jeg har klippet inn her fra Finn.no er for liten til deg og kanskje et år for ny til å treffe budsjettet ditt. Håper du er en racer til å prute. Flere slike vil dukke opp og prisene utover høsten faller. Har du tid til å vente på høstsalget er det mye nytt som fort er satt ned 40% og bruktselgere som presses godt nedover. Du bør klare å finne en slik med 11 delt girsystem og Shimano 105 girsystem (Ultegra er hakket over) med litt tid.

Ellers bør du bruke noen kroner på en bra sykkelshorts med god padding, gode landeveis sko og pedaler som ikke følger med på ny sykkel (ofte ikke på brukt heller). Det er stor forskjell på sykler fra ren racing hvor en med stiv/svak rygg fort får problemer og sykler med mer oppreist stilling. Smart å prøve før du handler. Størrelse er viktig og det er ikke sikkert str 55 på en sykkel føles like stort som 55 i en annen modell.

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?f...uery=cannondale

Ellers er Diamant R2 (evt R3) en sykkel som får mye skryt for pris/ytelse men da må du nok ha litt tålmodighet før du finner en selger som møter deg på budsjettet ditt.

Tror jeg ville valgt ny R6 av de du har linket til.... da vet du at det ikke plutselig blir noe som må fikses/byttes.

Håper du får masse sprikende tips. Leting er jo gøy !

Lykke til !

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Kjøp av min første landeveissykkel [Re: torkelsen3] #1990487 04/08/2015 08:12
T
torkelsen3 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Hei.
Takk for alle svar.
Men vil ikke denne sykkelen fra XXL være et steg opp i forhold til den du linker til hos XXL?
http://www.xxl.no/sykkel/sykler/landevei...1108738_1_style
Mener bare at jeg har lest en del positive tester om denne sykkelen.
Men som sagt fortsatt ikke peiling:) Har faktisk aldri syklet på en landeveissykkel heller så vett ikke hva jeg går til. Har bare syklet 3-5 mils distanser på en gammel Hard Rocx MTB. Dette er kun asfalt. Tenkte derfor at det mest sannsynlig er mye kjekkere å sykle med en sykkel som er ment for asfalt.

Re: Kjøp av min første landeveissykkel [Re: torkelsen3] #1990514 04/08/2015 08:37
Josteinn Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Jeg har ikke sett eller testet hverken den Scotten eller Gianten hos XXL, ut fra specén tror jeg begge er mye sykkel for pengene. Hvis Scottén har scoret bedre i testeer er det bare å kjøpe. Etterspørselen etter brukte billige landeveisykler er også stor, så det er lett å selge hvis du raskt finner ut at du vil ha noe råere

ICON_SMILE

Re: Kjøp av min første landeveissykkel [Re: torkelsen3] #1990525 04/08/2015 08:49
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: torkelsen3
Har faktisk aldri syklet på en landeveissykkel heller så vett ikke hva jeg går til. Har bare syklet 3-5 mils distanser på en gammel Hard Rocx MTB. Dette er kun asfalt. Tenkte derfor at det mest sannsynlig er mye kjekkere å sykle med en sykkel som er ment for asfalt.

Med ditt utgangspunkt vil jeg anbefale at du går til en god forhandler, gjerne spesialist, og tar en grundig prat med en fagmann. Benytt anledningen til å få prøvesykle så mange modeller som mulig.

Det er mange spørsmål å ta stilling til:

Bruksområde: Er landeveissykkel tingen for deg, eller bør du heller vurdere en sporty hybrid eller en allsidig cyclocross/grussykkel som fungerer på landevei så vel som grus?

Sittestilling/mykhet: Bør du gå for en tradisjonell landeveissykkel med ganske aggressiv sittestilling eller en komfortutgave der du kan sitte mer oppreist? Vil du foretrekke bukkestyre eller er flatt styre best for deg?

Utveksling/styrke: Hvilken utvekslig bør du se etter? Du kan komme til å savne lettere gir på tradisjonelle landeveissykler. Komfortracere har gjerne lettere utveksling, likeså hybrid og enkelte cyclocross/grussykler.

Om du går for landeveissykkel, så er som nevnt mitt råd i innlegget over å legge inn et par ekstra tusenlapper og få en godt utstyrt sykkel fremfor de aller billigste modellene. Det er gjerne de norske husmerkene (White, Diamant/Nakamura, Gavia) du får mest for i denne prisklassen. Evt. en sykkel i klasse med nevnte Caad på bruktmarkedet.

Re: Kjøp av min første landeveissykkel [Re: torkelsen3] #1990570 04/08/2015 09:34
T
torkelsen3 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Mange gode svar her men blir bare mer og mer forvirret:)
Virker som "alle" sykler som selges i dag er mer eller mindre brukbare sykler og en kan dermed ikke gjøre den store feilen om en kjøper det ene eller det andre.

Forstår at jeg burde gått opp en prisklasse men det er desverre ikke aktuelt pr nå.
Har derfor et siste spørsmål. Hva er det som gjør at jeg bør gå for den litt dyrere sykkelen. Vil jeg sykle betraktelig fortere på den eller er det komforten og vekt som gjør det dyrere? Om jeg må betale 3000 ekstra for en kilo så kutter jeg heller litt ned på colaen så er det i boks:)

Av disse syklene er det noen som skiller seg positivt ut?

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=61151801 Scott S30, får nok denne for 4000 med pedaler. Er denne 3 år gamle sykkelen verdt 4000,- i forhold til de andre helt nye syklene!?

https://www.gsport.no/produkt/163641/diamant-pinnacle-r6-landeveissykkel 4200 uten pedaler.

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=61747848 Får nok denne for 6000,- uten pedaler.

http://www.xxl.no/sykkel/sykler/landevei...108738_1_style.

http://www.xxl.no/sykkel/sykler/landevei...1108686_1_style

Ellers har jeg bestemt meg for at det blir en landeveissykkel etter at jeg har vurdert en god stund frem og tilbake. Tenkte først på en cyclocross men jeg har jo allerede en ok grussykkel som jeg sykler tur sammen med ungene. Denne sykkelen skal være for å trene på asfalt. Sykle til mine foreldre som bor 30 km vekke i stedet for å kjøre bil. Shorts med god padding har jeg allerede.

Setter veldig stor pris på alle svar. Ser ut som det blir en av disse syklene som er ramset opp her nå.

Re: Kjøp av min første landeveissykkel [Re: torkelsen3] #1990607 04/08/2015 10:28
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
White sykkelen med 53/39 utveksling blir altfor tung å sykle med om du ikke bor i Danmark eller er en god syklist. 50/34 eller compact er det du skal ha.

Giant SC2 med et girsystem som er helt ukurant setter du en stor strek over.

Diamant R6 ville jeg gått for av de du lister opp (men prøv den først og se om du klarer å prute noen kroner på sykkel, pedaler, bib, hjelm). Du får mye sykkel for pengene...

Du kommer ikke til å sykle et sekund fortere om du går opp et par tusenlapper eller fem (ok kanskje et sekund eller to da...)Med litt mer erfaring vil du kjenne forskjell spesielt oppover på en dyr og en billig sykkel... men et par tusenlapper opp blir marginalt.... Bra du holder deg til budsjettet, lett å bli revet med. (kun noen tusenlapper opp til Diamant R4, videre til R3, R2 osv...).... Når det er sagt ville jeg nok gjerne hatt Shimano 105 som på R4.

Blir du bitt av bassillen er det kjempefint å ikke ha svidd av altfor mye på første sykkel... det baller fort på seg..

Re: Kjøp av min første landeveissykkel [Re: torkelsen3] #1990612 04/08/2015 10:34
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Har en rolig dag på hytte i blåstige Danmark, så tar meg tid til å svare litt utfyllende. Håper jeg ikke gjør det hele vanskeligere ICON_SMILE

Hva er det som gjør at jeg bør gå for den litt dyrere sykkelen. Vil jeg sykle betraktelig fortere på den eller er det komforten og vekt som gjør det dyrere? Om jeg må betale 3000 ekstra for en kilo så kutter jeg heller litt ned på colaen så er det i boks:)

Jeg nevnte Gavia Treviso, Nakamura Pursuit 5.0 eller Diamant Pinnacle R4. Modeller i denne klassen gir noen viktige fordeler:

- Gaffel i karbon demper vibrasjoner. Styret vil m.a.o. riste mindre ved ujevnheter i veibanen. Med 23/25/28mm landeveisdekk med riktig lufttrykk vil du få langt mer tilbakemelding fra veibanen enn du opplever på din MTB. Dette har mye å si for opplevelsen og sykkelgleden, særlig på lengre turer.

- Gir i klasse Shimano 105 eller Ultegra er både slitesterkt og velfungerende. Giringen vil gå lettere og du vil oppleve færre tekniske problemer enn ved billigere girgrupper som Shimano Tiara, Soro eller Claris. Du vil være i stand til å gire med større kraft på pedalen.

- Vekt har noe å si. Du vil raskt oppdage at en lett sykkel er responsiv og livlig, noe som vil øke sykkelgleden og motivere deg.

- Høyere annenhåndsverdi, så du taper neppe på å gå opp i pris.

Blant de tre nevnte syklene utpeker Gavia seg med vekt 8,5 kg og gode Ritchey-komponenter. Dette er trolig et godt kjøp, men gjerne vanskelig å prøve sykkelen om du ikke bor i nærheten av Bikeshop på Skoppum.Vanskelig å sammenligne med Diamant/Nakamura ettersom G-Sport/G-Max gir svært begrenset informasjon om sine sykler (hvorfor i all verden er det så vanskelig å legge ut spesifikasjoner på deler og geometri?). Men begge de nevnte syklene ser ok ut.

Av disse syklene er det noen som skiller seg positivt ut?

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=61151801 Scott S30, får nok denne for 4000 med pedaler. Er denne 3 år gamle sykkelen verdt 4000,- i forhold til de andre helt nye syklene!?

Scott S30: Sykkelen er i XL/58 og trolig for stor for deg. Og nei, en tre år gammel sykkel er ikke verdt prisen som du gir for samme modell på høstsalg. Uvisst hvilken slitasje sykkelen kan ha vært utsatt for. Har Tiagra-giring - jeg ville som nevnt valgt et høyere nivå.

Diamant Pinnacle R6: Gaffel i aluminium betyr risting. Girgruppe oppgis ikke, kun "Shimano". Da er det trolig Tiagra, Soro e.l. "Solide" hjul er kodeord for tunge hjul. Vekt oppgis ikke - den er trolig høy. Ville ikke valgt denne.

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=61747848 Får nok denne for 6000,- uten pedaler.

White RR Pro: Dette er en velutstyrt, rimelig landeveissykkel - gaffel i karbon, Ultegra, gode komponenter. Trolig riktig størrelse for deg. Kan være et godt kjøp - og det bør være prutemonn. Vær oppmerksom på at denne er forholdsvis tungt giret med 52/39-krank. Kan evt. sette på 36-klinge for noe lettere utveksling. Kompaktkrank 50/34 er trolig det rette for deg, men da ryker det med mer penger og kjøpet blir mindre lønnsomt.

Scott S15: Tiagra-giring og forholdsvis høy vekt 9,3 kg. Lett giret. Sikkert en god og behagelig sykkel, men relativt beskjedne komponenter.

Giant SCR2: Gaffel i aluminium. Dårlige og tunge komponenter, som Shimano Claris. Høy vekt 9,85 kg. Denne vil du raskt vokse fra.

Det har allerede vært sommersalg og snart er det høstsalg. Om du har tid, kan det lønne seg å vente. Ellers vil jeg si at White som selges på Finn eller en av syklene jeg nevnte, fortrinnsvis Gavia, ser bra ut. Sikkert mange andre alternativer der ute.

Re: Kjøp av min første landeveissykkel [Re: torkelsen3] #1990622 04/08/2015 10:46
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Glem Giant SCR2 hos XXL. Den har et litt odde girsystem, og 8-delt kassett, så 16 gir totalt.

Diamanten har (tror jeg) Shimano Sora girsystem, som også er et hakk for dårlig etter min oppfatning.

Utstyrsmessig er nok kanskje White-sykkelen den beste, men skal du gå for en ny sykkel så er Speedster 15 det beste valget (av de du har listet opp).

Re: Kjøp av min første landeveissykkel [Re: torkelsen3] #1990632 04/08/2015 11:02
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Gsport (butikker og nett) hadde Pinnacle R4 til kr 5600 forrige uke. Denne uka er gsports tilbud (på alle sykler) litt dårligere og det er kr 6300 for denne. Men viser du til forrige ukes pris, så bør du klare å få den til kr 5600 også nå.
Uten at jeg er den best kvalifiserte til å påsta dette, tviler jeg sterkt på om du finner en annen like god landeveissykkel som denne til den prisen:
https://www.gsport.no/produkt/163643/diamant-pinnacle-r4-landeveisykkel

http://kundeavis.gmax.no/diamant2014/?Page=27

Karbongaffel, Shimano 105-gruppe, 8.5 kg.

Redigert av anonym22; 04/08/2015 11:03.
Re: Kjøp av min første landeveissykkel [Re: anonym22] #1990638 04/08/2015 11:11
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: anonymous22
Gsport (butikker og nett) hadde Pinnacle R4 til kr 5600 forrige uke.(...) så bør du klare å få den til kr 5600 også nå.(...) tviler sterkt på om du finner en annen like god landeveissykkel som denne til den prisen:

+1

Re: Kjøp av min første landeveissykkel [Re: torkelsen3] #1990645 04/08/2015 11:19
T
torkelsen3 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Tusen takk for tilbakemeldinger. Skal ha meg en tur til XXL i morgen og G-Sport for å teste litt. Jeg fryktet også at den Scott XL er for stor for meg.

Re: Kjøp av min første landeveissykkel [Re: Sepeda] #1990650 04/08/2015 11:26
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sitat: Sepeda
Gsport (butikker og nett) hadde Pinnacle R4 til kr 5600 forrige uke.(...) så bør du klare å få den til kr 5600 også nå.(...) tviler sterkt på om du finner en annen like god landeveissykkel som denne til den prisen:

+1

+2

Re: Kjøp av min første landeveissykkel [Re: torkelsen3] #1990670 04/08/2015 11:52
T
torkelsen3 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=61747848
Får denne for 5000,- om jeg vil. Er det verdt det eller bør jeg heller kjøpe Pinnacle R4 til 5600.

Redigert av torkelsen3; 04/08/2015 12:17.
Re: Kjøp av min første landeveissykkel [Re: torkelsen3] #1990678 04/08/2015 12:02
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
R4 til 5.600,- mener som sagt du vil oppleve det som tungt i bakkene med den utvekslingen... og snart vil kjøpe både compact Krank (vet ikke om de går om hverandre på en eldre 10 delt modell) og 11-28 kassett...

Nå sitter de på Gsport mens de leser forumet og venter på at du skal komme å be om å få den til 5600 og vet du er villig til å gi 6200 :-)....

Lykke til !

Re: Kjøp av min første landeveissykkel [Re: EmilZipp] #1990686 04/08/2015 12:09
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: EmilZipp
Nå sitter de på Gsport mens de leser forumet og venter på at du skal komme(..)
Lykke til !

Godt poeng, dere må redigere postene deres!

Gsport har 100 % fornøyd garanti og prismatch. Selv om det ikke står konkret i noen av vilkårene (så kunden kan ikke kreve), så må de da kunne matche sin egen pris i forrige uke.
De driver butikk, ikke forsikringsselskap.

Redigert av anonym22; 04/08/2015 12:09.
Re: Kjøp av min første landeveissykkel [Re: torkelsen3] #1990716 04/08/2015 12:49
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Husk at det viktigste er at sykkelen passer!

Får du den Diamant-sykkelen til 5-6 000 så er det en flott sykkel du kommer til å få mye glede av og som er mere enn god nok til å trene langs landeveien med. En splitter ny sykkel til den prisen vil jo også ha et veldig begrenset verditap, og du har masse garantier med på kjøpet.

Tunge gir er nevnt, nytt 105-kompakt-kranksett koster en drøy tusenlapp og det bytter du enkelt selv. Men jeg tipper at for en normalt godt trent person så er ikke det tema.

Re: Kjøp av min første landeveissykkel [Re: Brusdalen] #1990726 04/08/2015 12:59
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: Brusdalen
Tunge gir er nevnt, nytt 105-kompakt-kranksett koster en drøy tusenlapp og det bytter du enkelt selv. Men jeg tipper at for en normalt godt trent person så er ikke det tema.

Kommentarer ang. tunge gir gjaldt vel White med 53/39?
Diamant R4 har 50/34.

Re: Kjøp av min første landeveissykkel [Re: anonym22] #1990734 04/08/2015 13:05
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Ok, men uansett så ville jeg ikke sett på det som en "dealbraker" ICON_SMILE

Re: Kjøp av min første landeveissykkel [Re: Brusdalen] #1990736 04/08/2015 13:06
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Ok, men uansett så ville jeg ikke sett på det som en "dealbraker" ICON_SMILE

Nei, dealbreakeren bør være:

Husk at det viktigste er at sykkelen passer!

Redigert av anonym22; 04/08/2015 13:07.
Re: Kjøp av min første landeveissykkel [Re: EmilZipp] #1990738 04/08/2015 13:08
C
ChrisKS Offline
Fersking
Fersking
C

+1

+2

Var innom G-Sport igår. Stod fremdeles til 5.600 i butikk ICON_SMILE

Re: Kjøp av min første landeveissykkel [Re: ChrisKS] #1990757 04/08/2015 13:35
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sitat: ChrisKS

+1

+2

Var innom G-Sport igår. Stod fremdeles til 5.600 i butikk ICON_SMILE

............. Da er det vel ikke noe å lure på ?? .... budsjettoverskridelse på 600 kr eller 12% er noe enhver politiker ville vært kjempestolt over. Regner med du legger en kommentar i tråden når du har slitt dine første mil så får vi høre om du er bitt av bassillen

Re: Kjøp av min første landeveissykkel [Re: torkelsen3] #1990768 04/08/2015 13:56
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=61747848
Får denne for 5000,- om jeg vil. Er det verdt det eller bør jeg heller kjøpe Pinnacle R4 til 5600.

Begge syklene synes å være gode kjøp. De er forholdsvis like hva gjelder nivå på ramme og komponenter. Ser at enkelte komponenter på White'n er oppgradert av eier. Alt i alt vil jeg likevel råde deg til å velge Pinnacle R4:

- Velg ny fremfor brukt og få alle garantier, inkludert 100% fornøyd, gratis førstegangsservice osv.

- Pinnacle har kompaktkrank 50/34 som er langt mer anvendelig enn RR Pro's 52/39.

- I butikk er det enklere å få veiledning hva gjelder størrelse og tilpasning. Insister på å få snakke med den av medarbeiderne som har et minimum av kunnskap om slikt, evt. besøk annen filial for hjelp. Kanskje bør du sette på et mindre eller større stem, evt. annen vinkel på stem, for å få riktig sittestilling. I så tilfelle kan du sikkert få en god pakkepris.

Stryk alle argumentene over dersom du ikke liker eller finner deg til rette på Pinnacle, f.eks. at sittestillingen blir for aggressiv eller styringen for nervøs. Pinnacle er ikke nødvendigvis den enkleste og mest komfortable sykkel for nybegynner. Se diskusjon i denne tråden.

Re: Kjøp av min første landeveissykkel [Re: Sepeda] #1990787 04/08/2015 15:00
mogens Offline
Besatt
Besatt

- Gir i klasse Shimano 105 eller Ultegra er både slitesterkt og velfungerende. Giringen vil gå lettere og du vil oppleve færre tekniske problemer enn ved billigere girgrupper som Shimano Tiara, Soro eller Claris. Du vil være i stand til å gire med større kraft på pedalen.

Da jeg kjøpte CX i fjor høst valgte jeg Cannondale CaadX Tiagra. Den nye 10-delte Tiagragruppen er blitt riktig fin. I praksis merker jeg ikke noe stor forskjell på denne og den noe eldre 105-gruppen på raceren jeg har. På et stramt budsjett som TS har, så bør ikke Tiagra utelukkes. Men enig i at 105 og Ultegra er super kvalitet for pengene. En fordel med Tiagra bakgiret er at det takler kassett med opptil 30 tenner, med short cage. (Dvs "short" cage er vel litt lengre på Tiagra enn på 105/Ultegra).

(CaadX 105 var ikke sååå mye dyrere, men tenkte det var greit å ha litt billigere slitedeler på en sykkel som primært brukes på vinteren, med den ekstra slitasje det medfører.)

Re: Kjøp av min første landeveissykkel [Re: Sepeda] #1990799 04/08/2015 15:23
B
bvp Offline
Avhengig
Avhengig
B

Scott S15: Tiagra-giring og forholdsvis høy vekt 9,3 kg. Lett giret. Sikkert en god og behagelig sykkel, men relativt beskjedne komponenter.

Det er vel bare fremgir og krank som er Tiagra på denne, resten er 105 med unntak av bremsene som er Tektro, en arbeidskollega som aldri har hatt racer kjøpte denne for noen uker siden og jeg synes det så helt grei ut som førstesykkel, den er litt tung men hva får man for 6K i dag.

Redigert av bvp; 04/08/2015 15:24.

I didn't want my Mom to know I was drag racing for 30 years so I told her I was in prison.

T.C. Lemmons
Re: Kjøp av min første landeveissykkel [Re: bvp] #1990813 04/08/2015 15:59
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: bvp
Det er vel bare fremgir og krank som er Tiagra på denne, resten er 105.

Eller sagt annerledes: Girsjaltere og bakgir er 105, resten er Tiagra ICON_WINK Men du har rett - en fordel at den har elementer av 105, spesielt bakgir. For øvrig forstår jeg av Mogens innlegg at Tiagra er blitt bedre.

Scott lager gode rammer, så meget mulig at dette er en utmerket sykkel. Men litt for mye som ber om oppgradering.

Ser at serien har fått gjennomgående gode anmeldelser, om enn Bikeradar i år gir en liknende modell tre av fem stjerner.

Re: Kjøp av min første landeveissykkel [Re: Sepeda] #1990848 04/08/2015 17:27
B
bvp Offline
Avhengig
Avhengig
B
Men litt for mye som ber om oppgradering.

Oppgraderinger kan det fort bli uansett, jeg kjøpte en Cube racer til nesten 20K i 2011 og det eneste jeg har igjen er sete og bremser. ICON_SMILE

I didn't want my Mom to know I was drag racing for 30 years so I told her I was in prison.

T.C. Lemmons
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino