Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Oppgradering Spezialized fulldemper

Oppgradering Spezialized fulldemper #1989971 02/08/2015 21:44
D
dr.t Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
D
Heisann.

Takknemlig for en rask innføring i valg av riktig gaffel og bakdemper! Jeg er helt ny i fulldemper/stisykkel segmentet, og har akkurat kjøpt en Specialized Camber 29 (2014) til en god pris. Tenkte derfor det var verdt å oppgradere dempere og drivlinje noe.
Førstnevnte viste seg imidlertid ikke å være helt selvforklarende, tross flittige søk på internett og produsentenes hjemmesider.

For å begynne med bakdemper sitter det dd følgende der:
X-Fusion O2 RL, air spring, and reb adj., 197x48mm.
Jeg kan ikke gjenfinne noen øvrige bakdempere med tallene 197X48mm, What to do? Hvilke tall/ev. annen informasjon er det jeg skal forholde meg til?

Fremgaffel synes å være noe mer selvforklarende, og det sitter nå følgende:
Suntour XCR 29, coil spring, tapered alloy steerer, lockout and reb adj., S: soft, M: standard, L/XL: hard, 110mm travel. Men er det slik at 15 mm aksling er "standardisert når annet ikke står oppgitt?

Takk for svar! Ps. Jeg har ikke 10 tomler og har skrudd en del sykler før doublefinger

Redigert av dr.t; 02/08/2015 22:06.
Re: Oppgradering Spezialized fulldemper [Re: dr.t] #1989981 02/08/2015 22:16
V
vehe Offline
Besatt
Besatt
V
Spesh har litt teite størrelser for bakdempere så du kommer ikke til å finne allverdens.
15mm på gaffelen er universal.

Hva er det du ikke er fornøyd med i forhold til nåværende dempere?

Re: Oppgradering Spezialized fulldemper [Re: vehe] #1989992 03/08/2015 05:30
D
dr.t Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
D
Ok. Så det er de definitive tallene 197/48mm jeg skal/må forholde meg til. Avvik på få mm vil ikke passe?

Tja si det, godt spørsmål. Jeg er vel bare av de som er litt over middel opptatt av specs..og synes det er morro å oppgradere litt. Har vel også fått inntrykk av (iallefall fra selgere) at man kan få en bedre opplevelse med en annen demper enn de som sitter der. Men har altså ikke noe personlig sammenlikningsgrunnlag.

Redigert av dr.t; 03/08/2015 05:31.
Re: Oppgradering Spezialized fulldemper [Re: dr.t] #1989996 03/08/2015 06:09
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: dr.t
Ok. Så det er de definitive tallene 197/48mm jeg skal/må forholde meg til. Avvik på få mm vil ikke passe?

Tja si det, godt spørsmål. Jeg er vel bare av de som er litt over middel opptatt av specs..og synes det er morro å oppgradere litt. Har vel også fått inntrykk av (iallefall fra selgere) at man kan få en bedre opplevelse med en annen demper enn de som sitter der. Men har altså ikke noe personlig sammenlikningsgrunnlag.

Hey, hvis du først skal bytte demper + gaffel ville jeg anbefalt at du prøver å bygge om til "EVO" spec. Den har 120mm. Jeg mener å ha lest at bortsett fra riktig gaffel/demper trenger du en link eller den delen som skrus fast i selve demperen. Tror det er en Google-jobb, og kanskje ikke bare lett å få tak i delene, men der sitter det ihvertfall en Fox CTD + RockShox Reba originalt.

Da får du litt slakkere vinkler, og da spiser sykkelen nesten alt av sti (selv mye grovt), konge nedover + at den er fullt brukbar på grus om du har lockout.

Jeg har en '14 Camber Evo som jeg har oppgradert med et lett Roval hjulsett, command post og noe annet småtteri. På med lettrullende dekk, f.eks Fast Trak blir den mye kjappere og leken, såpass mye at om jeg hadde større drev på kranken hadde jeg kjørt den på Grenserittet i helgen istedet for 3kg lettere hardtail. Da blir den en knallgod altmulig-sykkel om du har 2 hjulsett for hånden.

Re: Oppgradering Spezialized fulldemper [Re: knutspeed] #1990032 03/08/2015 07:29
D
dr.t Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
D
Ja, absolutt spennende tanke og prosjekt det! Får se hva høsten bringer av tuning. Hadde faktisk en EVO på hånden, men den ble solgt "foran nesen" min. Forøvrig var markedet relativt barbert for Camber 2015 mod. Fikk så en veldig gunstig pris på en overligger i annen butikk, så slo til der. Kan vel oppgradere både drivlinje og dempere for så å ha specs som overgår topplinja til alu-serien til Specialized, og det til en totalpris tilsvarende Camber comp. Men nå får vi da se om det ble så lett likevel.. thinking

Re: Oppgradering Spezialized fulldemper [Re: dr.t] #1990039 03/08/2015 07:55
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: dr.t
Ja, absolutt spennende tanke og prosjekt det! Får se hva høsten bringer av tuning. Hadde faktisk en EVO på hånden, men den ble solgt "foran nesen" min. Forøvrig var markedet relativt barbert for Camber 2015 mod. Fikk så en veldig gunstig pris på en overligger i annen butikk, så slo til der. Kan vel oppgradere både drivlinje og dempere for så å ha specs som overgår topplinja til alu-serien til Specialized, og det til en totalpris tilsvarende Camber comp. Men nå får vi da se om det ble så lett likevel.. thinking

Høres ut som en plan! Jeg har byttet styre (carbon) og satt på SLX-bremser da de originale Formula C1 ikke var spesielt imponerende. På ca 350 helårs stimil får sykkelen pr d.d nytt kranklager for 2.gang, og det er sannsynligvis på kranken oppgraderingen kommer i vinter. Enten beholde 2x10 og gå for 38/24 på en annen og lettere krank (sitter 36/22 der nå med bashguard, opprinnelig 33/22), eller bytte til komplett 1x11 (nye SRAM GX). Etter inngrep bikker sykkelen såvidt 12kg uten command post - og det er en str XL med XT trail pedaler. Syntes ikke det er ille for en alu-rigg.
Om jeg måtte overleve med bare én sykkel, hadde det blitt med Camberen ICON_SMILE

Re: Oppgradering Spezialized fulldemper [Re: dr.t] #1990065 03/08/2015 08:37
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Sykkel heller på sykkelen og så finner du ut etter hvert hva som du vil bytte ut eller oppgradere. Jeg vet ikke hvor sinnsykt rå du er til å sykle, men jeg ville heller spart pengene til senere, eventuelt til noe annet med mindre det er utstyret som holder tilbake utviklingen din. Ellers henger jeg meg på knutspeed at hvis du skal oppgradere noe, så start med en evo-link. Og nei, du har ikke automatisk 15mm aksling på framhjulet selv om flere og flere sykler leveres med det i dag. Som oftest står det på gaffelen eventuelt akslingen hva slags du har.

Re: Oppgradering Spezialized fulldemper [Re: Paulus] #1990074 03/08/2015 09:10
D
dr.t Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
D
Veldig enig - nå får jeg først og fremst bli kjent med sykkelen og ev. kjøre demperne i filler før jeg bytter de! Har nå likevel bestilt full XT drivlinje, 2x10-delt, i dag. Jeg velger å tro det er vel anvendte penger.. (full pakke til 3400.- på Bikeshop!)
Ellers habil syklist på ganske høyt mosjonistnivå, men da på en hardtail og landeveissykkel, nå forhåpentligvis en god stisyklist etterhvert.

Takk for svar. Bikeshop får forøvrig inn 197/48mm etterhvert om dette skulle bli nødvendig, så må jeg nok også sette meg litt inn i EVO-link doublefinger

Re: Oppgradering Spezialized fulldemper [Re: dr.t] #1990081 03/08/2015 09:27
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Obs. Specialized har egne innfestninger på bakdemperne, og dermed kan du ikke sette på hva som helst. De tyske sjappene bike24.de og hibike.de har greit utvalg i Rock shox Monarch med de rette domemsjoner, tuning og innfestning.

- Stefan
Re: Oppgradering Spezialized fulldemper [Re: dr.t] #1990097 03/08/2015 10:04
K
Kona mi Offline
Avhengig
Avhengig
K
Hey..

Om du skal bygge om til EVO, så har demperen litt mer vandring. 51 mm mot 48mm.
Jeg har fått klemt inn en ccdb inline i min evo, så jeg vurderer å selge min Custom FOX Float CTD Factory w/ AUTOSAG, custom EVO tune, Kashima coating, Climb, Trail, Descend settings w/ Trail and rebound adjust, 197x51mm.

Alltid kjekt å ha i delekassen i krisetilfelle, men om prisen er rett er den sikkert tilsalgs ICON_SMILE

Re: Oppgradering Spezialized fulldemper [Re: Kona mi] #1990134 03/08/2015 11:27
D
dr.t Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
D
Interessant, kontakt meg om seriøse salgsplaner!

Re: Oppgradering Spezialized fulldemper [Re: dr.t] #1990151 03/08/2015 11:42
V
vehe Offline
Besatt
Besatt
V
Mulig jeg misforstod spørsmål nummer to når jeg svarte, det jeg trodde jeg svarte på var at om du hadde 15mm aksling på gaffel#1 så ville samme hjulet fungere på gaffel#2 med 15mm.

Som Paulus nevner er det ingen automatikk i at det er 15mm aksling på en gaffel ICON_SMILE

--

Nå som du har beskrevet hvorfor du vil kjøpe nye deler så ville jeg heller kjøpt et hjulsett i karbon til å starte med, det vil utgjøre mer for sykkelopplevelsen enn nye dempere. Hvertfall siden du allerede har gode dempere..

Re: Oppgradering Spezialized fulldemper [Re: vehe] #1990156 03/08/2015 11:46
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: vehe
Nå som du har beskrevet hvorfor du vil kjøpe nye deler så ville jeg heller kjøpt et hjulsett i karbon til å starte med, det vil utgjøre mer for sykkelopplevelsen enn nye dempere. Hvertfall siden du allerede har gode dempere..
Det avhenger vel av bruk og da. Jeg kunne ikke hatt karbonhjul i alle fall... ikke så lenge i hvertfall. ICON_WINK

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Oppgradering Spezialized fulldemper [Re: H.Iversen] #1990167 03/08/2015 11:55
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: H.Iversen
Det avhenger vel av bruk og da. Jeg kunne ikke hatt karbonhjul i alle fall... ikke så lenge i hvertfall. ICON_WINK

Camber'n var min første stisykkel, og shoppa Roval carbonhjul med en gang etter anbefaling fra LBS. Usannsynlig forskjell fra de originale, sykkelen blir en helt annen.
Jeg har knekt noen eiker på carbonhjula, men originalhjula raste både lager og boss ganske kjapt. Nå orker jeg ikke tanken på å kjøre sykkelen med tunge hjul ICON_SMILE

Re: Oppgradering Spezialized fulldemper [Re: knutspeed] #1990199 03/08/2015 12:42
D
dr.t Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
D
Hjul er jo absolutt en velkjent 1.pri oppdatering, og skal ikke starte noen lang tråd her omkring det, men er det noen åpenbare førstevalg/anbefalinger hva angår "stihjul" uten å tømme lommeboka helt da?

Re: Oppgradering Spezialized fulldemper [Re: H.Iversen] #1990203 03/08/2015 12:47
V
vehe Offline
Besatt
Besatt
V
Sitat: H.Iversen

Er vel litt forskjell på tiltenkt bruk til en HD og en Camber ICON_TONGUE

Re: Oppgradering Spezialized fulldemper [Re: vehe] #1990214 03/08/2015 13:10
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Er vel litt forskjell på tiltenkt bruk til en HD og en Camber ICON_TONGUE
ICON_SMILE

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7

Moderator  support